شناسه خبر : 6355 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازخوانی پرسروصداترین طرح‌های نمایندگان

طرح‌های بحث‌برانگیز پارلمان

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قانونگذاری و مجلس شکل جدیدی به خود می‌گیرد. در دوره‌هایی دغدغه نمایندگان فراهم کردن تسهیلات برای اسرای آزادشده و جانبازان است و در دوره دیگری برای حفظ حریم خصوصی افراد تلاش می‌شود. در این گزارش تلاش شده است نگاهی کوتاه به چند طرح اجمالی دوره‌های مختلف مجلس بیندازیم.

امیر کلهر
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قانونگذاری و مجلس شکل جدیدی به خود می‌گیرد. در دوره‌هایی دغدغه نمایندگان فراهم کردن تسهیلات برای اسرای آزادشده و جانبازان است و در دوره دیگری برای حفظ حریم خصوصی افراد تلاش می‌شود. در این گزارش تلاش شده است نگاهی کوتاه به چند طرح اجمالی دوره‌های مختلف مجلس بیندازیم.

مجلس یکم
مجلس شورای ملی در سال 1359 به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد. تنها مجلسی بود که در انتخاباتش نظارت شورای نگهبان وجود نداشت و صلاحیت نامزدها توسط وزارت کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت. ترکیب و تنوع گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات مجلس در این دوره جالب توجه است و انتخابات مجلس را نسبت به دیگر دوره‌ها متمایز می‌ساخت. اولین جلسه مجلس یکم در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۹ برگزار شد و آخرین جلسه آن هم در 6 خرداد 1363 بود که در مجموع 625 جلسه در این دوره برگزار شد و در مجموع در این جلسات ۸۰۴ لایحه و طرح مطرح شد.

طرح عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر
بنی‌صدر نخستین کسی بود که به صندلی ریاست‌جمهوری تکیه زد. صندلی‌ای که در آن دوره چندان جای راحت و آرامی نبود. ریاست بر کشور انقلابی با مردمی که هنوز در جو انقلاب و اثرات آن بودند و از طرف دیگر همزمان در حال جنگ با متجاوز خارجی هم بودند چندان کار آسانی نبود. رفاقت‌ها و همدلی‌های دوران انقلاب، در آن فضا تبدیل به رقابت شده بود، رقابت‌هایی که به جای اینکه سازنده باشد بیشتر تخریبی بود. ابوالحسن بنی‌صدر اقتصاددانی بود که دوران ریاست‌جمهوری‌اش چندان طول نکشید. اهداف و برنامه‌های جنجالی و جاه‌طلبانه او مخالفان زیادی برایش در مجلس و کشور درست کرده بود که در آخر این اهداف و پیگیری‌های مخالفان باعث عزل او از مقام ریاست‌جمهوری شد. با وجود اینکه برخی نمایندگان در مجلس، با طرح عدم‌کفایت بنی‌صدر موافق نبودند اما در نهایت، نمایندگان در 31 خرداد 1360 رای به عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر دادند. به این ترتیب که مجلسیان با اکثریت ۱۷۷ نفر در مقابل ۱۲ رای ممتنع و یک رای مخالف این رای را صادر کردند.

گروگانگیری یا جاسوس‌گیری ملت مسلمان ایران
مجلس یکم به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اداره می‌شود. بعد از تصرف سفارت آمریکا در ایران، توسط دانشجویان خط امام در سال 1358 و پایان یافتن این بحران در سال 1359، در مجلس نیز از این اقدام حمایت می‌شود، به‌طوری که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس در دوره اول می‌گوید، حادثه حماسه‌آفرین جاسوس‌گیری ملت مسلمان ایران با وضعی که ما مایل بودیم بحمدالله پایان یافت. هاشمی در این نطق از دولت مهدی بازرگان و تیم مذاکره‌کننده در این زمینه تشکر می‌کند که بسیار هوشمندانه توانستند در مقابل آمریکا که در آن دوره شیطان بزرگ خوانده می‌شد مذاکره کنند.

مجلس دوم
در بحبوحه جنگ با عراق انتخابات دومین دوره مجلس در ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار می‌شود. در تاریخ 7 خرداد 1363 اولین جلسه مجلس دوم برگزار می‌شود و آخرین جلسه آن در 5 خرداد 1367 تشکیل می‌شود. در مجلس دوم دیگر خبری از تنوع گروه‌های سیاسی موجود در مجلس نیست. رقابت بعد از انقلاب میان رفیق‌های دوران انقلاب، باعث حذف بعضی از یاران گذشته شد، شناخته‌شده‌ترین نماینده این دوره، هاشمی‌رفسنجانی بود که توانست بر صدر مجلس تکیه بزند. مهدی کروبی، محمد یزدی و محمدمهدی ربانی‌املشی هم نواب رئیس‌ شدند که از روحانیون شناخته‌شده بودند.
در این دوره یکی از مهم‌ترین چالش‌ها به علاوه شرایط جنگی و بحرانی در کشور، چالشی بود که میان مجلس و دولت به وجود آمد.

لایحه تصویب قانون فروش و تحویل نفت مجانی به دولت جمهوری سوریه
«جلسه‌ای با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه داشتیم. درباره مواد قرارداد با هیات سوری که آمده‌اند، بحث کردیم. مطرح است که یک‌ میلیون تن نفت خام مجانی به سوریه بدهیم به‌عنوان شرکت در هزینه جهاد با اسرائیل و بقیه را تا 9 میلیون تن به قیمت عادلانه بفروشیم و از آنها جنس بخریم.»
این متن گوشه‌ای از دریای بی‌کران خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در رابطه با مطرح شدن این طرح در کشور بود که در کتاب خاطرات خود ذکر کرده است.
در تاریخ 15‌/‌5‌/‌1364 در صحن علنی مجلس، دری‌نجف‌آبادی مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پشت تریبون حاضر شد تا گزارش کمیسیون مربوطه را در خصوص این لایحه قرائت کند. لایحه‌ای که در کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون نفت و کمیسیون خارجی به تصویب رسیده بود. در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آمده بود به وزارت نفت اجازه داده می‌شود از تاریخ تصویب این قانون به مدت یک سال یک ‌میلیون تن نفت خام سبک ایران را به صورت مجانی در اختیار دولت سوریه قرار دهد و تا مقدار پنج میلیون تن نفت خام سبک ایران را با تخفیف ۵/۲ دلار در هر بشکه طبق ضوابط وزارت نفت به دولت سوریه بفروشد.

لایحه لزوم تزریق واکسن ضد‌کزاز برای بانوان قبل از ازدواج
کامل خیرخواه، نایب رئیس کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس در صحن علنی در رابطه با این طرح گفت می‌شود افرادی را که واکسن بیماری‌های واگیردار را تزریق نکرده باشند مجازات کرد آن هم به این دلیل که باعث شده است بیماری در کشور شایع شود. او در تاریخ 18‌/‌6‌/‌1366 که در حال صحبت در مورد این طرح بود، به فکر روستاها و مساله زایمان در روستاهای کشور بود. می‌گفت در روستاها که زایمان‌شان خیلی منظم و استریل نیست، مرگ‌ومیر زیاد است. اما اگر واکسن ضد‌کزاز زده باشند تا دو ماه ونیم اول، بچه مادر از گرفتن کزاز مصون‌تر است. خیرخواه، گویا خیر مردم را می‌خواست و می‌گفت باید ضروری شود که مادرها قبل از ازدواج‌شان این واکسن‌ها را بزنند که بچه‌هایشان در هنگام تولد دچار کزاز نشوند و همین امر باعث مرگ‌ومیر زیاد در کشور نشود. البته این طرح مخالفانی چون علی عبدالعلی‌زاده نماینده مردم ارومیه داشت. عبدالعلی‌زاده معتقد بود با ارائه این طرح‌ها وقت مجلس تلف می‌شود. او در نطق خود در مخالفت با این طرح در صحن علنی مجلس گفت نیازی به تصویب مجلس نیست و وزارت بهداشت هر زمان که بخواهد می‌تواند واکسن بزند. «الان فرض کنید در مملکت وبا شایع بشود. وزارت بهداشت می‌تواند واکسن وبا بزند بدون اینکه مجلس تصویب بکند».
در 18‌/‌6‌/‌1366 که در صحن علنی در مورد این طرح صحبت می‌شد، صحبت‌ها به‌جایی کشیده شد که در مورد بند ناف نوزادان هم صحبت شد. محمد شینی نماینده مردم خوزستان در موافقت با این طرح گفت: یکی از علل مرگ‌ومیر نوزادان که به مرگ خاموش و آرام هم معروف است همین ابتلای نوزادان به بیماری کزاز بند ناف است.

مجلس سوم
عرصه رقابت بین چپ‌ها و راست‌هاست. حزب جمهوری اسلامی منحل شده. روحانیونی مانند مهدی کروبی، محمد موسوی‌خوئینی‌ها و محمدرضا توسلی مجمع روحانیون مبارز را تاسیس می‌کنند. اما با تمام اینها سومین انتخابات مجلس در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ انجام می‌شود. دوره سوم مجلس شورای اسلامی از 7 خرداد 1367 تا 6 خرداد 1371 بود که در مجموع 489 جلسه برگزار شد. بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این دوره اتفاق افتاد. از جمله شاخص‌ترین چهره‌های مجلس در این دوره می‌توان از افرادی چون فخرالدین حجازی، نجفقلی حبیبی، عبدالواحد موسوی‌لاری، هادی غفاری، مصطفی معین و ابراهیم اصغرزاده نام برد.
از جمله مسائلی که در مجلس سوم اتفاق افتاده بود، بحث برگزاری انتخابات مجلس سوم بود. انتخاباتی که کم حاشیه نداشت به‌خصوص در نحوه شمارش آرا.

طرح قانونی الزام اجاره دادن محل‌های مسکونی خالی
در تاریخ 12‌/‌7‌/‌1367 در دستور کار صحن علنی مجلس طرح الزام اجاره دادن محل‌های مسکونی خالی آمده بود. در این طرح گفته می‌شود که واحدهای مسکونی خالی به افراد مستضعف و دانشجویان شهرستانی که برای تحصیل به تهران و دیگر شهرهای بزرگ آمده‌اند واگذار شود. در ماده واحده این طرح ذکر شده از تاریخ تصویب این قانون اگر مالک از اجاره دادن ملک بدون عذر موجه امتناع نماید، بنا به ضرورت تا مدت پنج سال به حاکم شرع هر محل اجازه داده می‌شود به قائم‌مقامی مالک نسبت به اجاره دادن محل‌های مسکونی خالی اقدام و اجاره‌ بهای دریافتی را به‌حساب مالک واریز کند.

لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده از کالاهای غیر‌ضرور یا لوکس
سیدهادی خامنه‌ای، رئیس کمیسیون امور اقتصادی و دارایی مجلس گزارشی در این رابطه به صحن علنی مجلس ارائه داده بود و محمد سلامتی مخبر کمیسیون دارایی در پشت تریبون صحن علنی قرار گرفت و در رابطه با این طرح توضیحاتی ارائه داد. سلامتی گفت میزان مالیاتی که در حال حاضر دولت از مردم می‌گیرد نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است. او معتقد بود این مساله خودش باعث نوعی بیماری در اقتصاد می‌شود که این بیماری طبیعتاً از زمان طاغوت برای ما به ارث رسیده است. محمد سلامتی نماینده مردم تهران، مدافع این لایحه بود و می‌گفت کالاهای لوکس مورد مصرف طبقات پولدار اجتماع است، پس به همین دلیل با اجرایی شدن این لایحه می‌توانیم با گرفتن مالیات از این افراد پولدار یک مقدار هزینه‌ها را تامین کنیم تا آن‌طور که سلامتی می‌گفت دریافت غیرمستقیم از جانب مستضعفین کاهش پیدا کند.

طرح برکناری و منع انتصاب لیبرال‌ها و حجتیه‌ای‌ها از پست‌های کلیدی و حساس کشور
اصغر نوروزی نایب رئیس‌‌ کمیسیون امور اداری و استخدامی مجلس در تاریخ 8‌/‌7‌/‌1369 در صحن علنی مجلس گزارش کمیسیون راجع به این طرح را خواند. طرحی که به گفته نوروزی به امضای 70 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود و توسط کارشناسان وزارت کشور و اطلاعات بررسی شده بود. کمیسیون امور اداری مجلس با ارائه این طرح می‌گفت که نگران این است این‌گونه افراد در پست‌های حساس و در دانشگاه‌ها یا سپاه نفوذ کنند و اهداف خود را پیگیری کنند. اصغر نوروزی در گزارش خود لیبرال‌ها را افرادی می‌داند که به غرب اعتقاد دارند و خواستار آزادی آن‌طور که او می‌گفت بی‌حد و حصر در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند.index:2|width:250|height:299|align:left
از جمله نمایندگانی که با این طرح مخالفت کردند ارسلان صفایی بود، او در صحبت‌های خود به‌عنوان مخالف این طرح گفت نباید ملت را تجزیه کنیم و افراد را کنار بگذاریم. او می‌گفت معیار اینکه شخصی لیبرال است یا نه چیست؟ از نظر صفایی اولویت اول نمایندگان در آن دوره باید رفع مشکل گرانی در کشور باشد و باید به درآمد کارمندان و کارگران رسیدگی شود نه به این طرح‌های مخربی که نیروی انسانی را از کار می‌اندازد. نماینده موافق این طرح الیاس حضرتی بود. او می‌گفت: امام ما جام زهر نوشیده به خاطر اینکه انقلاب حفظ شود حال ما نباید بگذاریم این افراد انقلاب را از درون بپوسانند و در پشت پرده باعث عزل و نصب‌های غیرمتناسب با انقلاب شوند.

مجلس چهارم
دورانی که از آن با عنوان سازندگی نام برده می‌شود در کشور آغاز شده است. آغازگر این راه هم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی است. رئیس‌‌جمهوری که توسعه اقتصادی و آبادانی کشور را در اولویت کار خود قرار داده بود. در انتخابات مجلس چهارم جامعه روحانیت مبارز با شعار پیروی از خط امام، اطاعت از رهبری و حمایت از هاشمی پا به صحنه انتخابات گذاشت. گروه‌های چندی از جامعه روحانیت مبارز حمایت کردند از جمله جمعیت موتلفه اسلامی. اولین جلسه این دوره از مجلس در تاریخ 7 خرداد 1371 تشکیل شد و آخرین جلسه آن 6 خرداد 1375 بود. رئیس‌ مجلس این دوره علی‌اکبر ناطق‌نوری بود و حسن روحانی به‌عنوان نایب رئیس برگزیده شد. در این دوره مجلسیان 426 جلسه داشتند. افرادی همچون مهدی کروبی، فاطمه کروبی، خوئینی‌ها، الویری و حجاریان رای لازم را برای ورود به بهارستان نیاوردند.

تصویب لایحه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت
یکی از مشکلات کشور در دوره سازندگی ازدیاد سریع جمعیت بود. لایحه‌ای به مجلس فرستاده می‌شود برای جلوگیری از ازدیاد بی‌رویه جمعیت در کشور. کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس این لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهد. لایحه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در صحن علنی مجلس توسط دکتر اکبر فرید مخبر کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس قرائت شد. اگر بخواهیم به طور خلاصه این لایحه را تعریف کنیم، می‌شود گفت کل حرف این لایحه این بود که چطور جلوی ازدیاد جمعیت گرفته شود. زمانی که در رابطه با این طرح در مجلس بحث می‌شد حرف‌های جالبی در این رابطه زده می‌شد. احمد نجابت یکی دیگر از نماینده‌های مجلس چهارم بود. او زمانی که صحبت از طرح‌های جلوگیری از افزایش جمعیت شد، با عقیم کردن مردم و سقط جنین به شدت مخالف بود. طوری که گفت طبق فتوای امام (ره) ما نمی‌توانیم مردم را عقیم کنیم و این کار مانند سقط جنین حرام است. دو‌راهی برای نمایندگان ایجاد شده بود. از طرفی بعضی از راه‌های جلوگیری از بارداری در کشور ما صحیح دانسته نمی‌شد یا باید فرهنگ‌سازی می‌شد که آن هم در درازمدت و طی گذر زمان نتیجه می‌داد، مانند استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری. دو‌راهی و سردرگمی در مجلس به‌جایی رسید که نجابت می‌گفت اگر بخواهیم جلوی رشد جمعیت را نگیریم غذا و بهداشت و درمان این مردم را چگونه می‌خواهیم فراهم کنیم. اگر 20 سال دیگر 200 میلیون جمعیت داشته باشیم من مجبورم بگویم بیکار و معتاد و ولگرد و سوءتغذیه هم خواهیم داشت.

مجلس پنجم
از 12 خرداد 1375 تا 4 خرداد 1379 مشغول به کار بود. در این دوره مجلس‌نشینان 378 جلسه برگزار کردند. حزب تازه‌تاسیس کارگزاران سازندگی ایران به رقابت با گروه‌هایی چون جامعه روحانیت مبارز پرداخت. در پنجمین دوره انتخابات مجلس رد‌صلاحیت گسترده‌ای رخ داد و به همین جهت مجمع روحانیون مبارز از شرکت در انتخابات و ارائه لیست منصرف شد. رقابت برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس پنجم بین علی‌اکبر ناطق‌نوری و عبدالله نوری بود که سر آخر ناطق‌نوری توانست به ریاست مجلس برسد. حسن روحانی هم نایب رئیس‌ شد.

طرح ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
مخبر کمیسیون ارشاد و هنر اسلامی در تاریخ 21‌/‌6‌/‌1375 طرحی را در صحن علنی مجلس با عنوان ممنوعیت به کارگیری اسامی و عناوین بیگانه قرائت کرد. علی زادسر که در آن زمان مخبر کمیسیون ارشاد و هنر اسلامی بود در رابطه با اهداف این طرح گفت این روزها در کشور بسیاری از افراد برای اینکه به دیگران بگویند اهل فضل و ادب هستند سعی می‌کنند از کلمات غربی استفاده کنند. نکته جالب توجه در صحبت‌های زادسر این است که او حتی در این رابطه از ائمه جمعه هم حرف می‌زند و می‌گوید به او خبر داده‌اند که در خطبه‌های نماز جمعه برخی از کلمات رسوخ کرده است که امامان جمعه هم از به‌کارگیری آنها احساس سختی نمی‌کنند. او می‌گفت خیلی بد است که در کشور ما زبان و کلمات ایرانی را پاس نمی‌داریم به‌طوری که در خیابان ولی‌عصر، اکثر تابلوهای خیابان‌ها از کلمات انگلیسی و غربی پر است.

مجلس ششم
دوران توسعه و اصلاحات سیاسی است. سید‌محمد خاتمی در جایگاه رئیس‌‌جمهوری و اکثریت کرسی‌های مجلس هم در اختیار اصلاح‌طلبان است. مهدی کروبی ریاست مجلس را بر عهده ‌دارد و محمدرضا خاتمی و بهزاد نبوی نایب‌رئیس‌‌های مجلس اصلاحات هستند. با وجود اینکه عبدالله نوری نتوانست در این مجلس حضور داشته باشد اما برادر او علیرضا نوری توانست بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه بزند. مجلس ششم جزو جنجالی‌ترین و پر‌حاشیه‌ترین مجالس ایران بود.

طرح تبدیل مجازات حبس به جریمه نقدی
نمایندگانی که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این طرح را مورد بررسی قرار داده بودند معتقد بودند وضعیت زندان‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست. آنها که این طرح را در تاریخ 17 تیر 1380 مورد بررسی قرار داده بودند می‌گفتند پیشگیری بهتر از درمان است و باید جلوی تاثیر نامطلوب زندان را بر روح افراد و جامعه بگیریم. این طرح اگر در آن زمان رای لازم را می‌آورد برای مجرمان پیش‌بینی‌ شده بود که اگر متهم درخواست داد می‌شود به ازای هر روز حبس مبلغ 20 هزار ریال جزای نقدی برای او در نظر گرفت اما یکی از دلایل رد این طرح مربوط می‌شد به قانون مجازات اسلامی. مخالفان که رای به رد این طرح دادند معتقد بودند قانون مجازات اسلامی منطبق با شرع مقدس اسلام است و مواد و مجازات‌هایی که در این قانون پیش‌بینی شده منطبق با موازین فقهی است پس اگر مجازات حبس را تبدیل به جزای نقدی کنیم، کاری خلاف شرع و موازین فقهی کرده‌ایم.

طرح ممنوعیت اعمال هر نوع تبعیض جنسی در گزینش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی
از جمله موافقان این طرح احمد شیرزاد و الهه کولایی بودند. دو موافقی که در شهریور 82 در صحن علنی مجلس در این مورد صحبت کردند. آنها می‌گفتند نباید بین دختر و پسر تبعیض قائل شد. خیلی از دخترها در رشته‌های دانشگاهی رتبه بالایی می‌آورند اما چون دختر هستند اجازه داده نمی‌شود در آن رشته تحصیل کنند و به جایش پسرها اجازه تحصیل در آن رشته را می‌گیرند. حتی برای این طرح فراکسیون زنان مجلس به ملاقات خاتمی رفت و از رئیس‌‌جمهور درخواست کرد تا به این موضوع رسیدگی کند که البته در آن جلسه خاتمی هم با فراکسیون زنان هم‌نظر بود.

مجلس هفتم
رد صلاحیت گسترده‌ای برای انتخابات مجلس هفتم صورت گرفت. فضای بهارستان متشنج شد و برخی نمایندگان دوره ششم در ساختمان مجلس در اعتراض به رد صلاحیت‌ها تحصن کردند. در این دوره جمعیت ائتلاف آبادگران ایران اسلامی به وجود آمد و محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران شده بود. نمایندگان راه‌یافته به مجلس هفتم از 7 خردادماه 1383 مشغول به کار بودند تا 5 خرداد 1387 که در مجموع 428 جلسه در ساختمان مجلس حضور داشتند. حداد‌عادل رئیس‌ مجلس هفتم بود و نایب‌رئیس‌های آن، باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد بودند.

طرح ساماندهی مد و لباس
اسماعیل گرامی‌مقدم تنها کسی بود که در مخالفت با این طرح صحبت کرد و گفت با ورود به این طرح حتی می‌توان در مورد مردان هم آن را اجرا کرد. اگرچه به نظر برخی آقایان حتی کت‌وشلوار هم بدحجابی است. او نماینده فراکسیون اقلیت بود و در صحن علنی گفت حتی امام خمینی (ره) هم هیچ‌گاه در مصادیق دخالت نمی‌کردند. گرامی‌مقدم خطاب به نمایندگان می‌گفت کاری نکنیم که بگویند مجلس حتی در لباس پوشیدن مردم هم دخالت می‌کند. با وجود اینکه طرح مذکور در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون امنیت ملی رد شده بود اما کلیات این طرح در جلسه علنی مجلس در تاریخ 24 اردیبهشت سال 1385 با 137 رای موافق به تصویب رسید. این طرح 11 ماده دارد که در آن صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت بازرگانی، وزارت کار و امور اجتماعی و... موظف می‌شوند در جهت فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی-‌اسلامی قدم بردارند و پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی-اسلامی تولید و تبلیغ کنند و شرایط تسهیل خرید آن را برای مردم به وجود بیاورند.

لایحه حمایت از حریم خصوصی
این لایحه به امضای رئیس‌‌جمهور وقت یعنی سید‌محمد خاتمی، وزرای کشور، اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دادگستری رسیده بود که بعد از ارجاع به مجلس در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای بررسی قرار گرفت. سرفصل‌های این لایحه شامل حریم خصوصی جسمانی، حریم خصوصی اماکن و منازل، حریم خصوصی در محل کار، حریم خصوصی اطلاعات، اطلاعات شخصی در فعالیت‌های رسانه‌ای، حریم خصوصی ارتباطات و مسوولیت‌های ناشی از نقض حریم خصوصی بود. یکی از نکات جالب توجه در این لایحه پیشنهادی از سوی دولت اصلاحات این بود که در صورت نقض حریم خصوصی برای فرد نقض‌کننده مجازات حبس از سه تا یک سال پیشنهاد داده شده بود اما نکته اساسی‌تر و مهم‌تر این بود که اگر فرد نقض‌کننده حریم خصوصی افراد جزو مقامات و ماموران دولتی بود، علاوه بر مجازات حبس از کار خود برکنار می‌شد و تا پنج سال هم از ورود به مشاغل دولتی محروم می‌شد.

مجلس هشتم
محمود احمدی‌نژاد دیگر شهردار نیست، او در این دوره رئیس‌‌جمهور شده و انتخابات مجلس در حالی برگزار می‌شود که یک سال از دوره ریاست او می‌گذرد. در این دوره اکثر اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند و تعداد کمی به کرسی‌های مجلس هشتم دست یافتند که فراکسیون جبهه دوم خرداد یا اقلیت را تشکیل دادند. علی لاریجانی کسی بود که عهده‌دار ریاست این دوره مجلس شد. اولین جلسه این دوره در خرداد 87 بود و آخرین آن خرداد 91 برگزار شد. در این دوره چهره‌هایی چون علی مطهری کم‌کم شروع به اعتراض به دولت احمدی‌نژاد کردند که این اعتراضات و نطق‌هایی که در صحن علنی مجلس می‌شد باعث جنجال‌هایی در مجلس می‌شد.

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس
منتقدان می‌گفتند نمایندگان مجلس هشتم قصد دارند با این طرح شرایط را برای نمایندگان دوره بعدی سخت‌تر کنند. آنها نامزدی در انتخابات مجلس را در صورتی مجاز دانستند که هر شخصی که می‌خواهد کاندیدا شود مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد و دیگر افراد نتوانند با مدرک لیسانس در انتخابات مجلس شرکت کنند. اما طبق مصوبه‌ای که برای این موضوع گذاشتند افرادی که مدرک لیسانس هم دارند می‌توانند کاندیدا شوند اما به این شرط که پنج سال در کارهای اجرایی، تقنینی، قضایی، آموزشی و پژوهشی مشغول بوده باشند که این مصوبه را شورای نگهبان لغو کرد و آن را مغایر بندهای 8 و 9 اصل سوم قانون اساسی دانست. اما دیگر تبصره جالب این ماده این بود که هر دوره نمایندگی مجلس معادل یک مقطع تحصیلی است که تنها برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.

طرح پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا
جزو طرح‌هایی بود که در دوره هفتم مجلس مطرح ‌شده و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده بود اما به تصویب نمایندگان نرسیده بود. در دوره هشتم بار دیگر این طرح در همین کمیسیون مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه 27‌/‌8‌/‌1387 در صحن مجلس به تصویب رسید اما مرکز پژوهش‌های مجلس به این طرح ایراد گرفت و گفت راهکار حقوقی کارآمدی برای عملی ساختن این طرح وجود ندارد. طبق این طرح دولت ایران مکلف می‌شد تا موضوع انتقال مقر سازمان ملل متحد را از خاک آمریکا به یک کشور بی‌طرف پیگیری کند.

مجلس نهم
انتخابات مجلس نهم در 12 اسفند 1390 برگزار شد و در 7 خرداد 1391 نخستین جلسه خود را شروع کرد و همچنان جلسات نمایندگان ادامه دارد.

طرح محدودیت استخدام زنان و پسران مجرد
56 نماینده مجلس این طرح را امضا کردند. امضاکنندگان معتقد بودند اجرای این طرح می‌تواند بهبود‌بخش افزایش جمعیت کشور باشد اما با نگاهی به بندهای آن نکات جالبی ذکر شده است. برای نمونه در یکی از بندها به صراحت گفته شده است که استخدام زنان مجرد ممنوع است و استخدام مردان مجرد هم در هیات‌های علمی‌ دانشگاه‌ها ممنوع می‌شود. کلیات این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسید. نام اصلی این طرح، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده است. برای نمونه در ماده 9 این طرح تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی موظف می‌شوند اولویت استخدام خود را به ترتیب به مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند بدهند.

طرح تشکیل وزارتخانه ازدواج و خانواده
این طرح جزو آخرین طرح‌های جالبی است که نمایندگان مجلس می‌خواهند در صحن علنی مجلس به تصویب برسانند و در حال تدوین نهایی است. طراحان این طرح همچون ابراهیم نکو می‌گویند عملکرد نامطلوب وزارت ورزش و جوانان در امر ازدواج و جوانان و برخی عوامل دیگر باعث شد تا این طرح تهیه و آماده ارائه به مجلس شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها