شناسه خبر : 8747 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نخست‌وزیر ایتالیا پس از شکست در همه‌پرسی، استعفا داد

ایتالیا در برزخ

پس از شکست در همه‌پرسی در خصوص تغییرات در قانون اساسی، ماتئو رنزی، ‌ نخست‌وزیر ایتالیا از سمت خود استعفا داد. در این همه‌پرسی، مخالفان پیشنهاد رنزی برای کنترل قدرت سنا با ۶۰ درصد آرا برنده شدند.

پس از شکست در همه‌پرسی در خصوص تغییرات در قانون اساسی، ماتئو رنزی،‌ نخست‌وزیر ایتالیا از سمت خود استعفا داد. در این همه‌پرسی، مخالفان پیشنهاد رنزی برای کنترل قدرت سنا با 60 درصد آرا برنده شدند. پس از این شکست رنزی اعلام کرد استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور سرجیو ماتارلا کرده و کمکی در تشکیل یک دولت موقت نخواهد کرد. با وجود این رئیس‌جمهور ایتالیا از رنزی خواسته تا زمان تصویب بودجه سال 2017 از تصمیم خود برای استعفا صرف‌نظر کند.
رنزی در جمع حامیان خود با صدایی شکسته و در حالی که اشک بر گونه‌هایش سرازیر شده بود با تشکر از حمایت همسرش گفت، در صحنه سیاسی ایتالیا، هیچ‌کس برنده نیست. من در این مرحله تمامی تلاش خودم را کردم، اما قانع‌کننده نبود. تصمیم رنزی برای استعفا پس از گذشت دو سال و نیم از نخست‌وزیری‌اش، چالش بزرگی را برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. بلافاصله پس از شکست رنزی در همه‌پرسی،‌ ارزش یورو به پایین‌ترین سطح 20 ماه اخیر خود در برابر دلار رسید.
نخست‌وزیر 41‌ساله ایتالیا دومین رهبر اروپایی است که در سال جاری در رقابت با پوپولیست‌ها شکست می‌خورد. موجی اعتراضی که باعث شد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شده و بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا دهد. نتیجه رفراندوم منجر به این خواهد شد که ماترلا به دنبال یک رئیس دولت جدیدی باشد که بتواند آتش‌بسی را با مخالفان ایجاد کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد انتخابات زودهنگام احتمالاً جنبش پنج ستاره ضد‌اروپا را به قدرت برساند. جنبش پنج ستاره خواستار برگزاری همه‌پرسی دیگری است که در آن خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا را به رای بگذارد.
در پی استعفای رنزی، پی‌یر کارلو پادوآن، وزیر دارایی ایتالیا سفر خود به بروکسل و دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا را لغو کرد. از پادوآن به عنوان جانشین احتمالی رنزی یاد می‌شود. جانشین رنزی باید شصت‌وچهارمین دولت ایتالیا را در 17 سال اخیر تشکیل دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها