شناسه خبر : 5346 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روزنامه‌های ایران و شوک پاریس

گذر سالم جنتی و طیب‌نیا از مجلس

طیب‌نیا تاکید کرد دولت تمایلی به افزایش مالیات‌ها ندارد و آنچه اعمال می‌شود براساس قانون است و سختگیری‌هایی هم که اعمال می‌شود، برای جلوگیری از فرار مالیاتی است.

پس از ماه‌ها، می‌توان گفت هفته پیش برای نخستین‌بار مباحث برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بخش اصلی اخبار رسانه‌های کشور را به خود اختصاص نداده ‌بود. بحث‌های رقابت‌های انتخاباتی، گزارش دادگاه بابک ‌زنجانی و از همه مهم‌تر حادثه تروریستی در پاریس عملاً ماجرای هسته‌ای را به حاشیه برده ‌بود. ماجرای برنامه فیتیله که از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده ‌بود نیز در هفته پیش در برخی رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. «شرق» در این‌باره یادداشتی با عنوان «‌آذری‌ها ببخشند» نوشت: «...‌درباره غفلت و ناپختگی عوامل تولید برنامه «فیتیله» و مسوولان پخش شبکه ٢ و عکس‌العمل مدیران صداوسیما نکاتی را یادآوری می‌کنم... تولید برنامه تلویزیونی طنز و طنزگونه، ‌دقت بسیار بیشتری از برنامه‌های جدی می‌طلبد.
اصولاً لهجه‌های محلی ایرانی، مثل لهجه اصفهانی، لهجه آذری (نه زبان آذری)، مشهدی و مازندرانی و... در درون‌شان مایه و استعداد طنزپردازی وجود دارد. بیشتر از بقیه، لهجه اصفهانی است که اتفاقاً از آن، برای تولید برنامه‌های طنز رادیو و تلویزیون بیشترین بهره‌برداری می‌شود. بعضی وقت‌ها بی‌دقتی و بی‌توجهی و نداشتن حساسیت‌ها و بهره‌ نگرفتن از تجربه‌های پیشین، ما را به جایی می‌رساند که برنامه‌سازی برای شاد کردن مردم، کام هموطنان‌مان را تلخ می‌کند. ...‌آنچه درباره برنامه فیتیله پیش آمده، مقصر اصلی بازبین‌های پخش هستند؛ البته تا‌ آنجا که حافظه بنده یاری می‌کند، در سازمان صداوسیما، برنامه‌ای برای آموزش بازبین‌های پخش وجود نداشته است. مگر اینکه در این چند سال چنین آموزش‌هایی را دایر کرده باشند. بی‌دقتی، بی‌اطلاعی، بی‌خبری از حساسیت‌های محلی و ... آذری‌های عزیز را رنجانده است. ... صداوسیما در انعکاس واکنش‌های چند روز گذشته در استان‌های آذری‌نشین کوتاهی کرده است. پخش سخنان موعظه‌گونه بزرگان آن مناطق راه‌حل نیست.
باید با شفافیت تمام به مردم بگویند در آن مناطق چه اتفاقاتی افتاده است و حرف کسانی که تجمع کرده‌اند، چیست؟ این شیوه برخورد با حوادث و رویدادها باعث می‌شود فاصله این رسانه و مردم زیادتر شود. از سوی دیگر، در دنیای ارتباطات و رسانه، خبر مخفی نمی‌ماند و رسانه‌های بیگانه در این فاصله، استفاد‌ه‌های خود را می‌برند؛ یعنی رادیو و تلویزیون‌های خارجی، بیش از گذشته به درون خانه‌های مردم راه پیدا می‌کنند.» در انتهای این یادداشت تاکید شده‌بود: «...‌در ایران اسلامی، فارس و ترک درهم‌تنیده‌اند؛ در اداره جامعه، در مراکز فرهنگی و سیاسی، در تجارت و اقتصاد و در دفاع از ایران و اسلام، همیشه و همه‌جا در کنار هم ایستاده‌اند. چه‌بسیار خانواده‌هایی که با زوج ترک و فارس تشکیل شده‌اند. پایتخت کشور، تصویر روشنی از زندگی درهم‌تنیده فارس‌های سراسر کشور و آذری‌های بسیار را نشان می‌دهد. دست‌های پیدا و ناپیدا در تاریخ معاصر ایران از نهضت مشروطه که آذربایجانی‌های غیور، با‌شجاعت و رنج تمام علیه استبداد صغیر وارد میدان شدند تا امروز، سعی کرده بین فارس‌ها و آذری‌ها کدورت ایجاد کند. نباید چنین شیطنت‌هایی به صمیمیت‌های فراوان موجود لطمه‌ای وارد کند. این مرز مشترکی است که باید آن را پاس داشت. وظیفه پاسداری از ایران و قومیت‌های آن بر دوش آحاد ملت ایران نهاده شده است.»
از اخبار دیگر این هفته می‌توان به شکایت محمد سرافراز‌، رئیس سازمان صدا و سیما از چند نماینده مجلس اشاره کرد. در این زمینه کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس اعلام کرد: «نگذاریم جای شاکی و متشاکی در ایران عوض شود... عجبا که ما باید از آقای سرافراز برای توهین به اقوام، سیاسی کردن عزاداری مردم اردبیل و جبهه‌گیری در انعکاس توافق برجام شکایت کنیم اما او در عوض از من و آقایان قاضی‌پور و شجاعی شکایت کرده است! آقای سرافراز به عوض این شکایت به بیانیه نمایندگان آ‌ذری‌زبان مجلس توجه کن! لازم است که به جای چنین واکنشی حق اعتراض را پاس داریم‌.» تصویب برابری دیه زن و مرد در بیمه شخص ثالث از سوی نمایندگان مجلس نیز یکی دیگر از اخبار مهم هفته پیش در حوزه پارلمان بود.

گذر سالم جنتی و طیب‌نیا از مجلس
هفته پیش به سیاق دو سال اخیر باز هم چند وزیر برای ارائه پاسخ به نمایندگان روانه هرم بهارستان شدند. هرچند که برعکس اکثر موارد مخالفان دولت مشغول رایزنی‌های شخصی بودند، درگیری ایجاد نکردند و موضوعی را به مناقشه نکشاندند. «فرهیختگان» در این‌باره نوشت: «‌ابتدا علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به سوال مجتبی رحماندوست، نماینده تهران در مورد علت خلف وعده وزارت اقتصاد برای تسویه مالیات سال 1390، افزایش مالیات بیش از 16 درصد در تهران و 12 درصد در شهرستان‌ها، پر نکردن اظهارنامه‌ها توسط کافی‌نت‌های دارایی و جریمه آنها به‌وسیله وزارتخانه‌ها، نارضایتی‌تراشی شدید در میان مردم، متوسل شدن برخی از ممیزین به روش‌های ناصحیح، نامشروع و کاذب برای کاستن مالیات‌های مردم حضور یافت. مرد سه‌کارته دولت که پیش از این یکی دوبار در روند پاسخ به سوالات با عصبانیت صحن را ترک کرده بود، این‌بار سوالات را با آرامش پاسخ داد.
طیب‌نیا تاکید کرد دولت تمایلی به افزایش مالیات‌ها ندارد و آنچه اعمال می‌شود براساس قانون است و سختگیری‌هایی هم که اعمال می‌شود، برای جلوگیری از فرار مالیاتی است. درنهایت هم با وجود توضیحاتی که هر دو طرف ارائه کردند رحماندوست اعلام کرد قانع نشده و خواهان رای‌گیری شد. اما در کنار آن از دیگر نمایندگان خواست تا با دید مثبت به عملکرد وزیر نگاه کنند که شاید بیشتر منظور او با دید غیرسیاسی بود. این خواسته البته با اعتراض برخی نمایندگان که اغلب عضو جبهه‌ پایداری یا نزدیک به آن بودند هم روبه‌رو شد، اما رحماندوست تاکید کرد که اجازه درخواست کردن را دارد. نهایتاً در رای‌گیری هم نمایندگان با 108 رای موافق و 67 رای مخالف از مجموع 204 رای قانع شدند. ‌ پس از آن با کمی وقفه نوبت به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. سوال از او را علی مطهری نماینده شناخته‌شده تهران مطرح کرده بود. مرد اصولگرای معتدلی که در بسیاری از اظهارنظرها مورد تمجید اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. او نماینده‌ای است که نشان داده با وجود اعتدالی که در بسیاری از مسائل مهم کشور نشان داده اما در مباحث فرهنگی سختگیر است. سوال مطهری درباره استفاده از واژگان خارجی در تابلوهای خیابانی و فروشگاه‌ها بود. او اعتراض داشت که چرا جلوی رشد استفاده از واژگان فرنگی در اماکن عمومی گرفته نمی‌شود.
در پاسخ او جنتی تاکید کرد که تا پیش از شروع دولت متبوعش اصلاً قوانین مربوط به این موضوع اجرا نمی‌شده و او با تشکیل جلسه و تاکید به ارگان‌های ذی‌ربط به اجرای قوانین تاکید کرده است. در نهایت جنتی اعلام کرد وزارت ارشاد می‌داند در این حوزه مسوول است اما دارای قدرت انتظامی برای برخورد با متخلفان نیست. پاسخ‌های آرام به سوالات تند مطهری اما برای او قانع‌کننده نبود. مطهری گفت با وجود اینکه قانع نشده اما می‌گوید که قانع شده تا جنتی سه‌کارته نشود. اما از او خواست تا با جدیت بیشتری پیگیر این موضوعات باشد.

شوک پاریس
شش نقطه فرانسه هدف حملات تروریستی «داعش» قرار گرفت. جمعه‌شب سرد ماه نوامبر بود. زیرپوست ظاهراً آرام پاریس، ناگاه هیاهو و هراس بیرون می‌خزد. مثل بسیاری از جمعه‌شب‌ها جمعیت در کلوپ «باتاکلان» و سالن کنسرت نزدیک آن بیداد می‌کرد. بیش از هزار نفر از هواداران گروه متال آمریکایی جمع شده بودند. گروه روی صحنه بود و صدای موسیقی بلندی در فضا پیچیده بود، اما نه آنقدر بلند که پوششی برای صدای تیراندازی باشد. این بخشی از گزارش «شرق» از حوادث تروریستی پاریس بود. این روزنامه در ادامه نوشت:«...مهاجمان تا بن دندان مسلح وارد سالن شدند، آماده مردن بودند؛ اما تنها بعد از آنکه بتوانند بکشند. تنها دقایقی قبل از ساعت ١٠ شب، خبر حملات زنجیره‌ای در پایتخت فرانسه منتشر شد. در حملات تروریستی ظاهراً هماهنگ‌شده، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. آن‌طور که پلیس فرانسه گزارش داده، مهاجمانی ناشناس صدها نفر از افراد حاضر در تالار باتاکلان را به گروگان گرفتند و سه نفر از مهاجمان هم با منفجر کردن کمربندهای انتحاری خود کشته شدند.
جسد کشته‌شده‌ها در خیابان رها شده بود، پاریس حالا منطقه‌ای جنگی بود. بعد از نیمه‌شب نیروهای ویژه فرانسه عملیات آزاد کردن گروگان‌ها را آغاز کردند و همزمان صدای انفجار و تیراندازی ساکنان محلات اطراف را می‌نواخت. ساعت یک بامداد به وقت محلی بود که پلیس از پایان عملیات و کشته ‌شدن سه مهاجم خبر داد و گزارش‌های بعدی هم گویای کشته ‌شدن دست کم ١٢٨ نفر و زخمی‌ شدن ده‌ها نفردر این حمله بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت بهداشت این کشور گزارش داده که حال حدود هشت نفر از زخمی‌ها وخیم است و ازهمین‌رو احتمال می‌رود بر تعداد کشته‌های این حوادث افزوده شود.» این حادثه تروریستی در ایران نیز مورد توجه ویژه روزنامه‌ها قرار گرفت. هر کدام از آنها به فراخور مشرب خود به آن پرداختند. با این حال بخش عمده روزنامه‌های ایران همدلانه با مردم پاریس به این ماجرا پرداختند. شاید بتوان «وطن‌امروز» را تنها ساز مخالف در میان روزنامه‌ها دانست. این روزنامه در تیتر خود در این باره نوشت: «‌بفرمایید شام!» تیتری که در فضای مجازی مناقشه‌برانگیز شد. «کیهان» در سرمقاله خود در این ‌زمینه به قلم حسین شریعتمداری نوشت: «...زنبورهایی که به جای نیش، مسلسل و نارنجک دارند و با آدرس غلطی که از مثلث غربی و عبری و عربی گرفته‌اند، به جان مردم بی‌پناه و مظلوم سوریه و عراق و لبنان و یمن افتاده‌اند.
پاریس نقطه آغاز است و دولت‌های آمریکا و اروپا و برخی سران عیاش و مسلمان‌کُش منطقه نظیر آل‌سعود و قطر و... حق دارند که شرایط اضطراری و حتی حکومت نظامی اعلام کنند... جنایت داعشی‌ها در پاریس نیز ازآنجاکه علیه مردم عادی بوده است، شرم‌آور و پلید است و آنان تاوان جنایات دولتمردان تروریست‌پرور خود را می‌دهند.» «اعتماد» هم در یادداشتی در این‌باره نوشت: «...درصورتی‌که معلوم شود حمله‌کنندگان تابعیت فرانسوی داشته‌اند، به‌طور طبیعی انتظار می‌رود که سیاست‌های ضد‌مهاجرتی در اروپا تقویت شود. دراین‌صورت شاهد تغییر در آرایش سیاسی نیروهای داخل اتحادیه اروپا و به‌طور مشخص در فرانسه و آلمان خواهیم شد. مساله‌ مهاجرت به پاشنه آشیل سیاست‌های اروپایی تبدیل شده است. نه می‌توانند قید مهاجرت‌پذیری را بزنند و نه می‌توانند درها را باز کنند و نیز حتی نمی‌توانند خود را برای پذیرش تبعات سیاست مهاجرت‌پذیری آماده کنند، چون جذب و حل مهاجران در فرهنگ ملی و عمومی اروپا در مواردی بسیار سخت شده است. نکته مهم دیگری که باید منتظر آن بود، تغییر در سیاست منطقه‌ای کشورهای غربی است. احتمال دارد که آنان را به سیاست‌های روسیه و ایران در سوریه نزدیک‌تر کند.» پس ازاین حادثه سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به اروپا-ایتالیا، واتیکان وفرانسه- لغو و به زمانی دیگر موکول شد. همچنین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات این حوادث را هشداری به ایران دانست. البته فردای آن روز مقامات نظامی، امنیتی و سیاسی ایران تصریح کردند که فضای ایران امن و تحرکات گروهک داعش به صورت کامل تحت نظر ایران است.

درخواست تشکیل پرونده برای آمران حادثه شیراز
علی مطهری که هفته گذشته در آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به عوامل حادثه شیراز، حضور یافته بود، هفته پیش و در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره ابعاد این پرونده و آنچه در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت، گفت: «اینکه عوامل حادثه شیراز، آمرانی هم داشته‌اند قطعی است. اینها در اعترافات‌شان اسم افراد را آورده‌اند و حرف ما هم همین است که باید به اتهامات دستور‌دهندگان رسیدگی شود.» به گزارش «انتخاب» این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه «فعلاً دادگاه فقط برای افراد میدانی برگزار شده»، افزود: «ولی اینها ابزار دست بوده‌اند و مهم کسانی هستند که دستور‌دهنده بوده‌اند. ما هم درخواست کرده‌ایم که برای آنها پرونده تشکیل و این موضوع اعلام شود.» او در پاسخ به این سوال که آیا انتساب احتمالی برخی از آمران به نهادهای رسمی کشور، مانعی بر سر راه رسیدگی به اتهامات آنها نیست، گفت: «من معتقدم اتفاقاً باید اسم آن نهاد و سازمانی که اینها عضوش هستند نیز اعلام شود و این به نفع انقلاب است.» باید منتظر ماند و دید عاقبت این پرونده به کجا خواهد انجامید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها