شناسه خبر : 8513 لینک کوتاه

میزان اطلاعاتی که در اختیار دولت قرار گرفته چندان زیاد نیست

چه میزان اطلاعات افشا شده است؟

بر اساس سندی که مدتی پیش و پس از افشای ماجرای پریسم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، تعداد شماره‌های تلفنی که در سال ۲۰۱۲ شنود شده‌اند کمتر از ۳۰۰ تاست که به نسبت میلیون‌ها خط تلفنی که در آمریکا وجود دارد میزانی کمتر از ۰۰۱/۰ درصد است.

بر اساس سندی که مدتی پیش و پس از افشای ماجرای پریسم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، تعداد شماره‌های تلفنی که در سال 2012 شنود شده‌اند کمتر از ۳۰۰ تاست که به نسبت میلیون‌ها خط تلفنی که در آمریکا وجود دارد میزانی کمتر از 001/0 درصد است. در بخش دوم این سند آورده شده است که یکی از تلفن‌هایی که شنود شده است دو مرد بودند که سعی در اجرای عملیاتی تروریستی در شبکه متروی آمریکا را داشتند. داده‌هایی که به دست آمده‌اند پنج سال نگهداری می‌شوند و پس از آن نابود می‌شوند. شنودی که تاکنون انجام شده است باعث شده تعداد زیادی عملیات تروریستی در آمریکا و بیش از ۲۰ کشور جهان خنثی شود.
شرکت یاهو نیز میزان اطلاعاتی را که دولت آمریکا در شش ماه گذشته از او خواسته است، اعلام کرده است. بر اساس اطلاعاتی که یاهو در اختیار رسانه‌ها قرار داده است در شش ماه گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ هزار درخواست اطلاعات از سوی دولت از این شرکت شده است که با توجه به جمعیت حدود ۷۵۰ میلیون نفری کاربران یاهو این میزان نیز حدود 001/0 درصد از کل اطلاعات کاربران یاهو را شامل می‌شود. مایکروسافت نیز پیرو دیگر شرکت‌ها بیان کرده است در خلال بررسی‌های حدود شش تا هفت هزار پرونده جنایی، اطلاعات مربوط به حدود 31 تا ۳۲ هزار نفر از کاربرانش را افشا کرده است که با توجه به جمعیت کل کاربران مایکروسافت که حدود ۹۰۰ میلیون نفر هستند حدود 003/0 درصد از کاربران این شرکت را شامل می‌شود. فیس‌بوک نیز برای آنکه اعتماد کاربرانش را دوباره به دست بیاورد این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. فیس‌بوک اعلام کرده اطلاعات شخصی ۱۸ هزار نفر از کاربرانش را در اختیار مراجع قضایی قرار داده که با توجه به جمعیت 1/1‌میلیاردی کاربران این شبکه اجتماعی حدود 001/0 درصد از کاربرانش را شامل می‌شود. اپل نیز در این مورد بیان داشته که اطلاعات بین ۹ تا ۱۰ هزار نفر از کاربرانش را در اختیار مقامات قضایی قرار داده است، اطلاعات مربوط به گوگل نیز در همین حد است و نشان می‌دهد افشای اطلاعات خصوصی از سوی شرکت‌ها چندان جدی نیست و روی همه کاربران اجرا نمی‌شود. مقامات یاهو بیان داشته‌اند که تیمی حقوقی درخواست‌هایی را که ارسال می‌شود، بررسی می‌کنند و تنها در صورتی که درخواست مربوط به مسائل تروریستی و یا جرم و جنایت باشد اطلاعات خصوصی افراد در اختیار مقامات قضایی قرار می‌گیرد. همه شرکت‌های بزرگ از وجود پروژه و یا نرم‌افزاری به نام پریسم اعلام بی‌اطلاعی کرده‌اند. مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی کاخ سفید بیان داشته است که عمل‌ دسترسی به اطلاعات به گونه‌ای انجام می‌شود که حریم خصوصی و حقوق شهروندی هیچ‌کس را خدشه‌دار نمی‌کند. او درباره روند شنود می‌گوید: «ما اطلاعات را به وسیله یک حکم دادگاه شنود می‌کنیم و تنها شماره تلفن و نه نام و نه هیچ آدرسی را نمی‌توانیم درخواست کنیم و اطلاعات مورد نیاز درون یک پاکت مهر و موم‌شده به دست ما می‌رسد. اگر تماس از طرف تروریستی در خارج از کشور باشد، شماره او ذخیره‌سازی می‌شود و به اطلاع ما می‌رسد، در واقع ما یک دفتر تلفن داریم که هیچ اسم و یا آدرسی در آن قرار ندارد و تنها برای مشخص کردن اینکه آیا این تروریست با ایالات متحده ارتباط دارد یا نه استفاده می‌شود. اگر مشخص شود که یک شماره تلفن مربوط به یک تروریست و یا عملیات تروریستی است و اینکه FBI باید آن را پیگیری کند، FBI همه اطلاعات لازم درباره شماره تلفن را بعد از به دست آوردن همه اجازه‌های قانونی به دست می‌آورد، اطلاعاتی مثل آدرس و نام صاحب شماره تلفن.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها