شناسه خبر : 5614 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دانشجو قبل از مهر از دانشگاه رفت

سرنوشت فرهاد

تقویم زندگی آدم‌ها سر‌شار از روزهای خوب و به یاد ماندنی است. اما اگر روز ۲۷ دی‌ماه برای شما یک روز ماندگار و سرشار از موفقیت باشد دلیلی وجود ندارد که تمام روزهای بیست و هفتم هر ماه برای شما شادکامی و موفقیت را به ارمغان بیاورد کمااینکه این اتفاق برای بسیاری رخ داده است.

معصومه ستوده
تقویم زندگی آدم‌ها سر‌شار از روزهای خوب و به یاد ماندنی است. اما اگر روز 27 دی‌ماه برای شما یک روز ماندگار و سرشار از موفقیت باشد دلیلی وجود ندارد که تمام روزهای بیست و هفتم هر ماه برای شما شادکامی و موفقیت را به ارمغان بیاورد کمااینکه این اتفاق برای بسیاری رخ داده است. هرچند روز 27 دی‌ماه حکم ریاست بر بزرگ‌ترین دانشگاه کشور را دو دستی تقدیم فرهاد دانشجو کردند اما 27 شهریورماه برای او خوش‌یمن نبود و او با چهره‌ای مغموم شاهد بالا رفتن دست‌هایی در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود که با کنار رفتن او اعلام موافقت کرده بودند.
آن روزی که اصولگرایان با هدف تحدید ‌هاشمی و بستن دست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش دولت را در تعیین ریاست دانشگاه آزاد پر‌رنگ کردند، اصلاً باور نداشتند که یک روز این بلا دامن رئیس دانشگاه آزاد محبوب آنان را نیز بگیرد و او مجبور شود بی‌سر و صدا صندلی خود را تحویل دهد و مجدداً این سازمان بزرگ آموزشی و اقتصادی را به هاشمی باز‌گرداند.

تغییری قابل پیش‌بینی
تغییر ریاست دانشگاه آزاد با توجه به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری قابل پیش‌بینی بود. معرفی جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم نیز احتمال خداحافظی دانشجو از دانشگاه آزاد را افزایش داد. البته دانشجو در این مقطع زمانی سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته بود، از یک سو تاکید می‌کرد که هر زمان که هیات امنا تشخیص دهد راه را برای مدیر بعدی باز خواهد کرد و از سوی دیگر با جمع‌آوری نامه هزار‌امضایی این پالس را به جامعه می‌فرستاد که افراد زیادی از مدیریت او راضی هستند و بهتر است که در دانشگاه بماند، زیرا قاطبه استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد موافق تغییر مدیریت نیستند. بعد از برگزاری جلسه هیات امنا سایت مشرق خبری را منتشر کرد که در آن خبر آمده بود که یک هفته قبل از برگزاری جلسه هیات امنا، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از فرهاد دانشجو خواسته بود از سمت خود استعفا بدهد اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت.
فرهاد دانشجو از طریق انتشار خبرهایی همچون امضای صورت‌جلسه عزل دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد توسط توفیقی قبل از برگزاری جلسه هیات امنا تلاش داشت وزیر علوم را در شرایطی قرار دهد که نتواند به گزینه‌ای جز دانشجو فکر کند، فارغ از این دانشجو در کلیه جلسات خود بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به این مساله اشاره می‌کرد که با رئیس‌جمهور هم‌عقیده و هم‌فکر است و هم‌استانی بودن با رئیس‌جمهور امکان عزل او را کاهش خواهد داد.

قصه‌ای قدیمی
روزی که فرهاد دانشجو به توصیه برادر گرامی از ساختمان دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس به دانشگاه آزاد کوچ کرد اطمینان داشت که دوره ریاست او حداقل چهار‌ساله خواهد شد اما این اطمینان زودتر از آنچه تصور می‌شد رنگ باخت و مدت حضور او بر دانشگاه آزاد به دو سال هم نرسید.
اگر در جلسه 27دی‌ماه طرفداران دولت در جلسه هیات امنا به قولی جاسبی و حامیانش را آچمز کردند، این بار قرعه فال به نام دانشجو افتاد. داستان انتقادات دامنه‌دار احمدی‌نژاد از جاسبی سابقه طولانی دارد. از همان روزی که محمود احمدی‌نژاد عازم پاستور شد از مدیریت جاسبی گله کرده و تصریح کرد به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که جاسبی حق دانشجویان را بخورد. رئیس دولت نهم یک روز از مدیریت بسته انتقاد می‌کرد و روز دیگر به دانشجویان دانشگاه آزاد وعده می‌داد به زودی شهریه‌ها را کم خواهد کرد. داستان انتقادات ادامه یافت تا اینکه در سال90 به دنبال ایجاد موج گسترده رسانه‌ای دولت؛ جلسه هیات امنا به منظور تغییر رئیس تشکیل شد و در نهایت دانشجو توانست رئیس دانشگاه آزاد شود، البته همان زمان رئیس هیات امنا از امضای حکم انتصاب او خودداری کرد که در نهایت محمود احمدی‌نژاد کامران دانشجو را به نیابت از خود مامور ابلاغ این حکم کرد تا برادر؛ برادر خود را به سمت ریاست منصوب کند.

ابهامات مالی
اگر تا یک سال و نیم گذشته چهره دو برادر در جلسه هیات امنا خندان بود اما این بار چهره مغموم جلسه کسی بود که در سن 54سالگی در حالی که رتبه استاد دانشگاه تربیت مدرس را یدک می‌کشید، مجبور شده بود ریاست دانشگاه آزاد را واگذار کند. چهره خندان دانشجو در جلسه هیات امنا تنها برای چند ماه دوام داشت. دولت که به قصد فتح دانشگاه آزاد وارد میدان شده بود بعد از مدتی نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند و دانشجو را عامل این مشکلات قلمداد می‌کرد و اگر پشتیبانی برادر دیگر یعنی کامران دانشجو نبود، فرهاد می‌بایست زودتر از این عزل می‌شد. به عبارت دیگر او در یک سال پایانی عمر دولت دهم توسط احمدی‌نژاد تحمل شد. البته در این میان ابهامات مالی نیز مطرح شد همچنان که محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل دانشگاه آزاد در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان به برخی از تخلفات مالی اشاره کرده و گفته بود‌: «غلامعباس زارع سرپرست بازرسی ریاست‌جمهوری در دولت دهم در نامه‌ای به شماره 104805 خطاب به فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد، خواستار پاسخ به 24 تخلف گسترده در این دانشگاه شده بود که ایشان اصلاً پاسخی ندادند و حتی نگذاشتند که در هیات امنا مطرح شود.» در کنار شایعات مالی مطرح‌شده، سایت سفیر‌نیوز این خبر را منتشر کرد که مهم‌ترین دلیل برکناری دانشجو ارتباط با دانشگاه ایرانیان محمود احمدی‌نژاد بوده است.

پایان افسانه
افسانه برادران دانشجو به همان سرعتی که ایجاد شد درهم پیچیده شد. به محض اینکه کامران دانشجو از ساختمان ویلا خداحافظی کرد و به دانشگاه برگشت برادرش فرهاد دانشجو ناچار شد صندلی خوش‌آب و رنگ ریاست دانشگاه آزاد را واگذار کند. اما این پایان کار نبود زیرا فرهاد دانشجو به عنوان رئیس دانشگاه حق برادری را تمام و کمال به جا آورده ‌بود و دیگر برادر - ‌‌خسرو- را به سمت ریاست واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران منصوب کرده بود. تجربه دو برادر به خسرو نشان داد باید خود استعفا بدهد قبل از اینکه کسی عذر او را بخواهد بنابراین به بهانه اشتغال کاری با ساختمان علوم تحقیقات خداحافظی کرد. به هر حال حضور یک سال و اندی فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد به پایان رسید. او با حاشیه‌های فراوان به این سمت منصوب شد و با همان میزان حاشیه؛ از کار برکنار شد. زمانی که زمزمه ریاست این استاد رشته عمران که در سال 1336 در دامغان ‌زاده شده بود، مطرح شد برخی از نمایندگان مدرک تحصیلی او را مبهم اعلام کردند. همان زمان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تاریخ فراغت از تحصیل دانشجو را مشکل‌دار دانسته و تصریح کرد در رزومه فارسی و انگلیسی دو تاریخ با هم مطابقت ندارند و از سوی دیگر دانشگاه وست‌مینستر که او از آن فارغ‌التحصیل شده است در زمان فارغ‌التحصیلی ایشان وجود نداشته و رشته او جزو رشته‌های دانشگاه مزبور نیست. فرهاد دانشجو که در پرتال دانشگاه تربیت مدرس از او به عنوان پروفسور یاد شده است مهندسی عمران خود را در کالج کوین ماری لندن به پایان رساند و مقطع فوق‌لیسانس مهندسی سیستم‌های اطلاعات را در South Bank به اتمام رساند و در نهایت موفق شد دکترای مهندسی عمران خود را از دانشگاه وست‌مینستر دریافت کند. هنوز معلوم نیست که سرنوشت فرهاد دانشجو چه خواهد شد. هرچند او بار دیگر در قامت استاد دانشگاه به تدریس خواهد پرداخت اما مشخص نیست که آیا دادگاهی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح‌شده علیه او تشکیل خواهد شد یا خیر.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها