شناسه خبر : 7025 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نظارت بر نمایندگان نباید به وظایف آنان لطمه بزند

روایت عجیب معاون روحانی از ترمیم کابینه

بحث ترمیم کابینه و حذف ناگهانی محمدعلی نجفی از فهرست نامزدهای پیشنهادی در هفته پیش بخش عمده صفحات سیاسی روزنامه‌های کشور را به خود اختصاص داده بود. «شرق» در این باره نوشت: محمدعلی نجفی در این زمینه اعلام کرد: «نه انصراف من و نه عقب‌نشینی آقای روحانی در کار بوده است. از ابتدا گفتم؛ تلاش می‌کنیم آقای دانش را راضی کنیم و اگر نشد بنده سنگر را خالی نمی‌گذارم که خوشبختانه ایشان را قانع کردیم. دانش‌آشتیانی را فردی کاردان و صاحب‌نظر می‌دانم و برای کمک به موفقیت وی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.» اگر این روایت نجفی که می‌گوید شامگاه شنبه هفته پیش موفق به جلب رضایت دانش‌آشتیانی شده‌اند، صحت داشته باشد، آنگاه این سوال مطرح می‌شود که چرا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه صبح یکشنبه با فراکسیون امید از نجفی به عنوان گزینه مورد نظر برای وزارت آموزش‌وپرورش یاد کرده است؟ از سوی دیگر، بیان این جمله که «نه عقب‌نشینی روحانی در کار بوده و نه انصراف نجفی» روایت شرط نجفی و عدم پذیرش این شرط از سوی دولت را رد نمی‌کند و به همین دلیل، برخی از نمایندگان همچنان معتقدند این موضوع مهم‌ترین دلیل معرفی‌نشدن نجفی بوده است. با همه این اوصاف جمله‌ای که محمود صادقی، هفته پیش در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره تغییر نجفی بیان کرد، بازهم احتمال تاثیرگذاری نهادهای خارج از دولت بر این تغییر را تقویت کرد. صادقی اعلام کرد: «در تغییر وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به مجلس عامل غیرمنتظره‌ای دخالت کرده است.»
محمدجواد حق‌شناس از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگویی با «آرمان» با عنوان «تغییر وزیر ارشاد خارج از اراده دولت بود» گفت: «بنده تغییر در وزارت ارشاد را ناشی از تصمیم انفرادی آقای جنتی و موافقت دولت نمی‌دانم. تغییر در وزارت ارشاد گسترده‌تر از حوزه تصمیم‌گیری آقای جنتی و روحانی بود. قطعاً عوامل موثر دیگری خارج از اراده دولت وجود داشته که موجب اتخاذ این تصمیم شده است. در چند سال گذشته شاهد نقدها و نگرانی‌های جدید از سوی منتقدان وزارت ارشاد در قم و مشهد بودیم. البته در برخی از حوزه‌ها وزارت ارشاد مقاومت کرد. اما در حوزه‌هایی هم وزیر ارشاد نتوانست به تنهایی مقاومت کند و مجبور به عقب‌نشینی شد و موجبات گلایه‌مندی آقای روحانی را فراهم آورد. اگر منصفانه به قضایای وزارت ارشاد بنگریم، این وزارتخانه نیاز به حمایت‌های جدی‌تری توسط مجموعه دولت و نهادهای دیگر داشت. آقای جنتی نمی‌توانست به تنهایی در مقابل فشارهای ساختاری به وزیر ارشاد مقاومت کند و همین امر موجب استعفای وزیر ارشاد بود.»
«کیهان» اما در مواجهه با فهرست معرفی‌شده به مجلس توسط حسن روحانی، به شدت منفی برخورد کرد و نوشت: «هر سه نامزد معرفی‌شده به مجلس برای جایگزینی وزرای مستعفی، فاقد صلاحیت بوده و به همین دلیل از مجلس نهم رای اعتماد نگرفتند.»
از دیگر رویدادهای مهم هفته می‌توان به جایزه تازه محمدجواد ظریف اشاره کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا برای نخستین‌بار در تاریخ به صورت مشترک برنده یک جایزه شدند؛ «جایزه چتم‌هاوس». تصویب پیش‌نویس قطعنامه عادی‌سازی روابط با ایران در پارلمان اتحادیه اروپا نیز از دیگر اخبار تاثیرگذار هفته پیش به شمار می‌رفت.

روایت عجیب معاون رئیس‌جمهوری
«آرمان» در گفت‌وگو با حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با عنوان «نوبخت گفت نجفی، نهاوندیان گفت دانش‌آشتیانی!» گفت، در سایت‌ها نوشتند فلانی (آقای امیری) از پای پله هواپیما برگردانده شد چون من به همراه رئیس‌جمهور قرار بود که به استان مرکزی برویم. اما کل ماجرا این است که قرار بود کابینه ترمیم شود و روز یکشنبه صبح با آقای دکتر نوبخت رفتیم در فراکسیون امید. همان‌طور که گفتم فراکسیون دعوت کرده بود و ما در آنجا حاضر شدیم و به سوال‌های نمایندگان درباره ترمیم کابینه پاسخ دادیم. سوالی که پرسیدند در فراکسیون این بود که آیا دکتر نجفی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش هستند؟ که دکتر نوبخت گفتند: بله. من البته سکوت کردم. جلسه که تمام شد من قرار بود به همراه رئیس‌جمهور بروم به استان مرکزی چون در شهرستان آشتیان برای من برنامه گذاشته بودند. بنابراین قبل از رفتنم از دکتر نهاوندیان رئیس دفتر آقای روحانی، پرسیدم که آیا نامه معرفی وزرا به مجلس آماده است؟ ایشان گفت: بله، آماده است و در دفتر است. گفتم: بیایم آشتیان یا نه؟ گفتند: ببینید نظر خودتان چیست و یکی از آقایان گفت فقط یک نامه است و بدهید به یکی از معاونانتان تا نامه را به هیات‌رئیسه تقدیم کند. بعد من سوال کردم از دکتر نهاوندیان که در نهایت گزینه‌ها چه کسانی هستند؟ ایشان گفت: آقای دانش‌آشتیانی برای آموزش و پروش، دکتر صالحی‌امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای سلطانی‌فر هم وزارت ورزش و جوانان. من پرسیدم مگر تغییر پیدا کرده است گزینه‌ها؟ گفتند: در جمع‌بندی نهایی که دیشب انجام شد گزینه آموزش و پرورش شد آقای دانش‌آشتیانی. من هم که دیدم چنین تغییراتی انجام شده به آقای نهاوندیان گفتم من هم به احترام مجلس و هم برای تنویر اذهان نمایندگان، خودم نامه را می‌برم برای تقدیم به هیات‌رئیسه و بعد که نامه را بردم خودم با ماشین می‌روم به آشتیان.

نظارت بر نمایندگان نباید به وظایف آنان لطمه بزند
هفته پیش علی مطهری به اظهارات اخیر احمدی‌جنتی‌ دبیر و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره استمرار نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی، واکنش نشان داد. او در این باره تاکید کرد: «روشن است اگر این نوع نظارت بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان شود، حریت و آزادگی آنها را از بین می‌برد و نمایندگانی متملق و چاپلوس خواهیم داشت... نظارت بر باقی‌بودن صلاحیت نمایندگان در طول دوره نمایندگی موضوع جدیدی نیست چون اکنون هم اگر نماینده‌ای جرم بزرگی مانند قتل یا شرب خمر یا فساد مالی و اخلاقی بزرگی مرتکب شود، با او برخورد می‌شود و مجلس می‌تواند اعتبارنامه او را باطل کند... اما اگر بخواهیم این نظارت را شامل اظهارنظرهای نمایندگان بدانیم و هر اظهارنظری را که مخالف نظر ما بود مخل امنیت ملی معرفی کنیم و آن نماینده را سلب صلاحیت کنیم، این امر با اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی سازگار نیست، چراکه طبق این دو اصل، نماینده مجلس حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند و نمی‌توان او را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده، تعقیب یا توقیف کرد.» نماینده مردم تهران با اشاره به استناد سخنگوی شورای نگهبان به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، یادآور شد: «در سیاست‌های ابلاغی رهبری مرجع نظارت مشخص نشده و در واقع این امر بر عهده قانون گذاشته شده است. ممکن است این مرجع خود مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باشد که بهتر نیز همین است؛ یعنی لزوماً این ناظر شورای نگهبان نیست.» علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در آخرین روز کاری مجلس به این موضوع پرداخت و از نمایندگان خواست از حریم مجلس و نمایندگان دفاع کنند.

می‌خواستیم مانند وزرای ارشاد سازندگی و اصلاحات به اهل فرهنگ احترام بگذاریم
هفته پیش مراسم تودیع «علی جنتی»، وزیر سابق ارشاد و معارفه «سیدعباس صالحی»، به‌عنوان سرپرست در این وزارتخانه برگزار شد. در کنار سخنرانی‌های معمول این‌گونه مراسم‌ها، حواشی هم وجود داشت؛ ازجمله راه‌ندادن تعداد زیادی از خبرنگاران و دستچین‌کردن خبرنگاران برای ورود به سالن مراسم و ورود تنها دو رسانه. در این مراسم «علی مرادخانی»، معاون هنری وزارت ارشاد، «حجت‌الله ایوبی»، رئیس سازمان سینمایی، «احمد مسجدجامعی»، عضو شورای شهر و... حضور داشتند.
علی جنتی در این مراسم به گلایه‌ها و ناگفته‌هایش پرداخت. به گزارش «فارس»، «علی جنتی»، وزیر مستعفی دولت یازدهم، در مراسم خداحافظی با کارمندان ساختمان بهارستان در وزارت ارشاد گفت: «در ۳۸ ماه گذشته در جمع شما عزیزان، مدیران و کل کارکنان خدوم وزارتخانه توفیق خدمت یافتم و همین که در خدمت مجموعه اهالی فرهنگ و هنر در کشور باشیم و بتوانیم در این جهت یک گام مثبت و رو به جلو برداریم، افتخار است.» او با بیان اینکه پیش از اینکه در وزارتخانه مستقر شوم، از دوستانم خواستم مجموعه منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره کتاب، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی و... را ببینند و جمع‌آوری کنیم، گفت: «در اولین دیدار و ملاقاتی که خدمت معظم‌له هم رسیدم، عرض کردم مطالب و سخنان شما را بررسی کردم و تلاش من نیز در ارشاد در این مسیر خواهد بود تا به این دیدگاه‌ها جامه عمل بپوشانیم.» جنتی ضمن اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های رئیس‌جمهوری در مبارزات انتخاباتی بیان کرد: «در همین مدت و روزهایی که قرار بود برنامه ارائه دهیم، با همکاری بسیاری از دوستان مانند آقای مسجدجامعی و برخی افراد فرهیخته که برنامه فرهنگی دولت را می‌نوشتند، برنامه‌ای نوشته و به مجلس ارائه شد و تلاش کردم در این مدت به آن عمل کنم.» جنتی با اشاره به «اعتماد فرهنگی» گفت: «در روزهای اولی که وارد وزارتخانه شدم، در حوزه موسیقی دیداری با پیشکسوتان این حوزه داشتم که برخی از آنها اعلام می‌کردند چهار تا هشت سالی است که پایشان به ارشاد نرسیده. در ادامه من با توجه به بسته‌بودن خانه سینما با سه گروه سینمایی که با یکدیگر اختلاف داشتند، جلسه داشتم. با این سه گروه صحبت کردم و متوجه شدم در بیانات آنها که آنها می‌گویند ما با ارشاد خیلی کاری نداشته‌ایم؛ اما من سعی کردم از روز اول بگویم که گذشته را فراموش کنید و مانند دوره آقای خاتمی و مسجدجامعی که به اهالی فرهنگ و هنر احترام می‌گذاشتند، ما نیز قصد داریم به شما احترام بگذاریم، سعی‌مان هم همین بود تا آنها را دلگرم کنیم. اعتماد فروریخته را بازسازی کنیم و امیدها را زنده نگه داریم و خوشحالیم امروز اهالی سینما، مطبوعات، رسانه و اهالی قلم با امید بسیار فعالیت می‌کنند.»
او به استفاده از دیش و ماهواره که همچنان ممنوع است، اشاره کرد و توضیح داد: «استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است؛ اما ببینید چند درصد مردم را وادار کرده‌ایم خلاف قانون عمل کنند. یک روزی هم می‌گفتند که چرا از فضای مجازی استفاده می‌کنید؛ اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.» جنتی تاکید کرد: «گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند. روزی در سفری به استانی بزرگ رفتم. با نماینده ولی فقیه در استان صحبت می‌کردم. او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده ولی فقیه هستید؛ اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است. شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید، نمی‌توانید بگویید کلاً با موسیقی یا تئاتر مخالفم.» او به تدوین شیوه‌نامه موسیقی اشاره کرد و گفت: «پس از مدت‌ها شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تکلیف هم مشخص باشد. از مخاطب تا مجریان، اما باز هم می‌بینیم هرروز یک‌ جا مشکل درست می‌شود. در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن‌ که برگزارکننده بودند، مناسب بود؛ اما چهار نفر خانم که روسری‌شان عقب بود، عکسشان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند که مدیرکل استان نمی‌تواند حتی بماند. مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌گویند حواشی است. باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید؛ اگر قرار بر این است، می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند، چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم!»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها