شناسه خبر : 6959 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عکس‌های گوهردشتی کنار پیکاسو

زخم جنگ ایران روی دیوارهای لوور فرانسه

تصاویری هنری با موضوع جنگ ایران و عراق در موزه‌ لوور فرانسه به نمایش می‌آیند.

تصاویری هنری با موضوع جنگ ایران و عراق در موزه‌ لوور فرانسه به نمایش می‌آیند.
گوهردشتی درباره‌‌ این نمایشگاه به خبرگزاری ایسنا گفته است: نمایشگاهی با نام فاجعه‌‌ جنگ از تاریخ پنجم خرداد تا چهاردهم مهر سال جاری در موزه‌‌ لوور شهر لنز فرانسه برگزار می‌شود.
این نمایشگاه شامل تصاویری درباره جنگ‌های بین سال‌های 1800 تا 2014 میلادی است. من نیز در این نمایشگاه دو تصویر ارائه کرده‌ام که با نام «زندگی امروز و جنگ»، تصاویری از جنگ ایران و عراق را نشان می‌دهد. این تصاویر در سال 2008 گرفته شده‌اند و 10 قطعه از آنها در وب‌سایتم قرار دارد.
این عکاس ادامه داد: معمولاً در نمایشگاه‌های عکسی که در دنیا برگزار می‌شود، کارهای هنری مربوط به جنگ ایران و عراق دیده نمی‌شود بنابراین یکی از وجوه مثبت این نمایشگاه این است که من توانستم تصاویر هنری برگرفته از این جنگ را به نمایش بگذارم.
گوهردشتی درباره‌‌ عکس‌های این مجموعه‌اش می‌گوید: «بزرگ شدن در زمان جنگ مضراتی برای نسل من داشته است. ما دائماً در حال زندگی با جنگ از نقاشی‌های دیواری گرفته تا برنامه‌های تلویزیون هستیم. اینها همه زمان جنگ را به ما یادآوری می‌کنند. جنگ بخشی از وجود زندگی هرروزه ما می‌شود.
در این پروژه من زوجی جوان را انتخاب کردم و آنها را در پس‌زمینه‌ای از جنگ قرار دادم تا نزدیکی جنگ را به زندگی‌هایمان نشان دهم، انگار این زوج زندگی خود را در همان شرایط جنگی ادامه می‌دهد.»
در این نمایشگاه آثاری از پابلو پیکاسو، اتو دیکس، فرانسیس گویا، هنری مور، جرج بارنارد، مارسل گرومر و گوینجی کیمورا هم به نمایش در‌آمده است.
جولین فریزل عکاس و منتقد سرشناس درباره‌‌ این مجموعه از عکس‌های «گوهردشتی» نوشته است: «گوهردشتی در مجموعه «زندگی امروز و جنگ»، 10 عکس را ارائه می‌کند که به تصویرسازی رابطه پیچیده بین تجارب روزمره و تجارب روانی یک زوج جوان ایرانی می‌پردازد. کارهای او موجب تعمیق گام‌به‌گام فرآیند نگاه کردن به عکس می‌شود که با نگاهی اجمالی و به ظاهر بی‌ضرر به فعالیت‌های روزانه این زوج آغاز می‌شود و به تدریج تمرکز نگاه را به حضور تانک‌های جنگی، پناهگاه‌ها و سربازها جلب می‌کند. البته در این مجموعه دشتی قصد ندارد این زوج‌ها را در حال زندگی در منطقه جنگی نشان دهد، بلکه از میدان جنگ فرضی و فضاهای داخلی برای نشان دادن ترومایی که حاصل خشونت جنگ است بهره می‌برد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها