شناسه خبر : 4844 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها

رزمایش مشترک ایران و چین نشانه چیست؟
نوشت: پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با موضوع رزمایش اخیر ایران و چین در آب‌های خلیج فارس، نوشته است که این اقدام نشانه تقویت روابط تهران-پکن و ارتقای جایگاه ایران در خلیج فارس و منطقه است. نویسنده این مطلب با اشاره به رزمایش پنج‌روزه ایران و چین و پهلو گرفتن کشتی‌های چینی در بندرعباس، نوشته است: برای درک اهمیت اقدام اخیر چین و ایران، نباید برخی موارد را از یاد برد. اول اینکه این برای اولین بار است که چین، به عنوان رقیبی برای آمریکا که با خلیج (فارس) هم‌مرز نیست، کشتی‌های جنگی خود را وارد این منطقه کرده است. ثانیاً، این اقدام را نمی‌توان از چارچوب پاسخ‌های چین به مفهوم سیاست خارجی آمریکا یعنی «چرخش به سمت آسیا» دانست.

برنامه هسته‌ای ایران محور سفر یعلون به آمریکا
نوشت: روزنامه «هاآرتص» گزارش داده است که بحث برنامه هسته‌ای ایران، از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگوی «موشه یعلون» وزیر جنگ تل‌آویو با مقامات آمریکایی خواهد بود. یعلون برای دیدار با مقامات دولت آمریکا از جمله «چاک هیگل» وزیر دفاع این کشور، به واشنگتن رفت. به ادعای هاآرتص، مقامات اسرائیلی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 نگران هستند و تصور می‌کنند که ممکن است توافقی که قرار است تا روز 24 نوامبر (سوم مهر) امضا شود، توافقی «بد» باشد. مقامات امنیتی تل آویو همچنین تمدید مذاکرات هسته‌ای را نیز محتمل دانسته‌اند. صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند با مقایسه برنامه هسته‌ای ایران با گروه تروریستی داعش، ایران را تهدیدی بزرگ‌تر جلوه دهند.

لغو تحریم‌ها بدون موافقت کنگره امکان‌پذیر نیست
اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت باراک اوباما قصد لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت کنگره در صورت حصول توافق نهایی با این کشور را ندارد و گزارش‌ها مبنی بر تلاش دولت در کنار گذاشتن کنگره در این توافق نامعقول است؛ اگر ما بر سر برنامه هسته‌ای ایران به یک توافق جامع برسیم این یک واقعیت است که رژیم تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال کرده‌ایم نمی‌تواند بدون موافقت کنگره لغو شود. وی افزود: این مساله‌ای است که ما در مورد آن به طور قطع با کنگره رایزنی می‌کنیم و به طور جدی به این رایزنی‌های خود ادامه می‌دهیم. ریانووستی گزارش داد: لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به موفقیت بینجامد برای دولت آمریکا مشکل‌ساز خواهد بود .

ایران چه تجهیزاتی به ارتش لبنان هدیه داد؟
تلویزیون المنار لبنان در گزارشی لیست پیشنهادی تجهیزات نظامی اهدایی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان را منتشر کرد. بر اساس این گزارش لیست تجهیزات نظامی اهدایی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان بدین شرح است: تیربار دوشکا، مهمات دوشکا، توپ 120 میلیمتری، مهمات توپ 120 میلیمتری، توپ و مهمات توپ 60 میلیمتری، موشک‌انداز ضد‌زره تاو، موشک تاو، گلوله توپ 155 میلیمتری، دور‌بین دید در شب، گلوله تانک «تی 55» و مهمات تانک «تی 55» و مهمات تانک «تی 62». این گزارش حاکی است که لیست ارسالی از طرف جمهوری اسلامی ایران بر اساس پیشنهاد هیات نظامی لبنانی به ریاست «سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان که به تهران سفر کرد، قابل افزایش بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها