شناسه خبر : 9098 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

اصولگرایان؛ اختلاف در برجام ائتلاف در مجلس؟
index:3|width:30|height:20|align:right نوشت: سیاست در ایران به نقطه اوج پیچیدگی رسیده است. امروز شکاف‌ها فراتر از توهم مدیریت شدن توسط حاکمیت است... با این تفاسیر اصولگرایان ناب‌گرا فعلاً به پدیده سیاست ایران تبدیل شده‌اند و سیاست ایران این ظرفیت را در خود ایجاد کرده که پذیرای همزمان ظریف و جلیلی باشد... سیاست عرصه برد و باخت است. بازیگر سیاسی همان‌گونه که آماده برد است ظرفیت شکست را هم دارد. مردم ما هم از پی برجام می‌آموزند که همه اصولگرایان مانند هم نیستند... راه جلیلی و لاریجانی یک سرانجام ندارد. حسین فدایی هم که شعار ائتلاف این دو را می‌دهد باید بپذیرد که شکاف دهم در سیاست ایران شکل گرفته است... می‌شود در برجام اختلاف داشت اما برای ماندن درعرصه رسمی سیاست باید با یکدیگر ائتلاف کرد.

با تشکیلات مداحان آشنا شوید
نوشت: سال‌های دولت مهرورز سرآغاز حیات سیاسی مداحانی بود که می‌خواستند بیشتر از یک «منبری منتقد» باشند و به دنبال ظهور در قامت یک «فعال سیاسی» بودند... این مشی تازه در میان مداحان البته با واکنش‌هایی هم همراه بود. برخی از مراجع تقلید از اولین منتقدان این شیوه تازه مداحی بودند... [اما مداحان] به دنبال تشکیلاتی رفتند تا فعالیت‌هایشان را سامان دهند؛ از جمله «تشکیلات مسجد ارک» به زعامت ارضی و حدادیان که پیشتر لیست انتخاباتی نیز ارائه کرده بود و «هفت تشکل؛ یک شورا» که مداحانی را که در ورود به سیاست، گام‌های آهسته‌تری بر می‌دارند در بر می‌گیرد. در راس هفت تشکل، شورایی با نام «شورای ستایشگری» قرار گرفته است.

آخرین فرصت‌های تشکیلات‌سازی برای اصلاح‌طلبان
index:4|width:40|height:20|align:right نوشت: با بررسی موضع‌گیری اصلاح‌طلبان در رسانه‌ها و پویشی مختصر در مصاحبه‌های فعالان اصلاح‌طلب مشخص می‌شود که نکته اصلی مورد توجه اغلب آنها کیفیت کاندیداها و سازوکار تعیین کاندیداهای نهایی این جریان سیاسی است و به برخی موارد توجه کافی صورت نمی‌گیرد [اما] با‌کیفیت‌ترین کاندیداها هم برای کسب آرای مردم و پیروزی بر رقبای اصولگرا، در ایام تبلیغات نیازمند حمایت رسانه‌ای و تشکیلاتی هستند و بدون این دو بازوی عملیاتی مهم کاری از پیش نخواهد رفت. گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به عرف تحزب در ایران ندارند و با فاصله زیاد از استانداردهای تحزب واقعی در حال سیر مسیر هستند در حالی که آخرین فرصت‌ها برای تشکیلات‌سازی واقعی برای اصلاح‌طلبان در حال سپری شدن است.

وضعیت هزینه‌های انتخاباتی باید روشن شود
به قلم نعمت احمدی نوشت: لایحه شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی در هیات دولت است که باید هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه‌ شود، زیرا ضروری است منابع مالی کاندیداها شفاف و روشن باشد. در برخی کشورها که سیستم سیاسی آنها حزبی است هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی را احزاب پرداخت می‌کنند. منابع مالی حزب هم شفاف و روشن است و کاندیدا هم از درون حزب انتخاب می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم در کشور ما حزب به معنای واقعی آن وجود ندارد [ضمن آنکه] با پدیده‌های شومی مانند زمین‌خواری، جنگل‌خواری و قاچاق رو‌به‌رو هستیم [لذا] معتقدم وضعیت هزینه‌های انتخاباتی باید روشن شود و لازمه اقدام برای نامزدی در مجلس داشتن حساب بانکی کاملاً روشن است و اینکه ورودی و خروجی آن حساب‌ها مشخص و شفاف باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها