شناسه خبر : 9145 لینک کوتاه

آیت‌الله نجف‌نشین

ثبت‌نام کاندیدای ریاست‌جمهوری در آخرین ساعات مقرر در ستاد انتخابات کشور آنقدر خبر‌ساز بود که اعلام حمایت آیت‌الله‌سیستانی از هاشمی در لابه‌لای خبرها گم شد

معصومه ستوده
ثبت‌نام کاندیدای ریاست‌جمهوری در آخرین ساعات مقرر در ستاد انتخابات کشور آنقدر خبر‌ساز بود که اعلام حمایت آیت‌الله‌سیستانی از هاشمی در لابه‌لای خبرها گم شد. برخی از منابع در هفته گذشته بلافاصله خبر تکذیب این حمایت را منتشر کردند، اما واقعیت این است که این خبر به صورت رسمی از سوی دفتر آیت‌الله‌سیستانی مورد تکذیب قرار نگرفت. به هر حال انتشار این خبر موجب شد تا بار دیگر آیت‌الله‌سیستانی مرجع بزرگ شیعیان در کانون توجهات قرار گیرد.
در دودهه گذشته حضور این مرجع تقلید همواره مایه آرامش بوده است. وی با هوشمندی از سویی مانع از هزینه دادن ملت عراق برای دفاع از دیکتاتور این کشور در نبرد با ایالات متحده شد و از سوی دیگر زیاده‌خواهی‌های اشغالگران عراق را نیز مهار کرد. پس از سقوط دیکتاتور نیز این مرجع تقلید نقش لنگر ثبات در این کشور پر‌تنش را ایفا کرد.

پرچمدار وحدت
آیت‌الله‌سیستانی که در حال حاضر 83سالگی خود را پشت سر گذاشته است از جمله روحانیونی است که تمام تلاش خود را بر ایجاد وحدت بین شیعه و سنی استوار کرده است. به همین دلیل در اوج تنازعات فرقه‌ای در عراق و جنگ بین شیعه و سنی تاکید کردند، که اهل سنت برادر ما نیستند بلکه نفس و جان ما هستند. وی در همایشی که بین علمای شیعه و سنی در نجف اشرف در سال 2007 برگزار شد با تاکید بر اینکه همه مسلمانان برادرند، گفت‌: «هیچ اختلاف واقعی میان شیعیان و سنی‎ها وجود ندارد و بنده خادم همه عراقی‎ها هستم. بنده همه مردم را دوست دارم، دین اسلام دین محبت است و از اینکه دشمنان توانستند میان مذاهب اسلامی تفرقه بیندازند شگفت‌زده‎ام. شیعیان باید پیش از اهل تسنن به دفاع از حقوق اجتماعی و سیاسی سنی‎ها بپردازند. گفتمان ما بر دعوت به وحدت استوار است و بنده بارها گفته و باز هم می‌گویم که نگویید سنی‎ها برادران‌مان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند. من به خطبه‎های نماز جمعه اهل سنت بیشتر از خطبه‎های شیعیان گوش می‌دهم.» تلاش برای ایجاد وحدت در کشور و پرهیز از منازعات قومی به کلام خلاصه نشد. همان زمانی که در‌گیری گسترده در کرکوک عراق،200 کشته بر جای گذاشت آیت‌الله‌سیستانی پارلمان را خطاب قرار داد و گفت‌:« باید اندیشه و حرف‌مان به خاطر نکشاندن کشور به لغزشگاه‌های خطرناک یکی باشد و مجلس عراق نیز باید به عنوان نماینده ملت به مسوولیت خود در حل مشکلات کشور عمل کند. هر قطره خون بی‌گناهی که در عراق ریخته شود عامل آن محکوم است و باید در قبالش پاسخگو باشد.»

سیاستمدار هوشمند
نقش بی‌بدیل آیت‌الله‌سیستانی موجب شد تا نیروهای آمریکایی برای خروج از بحران به کمک آیت‌الله متوسل شوند. اتخاذ مواضع کارگشا در ایجاد بحران موجب شد تا مارتین کولبر رئیس هیات سازمان ملل در عراق در پانزدهم آوریل 2013 با آیت‌الله‌سیستانی دیدار کند. مطابق گزارش «المانیتور»، ایشان طرحی را ارائه می‌دهد که در واقع نقشه راهی برای حل و فصل بحران سیاسی در عراق است. براساس این طرح رهبران بلوک‌های گوناگون ‌سیاسی عراق به پای میز مذاکره، با ‌مواضعی میانه‌رو بر‌خواهند گشت.

آیت‌الله در یک نگاه
سید‌علی حسینی‌سیستانی از مراجع تقلید شیعه در ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ در مشهد متولد شد. وی در پنج‌سالگی به آموختن قرآن کریم پرداخت، سپس وارد مدرسه دارالتعلیم دینی به منظور آموزش علوم دینی شد و در سال 1360 ق به امر پدر بزرگوارشان شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی کرد. ایشان در سال 1368 ق به شهر قم مهاجرت کرد و از محضر مرجع بزرگ آیت‌الله بروجردی در فقه و اصول بهره فراوان برد. در سال 1371 ق آیت‌الله‌سیستانی از قم به نجف اشرف مهاجرت کرد، که در روز اربعین حسینی وارد کربلا شد. شاگرد آیت‌الله خویی در سال1380 قمری تصمیم به رجوع به موطن خود مشهدگرفت چون تصور می‌کرد که در آنجا مستقر خواهد شد اما ایشان نتوانست در مشهد بماند برای همین درسال1381 قمری (1341) بار دیگر به نجف بازگشت.

مبارزه با خرافات
آیت‌الله‌سیستانی از جمله روحانیونی است که مواضع قاطعی در مورد مبارزه با خرافات اتخاذ کرده است. ایشان نسبت به تهیه و توزیع سی‌دی ظهور نزدیک است، انتقاد کرد و گفت:«توقیت‌ها و تطبیق‌ها برای نزدیک بودن ظهور حضرت حجت(عج) بسیار نگران‌کننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می‌شود. چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد، یک روز شعیب بن‌ صالح را به یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق می‌کنند، این مسائل نگران‌کننده است.» این مرجع تقلید که تا‌کنون پنج نامه روسای جمهور ایالات متحده را بی‌جواب گذاشته است، در مقابل خرافات به شدت حساس بوده و در موعد مقتضی در صف نخست مبارزه با آن بوده است. به‌طور نمونه در همین چند روزگذشته تصویری مجعول از حجربن عدی در رسانه‌ها منتشر شد. نخستین رسانه‌‌ای که در مقابل این «جعل» واکنش نشان داد سایت شفقنا وابسته به دفتر این مرجع تقلید بود. به همین منظور محمد المهری نماینده آیت‌الله‌سیستانی در کویت در گفت‌وگو با شفقنا تاکید کرد : «عکس جنازه حجر بن عدی واقعی نیست و این عکس متعلق به یک شهروند سوری به نام محروس الشربجی است که در درگیری‌های اخیر در شهر حزه سوریه کشته شده است.» فارغ از این مباحث آیت‌الله‌سیستانی نسبت به تحولات ایران نیز بسیار حساس است. به طور نمونه در سال 1387در دیدار با احمد مسجد‌جامعی از کاهش نظریه‌پردازی در کتب ایران و افزایش انتشار کتاب‌های تعبیر خواب
انتقاد کردند.

خانه محقر
اگر کسی خانه آیت‌الله‌سیستانی را ببیند باور نمی‌کند که این خانه به نقطه‌ای تبدیل شود که تمام منازعات در آن حل و فصل می‌شود. واقعیت این است که ایشان در طول 15سال گذشته تنها سه بار از خانه خود خارج شده است اما با وجود این بر مسائل منطقه اشراف کافی دارد. با این همه تسلط ایشان بر مباحث فکری سبب غفلت از توجه به اوضاع ایران نشده است. حدود یک سال پیش رسانه‌ها خبر دادند آیت‌الله‌سیستانی در دیدار با مسیح مهاجری در فروردین90 از هتاکی صورت‌گرفته نسبت به فائزه هاشمی- دختر آیت‌الله هاشمی- انتقاد می‌کند و حتی در چند روز اخیر خبر می‌رسد که به صورت خصوصی به هاشمی پیغام می‌دهد بهتر است کاندیدا شود. این اقدام آیت‌الله هرچند از سوی برخی منابع رد شد ولی به صورت رسمی تکذیب یا تایید نشد.
آیت‌الله‌سیستانی در کنار فعالیت‌های سیاسی از فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه غفلت نکرده است. ساخت مدارس و بیمارستان‌ها و... برای مردم همواره در اولویت کاری دفاتر ایشان قرار داشته است. وجود این مشخصات موجب شده که ایشان به چهره‌ای کاریزماتیک تبدیل شوند که نفوذ کلام آن می‌تواند به حل بسیاری از بحران‌ها در عراق و منطقه کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها