شناسه خبر : 7299 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره نامه غلامحسین کرباسچی به رئیس صداوسیما

پاسخ به یک ادعای تکراری

داستانی که بعد از چهار سال همچنان اصولگرایان آن را تکرار می‌کنند و آن داستان خیانت کرباسچی به مهدی کروبی است. داستانی که دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی که قرار بود در صورت پیروزی کروبی معاونت اولی دولت او را بر عهده بگیرد؛ آن را ساخته و پرداخته ذهن اصولگرایان می‌داند که بینه کافی برای ادعای خود ارائه نمی‌کنند.

معصومه ستود‌ه
این بار هم نامه‌ای به مقصد جام‌جم ارسال شد اما برخلاف رسم معهود فرستنده نامه دولت نبود که بخواهد صداوسیما را به فاصله گرفتن از «رویکردی که باید ملی باقی بماند» متهم کند. این بار فرستنده نامه فردی نبود جز دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی یعنی غلامحسین کرباسچی. محتوای نامه به همان داستان قدیمی اشاره دارد؛ داستانی که بعد از چهار سال همچنان اصولگرایان آن را تکرار می‌کنند و آن داستان خیانت کرباسچی به مهدی کروبی است. داستانی که دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی که قرار بود در صورت پیروزی کروبی معاونت اولی دولت او را بر عهده بگیرد؛ آن را ساخته و پرداخته ذهن اصولگرایان می‌داند که بینه کافی برای ادعای خود ارائه نمی‌کنند. به همین دلیل وقتی اسماعیل کوثری نماینده مجلس روز دوم خرداد ضمن حضور در برنامه شناسنامه کرباسچی را فردی توصیف کرد که ماموریت داشته رای چهارمیلیونی کروبی در سال 1384 را به 300 هزار رای در سال 1388 تقلیل دهد و همه را تشویق به رای دادن به میرحسین موسوی کند، کرباسچی در مقام پاسخ برآمد و با بیان اینکه من و دوستانم همچون اصولگرایان نیستیم که از گزینه خود در انتخابات 88 شرمسار باشیم و آقای احمدی‌نژاد را انتخابی انحرافی بخوانیم و انتخاب‌مان را انکار کنیم؛ بار دیگر از مواضع خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته دفاع کرد و آن را مایه افتخار خود دانست.این اولین بار نبود که دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی اصولگرایان را به دلیل اینکه پشت احمدی‌نژاد را خالی کرده‌اند، مورد شماتت قرار می‌داد و این مساله را که آنها از گزینه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری نادم هستند، به رخ آنها می‌کشید. او در چند سال گذشته همواره تلاش داشته سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد و اصولگرایان را مورد نقد قرار بدهد. این رفتار را از نگاه یک کارشناس و یک فعال سیاسی که همچنان به حزب کارگزاران تعلق خاطر دارد، انجام داده است. اعضای حزب کارگزاران که این حزب را در اسفند 74 با حضور 16 تن از مدیران ارشد کشور تشکیل دادند، باور نداشتند که این حزب بتواند نزدیک به دو دهه به حیات سیاسی خود ادامه دهد. البته این حزب فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. تشکیل حزب در آن زمان جنجال زیادی به‌همراه داشت. درنهایت با اعلام نظر مقام معظم رهبری، 10 تن از وزرای دولت هاشمی از حزب خارج شدند. بعد از این اتفاق، کرباسچی به یکی از مهم‌ترین چهره‌های حزب تبدیل شد. از همان زمانی که حزب کارگزاران سازندگی جان گرفت شایعات گسترده‌ای پیرامون این حزب به وجود آمد. علی‌محمد بشارتی وزیر کشور وقت در مصاحبه‌ای خاطرات گذشته را مرور و اعلام کرده بود که آقای هاشمی از همان روز نخست با راه‌اندازی حزب کارگزاران مخالف بود. همین اظهارنظر کافی بود تا کرباسچی، بشارتی را به بررسی نوار جلسات هیات دولت ارجاع دهد که چگونه در یک جلسه آقای بشارتی به دلیل سنگ‌اندازی در برابر تاسیس حزب کارگزاران مورد شماتت آقای هاشمی قرار گرفته بود. البته کرباسچی بشارتی را فردی توصیف کرد که گاهی اوقات حرف‌های خود را فراموش کرده و اشتباه می‌کند. به هر حال حزب کارگزاران در آستانه انتخابات مجلس پنجم با جامعه روحانیت مبارز رقابت کرد و ضمن ارائه لیست انتخاباتی توانست رای دوم تهران را به خود اختصاص دهد و در نهایت اقلیت قوی را در مجلس پنجم تشکیل دهد. اقلیتی که در رای اعتماد گرفتن دولت سیدمحمد خاتمی نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

شهرداری محبوب
حداقل انتظار این بود که شهردار تهران به دلیل خدمات گسترده شهرسازی، احداث پارک‌ها و بزرگراه‌ها مورد تجلیل قرار بگیرد به همین دلیل روزی که شهردار تهران را «کت‌بسته» به زندان اوین منتقل کردند، بسیاری از شهروندان تهران شوکه شدند. بعدها مشخص شد که از دو سال قبل برای بازداشت کرباسچی برنامه‌ریزی شده بود. بازداشت کرباسچی را می‌توان جزو اولین بحران‌های دولت خاتمی محسوب کرد که البته این بحران دامن بسیاری از مقامات دولتی و روزنامه‌های اصلاح‌طلب را گرفت. عبدالله نوری وزیر وقت کشور با حمایت خود از کرباسچی بهانه‌ای به دست مخالفانش در مجلس داد تا زمینه استیضاح و خروج او از وزارت کشور را فراهم کنند. انتشار کاریکاتور کرباسچی با پلاک ثبتی دوم خرداد 76 بر گردن و مصاحبه با شهرداران بازداشت‌شده موجب شد روزنامه جامعه جوانمرگ شود. بعد از مدت زمانی دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات شهردار تهران و مدیرانش تشکیل شد. دادگاه شهردار موفق تهران به همراه تعدادی از معاونان و شهرداران مناطق تهران به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صداوسیما تبدیل شد به ترتیبی که صداوسیما باور نداشت که توانسته این تعداد بیننده را به پای تلویزیون کشانده باشد. در این دادگاه دو فارغ‌التحصیل مدرسه حقانی در برابر هم قرار گرفتند یکی در مقام متهم و دیگری در مقام قاضی. شهردار تهران که آن زمان تازه 45‌سالگی خود را جشن گرفته بود؛ از سوی قاضی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به اتهام جرائم مالی محاکمه و به سه سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد. کرباسچی در مدت حضور 9 ساله خود در شهر تهران منشاء تحولات زیادی شد. انتشار روزنامه همشهری و تبدیل آن به یکی از مهم‌ترین رسانه‌های کشور و راه‌اندازی فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در تهران از سوی جناح تندرو چندان تحمل نشد و مخالفان این اقدامات را برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده در راستای کمرنگ کردن نقش مساجد ارزیابی کرده و انصار حزب‌الله راهپیمایی گسترده‌ای را در برابر موسسه همشهری راه‌اندازی کرد تا جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد.

سخن آخر
دبیر کل حزب کارگزاران در 10 سال گذشته به موازات اینکه انتقادهای خود را جسته و گریخته به دولت احمدی‌نژاد اعلام می‌کرد مورد عنایت حلقه دوستان احمدی‌نژاد قرار گرفته است. به‌طور مثال محمدحسین صفارهرندی که از مغضوبان احمدی‌نژاد محسوب شده و در یک اقدام ناگهانی از دولت نهم کنار گذاشته شده بود در اظهارنظری عجیب اعلام کرد جن‌گیرهای دولت دهم با کرباسچی در ارتباط بوده‌اند. تکنوکرات قمی که در حال حاضر 61‌سالگی خود را تجربه می‌کند و چند روز پیش نیز مجدداً توسط شورای مرکزی کارگزاران در سمت دبیرکلی این حزب ابقا شد، در سال‌های دفاع مقدس نمایندگی امام در ژاندارمری را تجربه کرد و در نهایت با نظر امام خمینی به استانداری اصفهان منصوب شد. کارنامه مثبت او در استانداری اصفهان موجب شد در سال 1368 از اصفهان به شهرداری تهران نقل مکان داده شود. محکومیت غلامحسین کرباسچی ناباورانه بود و صد البته در میان این ناباوری، فارغ‌التحصیل مدرسه حقانی به زندان رفت. او بعد از تحمل دو سال حبس با وساطت آیت‌الله هاشمی از زندان آزاد شد از آن سال به بعد فعالیت غلامحسین کرباسچی به مدیریت مطبوعاتی، فعالیت‌های غیردولتی و کار حزبی خلاصه شده است. حضوری که به نظر می‌رسد در این مقطع زمانی بیشتر اقدامی از سر خیرخواهی برای یاری‌ رساندن به دولت حسن روحانی باشد گو اینکه او در اظهارنظری اعلام کرده بود همه اصلاح‌طلبان حاضرند مناصب دولتی خود را رها کنند به شرط اینکه امور کشور اصلاح شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها