شناسه خبر : 7237 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کنسرسیوم نفتی تحت نظر دولت برزیل پیروز مزایده شد

مزایده نفت در میان آتش

کنسرسیوم تحت نظر پتروبراس، شرکت دولتی نفت برزیل، که مورد حمایت شرکت‌های نفتی توتال و شل و شرکت‌های چینی است، در مزایده‌ای حق اکتشاف بزرگ‌ترین میدان نفتی برزیل را برد.

کنسرسیوم تحت نظر پتروبراس، شرکت دولتی نفت برزیل، که مورد حمایت شرکت‌های نفتی توتال و شل و شرکت‌های چینی است، در مزایده‌ای حق اکتشاف بزرگ‌ترین میدان نفتی برزیل را برد. گروه، با پیشنهاد حداقل سهم از تولید اضافه، تنها درخواست را در مزایده ارائه داد. هتل ساحلی ریودوژانیرو، جایی که مزایده در آن برگزار شد، توسط هزار و 100 نیروی امنیتی محافظت می‌شد. پیشتر، کارگران در حال اعتصاب بخش نفت، که به این مزایده معترض بودند، توسط پلیس در هم شکسته شده بود. 11 شرکت به شرکت در مزایده میدان نفتی لیبرا ابراز علاقه کرده بودند، اما شرکت اسپانیایی رپسول در روز یکشنبه بیستم اکتبر از شرکت در مزایده انصراف داد. در نتیجه پنج برنده مزایده تنها پیشنهاددهندگان بودند.
دو شرکت دولتی چینی CNPC و CNOOC هر کدام 10 درصد پیشنهاد دادند، در حالی که توتال غول نفتی فرانسه، و شرکت هلندی- انگلیسی شل 20 درصد دیگر را در اختیار گرفتند. با وجود فقدان پیشنهادهای دیگر، وزیر معادن و انرژی برزیل، ادیسون لوباو به خبرنگاران گفت اینکه مزایده با پایین‌ترین پیشنهاد به پایان رسید، به هیچ‌وجه ذهن او را مخدوش نکرده است. رئیس آژانس ملی نفت و گاز برزیل، ماگدا کامبریارد، مزایده را یک موفقیت مطلق دانست. او گفت: «تصور نتیجه و دستاوردی موفقیت‌آمیزتر، دشوار است. این شرکت‌ها در بین 10 شرکت بزرگ و ثروتمند حوزه انرژی در دنیا هستند.» پتروبراس بر 30 درصدی که بر اساس قواعد مزایده، پیشتر پیشنهاد داده بود، 10 درصد اضافه پیشنهاد کرد. کنسرسیوم به مدت 35 سال، تضمین حق اکتشاف 12-8 میلیارد بشکه بالقوه را از ذخایر نفتی بازیافتنی به دست آورد.
از روز یکشنبه، بیستم اکتبر، شرایط امنیتی شدیدی در حوالی هتل منطقه بارا دا تیخوکا در غرب ریودوژانیرو برقرار شده است. درگیری‌های خشونت‌آمیز در صبح دوشنبه، در حالی که معترضان می‌کوشیدند وارد منطقه حفاظت‌شده نزدیک هتل بشوند، آغاز شد. ماموران امنیتی گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و گاز فلفل به سوی معترضان که سنگ می‌انداختند و از ورقه‌های آهنی به عنوان سپر استفاده می‌کردند، شلیک کردند. جمعیتی که تعطیلات را در ساحل بارا دا تیخوکا می‌گذراندند، شاهد درگیری‌ها بودند. وایر دیویس، خبرنگار بی‌بی‌سی در برزیل می‌گوید: «صحنه‌های غریبی رخ داد. پلیس ضد‌شورش، نه‌فقط به معترضان، بلکه به سوی ساحل که صدها توریست و خورشید‌پرست در آن ناظر این صحنه‌ها بودند، گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد.» چندین تن از معترضان زخمی شدند. رئیس‌جمهور برزیل، دیلما روسف، پس از درگیری‌های خشونت‌بار دو هفته گذشته در ریو، دستور برقراری سفت و سخت امنیت را صادر کرد. در میان معترضان، اعضای اتحادیه‌های گوناگون نماینده کارگران صنعت نفت بودند که از روز پنجشنبه هفدهم اکتبر، در بیش از
40میدان و پالایشگاه نفتی در حال اعتصاب بوده‌اند. اتحادیه‌ها دولت را به حراج منابع ملی برزیل متهم می‌کنند. دیگران بر این باورند که قواعد تنظیم‌شده از سوی دولت برای مزایده‌ها، دخالت بیش از حد دولت را مجاز داشته است. میدان نفتی لیبرا به آژانس ملی نفت و گاز دولت برزیل تعلق دارد و بخشی از ذخایر نفتی عظیم کشف‌شده در سال 2010 است. این میدان نفتی دور از ساحل در عمق پنج کیلومتری زیر لایه‌ای ضخیم از صخره، شن و نمک قرار دارد. این امر اکتشاف این میدان را بسیار دشوار می‌کند. اکتشاف این میدان نفتی ذخایر نفتی شناخته‌شده و بالقوه برزیل را دو برابر کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها