شناسه خبر : 7505 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره حمله رژیم صهیونیستی به غزه منتشر شد

اسرائیل؛ جنایتکار جنگی

در پی صدور گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، جنبش حماس از این گزارش استقبال کرد اما بنیامین نتانیاهو آن را جانبدارانه خواند. کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل روز دوشنبه نتایج تحقیقات خود را در گزارشی درباره جنایت‌های جنگی اسرائیل در جنگ اخیر غزه منتشر و تاکید کرد اسرائیل مرتکب اقداماتی شده که می‌توان آن را «جنایت جنگی» دانست.

در پی صدور گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، جنبش حماس از این گزارش استقبال کرد اما بنیامین نتانیاهو آن را جانبدارانه خواند. کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل روز دوشنبه نتایج تحقیقات خود را در گزارشی درباره جنایت‌های جنگی اسرائیل در جنگ اخیر غزه منتشر و تاکید کرد اسرائیل مرتکب اقداماتی شده که می‌توان آن را «جنایت جنگی» دانست. در همین راستا جنبش حماس در بیانیه‌ای از این گزارش استقبال و اعلام کرد: «این گزارش به منزله محکومیت صریح رژیم اشغالگر و مستلزم محاکمه رهبران این رژیم در مقابل دیوان کیفری بین‌المللی و تمامی دادگاه‌های بین‌الملل به دلیل جنایت‌هایشان علیه مردم غزه است.»
با وجود استقبال حماس، سامی ابوزهری، سخنگوی این جنبش از برابر دانستن دو طرف در برخی بخش‌های این گزارش که به اقدامات گروه‌های فلسطینی نیز اشاره کرده، انتقاد کرد و آن را غیرمنطقی خواند. او گفت: «مقاومت فلسطین بر هدف قرار دادن نظامیان متمرکز بوده است اما رژیم اشغالگر بر هدف قرار دادن غیرنظامیان تکیه کرده بود.» مصطفی برغوثی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) گفت: «آنچه در این گزارش آمده است تلاش فلسطینی‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی را تقویت می‌کند.» صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اظهار کرد: «دولت فلسطین نتایج و پیشنهادات گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل را با اهتمام ویژه‌ای بررسی می‌کند و تمامی گروه‌ها به اقدامات هیات‌های بین‌المللی احترام می‌گذارند.» عریقات خاطرنشان کرد: «جامعه جهانی باید درک کند که تنها راه صلح، پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین و ممانعت از فرار اسرائیل از مجازات و محاکمه به دلیل جنایت‌هایش علیه مردم فلسطین است.» در مقابل بنیامین نتانیاهو، از این گزارش انتقاد کرده و آن را جانبدارانه خواند. او مدعی شد اسرائیل هرگز جنایت‌های جنگی مرتکب نشده است.
از سوی دیگر، مسوولان جنبش حماس اعلام کردند این جنبش برای مشارکت در دولت وحدت ملی که قرار است تشکیل شود، سه شرط دارد. این مسوولان عنوان داشتند حماس سه شرط برای شرکت در دولت وحدت ملی دارد که عبارت است از اینکه رامی حمدالله، نخست‌وزیر کنونی تغییر کند و برنامه‌های سیاسی مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را دنبال نکند. دیگر شرط حماس نیز این است که این دولت در راستای اجرای توافق آشتی عمل کند که از جمله ملزومات آن به رسمیت شناختن کارمندان دولت پیشین به نخست‌وزیری اسماعیل هنیه است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر استعفای دولت توافقی را که با تفاهم و توافق میان حماس و فتح تشکیل شده بود، اعلام و تاکید کرد درصدد تشکیل دولت وحدت ملی است. جنبش حماس نیز اعلام کرده بود هرگونه اقدامی باید با توافق این جنبش صورت بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها