شناسه خبر : 8787 لینک کوتاه

حمایت اعتدال و توسعه از روحانی

احمدی‌نژادی‌ها آفتابی شدند

همه ماجراهای سیاسی این روزها ختم به پاستور می‌شود و کاندیداهایی که سودای پاستورنشینی در بهار ۹۶ را دارند. از حمید بقایی، معاون رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم گرفته تا حمایت مشایی از وی و انتخاب علی جنتی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ستاد اعتدال و توسعه.

همه ماجراهای سیاسی این روزها ختم به پاستور می‌شود و کاندیداهایی که سودای پاستورنشینی در بهار 96 را دارند. از حمید بقایی، معاون رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم گرفته تا حمایت مشایی از وی و انتخاب علی جنتی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ستاد اعتدال و توسعه.
خبرسازترین کاندیدای هفته قبل، حمید بقایی بود، معاون رئیس جمهور دولت نهم و دهم و فردی که آخرین اخبار درباره‌اش مساله پرونده قضایی‌اش بود. این بار اما با اعلام خبر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، خبرساز شد. بقایی در یک نامه در کانال تلگرامی‌اش خیلی صریح و واضح برای ریاست جمهوری سال 96 اعلام کاندیداتوری کرد. به گزارش ایسنا وی در نامه‌اش نوشته «با درک روشن و فهم مُتقن از فاصله زیاد بین وضعیت موجود کشور از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و موقعیت بایسته و شایسته برای ایرانیان نامزدی خود را اعلام می‌کنم.» در ادامه هم یادآوری کرده «این اعلام نامزدی کاملاً مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی است» و خود را «سربازی برای کشور عزیز و خدمتگزاری به ملت شریف ایران» دانسته است. واکنش‌ها به این اعلام کاندیداتوری در رسانه‌ها بسیار بود. آفتاب یزد این عمل بقایی را «اعلام کاندیداتوری فقط برای دیده شدن» دانست و نوشت: شاید به ظاهر در قد و قامت یک رجل سیاسی و مذهبی نباشد و حتی در قد و قامت یک چهره پرنفوذ؛ اما سالیان سال ردای معاونت احمدی‌نژاد را بر تن کرده و جامه ریاست‌های مختلف را بر سر در اتاق دولت‌های نهم و دهم آویخته. حمید بقایی از پر‌حاشیه‌های دولت گذشته است، او هم تنه‌اش به اسفندیار رحیم‌مشایی خورده و هم اندکی به محمدرضا رحیمی ‌که به جرم پرونده‌های مالی، در اوین است. خود بقایی هم البته پرونده دارد. اما سوالی که بیش از همه وجود دارد این است که با توجه به بیانیه اخیر احمدی‌نژاد که هرگونه حمایت از نزدیک‌ترین‌های خود را رد کرده، حمیدرضا بقایی با چه امیدی و البته با چه هدفی کاندیدای ریاست جمهوری شده؟!

بقایی، کاندیدای پوششی احمدی‌نژادی‌ها
اعتماد در گزارشی به این سوال جواب داد و نوشت: حمید بقایی کاندیدایی است که ردصلاحیت او از سوی شورای نگهبان همچون روز روشن است. اما همه‌چیز نشان می‌دهد بقایی کاندیدای پوششی احمدی‌نژادی‌هاست. مردی که در ظاهر کاندیدای آنان خواهد بود اما در باطن سرمایه‌گذاری آنها روی کاندیدای دیگری خواهد بود که هم شورای نگهبان روی آن حساس نشود و هم اینکه احمدی‌نژادی‌ها یک کاندیدای پوششی برای روز انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه داشته باشند. حمید بقایی از نگاه خیلی‌ها پرچم عدم پیروزی احمدی‌نژادی‌هاست اما از نگاه خودشان برگ برنده آنهاست برای روی کار آوردن کاندیدای دیگر یا آنکه پرت کردن حواس‌ها از آن چیزی که احمدی‌نژاد و اطرافیانش واقعاً می‌خواهند. بازخوانی متن نامه بقایی هم نشان می‌دهد کلمات و ادبیات سیاسی‌اش رنگ و بوی احمدی‌نژاد و مکتب وی را دارد.
این گمانه‌زنی‌ها و احتمال رد صلاحیت بقایی اما با واکنش وی مواجه شد. به گزارش قانون بقایی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: طی دو روز گذشته بعضی سران و افراد وابسته به جناح به اصطلاح اصلاح‌طلب! در رسانه‌ها گفته‌اند: بقایی آمده که رد صلاحیت شود. وی با توجه به محکومیتی که دارد! قطعاً رد صلاحیت خواهد شد! این قبیل سخنان برگرفته از علم غیب آقایان امری طبیعی است. چرا که آنها توان پیروزی در سر صندوق‌های رای را نداشته و بدین‌گونه دل به حذف رقیب خوش کرده‌اند. تا بتوانند خود را پیروز میدان جا بزنند! ملت بزرگ ایران مستحضر باشید که بنده هیچ مشکلی ندارم و کاری هم نکرده‌ام که نگران رد صلاحیت شورای نگهبان باشم. و تا آخر ایستاده‌ام.

مرد در سایه آفتابی شد
بعد از اعلام کاندیداتوری بقایی، ناگهان اسفندیار رحیم‌مشایی هم از سایه بیرون آمد و سکوتش را شکست و در گفت‌وگو با دولت بهار در واکنش به اعلام کاندیداتوری بقایی گفت: شاید از نظر برخی آقایان کاندیداتوری بقایی شوخی باشد همان طور که کاندیداتوری احمدی‌نژاد در 84 و خاتمی در 76 شوخی بود! شرق در گزارشی در خصوص حمایت مشایی از بقایی نوشت کسی که خودش یک بار رد صلاحیت شده است، این‌بار به حمایت از کسی برخاسته که احتمال رد صلاحیتش کم نیست. لازم نیست خود رئیس علناً پیام دهد؛ یادمان نرفته که گفته بود مشایی یعنی احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد یعنی مشایی. پس وقتی مشایی از بقایی حمایت کند؛ یعنی حمایت شش دانگ احمدی‌نژاد هم پشت سر بقایی است، آن‌وقت دیگر مهم نیست که همین دو هفته پیش گفته باشد: «از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد و این موضع قطعی و غیرقابل تغییر این‌جانب است.» در ادامه این گزارش هم بر احتمال رد صلاحیت بقایی تاکید شده و دلیل آمدن بقایی را تجمیع قوای احمدی‌نژادی‌ها برای انتخابات 1400 می‌داند. این گزارش نوشت: این اعلام کاندیداتوری و انتخابات ۹۶ فرصتی است تا احمدی‌نژادی‌ها کادرهای پراکنده را جمع آورند. کم‌کم قوای خود را برای ۱۴۰۰ بازیابی کنند؛ سالی که نه ارتباطی به مشایی دارد و نه بقایی؛ بلکه می‌تواند سال بازگشت احمدی‌نژاد باشد.

صف یاران احمدی‌نژاد در مقابل پاستور
احمدی‌نژاد خودش از ورود به انتخابات منع شده، اما یارانش هر روز یکی بعد از دیگری وارد کارزار می‌شوند. شرق نوشت: صف داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری از طیف احمدی‌نژادی‌ها به چهار نفر رسیده است. بقایی، رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی‌بابایی که هر دو را جبهه یکتا معرفی کرده است و مسعود زریبافان، دبیرکل این جبهه که همزمان عضو موسس جبهه یکتا (جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی) هم هست. تشکلی سیاسی که برخی اعضای دولت دهم و نمایندگان مجلس آن را تشکیل داده‌اند و ۲۵ خرداد ۹۴ اعلام موجودیت کرد. اگرچه یکتا سعی کرده مانند جبهه یاران انقلاب از احمدی‌نژاد اعلام برائت کند. اصولگرایانی که نام‌های دیگری برای خود انتخاب کرده‌اند و هر کدام یک تا چند کاندیدا دارند. اگرچه همه تلاش‌ها بر اجماع بر یک گزینه مرضی‌الطرفین است. یعنی فردی که هم نزد کل جریان اصولگرایی مقبول بیفتد و هم به انتخاب اصلح آیت‌الله مصباح نزدیک باشد. دیدار سه‌ساعته مهردادبذرپاش شاید برای همین بود. اما تسنیم در گزارشی حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم‌مقام شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را گزینه اصولگرایان خواند و نوشت: مراجعینی داشتم که از بنده برای کاندیداتوری در انتخابات 96 دعوت کرده‌اند، البته شخصاً تمایل به پذیرش این دعوت ندارم، اما اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب روی بنده اجماع کنند، در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا حضور خواهم داشت.

ساز ناکوک جلیلی با نیروهای انقلاب
جبهه نیروهای مردمی هم در‌صدد انتخاب یک کاندیدای نهایی است و این کار را با برگزاری اولین مجمع و در حضور سه هزار نفر مدعو این جبهه آغاز کرده است. به گزارش ایسنا مرضیه وحید‌دستجردی گفته: تمام کاندیداهایی که از سوی مجمع عمومی مطرح شده‌اند، با ما همراهی دارند جز یک نفر که آن آقای جلیلی است و ما در تلاش برای جذب ایشان هستیم. به گفته دستجردی در ابتدا 50 کاندیدا از جانب سه هزار مدعو این جبهه انتخاب شدند. در مراحل بعدی این تعداد به 10 نفر، پنج نفر، سه نفر می‌رسد و نهایتاً این جبهه به کاندیدای نهایی خواهد رسید. اگرچه وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد دقیقاً نگفته چه افرادی در لیست کاندیداهای این جبهه هستند، اما اشاره‌ای به حضور حاجی‌بابایی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی داشته و البته عدم حضور بقایی در این لیست. وی گفته اسم بقایی جزو 50 نفر مطرح‌شده از سوی سه هزار نفر عضو مجمع عمومی نیست. وحید‌دستجردی همچنین از نظر مثبت آیت‌الله مصباح‌یزدی و جبهه پایداری نسبت به جبهه مردمی نیروهای انقلاب خبر داد. در این میان محسن رضایی هم به‌عنوان مرد همیشه در صحنه انتخابات گفته: اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب تکلیف کند، به کاندیداتوری فکر می‌کنم.
ابتکار جلیلی در انتخابات پیش رو تنها محدود به تک‌روی نیست. وی همایش‌هایی با نام‌های جالب برگزار می‌کند. بعد از برگزاری همایش «توکل بر خدا یا توکل بر کدخدا»، سوم اسفند در همایشی با عنوان «تحریم‌های فلج‌کننده یا تحلیل‌های فلج‌کننده؟» در دانشگاه علوم پزشکی تهران صحبت کرد و گفت: کسانی که می‌گفتند دیپلماسی بیانیه خواندن نیست اکنون در برابر نقض برجام به‌جز بیانیه‌خوانی چه کاری انجام می‌دهند؟! جلیلی که این روزها یا در سفرهای استانی است یا در دانشگاه‌ها در حال سخنرانی، انتقادات تندی را به دولت فعلی وارد کرد و گفت: از تجویزهای غلط آن است که به خواست دشمن منابع قدرت را کنار بگذارید. کسی که اختلاس را معوقه بانکی تشخیص دهد، همان عواقبی را دارد که کسی سرطان را سرماخوردگی تشخیص دهد! جلیلی گفت: تشخیص‌های غلط نسخه پیچیدن‌های غلط می‌آورد و در این روند حقوق‌بگیران نجومی ذخیره‌های نظام معرفی می‌شوند. جلیلی خاطرنشان کرد: اگر در چالش با دشمن تشخیص درست نداشته باشیم، بیماری و مرض‌های طرف مقابل را نیز به خود نسبت می‌دهیم. وی گفت: [در این‌صورت] می‌گوییم ایراد ما بود که از حقوق خود دفاع کرده‌ایم! به دنبال این، تجویزمان هم این خواهد بود که با لبخند مشکلات حل می‌شود!

حمایت اعتدال و توسعه از روحانی
با بالا گرفتن تحرکات انتخاباتی، حزب اعتدال و توسعه، نزدیک‌ترین حزب به حسن روحانی هم فعالیت خود را آغاز کرد. این فعالیت با انتخاب علی جنتی به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات این حزب آغاز شد. به گزارش ایسنا اسماعیل شجاعی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: در انتخابات پیش رو بدون قید و شرط از آقای دکتر روحانی حمایت می‌کنیم و علی جنتی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه انتخاب شده است.
اعتماد هم در خصوص این انتخاب نوشت: فرزند آیت‌الله جنتی و مرید مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس ستاد انتخاباتی نزدیک‌ترین حزب به حسن روحانی شد. علی جنتی در حالی جبه ریاست ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه را بر تن می‌کند که تا همین چند ماه پیش قبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اعتدال را بر تن داشت و به دلیل فشارهای بسیار عطای صدارت را به لقایش بخشید تا از این پس راحت‌تر از همیشه بتواند حرف‌هایش را بزند و یار کمکی حسن روحانی باشد. فرزند ۶۷‌ساله آیت‌الله احمد جنتی در شرایطی قرار است بازی انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه را سامان دهد که ارتباط خوبی با اصلاح‌طلبان و هواداران اجتماعی-‌سیاسی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دارد. سیاهه سیاسی علی جنتی هرچند پر است از مسوولیت‌های رنگ و وارنگ اما هرگز در کارنامه او ریاست ستاد انتخاباتی یک حزب دیده نمی‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها