شناسه خبر : 6647 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاملی بر سفر دکتر روحانی به نیویورک

دکتر روحانی در کسوت رئیس‌جمهور جدید ایران برای اولین بار به نیویورک سفر می‌کند. جهان و بسیاری از هیات‌های عالی‌رتبه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس سالیانه نیویورک، با اشتیاق کامل علاقه‌مند هستند از دیدگاه و رویکرد دولت جدید ایران آگاهی یابند؛ و این خود موضوعیت دارد.

index:1|width:40|height:50|align:left حمید‌رضا آصفی
هفته جاری نیویورک و سازمان ملل میزبان رئیس‌جمهور ایران است. اولین سفر رئیس دولت جدید ایران به نیویورک از جهات گوناگون حائز اهمیت است.
1- دکتر روحانی در کسوت رئیس‌جمهور جدید ایران برای اولین بار به نیویورک سفر می‌کند. جهان و بسیاری از هیات‌های عالی‌رتبه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس سالیانه نیویورک، با اشتیاق کامل علاقه‌مند هستند از دیدگاه و رویکرد دولت جدید ایران آگاهی یابند؛ و این خود موضوعیت دارد. همیشه شنیدن اولین سخنرانی‌ها و دیدگاه‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است؛ و این اهمیت سفر را دو‌چندان می‌کند.
2- نام آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور از صندوق آرای انتخاباتی بیرون آمده است که 73 درصد واجدین شرایط رای‌دهندگی در آن شرکت کرده‌اند. به عبارت دیگر رئیس‌جمهور ایران با پشتوانه قوی از حضور مردم در انتخابات که به تعبیر مقام معظم رهبری حاصل حماسه سیاسی بوده است، در این اجلاس شرکت می‌کند؛ و این نقطه قوت بسیار مهمی برای دکتر روحانی است، تا پیام صلح و دوستی مردم ایران را به جهانیان ابلاغ کند.
3- شرایط بین‌المللی و تحولات منطقه‌ای موقعیت کاملاً برتری برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است؛ و دنیا اکنون بیش از هر زمانی به نقش کلیدی و غیرقابل انکار ایران به عنوان بازیگر مهم بین‌المللی و منطقه‌ای پی برده و به آن اذعان می‌کند.
4- نقش ایران به همراه روسیه در جلوگیری از بروز تحمیل یک جنگ به سوریه که می‌توانست تبعات آن نه‌تنها منطقه، که تمام جهان را متاثر کند، از دیگر سرمایه‌های هیات ایرانی در سفر به نیویورک است.
5- رژیم صهیونیستی و برخی از کشورها که در ماجرای سوریه به اهداف ماجراجویانه خود نرسیده‌اند و خود را شکست‌خورده این تحولات می‌دانند، بدون تردید درصدد اخلال و تحرکات سوء برای تاثیر گذاشتن بر این سفرند. که باید پیشاپیش به آن توجه داشت و تمهیدات لازم را به کار بست.
6- فضای نسبتاً مناسبی که در روابط ایران و غرب به وجود آمده است، و پیام‌هایی که میان روسای‌جمهور ایران و آمریکا مبادله شده است، این سفر را از یک سفر عادی متمایز کرده و انظار جهانیان را به خود جلب خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود نطق رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل، بیشترین مخاطب را داشته باشد.
7- اکنون دنیا از طریق تریبون سازمان ملل، مایل است تا پیام ایران را دریابد. از این رو آنچه در اولین سخنرانی دکتر روحانی مطرح می‌شود می‌بایست نقشه راهی برای روابط ایران با سایر کشورها باشد و همچنین همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کشور را ترسیم کند.
8- در کنار ایراد سخنرانی در سازمان ملل، حسب عرف موجود روسای کشورهای مختلف و وزرای خارجه حاضر در سازمان ملل به رایزنی گسترده و تبادل نظر فشرده با یکدیگر می‌پردازند. انتظار می‌رود در پرتو این مذاکرات تقویت روابط دو‌جانبه بر گرمی روابط با کشورهای دوست بیفزاید و حتی‌المقدور فضای متفاوتی بر روابط با کشورهایی که در گذشته با جمهوری اسلامی ایران روابط نه‌چندان گرمی داشته‌اند، حاکم شود.
9- همچنین از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا باید انتظار داشت با توجه به انتخابات اخیر در ایران و حضور و حمایت گسترده مردم از نظام و انقلاب خود و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل و منطقه‌ای و موقعیت برتر جمهوری اسلامی ایران، در ایجاد صلح و ثبات و امنیت، رویکرد و نگرش خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اصلاح کنند و در پی روابط دوستانه با احترام متقابل و بلند‌مدت برآیند و مطمئن باشند که روابط دیرپا و مستحکم با ایران اسلامی قدرتمند در جهت تقویت صلح و امنیت و توسعه منطقه و جهان بوده و معامله‌ای دو سر سود است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها