شناسه خبر : 5236 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ناگفته‌های دستجردی از درگیری لفظی با احمدی‌نژاد

افشای برگ‌های تازه از ماجرای مک‌فارلین

در تاریخ ۶ آبان ۶۳، در گفت‌وگویی با سفرای خارجی بیان داشتند که باید همان‌گونه که در زمان صدر اسلام پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف می‌فرستادند که روابط درست کنند عمل کنیم، این در واقع تئوری حرکت آقای هاشمی است. ایشان گفتند که رابطه گرگ‌ومیش می‌خواهیم چه‌کار، اما آنچه امام از آن به عنوان رابطه گرگ‌ومیش یاد کردند

پس از حدود شش ‌ماه باز پایتخت‌نشین‌ها در هفته گذشته شاهد بیلبوردهایی با مضمون انتقاد از تیم مذاکره‌کننده ایران در پرونده هسته‌ای بودند. روزنامه ایران ارگان دولت با انتقاد از بازگشت این بیلبوردها خبر داد: «...‌بیلبوردهای موسوم به «صداقت آمریکایی» به سطح شهر برگشت. این بنرها در خیابان‌های منتهی به مصلی و در آخرین روز نمایشگاه کتاب نصب شد. این بیلبوردها بزرگ‌تر از بنرهای پیشین هستند که پاییز سال گذشته و در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب بر خیابان‌های پایتخت نقش بسته بودند، اما پس از چند روز با اعتراض شورای شهر جمع‌آوری شدند اما پس از آن در برخی شهرستان‌ها دیده شد. به گفته برخی کارشناسان این بیلبوردها اولین گام تخریبی بر ضد ‌مذاکرات هسته‌ای بود که گام‌های بعدی آن در قالب برپایی همایش «دلواپسان» و ساخت فیلم علیه روحانی برداشته شد.» در هفته گذشته جناب محسن قرائتی نیز به جمع منتقدان مداحان کشور پیوست. او در جمع عده‌ای از روحانیون قم تاکید کرد: «...‌متاسفانه مداحان جای واعظان را گرفته‌اند. این موضوع نباید ادامه پیدا کند بلکه باید تفسیر قرآن به عنوان مهم‌ترین رویکرد در مجالس مختلف مطرح شود زیرا یکی از مهم‌ترین علل مشکلات جامعه ما کم‌توجهی به قرآن است.» روزنامه جمهوری اسلامی در پاسخ به دلواپسی‌های تازه این خطیب تلویزیون تاکید کرد: «هرچند سخن آقای قرائتی در مورد مداحان درست است، ولی وی هشت سال دیرتر از زمان لازم، متوجه خطر شده است.» در هفته گذشته احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس نیز به دادسرا احضار شد. از قرار معلوم این نماینده مجلس که همزمان پست مدیرمسوولی سایت الف را نیز بر عهده دارد، با شکایت رضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه ملی به دادسرا فراخوانده شده است. به گزارش مهر شکایت صالحی‌امیری از توکلی در مورد نامه‌ای است که توکلی در زمان بررسی صلاحیت او به عنوان نامزد پیشنهادی حسن روحانی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان منتشر کرد. این گزارش حاکی است بازپرس از باب آنکه توکلی نماینده مجلس است قرار منع تعقیب صادر می‌کند اما صالحی‌امیری به این قرار منع تعقیب شکایت کرد که مجدداً دادگاه قرار منع تعقیب را تایید می‌کند؛ اما از آن جهت که توکلی مدیر مسوول سایت الف است و این نامه در سایت الف نیز منتشر شده است توکلی را به عنوان مدیر مسوول به جرم افترا و نشر اکاذیب به دادگاه احضار کرده است. در هفته گذشته با دستور دادستانی سایت خبری قانون‌آنلاین نیز با دستور دادستان مسدود شد. در همان روز خبرگزاری‌ها از آخرین وضعیت آسمان نیز اخباری منتشر کردند. روزنامه ایران در این‌باره اعلام کرد: «... جمال خندان‌کوچکی وکیل مدافع مدیرمسوول روزنامه توقیف‌شده «آسمان» از ارسال پرونده این روزنامه به دادگاه کیفری با صدور کیفرخواست خبر داد. او تاکید کرد پرونده این روزنامه 8 اردیبهشت برای رسیدگی به شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شده و هنوز تاریخ محاکمه در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران تعیین نشده است. وی از موارد اتهامی مدیر مسوول این روزنامه در کیفرخواست صادره اظهار بی‌اطلاعی کرد.»

شریعتمداری تاریخ راهبردی ایران را لو داد؟!
واکنش‌ها به یادداشت حسین شریعتمداری درباره اوکراین در هفته گذشته ادامه داشت. پیش از این مدیرمسوول کیهان در آن نوشته تاکید کرده بود: «...‌بحران سخت و سنگینی کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند، چرا که روسیه دست به تحریم گازی اروپا زده است. بیش از 76 درصد نیاز گازی اروپا از روسیه تامین می‌شود. - سهم گازپروم روسیه 30 درصد است - به این نکته نیز توجه شود که در سال 2013 اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری روسیه بوده است.» شریعتمداری در ادامه به تحریم‌ها علیه ایران اشاره و تاکید کرد: «آیا از اینکه دشمنان وحشی و تابلودار مردم مظلوم و شریف ایران بعد از تحریم‌های ضد‌بشری علیه ایران اسلامی، خود در باتلاق تحریم گرفتار شده‌اند، احساس رضایت نمی‌کنید و در این ماجرا، دست انتقام الهی را -‌‌هر‌چند که از آستین روسیه بیرون آمده باشد - نمی‌بینید؟» او در ادامه از اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا در شرایطی که روسیه صادرات گاز به اروپا را تحریم کرده است، انتقاد کرد. شریعتمداری معتقد است «به زعم (این مقامات) ایران با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبه‌رو شده‌اند، نجات بدهد». بنا به نوشته شریعتمداری، «این پیشنهادها چه مفهومی غیر از باز گذاشتن دست دشمن برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم کشورمان دارد. خوش‌بینانه‌ترین برداشت درباره آنها، این است که کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسوولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسوولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است.»
پیش از این بیژن نامدار‌زنگنه از آمادگی ایران برای فروش گاز به این اتحادیه خبر داده‌ بود. این یادداشت با واکنش حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور مواجه شد. او اعلام کرد: «...‌یادداشت اخیر حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان بسیار مهم‌تر از آن است که پنداشته می‌شود. در این نوشته مدیر مسوول روزنامه کیهان از تاریخ راهبردی ایران حداقل از سال 84 به بعد رمزگشایی کرده است. در موضع شریعتمداری بدبینی شدید نسبت به غرب و همچنین نگاه بسیار همدلانه و مثبت به روسیه دیده می‌شود به‌نوعی که تحریم روسیه علیه اتحادیه اروپا را «دست الهی» دانسته است که از آستین روسیه بیرون آمده است تا انتقام ملت ایران را از اروپا بگیرد. همچنین در تحلیل مدیر مسوول روزنامه کیهان اوضاع اروپا بسیار بحرانی توصیف شده است و اوضاع روسیه بسیار خوب و مناسب. شریعتمداری روسیه را در قالب یک دوست تمام‌عیار ملت ایران دیده است و از طرف دیگر اتحادیه اروپا را در قالب یک دشمن تمام‌عیار معرفی می‌کند.»

دو فیلم جدید علیه روحانی در راه است
در حالی که سازندگان فیلم جنجالی «من روحانی هستم» از ساخت دو فیلم دیگر در این‌باره سخن می‌گویند برخی از چهره‌های باسابقه در چند روز گذشته تلاش کردند تا به برخی ابهام‌آفرینی‌های این فیلم پاسخ دهند. به طور نمونه محسن رشید از فرماندهان سابق سپاه در گفت‌وگو با «انتخاب» اطلاعات جدیدی از ماجرای مشهور ایران‌کنترا منتشر کرد. او تاکید کرد: «...‌مذاکرات مک‌فارلین از سال 62 همزمان با تحرکاتی از سوی آیت‌الله هاشمی که منجر به سفر نخست‌وزیر ترکیه و وزیر خارجه آلمان به نمایندگی از هفت کشور صنعتی به ایران شد، زمینه‌سازی شد. از سوی دیگر، آقای هاشمی سفرهایی به ژاپن، لیبی و سوریه داشتند که در آن زمان اخبار دال بر این بود که هنری کیسینجر وزیر خارجه آمریکا در ژاپن به سر می‌برد، تمامی این مسائل را می‌توان مقدمه ورود مک‌فارلین به ایران تصور کرد. با این حال، کلید گفت‌وگوهای سیاسی در اصل از سوی امام زده و با هدایت ایشان آغاز شد. امام خمینی در تاریخ 6 آبان 63، در گفت‌وگویی با سفرای خارجی بیان داشتند که باید همان‌گونه که در زمان صدر اسلام پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف می‌فرستادند که روابط درست کنند عمل کنیم، این در واقع تئوری حرکت آقای هاشمی است. ایشان گفتند که رابطه گرگ‌ومیش می‌خواهیم چه‌کار، اما آنچه امام از آن به عنوان رابطه گرگ‌ومیش یاد کردند، مقدمه دارد و آن این است که ما با همه حاضریم رابطه داشته باشیم به غیر از دو رژیم آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی. مذاکرات مک‌فارلین با اجازه امام بود و ایشان هرگز آیت‌الله هاشمی را به خاطر آن بازخواست نکردند. آقای هاشمی و محسن رضایی هر دو در مذاکرات مک‌فارلین نماینده داشتند، که فریدون وردی‌نژاد از سوی آقای رضایی و دکتر هادی و آقای روحانی نماینده آقای هاشمی بودند، این تیم، تیم اصلی مذاکره‌کننده ایران در مقابل آمریکایی‌ها بود. در ماجرای مک‌فارلین، آقای هاشمی و محسن رضایی با هم هماهنگ بودند، البته بدنه سپاه از این مساله آگاه نبود. با وجود آنکه مذاکرات گره خورده بود، امام خمینی دستور به افشای آن ندادند، البته تا زمانی که مهدی هاشمی و تیمش از طریق قربانی‌فر که جاسوس دوجانبه بود، از مذاکرات آگاه شدند و ماجرا در روزنامه سوریه‌ای الشراع منتشر شد. در آن زمان، امام به هاشمی دستور دادند که ماجرای مذاکرات را افشا کنید.» باید منتظر ماند و دید منتقدان هاشمی و روحانی در ادامه چه برگ‌هایی را رو می‌کنند.

ناگفته‌های دستجردی از درگیری لفظی با احمدی‌نژاد
این روزها آرام‌آرام برخی روایت‌های سر به مهر کابینه پیشین در حال آشکار شدن است. در هفته گذشته مرضیه وحید‌دستجردی با حضور در برنامه شناسنامه از چگونگی عزل خود توسط رئیس دولت دهم سخن گفت. او گفت: «...من واقعاً فکر نمی‌کردم که فقط بخواهند وزیر زن بگذارند چرا که اگر می‌خواستند این کار را بکنند این همه خانم بود که خودشان هم برای این کار متقاضی بودند. بعید می‌دانم که این‌طور باشد. فکر می‌کردم شاید آقای رئیس‌جمهور بخواهند وزیر زن بگذارند ولی در هر صورت در کنار آن هدفش این است که وزیر زن در کارش موفق هم باشد. چرا که موفقیت یک وزیر موفقیت دولت و رئیس‌جمهور است. در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود در مجلس لابی می‌کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می‌خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس‌جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می‌کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آنجا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می‌توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه‌اش تامین سلامت مردم است نمی‌تواند؟...» وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: «...وقتی وارد ستاد تدابیر ویژه دولت شدم دیدم که وضع ارز به شدت وخیم است بنابراین به دوستانم گفتم به شدت به دنبال ارز برای تامین دارو باشید چراکه نیازمند 5/2 میلیارد دلار برای مسائل پزشکی بودیم اما از این میزان فقط 5/41 میلیون دلار به مسائل دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت در حالی که ارز برای لوازم پزشکی هزینه شده بود و همین امر خونم را به جوش آورد. به این نتیجه رسیدم که اگر این موضوع را علنی نکنم از هیچ راهی نمی‌توان ارز دارو را تامین کرد چون هرچه در جلسات علنی می‌گفتم تذکر می‌دادند آقای فلان ارز دهد اما من می‌گفتم ارزی به ما نمی‌دهند و به لوازم آرایشی اختصاص دارد چون در اولویت‌بندی وزارت صنعت تجهیزات پزشکی اولویت هشتم اما خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم... من اینها را مرتب به آقایان گزارش دادم اما آنها به این نتیجه رسیدند بنده را عزل کنند و بعد در روزنامه‌های دولتی خود نوشتند که وزارت بهداشت ارز دارو را برای واردات لوازم آرایشی استفاده کرده است و اینجا بود که واقعاً دیدم چقدر انسان ببیند فردی نادرست کار می‌کند. بنده دیدم تنها چیزی که آقایان از آن وحشت دارند افکار عمومی است و بنده نیز آن مسائل را به خاطر مردم و سلامت آنان و در مقابل تهمت‌ها و افترا‌ها علنی کردم تا بتوانم ارز بگیرم که جواب هم داد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها