شناسه خبر : 5817 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتخابات ۷ اسفند و ارتقای فرهنگ سیاسی

ضرورت حفظ ائتلاف سه‌ضلعی هفتم اسفند

پدرام سهرابلو
پس از بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌های وزارت کشور با شورای نگهبان در خصوص یکی از منتخبان اصفهان که پس از برگزاری انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور از معرفی برگزیده ششم این حوزه انتخابیه به جای خانم خالقی خبر داده و معتقد است «قاعدتاً آنها هم باید این انتخاب را بپذیرند.» در پی رد صلاحیت مینو خالقی منتخب اصفهان از لیست امید، بسیاری این اقدام شورای نگهبان را خارج از حدود اختیارات این نهاد برشمرده و به نوعی ورود به حوزه وظایف مجلس شورای اسلامی تلقی کردند که می‌تواند با استماع دلایل مورد نظر شورای نگهبان در مرحله رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، از ورود خانم خالقی به مجلس ممانعت کند. در همین زمینه دکتر سیدمحمد هاشمی استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی به پایگاه خبری جماران گفت «آنچه مسلم است رد صلاحیت خانم خالقی بعد از احراز صلاحیت و ابراز آن توسط شورای نگهبان امری غیرقانونی محسوب می‌شود و اگر بخواهیم قانونی عمل کنیم باید اعتبارنامه ایشان به مجلس فرستاده شود و در آنجا مورد بررسی قرار گیرد، در غیر این صورت تمام مراحل، بعد از کنار رفتن ایشان سازگار با قانون نخواهد بود.» چندی پیش بود که فیلم سخنرانی یکی از منتخبان اصولگرای ارومیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مشحون از جملات خلاف ادب و عبارات ناپسند و تعابیر زننده‌ای بود. از این‌رو برخی چنین می‌پنداشتند که شورای نگهبان با توجه به این اظهارات، صلاحیت آن فرد منتخب را سلب خواهد کرد اما در همان زمان این استدلال مطرح شد که سلب صلاحیت فرد منتخب در این مرحله بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا در مرحله بررسی اعتبارنامه‌ها چنین اقدامی را صورت دهند. کما اینکه شورای نگهبان نیز برای این نماینده، اعتبارنامه صادر کرده است. با این حال در مورد مینو خالقی شورای نگهبان رویه‌ای متفاوت در پیش گرفت. گفتنی است «سیامک ره‌پیک» از حقوقدانان شورای نگهبان در واکنش به سخنان معاون سیاسی وزیر کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته تکلیف یک کرسی خالی حوزه انتخابیه اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آن شهر تعیین می‌شود و بدین ترتیب، آقای آجودانی از لیست امید که در انتخابات حائز رتبه ششم شده است نمی‌تواند به جای خانم خالقی وارد مجلس شود.

امید به بهارستان می‌آید
دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، شاهد شکل‌گیری فراکسیون‌های گوناگونی بوده است. فراکسیون‌های مستقل، اصولگرا، اصلاح‌طلب، حزب‌الله و... در دوره‌های مختلف مجلس اعلام موجودیت کرده و به فعالیت پرداخته‌اند. برخی از این فراکسیون‌ها در امور مختلف به موفقیت‌های چشمگیری رسیدند ولی از سوی دیگر بسیاری از این فراکسیون‌ها مانند فراکسیون‌های مجلس نهم بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشتند. از فراکسیون‌ها انتظار می‌رود از منافع شهروندانی حمایت کنند که در برابر آنها مسوول‌ هستند ولی در مجالس اصولگرای سه‌دوره قبل برخی اعضای این فراکسیون‌ها رویکردهای متفاوتی را با فراکسیون خود داشتند. به نوشته روزنامه قانون «بعد از موفقیت لیست موسوم به امید در مجلس شورای اسلامی ایران، قرار است فراکسیونی با این عنوان در بهارستان شکل بگیرد. در همین راستا محمود صادقی، منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی از تشکیل فراکسیون امید از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به ریاست عارف در مجلس دهم بعد از دور دوم انتخابات مجلس خبر می‌دهد.» محمود صادقی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم می‌گوید «در زمینه تشکیل فراکسیون امید سیاستگذاری انجام و راهبردها مشخص شده است، اما تحقق و اجرای آن منوط به بعد از برگزاری مرحله دوم انتخابات است که وزن کامل جناح‌ها مشخص می‌شود. این منتخب مردم تهران در مجلس دهم درباره نهایی شدن لیست امید برای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم گفت: لیست امید برای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم نهایی شده هر چند در مورد برخی حوزه‌ها ممکن است اختلافاتی باشد»؛ به طور مثال حزب اعتدال و توسعه برخی کاندیداها را مدنظر دارد یا در برخی حوزه‌ها باید سکوت شود یا در برخی حوزه‌ها ممکن است برخی اصولگرایان مورد حمایت قرار گیرند. واژه امید اولین بار از دل دولت روحانی خارج شد ولی در ادامه همزمان با انتخابات مجلس دهم توسط رئیس دولت اصلاحات بازگویی و سبب شد لیست ائتلافی اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با این عنوان وارد کارزار انتخابات شود چنان که بسیاری درج این نام بر لیست ائتلافی را مسبب پیروزی آنها می‌دانند.

ضرورت حفظ ائتلاف سه‌ضلعی هفتم اسفند
آنچه در سال 13۹۵ باید نقشه راه باشد، حفظ ائتلاف سه‌گانه است که می‌توان با اضافه شدن پتانسیل جریان‌های مستقل با گرایش خواه اصلاح‌طلبانه و خواه اصولگرایانه و همین طور اعتدالی مجموعه را قوی‌تر کرد. واقعیت این است که موفقیت گفتمان اعتدال در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری خرداد‌ماه سال 13۹۶ بستگی به حفظ این ائتلاف سه‌گانه اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و اعتدالیون دارد. غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان این مطلب و ضمن یادآوری اینکه مردم مطالبات و خواسته‌های خود را از طریق صندوق رای آشکار کردند، مهم‌ترین درس این انتخابات برای حاملان گفتمان اعتدال را تداوم این مشی در تمام امور خوانده است. این فعال سیاسی در ادامه یادداشت خود که در پایگاه خبری «رویداد 24» منتشر شده با اشاره به ورود برخی اصولگرایان میانه به طیف اعتدال‌گرایان می‌نویسد «در حقیقت آنچه در مورد مجلس باید مورد توجه قرار بگیرد، حفظ همین رویکرد اعتدالی است. پس نباید شخصیت‌ها در دام بازی‌های رسانه‌ای و ژورنالیستی افتاده یا قرار بگیرند. همه آنانی که اعتقاد به برجام دوم بعد از انتخابات در سال 13۹۵ دارند برای رسیدن به این مهم باید انسجام داخلی را بین مجموعه‌ها تقویت کنند.» در همین راستا یک نماینده اسبق مجلس نیز با حیاتی خواندن حفظ انسجام و وحدت میان نیروهای اصلاح‌طلب، این اقدام را مقدمه‌ای بر جلب اعتماد مردم خوانده است. سید‌ناصر قوامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران تصریح کرد «اصلاح‌طلبان باید مراقب باشند، نیروهایی که وارد مجلس کرده‌اند به دلیل بی‌تجربگی و آشنایی کمتر با گفتمان اصلاح‌طلبی، جذب جریان‌های رقیب نشوند تا در درازمدت این امر به ضرر اصلاح‌طلبان تمام نشود. چرا که به هر صورت اصلاح‌طلبان با همین نیروها نیز با وعده و وعیدهایی وارد مجلس شده‌اند و مردم به خاطر این شعارها به آنها رای داده‌اند. شعار اصلاح‌طلبان در این دوره تغییر و امید است. به نظر بنده اصلاح‌طلبان کار دشواری را برای تحقق این شعارها پیش رو خواهند داشت.»

روایت هاشمی از «رد صلاحیتش» در سال 13۹۲ و «حماسه مردم» در سال 13۹۴
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در انتخابات اخیر خبرگان رهبری با بیشترین آرا در صدر فهرست منتخبین استان تهران قرار گرفت، در دیدار اعضای شورای مرکزی و مدیران استانی حزب کارگزاران سازندگی به تبیین برخی ابعاد سیاست داخلی پرداخت و با بیان ویژگی‌های دو انتخابات اخیر، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 1394 خاطرنشان کرد «انتخابات نشان داده که مردم به خاطر گسترش ابزار اطلاع‌رسانی، آگاه شده‌اند و مردم آگاه در تصمیمات سیاسی، به ویژه در انتخابات، آینده‌نگری دارند.» او در ادامه با بیان مصادیقی از اصرارهای مردم برای حضور در انتخابات، با یادآوری جمله معروف خویش که «نمی‌گویم نمی‌آیم» تصریح کرد «آن جمله را در یکی از دیدارهای مردمی گفته بودم که فشار خانواده‌های شهدا و جانبازان برای اعلام حضورم زیاد شده بود و حتی به یاد دارید که پس از آن جمله، جریان مخالف، با نگرانی‌های خاص خود، به دنبال راه‌های دیگر رفتند که نهایتاً به رد صلاحیت رسیدند.» به گزارش «نواندیش» اکبر هاشمی‌رفسنجانی، انتخاب حسن روحانی را حاصل آگاهی مردم از شرایط خطرناک جامعه دانست و گفت «مردم به مرحله‌ای رسیده‌اند که فریب وعده‌های احساسی را نمی‌خورند و حتی درباره موضع‌گیری‌های نامزدها و طرفداران آنها هم تحقیقات جامع و عمیق می‌کنند که ببینند برای خدا، مردم، کشور و انقلاب است، یا اهداف جناحی دارند.»

جریان‌شناسی سیاسی ایران پس از انقلاب
روزنامه رسالت با ادعای وجود موج سوم براندازی نظام جمهوری اسلامی موسوم به پروژه 2020 که به لحاظ ماهوی با دو موج پیشین تفاوتی ندارد از ائتلاف جریان غیرانقلابی با ضدانقلاب در پیشبرد این هدف نوشته و می‌افزاید «دو جریان غیرانقلابی و ضدانقلابی مجدداً با هم پیوند خورده و با وارد کردن اتهام‌های ناروا مانند اتهام تندروی به جریان انقلابی زمینه را برای دوقطبی‌سازی‌های کاذب و دروغین در جامعه فراهم نموده و از اواخر سال جاری فازهای عملیاتی موج سوم براندازی کلید خواهد خورد. نکته کلیدی و مهم اینکه در انتخابات هفت اسفند ۹۴ بخشی از پروژه ارتباطی نسیم۲ در راستای سازماندهی افراد خاکستری برای ایفای نقش در مسیر موج سوم به صورت آزمایشی به کار گرفته شد و با توجه به نتایج مثبت آن قرار شده است در انتخابات آینده هفت میلیون نفر تحت طرح نسیم۳ بدون سیم‌کارت و بدون امکان فیلتر کردن توسط نهادهای امنیتی به فعالیت پرداخته و دستورات شبکه هرمی کودتاچیان و براندازان را موبه‌مو اجرا کنند. اخبار بسیاری نشان می‌دهد که از هم‌اکنون در اردوگاه مشترک دو جریان فکری غیرانقلابی و ضدانقلابی، ستادی برای تولید محتوا جهت استفاده در طرح نسیم۳ تشکیل شده است.»

توطئه دشمن در انتخابات از طریق تلگرام
سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به اینکه رهبری در ابتدای سال، هم موقعیت‌مان را تبیین و هم راهکار را به ما ارائه کردند، گفت: «۱۴ فروردین اولین روز کاری در سال جدید، رئیس‌جمهور و مسوولان در مقام تحقق‌بخشی به فرمایش مقام معظم رهبری اقدام ارزشمند تشکیل شورای فضای مجازی را انجام دادند؛ چراکه فضای مجازی جاده تهاجم دشمن است. رهبری در تبیینی که نسبت به موقعیت جهانی ما داشتند، باعث شدند تا مسوولان ما در نظام، این جاده را مشخص کنند و جلوی آن را بگیرند.» به گزارش ایسنا نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه «امروز طبق اعلام مدیر نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام، ۲۲ میلیون ایرانی از آن استفاده می‌کنند؛ نرم‌افزاری که مدیریت و اجرای آن در دست دشمن است و در آن کانال‌هایی وجود دارد که رسماً به پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ناسزا و دشنام می‌گویند» مدعی شد توطئه‌های دشمن در فضای انتخابات از طریق تلگرام به وجود آمد به گونه‌ای که در زمان انتخابات محتوای مجرمانه کانال‌های تلگرام مفاسد بسیاری را به وجود آورد و بزرگان نظام ما را با انواع دروغ‌ها مورد تهمت و افترا قرار داد. علم‌الهدی با تاکید بر اینکه دولت محترم همین که به فضای ورود دشمن توجه کرد، اقدامی بسیار ارزشمند است، گفت: توجه به فضای مجازی موثرترین حرکت در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی است. امروز اگر بخواهیم به مردم بگوییم از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند، مثل این است که بگوییم در خیابان راه نروید؛ اما باید نرم‌افزارهای بومی ایجاد کنیم.

انتخابات 7 اسفند و ارتقای فرهنگ سیاسی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشکل اساسی اصولگرایان را نه فقدان وحدت بلکه فسادهای کلان دوره احمدی‌نژاد می‌داند که باعث شد برخی نیروهای اصیل از آنها منفک شوند. به گفته علی شکوری‌راد جریان اصلاحات با حضور حداکثری در انتخابات به دنبال افزایش امید در مردم بود و پس از رد صلاحیت‌های گسترده، رساندن لیست به مردم در اولویت قرار گرفت چون مردم می‌خواستند به لیست رای دهند. به گزارش شرق دبیر کل حزب اتحاد ملت این رفتار را ناشی از ارتقای فرهنگ سیاسی در جامعه و حاکی از آن دانست که مردم می‌دانستند از این انتخابات چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند بنابراین چنین رویه‌ای می‌تواند در آینده به رشد هر چه بیشتر فرهنگ سیاسی جامعه منتهی شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها