شناسه خبر : 6811 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جلسات پنج‌گانه وزیر کشور در دفتر رهبری

پاسخ به روایت مغرضانه از یک دیدار

به اعتقاد عارف اگر مشارکت پایین باشد اصولگرایان دوباره مجلس را می‌گیرند و این را مقدمه‌ای برای فشار بیشتر بر دولت توصیف می‌کنند که اصولگرایان تندرو دل به یک دوره‌ای شدن آن بسته‌اند.

پدرام سهرابلو
پس از آنکه در روزهای گذشته خبری مبنی بر دیدار سیدحسن خمینی با محمد یزدی منتشر شد برخی سایت‌ها و رسانه‌های اصولگرا از انتخاباتی بودن این دیدار سخن گفته و مدعی شدند سیدحسن در این دیدار گریه کرده است. چنانچه سایت «نسیم آنلاین» به نقل از کانال خبری «مردمک» در خصوص این دیدار نوشت «سیدحسن بخشی از دلایل رد صلاحیت خود را از یزدی جویا می‌شود که این عضو شورای نگهبان توضیحاتی به او ارائه می‌کند. یزدی بعد از توضیحات مفصلش تاکید می‌کند به‌هیچ‌وجه مسائلی به جز مسائل علمی مطرح نبوده و نیست. گفته می‌شود این دیدار کاملاً در فضای عاطفی و همراه با بیان کلمات محبت‌آمیز برگزار شده است.» این موضوع اتفاقاً مورد توجه یکی از نزدیکان بیت امام هم قرار گرفت؛ این فرد که به نام او اشاره‌ای نشده در گفت‌وگو با جماران، درباره خبر ادعایی گفت «لازم است در اینجا به اطلاع مردم شریف ایران برسانیم مضمون خودساخته این خبر از ریشه دروغ است و کم نیست دروغ‌ها و تهمت‌هایی که در این ایام مدعیان دروغین و برخی افراد و سایت‌ها به خاطر منافع و مطامع خود و ایجاد مانع بین مردم که همان صاحبان اصلی انقلاب‌اند و فرزندان معنوی و فکری اندیشه معمار بزرگ انقلاب، منتشر کرده‌اند. اگر لازم باشد و حضرت آیت‌الله یزدی مصلحت بدانند محتوای آن جلسه و آنچه پس از آن واقع شده می‌تواند بسیاری از نقاط ابهام موجود در پرونده بررسی صلاحیت علمی یادگار امام را بگشاید.» وی البته خاطرنشان کرده که چنین دیداری بین سیدحسن و یزدی صورت گرفته، دیداری در محل جامعه مدرسین که احتمالاً زمان آن هفته گذشته نبوده و محتوای این جلسه از سوی مخالفان، برخلاف آنچه در واقعیت صورت گرفته، منتشر شده است، چرا که مسلم است از فقهای شورای نگهبان دست‌کم یزدی از جمله مخالفان رد صلاحیت سیدحسن خمینی بوده‌اند.

بعضی‌ها به ناحق از لیست اصولگرایان بیرون ماندند
محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از چهره‌های متنفذ اصولگراست و خود را کارگردان نمایش انتخاباتی آنان می‌داند اما عدم کاندیداتوری، سوال بزرگی در ذهن فعالان سیاسی ایجاد کرد. سوالی که با روشن شدن وزن نیروهای تندرو در لیست اصولگرا تنها پاسخش این است که آنها نمی‌خواستند باهنر در لیست نهایی قرار گیرد و همان‌طور که توانستند سنتی‌ها را دور بزنند، قرار بود باهنر را هم قربانی این بازی سیاسی کنند اما باهنر بازیخوانی کرد و وارد گود درگیری با تندروها نشد. دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری اما همچنان در پشت صحنه مشغول است و در گفت‌وگویی با مهر ضمن تشریح روند تهیه لیست انتخاباتی اصولگرایان و با اظهار خشنودی از اینکه «دود سفید» در بین اصولگرایان بلند شده اذعان می‌کند که «ادعا نداریم که فهرستی که بسته شده بهترین، کامل‌ترین یا بی‌عیب‌ترین است، به هر حال کار، کارِ ما آدم‌هاست». این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه «ممکن است که اولویت‌ها صد درصد رعایت نشده و اشکالاتی وجود داشته باشد و بعضی از عزیزان دلخور و گلایه‌مند باشند» می‌افزاید «وقتی کاری شورایی می‌شود و مثلاً سه نفر، ۱۰ نفر یا ۲۰‌نفره قرار است در مورد یک لیست نظر بدهند، ممکن است لیست ایده‌آل هیچ کدام از آنها نباشد. به تعبیر روشن‌تر می‌توانم بگویم شاید اگر همین هفت نفری که در کمیته بررسی بودند و نشستند با این ۳۰ نفر به تفاهم رسیدند، اگر به هر کدام از این هفت نفر به تنهایی گفته شود که لیست بنویسند، غیر از این لیست را بنویسند، اما در تجمیع آرا، این فهرست درآمده است.»

اصول اصلاح‌طلبانه لیست تهران
راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم همان نقشه راه آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ است؛ «اتحاد و اجماع». همین بود که بازیگران سیاسی اصلاح‌طلب اقدام به تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی و واگذاری فرآیند انتخاب کاندیدا در استان‌ها کردند. اگرچه ردصلاحیت ۹۹‌درصدی کاندیداهای اصلاحات راه سختی را برای موفقیت رفرمیست‌های ایران ایجاد کرده اما ظاهراً این دلیلی نمی‌شود تا اصلاح‌طلبان بازی انتخابات را رها کنند. آنها در عصر عسرتی که از سر گذرانده‌اند امروز بهتر از هر زمان دیگری می‌دانند که سیاست، علم تبدیل ناممکن‌ها به ممکن‌هاست. بر همین اساس بود که جدای از بررسی رزومه کاندیداهای گمنام و بر حسب ضرورت میدان انتخابات اقدام به ائتلاف انتخاباتی با حزب اعتدال و توسعه کردند. در همین راستا محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با اعتماد از آخرین جزییات لیست انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه خبر داد و می‌گوید این لیست انتخاباتی در صورت مشارکت ۷۰‌درصدی مردم تهران به موفقیت کامل خواهد رسید.
اما به اعتقاد عارف اگر مشارکت پایین باشد اصولگرایان دوباره مجلس را می‌گیرند و این را مقدمه‌ای برای فشار بیشتر بر دولت توصیف می‌کنند که اصولگرایان تندرو دل به یک دوره‌ای شدن آن بسته‌اند. عارف در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه حمایت از دولت و عدم اتحاد با اصولگرایان در عین تلاش برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات از اصول و اهداف اصلاح‌طلبان است، یادآور شد هیچ ائتلافی با لیست صدای ملت هم صورت نخواهد گرفت هرچند به گفته او علی مطهری در میان آن لیست یک استثناست که با دیدگاه‌هایی نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌تواند در ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان جای بگیرد. کاندیدای ریاست جمهوری سال 92 که در میانه رقابت‌ها از میدان کنار کشید تا با تجمیع آرای اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت اصولگرای احمدی‌نژاد فضا برای پیروزی حسن روحانی مهیا شود از هزینه‌های انتخاباتی هنگفت رقیب و فقدان منابع مالی اصلاح‌طلبان نیز سخن گفته و در این مورد تصریح می‌کند اصلاح‌طلبان به کانون‌های رانت اقتصادی وصل نیستند و بر‌خلاف رقیب نتوانسته‌اند خیابان‌های تهران را با بنرهای زرد‌رنگ بپوشانند.

رای «نه» به منازعه و افراط
پیام‌هایی که رای هفتم اسفند از نگاه رئیس‌جمهور خواهد داشت؛ «نه» به «بی‌قانونی» و «نه» به «منازعه و افراط» است. حرف‌های حسن روحانی در جایگاه سخنران مراسم ۲۲ بهمن جنسی شبیه به همه تاکیدهای این روزهایش دارد. رئیس‌جمهور این روزها بیش از هر چیز دیگری به انتخابات اشاره دارد. «قهر کردن» از صندوق‌های رای را نکوهش می‌کند و از اقتداری می‌گوید که در سایه مشارکت در همین انتخابات صورت می‌گیرد. از لزوم «روزآمد» کردن زبان انقلاب می‌گوید و کشور را بیش از هر چیز دیگری نیازمند حرکت مشترک ملی و آشتی ملی دانست که باید در انتخابات هم نمود پیدا کند. حسن روحانی امسال در مراسم ۲۲ بهمن در کنار بازخوانی شرایط کشور، صندوق رای را هم حق‌الناس دانست. حسن روحانی در سخنرانی‌ای که مقابل چشم میلیون‌ها بیعت‌کننده با میثاق‌های انقلاب انجام شد، تاکید کرد آمدن به پای صندوق‌های رای در هفتم اسفند یک پیام بزرگ دارد؛ پیامی که او می‌گوید «رای ما نه به آنهایی است که می‌خواهند به قانون پشت کنند، نه به آنهایی است که اهل منازعه و افراط هستند. رای ما به امید و ایران آباد و آزاد است. ما ایران را خواهیم ساخت و عظمت ملی این کشور و ملت را به نقطه مطلوب با هماهنگی و وحدت خواهیم رساند.»

جلسات پنج‌گانه وزیر کشور در دفتر رهبری
به گفته وزیر کشور «توصیه‌های دفتر مقام معظم رهبری نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت». عبدالرضا رحمانی‌فضلی این سخنان را در نشست «دست‌اندرکاران انتخابات با مدیران رسانه‌ها» گفته است. به گزارش «ایسنا» او با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیات‌های نظارت افزوده که «در این مساله‌ سران سه قوه و مسوولان وارد شدند. حرف ما هم این بود که باید شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود. من جلسات متعددی با آقای جنتی داشتم و حتی به دفتر رهبری هم رفتم که توصیه‌ها و ارجاعات متعددی از سوی دفتر رهبری به شورای نگهبان انجام شد و این توصیه‌ها نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت.» آقای رحمانی‌فضلی همچنین با بیان اینکه «من پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم» خاطرنشان کرده که در پی این دیدارها افرادی از جانب دفتر رهبری به شورای نگهبان رفتند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را بازگو کنند. در عین حال وزیر کشور معتقد است به رغم آنکه امکان رقابت در همه حوزه‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی فراهم شده اما رقابت‌ها هم‌سطح و هم‌وزن نیستند هرچند به گفته وی «تعیین‌کننده نتیجه انتخابات میزان رقابت یا شهرت افراد نیست. مهم‌تر از آن بیان گفتمان غالب، همدلی و همراهی با مردم و چگونگی بیان مطالبات آنهاست».

کارزار دهم می‌تواند رکورددار بالاترین مشارکت باشد
یک استاد دانشگاه ضمن تقسیم‌بندی رقابت‌های انتخاباتی مجلس به سه شکل، مجالس حزبی با رقابت بالا، مجالس غیررقابتی با مشارکت کم و مجالس میانه پیش‌بینی می‌کند که انتخابات دهم از جنس مجالس میانه و با مشارکت نسبی بالا باشد که برونداد آن چیزی شبیه مجلس پنجم در نظام جمهوری اسلامی است. در رقابت‌های مجلس پنجم طیفی از جناح راست با نام کارگزاران سازندگی پس از آنکه اسامی پیشنهادی آنها مورد موافقت راستگرایان سنتی برای لیست انتخاباتی تهران قرار نگرفتند، به صورت مجزا وارد انتخابات شدند و در ائتلافی نانوشته با چپگرایان مذهبی اقلیتی منسجم و قدرتمند را تشکیل دادند. حمید دهقانی در تحلیلی که در روزنامه قانون منتشر شده تخمین مشارکت 70‌درصدی در انتخابات پیش رو را مطرح کرده و نقاط افتراق مجلس پنجم و دهم را چنین تبیین می‌کند: «بر‌خلاف مجلس پنجم نیروهای چپ نمی‌خواهند همچون گذشته به دلیل رد صلاحیت‌ها، انزوا و قهر سیاسی در پیش گیرند.
امری که جناح رقیب را در شوک سیاسی فرو برده زیرا فرض می‌کرد با رد صلاحیت‌ها می‌تواند آنها را همچون گذشته منزوی نماید. از سویی اجماع و انسجام میان نیروهای حامی‌ دولت و تمایل به تغییرترکیب مجلس بیش از هر زمانی است. وجود پایگاه اجتماعی منسجم و مشخص‌تر و همچنین وجود گروه‌های مدنی توانمندتری همچون زنان و جوانان به‌همراه حضور رسانه‌های متکثر و تاثیرگذار شرایط متفاوتی را در این دور از انتخابات ‌ایجاد کرده است. با توجه به همه دلایل مذکور و به رغم همه موانع موجود، دراین دوره از انتخابات به نظر می‌رسد که موج اجتماعی اعتدالگرایی سر بازایستادن ندارد و راه خود را برای تغییر ترکیب مجلس و ایجاد مجلسی اعتدالگرا می‌پیماید.»

استراتژی انتخاباتی طیف خاص؛ بهترین دفاع حمله است
به نوشته میزان «جنجال‌آفرینی و غوغاسالاری و مظلوم‌نمایی جزو لاینفک استراتژی تبلیغاتی یک طیف خاص سیاسی در ایام رقابت‌های انتخاباتی است؛ طیف مزبور در هر دوره از انتخابات به جای تشریح و تبیین برنامه‌های خود ایجاد تنش و بحران را در دستور کار قرار می‌دهد تا از این طریق ضمن متشنج کردن فضا بر وزن و پایگاه سیاسی و اجتماعی نازل خود سرپوش گذارد». خبرگزاری قوه قضائیه در ادامه یادداشت خود با اشاره به جمع‌آوری بروشورهای تبلیغاتی اکبر هاشمی‌رفسنجانی در روز 22 بهمن و با اشاره به اینکه این بسته‌های تبلیغاتی «متضمن محتوایی غیر‌قانونی» بودند از «فضاسازی تخریبی برخی هواداران مجازی نامزدهای پرحاشیه مزبور» ‌انتقاد کرده و با استناد به سخنان سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان می‌کند «نحوه تبلیغات انتخاباتی در قانون ذکر شده است و حتی تعداد بنرها، حجم آنها و محل نصب و توزیع آنها نیز در قوانین مشخص است و اگر ستاد انتخاباتی نامزدی از قوانین تخطی کند، دستگاه انتظامی می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد و نیازی به اقدام نیروهای خودسر نیست.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها