شناسه خبر : 6800 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شانس فرانسوا اولاند برای انتخاب دوباره به‌شدت کاهش یافته است

هفته سیاه اولاند

به گفته یکی از اعضای سوسیالیست پارلمان فرانسه، فرانسوا اولاند پس از انتشار خاطرات والری تریه‌ویله، نامزد سابقش، «سیاه‌ترین هفته» خود را پشت سر گذاشته است.

به گفته یکی از اعضای سوسیالیست پارلمان فرانسه، فرانسوا اولاند پس از انتشار خاطرات والری تریه‌ویله، نامزد سابقش، «سیاه‌ترین هفته» خود را پشت سر گذاشته است. نظرسنجی‌های انجام‌شده پس از انتشار این کتاب حاکی از آن است که محبوبیت اولاند و در نتیجه احتمال انتخابش برای مرتبه دوم، کاهش یافته است. این نظرسنجی که روزنامه Le Journal du Dimanche آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد 85‌درصد از رای‌دهندگان فرانسوی نمی‌خواهند اولاند باز هم رئیس‌جمهور کشورشان شود. این نظرسنجی ضربه دیگری به اولاند بود پس از اینکه یکی از مقامات حزب سوسیالیست فرانسه انتشار کتاب نامزد پیشین رئیس‌جمهور را همچون «زهری کشنده برای اولاند و شاید برای کل نسل سیاستمداران کنونی» دانست. ژولین دره، عضو سوسیالیست پارلمان فرانسه، هفته گذشته را «سیاه‌ترین هفته» ریاست‌جمهوری پرجنجال اولاند دانست.
نظرسنجی دیگری که در هفته گذشته منتشر شد و حامل اخباری بد هم برای اولاند و هم برای مخالفان محافظه‌کار او بود، نشان می‌دهد اعتماد رای‌دهندگان به سیاستمداران جریان اصلی چنان کاهش یافته که رهبر راست افراطی فرانسه، مارین لوپن، می‌تواند در همان دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی، پیروز شود. اولاند که تعطیلات آخر هفته گذشته را با دوستان نزدیک و متحدان سیاسی خود گذراند، کوشید چهره‌ای مقاوم و جدی در برابر انتقادات از خود نشان بدهد. او به اعضای کابینه‌اش در جلسه‌ای در کاخ الیزه گفت: «طی این محاکمات بین‌المللی و ملی، و این محاکمات شخصی، وظیفه من، به نام جمهوری، این است که از خود استحکام شخصی نشان بدهم.» کتاب «برای این لحظه سپاسگزارم»، خاطرات نامزد سابق رئیس‌جمهور فرانسه، که اولاند را همچون مردی لاابالی و دروغگو تصویر می‌کند، به سرعت به صدر جدول پرفروش‌ها راه یافته و ضربه سختی به وجهه عمومی او زده است. پس از فروش تمام 200 هزار نسخه کتاب، نسخه‌های بیشتری از آن منتشر شده است. لورن واکوئه، نماینده محافظه‌کار پارلمان فرانسه، در مصاحبه‌ای با شبکه BFM TV گفت: «این فقط کتاب تریه‌ویله نیست که مشکل است، بلکه مساله ما دروغ‌های رئیس‌جمهور و سوسیالیست‌هاست.» برنارد پوگنان، از مشاوران نزدیک رئیس‌جمهور فرانسه گفت آقای اولاند پس از رد این ادعای تریه‌ویله که اولاند علاقه‌ای به فقرا و محرومان نداشته و آنان را «بی‌دندان» خطاب می‌کرده، هیچ اظهارنظر دیگری درباره کتاب نمی‌کند. استفاده اصطلاح «بی‌دندان» درباره فقرا به شدت در بین راست‌های افراطی، مخالفان اصلی دولت اولاند، رایج است. لورن والدیگی، از ستون‌نویسان Le Journal du Dimanche بر این باور است که «این کتاب، چیزی بیش از یک کتاب است. این آینه‌ای است در برابر ما که رابطه‌مان با قدرت، فریب و حقیقت را بفهمیم».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها