شناسه خبر : 4825 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معتمد خاتمی در کمپین روحانی

علی یونسی اصولاً کم سخن می‌گوید. شاید این امر یکی از ویژگی‌های بسیاری از چهره‌های امنیتی باشد.

معصومه ستوده
علی یونسی اصولاً کم سخن می‌گوید. شاید این امر یکی از ویژگی‌های بسیاری از چهره‌های امنیتی باشد. با این حال در چند روز گذشته وی بر خلاف رسم معهود خود وارد میدان رسانه شده و در کمتر از یک هفته چند گفت‌وگوی مفصل و کوتاه از وی در رسانه‌ها منتشر شده است. موضوع کلی اظهارات وی نیز انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. به نظر می‌رسد محبوب‌ترین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی-دست کم در میان مطبوعاتی‌ها و اهالی فرهنگ- این روزها به شدت دغدغه جانشینی محمود احمدی‌نژاد و سیستم به جا مانده از وی را دارد. سخنان وزیر دوم اطلاعات دولت سید‌محمد خاتمی مبنی بر کاندیداتوری روحانی با حمایت همه‌جانبه هاشمی و تاکید وی بر کاهش شدید احتمال حضور دو ژنرال اصلی منتقدان دولت-سیدمحمد خاتمی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی- نشان از آن دارد که این چهره امنیتی به دوران پساخاتمی و هاشمی در این انتخابات می‌نگرد.

یونسی در یک نگاه
علی یونسی که 62 سال قبل در نهاوند چشم به جهان گشود سال‌ها تجربه قضاوت و ریاست دادگاه ارتش و نیروهای مسلح را در کارنامه خود دارد. وی در عین حال ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات، معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور امنیتی رئیس قوه قضائیه را تجربه کرده و با این وجود دیدگاه وسیع‌تری نسبت به سایر وزرای اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دارد. وی از جمله کسانی است که بارها بعد از انتخابات نسبت به شرایط موجود انتقاد کرده است. وزیر اسبق اطلاعات؛ مصلحت نظام را در تفکیک بین «بر» نظام و «در» نظام دانسته و این مرزبندی بین منتقدان و براندازان را زمینه‌ساز حل مشکلات کشور ارزیابی می‌کند.
این چهره امنیتی اصلاح‌طلب بر این باور است که کسانی که اساس نظام را قبول ندارند ممکن است راهی قهرآمیز را انتخاب کنند اما کسانی که درون نظام هستند راهی جز اصلاح را قبول نخواهند کرد. وی ضمن اشاره به این مساله که به کار گرفتن روش‌های قانونی، عقلانی و کارشناسی برای اصلاح مدیریت و حکومت به تحلیل آقای روحانی نزدیک است، گفت: «درک چنین تحلیلی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی مهم است. آقای روحانی نزدیک‌ترین گفتمان به دوره اصلاحات محسوب می‌شود؛ اگرچه ویژگی‌هایی که ایشان دارند، برای اصولگرایان و برای اشخاصی همچون برخی روحانیون تنگ‌نظر قابل تحمل نیست و وجود چنین ویژگی‌هایی برای ما این تکلیف را ایجاد می‌کند که از ایشان دفاع کنیم.»index:1|width:300|height:|align:left

دفاعی همه‌جانبه
وزیر اطلاعات دولت خاتمی را باید در زمره کسانی دانست که با وجود سال‌ها فعالیت امنیتی آشکارا و با پنهان‌کاری‌های بسیاری محدود از عملکرد خود دفاع می‌کند و در عین حال تصریح دارد که وزارت اطلاعات باید رابطه خوبی با اصحاب فرهنگ و هنر داشته باشد. وی با وجود آنکه به چهره امنیتی مشهور است اما در عین حال نظرات بدیعی دارد. این نظرات آنقدر در زمانه ما جالب است که هر کدام می‌تواند به یک بمب خبری تبدیل شود. درست در زمانی که بسیاری از مسوولان دولتی ترجیح دادند تا به روی خود نیاورند که اصغر فرهادی چه افتخار بزرگی را برای ایران کسب کرده است، یونسی که زمانی سکاندار ساختمان خیابان عراقی بود به صراحت اعلام کرد اگر فرهادی در دوران وزارت وی جایزه اسکار برده بود، قطعاً برای وی مراسم استقبال برگزار می‌کرد. پدر همسر مهدی سنایی نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی بارها در لابه‌لای سخنان خود به این مساله اشاره کرد که تبریک نهاد‌های امنیتی به چنین افرادی موجب می‌شود که این فرد از طرف گروه‌های تروریستی محاصره نشود. یونسی در عین حال خاطره برنده شدن شیرین عبادی در جایزه صلح نوبل را مرور کرد و گفت‌: «اگر فردی برنده جایزه بین‌المللی می‌شد ما اولین گروهی بودیم که به او تبریک می‌گفتیم و به کمک او می‌رفتیم و مشورت می‌دادیم که این فرد از طرف گروه‌های تروریستی محاصره نشود. به‌طور مثال یک حقوقدان [شیرین عبادی] در زمان ما برنده جایزه مهم بین‌المللی شد، بررسی و احساس کردیم اگر با او برخورد مثبتی نشود چه‌بسا از طرف گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب تحت ‌تاثیر قرار بگیرد، به او تبریک گفتیم و کمک کردیم که به ایران بازگردد.»

ژنرال در کمپین روحانی
وزیر اطلاعات دولت اصلاحات که این روزها به حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دولت خاتمی مشاوره می‌دهد نظرات جالبی در حوزه دیپلماسی دارد. وی ضمن انتقاد از موضع‌گیری ایران در برابر سوریه تصریح دارد که منافع ما در سوریه به این نیست که به هر قیمتی آقای بشار اسد را سر کار نگه داریم‌. وی ضمن توصیه به بشار اسد به انجام اصلاحات در کشور به وزارت خارجه توصیه کرد که بیش از این از اسد حمایت نکند. وی با بیان اینکه باید مانع فاجعه انسانی شد، اظهار کرد: «حفظ منافع ما در سوریه به این نیست که به هر قیمتی آقای بشار اسد را سر کار نگه داریم. امیدوارم بشار اسد زودتر کاری کند که مانع بروز فاجعه شود زیرا هر نوع انقلابی برای آن جامعه، فاجعه‌آمیز خواهد شد. ممکن است تمام زیرساخت‌های حکومت نابود شود که در آن صورت ما در نظام جدید هیچ نفوذی نخواهیم داشت.» علی یونسی با مرور خاطرات امام به حفظ رابطه حسنه امام با تمام جریانات سیاسی اشاره کرد و گفت‌‌: «امام می‌دانست که خیلی از افرادی که دور و برشان هستند اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه هم ندارند ولی همه را می‌پذیرفتند و این استراتژی یک استراتژی عاقلانه و دوراندیشانه برای پیروزی انقلاب بود. دشمنان ما تا زمانی که دست به اسلحه نبرده‌اند با آنها نمی‌جنگیم و زمانی که دست به اسلحه بردند با آنها می‌جنگیم.»
وزیر اطلاعات دولت خاتمی همچنین به تاکید امام بر حفظ استقلال قوه قضائیه و قاضی، نیاز نداشتن کشور به یک دشمن خارجی و در نهایت گز فرستادن برای مرحوم داریوش فروهر به عنوان منتقدی که ساختار جمهوری اسلامی را قبول داشت، اشاره کرد. وی در عین حال وزارت اطلاعات را نهادی می‌داند که باید بیشترین تعامل را با مردم داشته باشد و به عنوان نهادی مخوف به نظر نرسد. استقامت بر همین مواضع موجب شد که وزارت اطلاعات دولت خاتمی میانه چندان خوبی با شورای نگهبان نداشته باشد زیرا شورای نگهبان به دنبال تفسیری موسع از اختیارات خود بود و همین سبب شد که رابطه یونسی با جنتی تیره شود. سال‌ها بعد از پایان عمر دولت هشتم، دبیر شورای نگهبان از این اختلافات به تلخی یاد کرد اما این سخنان آیت‌الله جنتی بی‌پاسخ نماند. یونسی با تاکید بر اینکه ملاک وزارت اطلاعات دولت خاتمی اجرای قانون بوده است، اظهار داشت‌: «ملاک برای وزارت اطلاعات دوران اصلاحات عمل به قانون بود، اگر این رویه موجب دلخوری آقایان شده است، ارتباطی با وزارت اطلاعات دولت گذشته ندارد.» یونسی زمانی که از سوی سید‌محمد خاتمی به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس پنجم معرفی شد تلاش برای جذب مخالفان و تبدیل دشمنان به مخالفان و حفظ بی‌طرفی در منازعات سیاسی را دو اولویت کاری خود ذکر کرد. مرور کارنامه پنج‌ساله علی ادریسی مشهور به علی یونسی نشان می‌دهد که وی توانست وزارت اطلاعات را به یک نهاد معتمد در دوران اصلاحات تبدیل کند. با این وجود قرار گرفتن وی در کنار حسن روحانی و اطمینان خاطر دادن به اینکه هاشمی و خاتمی کاندیدا نمی‌شوند بار دیگر این گمانه را تقویت کرد که شاید وی با چراغ سبز هاشمی و خاتمی به صورت همه‌جانبه از روحانی حمایت می‌کند و در عین حال در آینده قطعاً یکی از اعضای کابینه روحانی در صورت پیروزی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها