شناسه خبر : 6115 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی: زمان دیوارکشی بین ملت‌ها گذشت

دیوار ترامپ دور آمریکا

ترامپ با امضای دستوری با هدف آنچه آن را «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» توصیف کرده، مرزهای این کشور را به مدت چهار ماه به روی پناهجویان بست و موقتاً صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان با بیش از ۱۳۴ میلیون نفر جمعیت به خاک آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

خیلی‌ها گمان می‌کردند میان وعده تا عمل رئیس‌جمهوری جدید آمریکا فاصله وجود دارد و دونالد ترامپ بسیاری از وعده‌هایش را عملی نمی‌کند. اما ترامپ از آغاز ورودش به کاخ سفید چند فرمان اجرایی شوک‌آور را امضا کرد. یکی از آنها هم ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا بود. ترامپ با امضای دستوری با هدف آنچه آن را «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» توصیف کرده، مرزهای این کشور را به مدت چهار ماه به روی پناهجویان بست و موقتاً صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان با بیش از 134 میلیون نفر جمعیت به خاک آمریکا را به حالت تعلیق درآورد. تعلیق ۹۰‌روزه شامل کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است. کشورهایی که به گفته ترامپ «موضوع نگرانی» هستند. فرمانی که مشخص نیست بعد از اتمام این زمان، تمدید شود یا نه اما این فرمان در هفته گذشته محور مهم‌ترین واکنش‌های سیاسی داخلی و خارجی بود. گروه‌های حقوق بشری این اقدام را تبعیض‌آمیز خواندند و گفتند که باعث سرگردانی پناهجویان در نواحی خطرناک می‌شود و وجهه ایالات‌متحده به‌عنوان سرزمین مهاجران را خدشه‌دار می‌کند. مسافران زیادی هم در هفته گذشته در فرودگاه‌ها سرگردان بودند و تعلیق وضعیت این افراد به دامنه‌دار شدن واکنش‌ها و اعتراضات دامن زد. تا جایی که کاخ سفید مجبور شد یک پا عقب بگذارد و وزیر امنیت ملی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتباع این هفت کشور چنانچه دارای «گرین کارت» به‌عنوان مجوزی برای ورود به خاک آمریکا هستند، شامل محدودیت‌های قانونی جدید دولت نشده و می‌توانند وارد کشور شوند. شرق در گزارشی دلیل این اقدام ترامپ را اعمال فشار بر ایران دانست و نوشت: برخی از تحلیلگران مسائل بین‌الملل، معتقد هستند این تصمیم آغاز فشار آمریکا بر ایران است. به اعتقاد آنان ترامپ که می‌داند به‌سادگی نمی‌تواند مقابل برجام ایستاده و هزینه نقض آن را متحمل شود، قصد دارد با اعمال فشار بر ایران در حوزه‌های دیگر، مثل حقوق بشر و حمایت از تروریسم و... مقامات جمهوری اسلامی را تحریک کند تا با برخوردهای احساسی، ناقض برجام شوند.

واکنش رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران
اما مقامات ایرانی هم اصراری ندارند که نقض‌کننده برجام باشند. رئیس‌جمهوری ایران واکنش جالبی به فرمان ترامپ نشان داد. به گزارش ایلنا حسن روحانی در واکنش به فرمان ترامپ و در توئیتر خود نوشت: بیایید به فرهنگ همسایگی کمک کنیم نه اینکه بین ملت‌ها دیوار بکشیم. بیایید فراموش نکنیم برای دیوار برلین چه اتفاقی افتاد. اما روحانی تنها به یک پیام توئیتری اکتفا نکرد و در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، گفت: امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوارکشی کرد، یادشان رفته است که سالیان پیش دیوار برلین فرو ریخت؟
اگر بین ملت‌ها دیوار هم باشد، باید برداشت. قطع کردن پیمان‌های تجاری دنیا نه خدمت به اقتصاد است و نه به توسعه و رونق تجاری خدمتی خواهد کرد. امروز روز آشتی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است و روز ایجاد فاصله بین ملت‌ها نیست.
اما وزیر امور خارجه از اقدام متقابل ایران خبر داد. به گزارش آنا، محمدجواد ظریف در روز یکشنبه در واکنش به دستور ترامپ هفت توئیت در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: «منع ورود مسلمانان در تاریخ به عنوان هدیه‌ای به افراط‌گرایان و حامیان آنها ثبت خواهد شد. جامعه جهانی نیازمند گفت‌وگو و ارتباط است تا ریشه‌های افراط‌گرایی و خشونت را به شیوه‌ای فراگیر شناسایی کند. با وجود احترام به مردم آمریکا و تفاوت قائل شدن بین آنها و سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا، ایران برای حمایت از شهروندانش از عمل متقابل استفاده می‌کند. اما برخلاف آمریکا، تصمیم ما معطوف به گذشته نیست و از تمامی افراد دارای روادید معتبر ایران با آغوش باز استقبال می‌کنیم.»
وزارت امور خارجه هم در بیانیه‌ای رسمی به این مساله واکنش نشان داد. بخش زیادی از بیانیه وزارت خارجه همان سخنان توئیتری ظریف بود. اما در ادامه این بیانیه آمده «همزمان به کلیه نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دستور داده شده که تسهیلات کنسولی جهت کلیه اتباع ایرانی را که به دلیل این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا از بازگشت به محل زندگی، کار و تحصیل خود محروم می‌شوند با اولویت فراهم کنند.» همچنین در ادامه بیانیه آمده که «جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعلل و نقض تعهدات بین‌المللی ایالات متحده وفق قراردادهای دوجانبه و ترتیبات چندجانبه را به دقت بررسی و پیگیری کرده و حق واکنش لازم را برای خود محفوظ می‌دارد».

اعتراض مریم میرزاخانی و محمد جلالی
در ادامه واکنش‌ها دو دانشمند ایرانی همراه ۱۱ دانشمند برنده جایزه نوبل در نامه‌ای به دونالد ترامپ نسبت به اقدام برای ممنوعیت ورود مهاجران هفت کشور به آمریکا اعتراض کردند. به گزارش مهر مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد و محمد جلالی از دانشگاه MIT نیز این نامه را امضا کرده‌اند. امری برگر یکی از پروفسورهای کالج علوم کامپیوتری در دانشگاه آمهرست ماساچوست هم گفته ماجرا به این نامه ختم نمی‌شود و شایعاتی وجود دارد که دانشمندان کشورهای مختلف تصمیم دارند کنفرانس‌ها در آمریکا را بایکوت کنند. چون به عقیده دانشگاهیان «این دستور، کاملاً تبعیض‌آمیز و به ضرر منافع ملی آمریکاست». خبر آنلاین هم نوشت: بیانیه اعتراضی دانشمندان ایرانی و برندگان نوبل به امضای بیش از 9 هزار عضو هیات علمی، 44 برنده جایزه نوبل، 45 برنده دیگر جوایز معتبر جهانی و 273 عضو آکادمی‌های علوم، مهندسی و هنر آمریکا رسیده و آنها این دستور ترامپ را مغایر با منافع آمریکا و باعث مشکلات گسترده برای اعضای جامعه علمی از جمله دانشمندان و دانشجویان خوانده‌اند.

اعتراض اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی
اما اعتراض به ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا به اهالی سینما و اسکار هم رسید. ترانه علیدوستی و پس از آن اصغر فرهادی اعلام کردند در مراسم اسکار امسال شرکت نخواهند کرد. فیلم «فروشنده»، ساخته اصغر فرهادی هفته گذشته در لیست نهایی فیلم‌های راه‌یافته به اسکار آمد و انتظار می‌رفت کارگردان و بازیگران آن در مراسم اسکار حاضر شوند. اما ترانه علیدوستی بازیگر نقش رعنا در توئیتی به زبان انگلیسی با نژادپرستانه خواندن این اقدام اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند و توضیح داد که قانون منع ایرانیان و شش کشور دیگر از ورود به آمریکا، حتی اگر موقتی باشد تبعیض‌آمیز است و غیرقابل پذیرش. او افزود: نمی‌دانم این منع شامل وقایع فرهنگی هم خواهد شد یا نه، اما اگر یک درصد هم نشود، من برای شرکت در مراسم اسکار به این کشور سفر نخواهم کرد. اعتراض ترانه‌ علیدوستی که رئیس مجلس آن را نشانه غیرت ملی خوانده بود، ادامه‌دار شد. این توئیت هم در رسانه‌هایی همچون گاردین، نیویورک تایمز، هالیوودریپورتر، آسوشیتدپرس و... بازتاب یافت و هم با واکنش‌های مشابه داخلی مواجه شد. چون اصغر فرهادی هم اعلام کرد که در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند. به گزارش شرق فرهادی نوشت: متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته با وجود شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات‌متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود اما امروز این امکانِ حضور، با اماواگرهایی همراه است که به هیچ عنوان برایم پذیرفتنی نیست. وی در ادامه نوشت: تندروها با وجود جنگ‌ها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آنها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آنها بکنند. البته این فقط محدود به آمریکا نیست، در کشور من نیز تندروها این‌گونه‌اند.

درخواست عزل مردان کابینه
نامه احمد توکلی برای برکناری وزیر میلیاردی، بررسی مدرک تحصیلی حسین فریدون در مجلس و داستان بازداشت پسر معصومه ابتکار هم از دیگر اخبار سیاسی هفته گذشته بود. ماجرا از پسر معصومه ابتکار آغاز شد که دو هفته قبل سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم جلب سیدطه هاشمی، پسر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور خبر داد. غلامحسین اژه‌ای گفته بود: برای این فرد حکم قطعی صادر و برای جلب او نیز اقدام شده است. اما این هفته اژه‌ای اعلام کرد پرونده فرزند معصومه ابتکار فساد مالی نیست، مساله یک چک بود و شاکی خصوصی داشته است. شنیدم اعاده دادرسی خواستند و تعقیب می‌شود. ابتکار هم هفته قبل گفته بود جای تعجب دارد پرونده شخصی دو نفر تنها به واسطه اینکه مادر یکی از آنها از مسوولان است به رسانه‌ها کشیده شده. ماجرای حسین فریدون هم از دیگر اخبار هفته گذشته بود. ماجرایی که مدت‌هاست در جریان است. اگرچه هفته قبل سخنگوی دولت ارتباط وی با یکی از پرونده‌های در جریان را تایید کرد اما گفته بود تحقیقات همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته تسنیم در خبری نوشت: حکم خادمی حسین فریدون پس از ۱۰ سال در حرم مطهر امام رضا(ع) تعلیق شد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به اعضای این کمیسیون ماموریت داد پرونده مدرک دکترای «حسین فریدون» را به‌طور ویژه بررسی و نتایج آن را به اعضای کمیسیون آموزش اعلام کند. حسین فریدون با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس اظهارات نمایندگان علیه خود را رد کرد و آن را نسبت ناروا دانست. الف هم در گزارشی از نگارش نامه احمد توکلی به معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد. بر اساس این گزارش احمد توکلی در این نامه از جهانگیری خواسته تا وزیر صنعت، معدن و تجارت را بر کنار کند. وی در همان ابتدای نامه، نعمت‌زاده را به رفتارهای فاسدگونه متهم کرده و توجهات را به سمت تلاش‌های وزیر صنعت برای خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا هدایت کرده است. توکلی حتی از حضور نعمت‌زاده در هیات ‌مدیره چندین شرکت خبر داده که مدت‌هاست این موضوع مطرح شده و نعمت‌زاده را درباره ارائه پاره‌ای توضیحات به مجلس نیز کشاند. توکلی نوشت: آقای نعمت‌زاده در جلسه علنی ۱۶ آذر ۹۴ مجلس اذعان کرد در ۱۹ شرکت عضو هیات‌مدیره بوده ولی مدعی شد که اغلب این عضویت در هیات‌مدیره‌ها به دلیل استفاده از تجربیات ۴۰‌ساله وی و بدون سهامداری واقعی بود بلکه «به صورت عمدتاً مدیریتی و با واگذاری یک سهم به عنوان عضو هیات مدیره [… بوده و] از ما هم امضا گرفتند که این سهم متعلق به شما نیست». این خلاف‌گویی در خانه ملت وقتی آشکار می‌شود که بدانیم همسر وی، خانم مریم بختیار و دخترانش شبنم و زینب نعمت‌زاده در ۱۰ شرکت مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیات‌مدیره یا بازرس هستند. این خانم‌ها هم تجربه ۴۰‌ساله دارند؟ چگونه می‌توان پذیرفت کسی که تا سال ۱۳۸۷ مستخدم دولت بوده است و همه بنگاه‌هایی که ثبت کرده‌اند مربوط به سال‌های ۱۳۸۹ به بعد است، طی سه چهار سال از راه درست و بدون رانت به ثروت افسانه‌ای ۱۰۰۰‌میلیاردی برسد؟ آیا تضاد منافع حاصل از پدیده درهای چرخان به نفع خود او رفع نشده است؟ به گزارش ایسنا نعمت‌زاده اما در واکنش نامه توکلی را دروغ دانست و گفت: همه این نامه دروغ است و آقای توکلی باید در این مورد توضیح دهد. من قبلاً از ایشان شکایت کرده‌ام و دادگاه هم به وی گفته صحبت‌هایش را تمام کند اما ایشان گاهی ازاین حرف‌ها می‌‌زند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها