شناسه خبر : 6675 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزینه‌های احتمالی کابینه روحانی در وزارت کار: علی ربیعی، مرتضی بانک

مخالفت با گزینه‌های امنیتی برای وزارت کار

در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی بر‌خلاف وزارتخانه‌های دیگر، اسم دو گزینه علی ربیعی و بانک مطرح شده است که ۹ نماینده از ۱۰ شرکت‌کننده در نظرخواهی تجارت فردا، با هر دو گزینه مخالف بودند.

در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی بر‌خلاف وزارتخانه‌های دیگر، اسم دو گزینه علی ربیعی و بانک مطرح شده است که 9 نماینده از 10 شرکت‌کننده در نظرخواهی تجارت فردا، با هر دو گزینه مخالف بودند. به جز علیرضا محجوب که گزینه پیشنهادی‌اش علی ربیعی بود، 9 نماینده شاخص - شهروز افخمی، محمد‌اسماعیل سعیدی، مهدی عیسی‌زاده، عبدالرضا عزیزی، عباس قائید‌رحمت، سید‌امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مجتبی رحماندوست، سالار مرادی و ناصر کاشانی -‌ عنوان می‌کردند که تاکنون حتی اسم ربیعی و بانک به گوش‌شان نخورده یا برخی با اشاره به سوابق غیر‌مرتبط از جمله سوابق نظامی و امنیتی هر دو فرد مطرح‌شده در مورد این وزارتخانه از روحانی می‌خواستند وزیری را برای این وزارتخانه مهم و کلیدی بگذارد که حداقل از بدنه این بخش باشد و لازم نباشد برای مدیریت این دو نهاد کار را از زیر صفر آغاز کند.

***

علی ربیعی معروف به عباد
مسوول اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی و عضو کمیته سه‌‏نفری ‏تحقیق قتل‌های مشکوک زنجیره‌ای است. وی مدرس دانشگاه تهران، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی آقای خاتمی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بود. او متولد 1334 در محله جوادیه در جنوب شهر تهران از یک خانواده کارگری است. پیش از انقلاب تکنسین کارخانه «جنرال‌موتورز»، ارج و قرقره پرستو بود و در همان زمان از سران اعتصاب شهرک اکباتان و کارخانه محل کار خود بود که منجر به برخورد ساواک شد. همسر او در سال 1385 و فرزند آخرش- محمدجواد- در سال 1386 در تصادف کشته شدند. در سال‌های اول انقلاب او عضو شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی بود و عضو کمیسیون تدوین قانون کار در دهه 60 و عضو شورای مرکزی خانه کارگر از بدو تاسیس تا امروز است. ربیعی پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته مدیریت تا مقطع دکترا ادامه داد. ربیعی حضور در سپاه و پس از آن حضور در وزارت اطلاعات - با فرمان بنیانگدار انقلاب- را در پرونده خود دارد. او در زمان تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط حسن روحانی مسوول اجرایی دبیرخانه بود.


مرتضی بانک
او سابقه فرماندهی سپاه استان کرمان در سال 60 را دارد. وی معاونت اداری و مالی وزارت کار در سال‌های 1362 و 1363 را در کارنامه خود دارد. بعد از آن هم ابتدا مدیرکل سیاسی اروپای شرقی وزارت امور خارجه می‌شود و سپس به مدیرکلی آسیای شرقی و اقیانوسیه این وزارتخانه می‌‌رسد. از سال‌‌های 1364 تا 1373، یعنی زمانی که به استانداری کرمان برگزیده می‌شود، در سمت مدیرکل کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه فعال است. دوران استانداری‌اش در کرمان سه سال طول می‌کشد، یعنی تا سال 1376. سال 1376 زمانی است که باید باز هم به تهران برگردد و وزارت امور خارجه. هشت سال معاونت این وزارتخانه در دوره اصلاحات انتظار او را می‌کشد. اما سال 1384 همانند اکثر مدیران کشور باید دستگاه‌ اجرایی را ترک کند. دولت عوض شده و رئیس‌جمهور جدید چندان میلی به همکاری با نیروهای دولت‌های قبل ندارد. مرتضی بانک در نهایت به مرکز تحقیقات استراتژیک می‌رود و معاون پژوهشکده این مرکز می‌شود. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری معاون فرهنگی، اجتماعی ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود و هم‌اکنون با رئیس‌جمهور منتخب همکاری می‌کند.


نظر‌سنجی از 10 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد وزارت کار
افخمی: نمی‌توان ارزیابی دقیقی در این زمینه داشت. این وزارتخانه گردش مالی زیادی دارد و با توجه به این شرایط نیاز به وزیری دارد که اصلاحات کلی در عملکرد وزارتخانه داشته باشد. وزیر باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشد تا این سوء‌استفاده‌ها ایجاد و مشکل‌ساز نشود. به صورت کلی باید وزیری قوی و کاربلد در حوزه‌های کار و رفاه و تعاون باشد. در مورد اسامی وزرای احتمالی نظری ندارم .

سعیدی: آقای ربیعی و آقای بانک هم فعلاً جزو همان گمانه‌های مطرح‌شده هستند. اما کسی که برای این وزارتخانه قرار است مسوولیت بر عهده بگیرد، نباید بعضاً با این حوزه‌ها ناآشنا باشد و چنانچه فرد مسلطی به روی کار نیاید، تازه به فرصت چند‌ماهه‌ای نیاز دارد که کاملاً به این حوزه‌ها تسلط پیدا کنند. مورد بعدی اینکه باید فردی باشد که در زمینه فعالیت‌های این وزارتخانه تجربه داشته باشد. در مورد آقای ربیعی و آقای بانک به قطع یقین نمی‌توانم اظهار نظر کنم که کدام گزینه مناسب‌تر و محتمل‌تر است چون هیچ شناختی در موردشان وجود ندارد.

عیسی‌زاده: تا جایی که من شنیدم آقای «عبدالرضا عزیزی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از گزینه‌های وزارت است و این اسامی را نشنیده‌ام. در سال‌های اخیر، انتخاب‌های خوب و مناسبی برای این وزارتخانه انجام نشده است. امیدواریم در دولت اعتدال فردی در این وزارتخانه به کار گرفته شود که در این زمینه‌ها، همه‌جانبه‌نگر باشد و بتواند به امور این وزارتخانه با این مسوولیت‌های سنگین به درستی رسیدگی کند. نمی‌توان در مورد آقای ربیعی یا آقای بانک اظهارنظر دقیقی داشت.

عزیزی: در مورد آقای بانک هیچ شناختی ندارم. شنیدم آقای بانک و ربیعی چهره‌های اطلاعاتی و امنیتی هستند اما هیچ کدام‌شان را نمی‌شناسم. در مورد توانایی‌های این افراد شناختی ندارم و تصور می‌کنم با این شرایط بدون تخصص نمی‌توان در موردشان به اجماع رسید.

رحمت: اعلام نظر نمی‌کنم چون موافق نیستم. بخش کار مهم است و کلیدی. تعاون کار و اجتماعی فرد توانمندی می‌خواهد که بیکاری را رفع کند. آقای روحانی باید قوی‌ترین فرد را برای اینجا بگذارد. اما احساس نمی‌کنم این دو گزینه قوی باشند. امیدوارم گزینه نهایی آقای روحانی این افراد نباشند. مشکلات این بخش با برخورد امنیتی رفع نمی‌شود. ما فرد توانمند می‌خواهیم که بتواند کار و رفاه و تعاون را جمع کند. در حد معاون اول نیاز داریم که اینقدر قدرت داشته باشد و بتواند با تخصص خوب از پس این بخش بر بیاید؛ لذا موافق نیستم نیروی خاصی که توان و جامعیت ندارد، این کار را بر عهده بگیرد. اگر وزیر ضعیف انتخاب کنیم همه کشور تحت خطر قرار می‌گیرد، مجلس و روحانی هم زیر سوال می‌روند. باید همفکری کنیم اما مداخله نکنیم. اجازه می‌دهیم آقای روحانی، خودش تصمیم بگیرد و اگر نظرخواهی کرد نظرمان را بدهیم. نظرسنجی را هم درست نمی‌دانم. باید ایشان از ما نظرخواهی کند. اختیار ایشان است که کابینه ر ا معرفی کند و ما رای اعتماد بدهیم. اما بهتر است تیم‌هایی در مجلس تشکیل بدهند تا همفکری کنیم. ما آماده هستیم. مجلس تصمیم دارد به دکتر روحانی کمک کند و همه کابینه ان‌شاءالله رای بیاورند. واقعاً سهم‌خواهی هم نیست. هیچ‌کس حق ندارد سهم‌خواهی کند. روحانی رای ملت را دارد و در برابر ملت مسوول است اما نباید تحت فشار باشد. اگر صلاح دید مشورت بگیرد، اگر صلاح ندید مشورت نگیرد ... ایشان البته انسان باهوشی هستند. همه نظرات را می‌شنوند بعد تصمیم می‌گیرند. امیدوارم بر اساس اصل شایسته‌سالاری فردی را بیاورند کهبر خلاف آقای بانک و ربیعی برای ما شناخته‌شده باشند.

محجوب: آقای ربیعی این توانایی را دارد که با فسادی که در بخش وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی ایجاد شده برخورد قوی داشته باشد. ایشان سابقه خوبی در وزارت کار دارند و می‌توانند در این بخش موفق باشند.

قاضی‌زاده‌هاشمی: این افراد نام‌آشنا نیستند و سابقه کاری هم در این حوزه ندارند. وقتی برای ما شناخته‌شده نیستند، چطور می‌توانیم در موردشان قضاوت کنیم؟ کاش در این حوزه افرادی باشند که به این بخش مسلط باشند و لازم نباشد یک سال وقت بگذارند تا چم و خم کار را به دست بیاورند. گزینه پیشنهادی زیاد است. اجازه بدهید فردی معرفی نکنیم. اما ان‌شاءالله آقای روحانی فردی از داخل بدنه این سه وزارتخانه ادغام‌شده را برای صدارت انتخاب کنند نه چهره‌هایی مانند آقای ربیعی و بانک را.

رحماندوست‌: من در مورد هیچ کدام‌شان نظر مثبتی ندارم.

مرادی‌: در کمیسیون اجتماعی تا‌کنون حتی اسم این افراد را نشنیده‌ایم. امیدوارم در جلسه‌های بعدی کمیسیون بتوانیم بفهمیم هویت و تجارب قبلی این آقایان چیست.

کاشانی: وزارت کار و همچنین بخش تعاون و رفاه نیاز به مدیر داخلی دارد که بتواند مشکلات را خوب ارزیابی و مدیریت کند. چطور از افرادی می‌خواهند استفاده کنند که با این سه مجموعه غریبه هستند؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها