شناسه خبر : 9264 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

میان کشته‌شدگان یک دختر هشت‌ساله وجود دارد

حمله به مسیحیان قاهره

مردان مسلح سوار بر موتورسیکلت با تیراندازی به گروهی که بیرون کلیسای مسیحیان قبطی قاهره جمع شده بودند، سه نفر، از جمله یک دختر هشت‌ساله را به قتل رساندند.

مردان مسلح سوار بر موتورسیکلت با تیراندازی به گروهی که بیرون کلیسای مسیحیان قبطی قاهره جمع شده بودند، سه نفر، از جمله یک دختر هشت‌ساله را به قتل رساندند. پلیس در روز دوشنبه، بیست و یکم اکتبر، در جست‌وجوی مرد مسلحی که سه نفر را در یک مجلس عروسی در کلیسای قبطی کشت، برآمده است. این اولین حمله‌ای است که پس از سقوط رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر علیه مسیحیان انجام می‌شود. یک دختر هشت‌ساله در میان کشته‌شدگان در کلیسا واقع در محله کارگری الوراک قاهره بود. به گفته مقامات مصری، 18 نفر دیگر نیز در این حمله مجروح شدند. وزیر کشور گفت: «دو مرد سوار بر موتور‌سیکلت بودند و یکی از آنها پس از بیرون آمدن جمعیت از کلیسا به آنان شلیک کرد.» خالد الخطیب، یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت، تلفات را اعلام کرد، هرچند گفت مشخص نیست که آیا هر سه نفر کشته‌شده مسیحی قبطی بوده‌اند یا نه. نخست‌وزیر هازم ببلاوی در بیانیه کابینه این حمله را محکوم کرد و آن را اقدام مجرمانه پست‌فطرتانه خواند. او گفت نیروهای امنیتی در حال جست‌وجو برای یافتن قاتلان هستند. او افزود: «این حملات وحشیانه موفق نخواهند شد میان مسلمانان و مسیحیان تفرقه بیندازند.» مسیحیان مصر، که اکثریت آنان قبطی هستند، از زمان خلع مرسی از قدرت توسط اعتراضات مردم و مداخله ارتش، مورد حمله قرار گرفته‌اند. این حملات به طور ویژه از چهاردهم آگوست به بعد، با حمله نیروهای امنیتی به دو کمپ طرفداران مرسی آغاز شد. اسلامگرایان از این حملات خشمگین شدند و مسیحیان قبطی را به شرکت در کودتا علیه دولت مرسی، که اولین دولت منتخب تاریخ مصر بود، متهم کردند. این بدگمانی با حضور رهبر قبطیان مصر، پاپ تاوارادوس دوم، در کنار عبدالعلی فتاح السیسی هنگامی که او برکناری مرسی را اعلام می‌کرد، تشدید شد.
گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که قبطی‌ها، که 6 تا 10 درصد جمعیت 85 میلیون نفری مصر را تشکیل می‌دهند، بیشتر در استان‌های مینیا و آسیوت در مرکز مصر مورد حمله قرار گرفته‌اند. در اوایل ماه اکتبر، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد از چهاردهم آگوست در سراسر کشور بیش از 200 مورد از املاک مسیحیان مورد حمله قرار گرفته و 43 کلیسا نیز به شدت آسیب دیده است. در این گزارش، عفو بین‌الملل نیروهای امنیتی مصر را به خاطر ناتوانی در متوقف کردن «حملات انتقام‌جویانه» علیه مسیحیان قبطی پس از پراکنده کردن خشونت‌بار کمپ‌های طرفداران مرسی، مقصر دانسته است. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند: «با نگاه به حملات گذشته، به ویژه پس از سقوط مرسی در سوم جولای، می‌شد چنین حملات جدیدی را به راحتی پیش‌بینی کرد اما نیروهای امنیتی نتوانستند از حملات جلوگیری کنند یا برای پایان دادن به خشونت مداخله کنند.» اخوان‌المسلمین حمله روز یکشنبه، بیستم اکتبر را به شدت محکوم کرد و مقامات منصوب نظامیان را مقصر این حملات دانست. در بیانیه اخوان آمده است: «مقامات مورد حمایت نظامیان نسبت به دیدن اعمال عمدی آتش زدن، خرابکاری و کشتار ناتوان‌اند.» قبطیان مصر سال‌هاست نسبت به وضعیت تبعیض و در حاشیه قرار گرفتن، به ویژه در دوره حاکمیت یک‌ساله مرسی شکایت دارند. دولت جدید مصر فشارهای زیادی بر اسلامگرایان آورده و بیش از دو هزار نفر از فعالان اسلامگرا را پس از حمله به کمپ‌های طرفداران مرسی دستگیر کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها