شناسه خبر : 4742 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به مهم‌ترین برنامه‌های مجلس جدید

مجلس دهم محور تفاهم ملی

مجلس دهم در حالی تشکیل شد که بسیاری از مخالفان دولت و نمایندگانی که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده بودند، در یک تدارک گسترده تلاش کردند آن را مجلسی به تصویر بکشانند که از همان ابتدا دعوا بر سر ریاست در آن بسیار جدی بوده و در واقع مجلس به دو فراکسیون سیاسی تقسیم شده است که جز تامین منافع شخصی و حزبی خود در اندیشه کار دیگری نیستند.

index:1|width:40|height:40|align:right یدالله طاهرنژاد / عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی
مجلس دهم در حالی تشکیل شد که بسیاری از مخالفان دولت و نمایندگانی که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده بودند، در یک تدارک گسترده تلاش کردند آن را مجلسی به تصویر بکشانند که از همان ابتدا دعوا بر سر ریاست در آن بسیار جدی بوده و در واقع مجلس به دو فراکسیون سیاسی تقسیم شده است که جز تامین منافع شخصی و حزبی خود در اندیشه کار دیگری نیستند. با این حال شما مشاهده کردید که در روزهای نخستین تشکیل مجلس دهم به محض اینکه آقای لاریجانی حائز اکثریت آرا شدند، آقای عارف در اقدامی اخلاقی به ایشان تبریک گفته و تاکید کردند تلاش زیادی خواهند کرد تا به عنوان رئیس فراکسیون امید، آقای لاریجانی را یاری بدهند.
شما این نکته را مدنظر قرار بدهید که مردم از دعواهای مجلس نهم خسته شده بودند و بسیاری از ترس اینکه مبادا مجلس دهم هم بخواهد مجلسی شبیه مجلس نهم باشد و راهی همچون مجلس نهم را در پیش بگیرد، در اقدامی، رای خود را به کاندیداهای لیست امید و اعتدالگرایان دادند. به هر حال مجلس نهم، مجلسی بود که عده‌ای اقلیت، شمشیر را از رو برای برجام و دولت یازدهم بسته بودند و مرتب تلاش داشتند تا مانع انجام مذاکرات هسته‌ای شده و در برابر دولت سنگ‌اندازی می‌کردند. این افراد کار را به جایی رساندند که وزیر امور خارجه را آماج تهمت‌های خود قرار داده و حتی وی را خائن نامیدند در حالی که همگی می‌دانند که برای آقای ظریف تامین منافع ملی مهم‌ترین اولویت است و خط قرمز وی محسوب می‌شود.
حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای موجب شد تا افرادی در انتخابات برنده شوند که موافق برجام بوده و درتبلیغات خود همواره تاکید داشتند که مجلس جای تصفیه حساب سیاسی و هدر دادن انرژی و هزینه بیت‌المال نیست که عده‌ای بخواهند به این ترتیب دولت را در شرایط سخت قرار داده و به قولی آچمز کنند.
مهم‌ترین مزیت این افراد این است که تلاش دارند تا به دور از همهمه و دعواهای سیاسی مشکلات جامعه را حل کرده و دولت را در رسیدن به اهداف والای خود یاری برسانند. به هر حال افکار عمومی مجلس نهم را مجلسی شناخته بود که تلاش داشت تا به قولی چوب لای چرخ دولت بگذارد.
اینکه آیا مجلس دهم راه تفاهم ملی را در پیش خواهد گرفت یا خیر و اینکه در طول چهار سال آینده چگونه رفتار خواهد کرد، همواره به عنوان یک دغدغه مطرح شده است. با این حال ارزیابی من این است که مجلس دهم در راستای تفاهم ملی حرکت کرده و تلاش می‌کند تا منافع ملی را تامین کند. به نظر من این اتفاق به این دلیل رخ داده است که همه مردم و فعالان سیاسی به این نکته اشراف دارند که راه پیشرفت و ترقی جامعه ما به دنبال ایجاد تفاهم ملی محقق خواهد شد. همین موجب شده که در این مورد اتفاق نظر به وجود بیاید.
ضرورت پیشرفت و ترقی جامعه اقتضا می‌کند که از همه ظرفیت‌های جامعه استفاده شود. این مهم تنها در صورتی محقق می‌شود که تفاهم ملی در مورد ضرورت‌ها و نیازهای جامعه وجود داشته باشد. به همین دلیل باید تفاهم و همدلی در جامعه ایجاد شود و تفاهم ملی به محور تصمیم‌گیری مجلس تبدیل ‌شود. امید ما این است که مجلس دهم که از نیروهای توانمند، فرهیخته و متعادل تشکیل شده است بتواند ضمن استفاده از نیروهای خوب و تحصیل‌کرده و فاصله‌گیری از نیروهای تند و افراطی و حاشیه‌ساز این مسیر را در پیش گرفته و اجرایی کند. به هر حال امسال سال بسیار سختی برای کشور خواهد بود و دولت و مجلس باید شرایطی را فراهم کنند که هرچه زودتر به دغدغه‌های مردم رسیدگی شود. امسال سالی است که برجام اجرایی شده و قرار است کشور به رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده دست یابد و بتواند سال‌های گذشته را که رشد اقتصادی منفی بوده است، جبران کند.
مجلس دهم در دوران اجرایی کردن برجام وظایف بسیار خطیری را بر عهده داشته و می‌تواند دولت را یاری برساند. این نکته را مدنظر قرار بدهید که این مجلس باید یاریگر دولتی باشد که قرار است برجام را اجرایی کند، حال اگر در این زمینه تفاهم ملی وجود نداشته باشد بسیاری از طرف‌های مذاکره ایران تصور می‌کنند که همگرایی در ایران وجود ندارد و در این صورت شاید کارشکنی صورت بگیرد اما اگر همگرایی در راستای تامین منافع ملی و اجرای برجام وجود داشته باشد، دیگر بعید به نظر می‌رسد که در این زمینه کارشکنی صورت بگیرد.
خوشبختانه اکثریت اعضای مجلس دهم برخلاف مجلس نهم، حامی دولت هستند. در این میان تعداد مخالفان بسیار اندک بوده و در اقلیت هستند. این افراد مخالف تا‌کنون هم هیچ بدیلی برای برجام و اقدامات دولت ارائه نکرده‌اند. البته این افراد در اقلیت بوده و توانایی مخالفت گسترده با برجام را ندارند. پیش‌بینی من این است که مجلس با قدرت و با توانایی بسیار زیاد پشت سر دولت در اجرای برجام خواهد ایستاد و دولت را در این مسیر یاری خواهد کرد. امید است بتوانیم که طرف‌های خارجی را مجاب کنیم تا به تعهدات خود گردن گذاشته و اجرای برجام سریع‌تر به پیش برود.
مجلس در این زمان باقی‌مانده باید به دولت کمک کند. این کار صرف‌نظر از عمر باقی‌مانده دولت بوده و فرقی ندارد که یک سال از عمر دولت باقی مانده است یا اینکه چهار سال باقی مانده است. انتظار عموم مردم این است که مجلس همواره در کنار دولت ایستاده و دولت را یاری کند. مردم دیگر دوست ندارند که مجلس به محل دعوا تبدیل شود. البته به محض بیان این جمله، بسیاری تصور می‌کنند که دولت می‌خواهد نقش مجلس را نادیده بگیرد اما این جمله به این معنی نیست که دولت قصد دارد مجلس نقش نظارتی خود را فراموش کند. اتفاقاً تاکید ما این است که مجلس وظیفه دارد تا هر جایی که دولت از برنامه مصوب، فاصله گرفت به دولت هشدار بدهد. این همکاری حتماً باید شکل بگیرد تا مشکلات معیشتی و اقتصادی و اشتغال جامعه حل شود. در این میان زیاد نباید نگران افرادی بود که بابت تخریب دولت هزینه و وقت زیادی صرف کرده و از تمام توان خود در این راستا بهره می‌‌گیرند.
مخالفان دولت افرادی هستند که حامیان پر و پاقرص دولت قبل بوده و در حمایت خود سنگ تمام گذاشتند. این افراد جایگاه خود را به همین دلیل از دست دادند. واقعیت این است که دولت قبل به دلیل عملکرد بد به قدری در بین افکار عمومی جایگاه بدی دارد که این افراد حتی جرات ندارند این موضوع را مطرح کنند که حامی دولت قبل بودند و بسیاری در یک چرخش سیاسی از اقدامات دولت قبل تبری جسته و خود را مستقل می‌دانند با این حال بازهم با دولت مخالفت می‌کنند زیرا هویت سیاسی آنها در این مساله خلاصه می‌شود.
این افراد در مخالفت با دولت، خیلی دست‌شان پر نیست البته در آستانه انتخابات این تحرکات بیشتر شده اما بعید است که تاثیر زیادی داشته باشد کما‌اینکه نتیجه انتخابات اسفند 94 این موضوع را تایید کرد.
مجلس دهم مجلسی خواهد بود که به دلیل ایفای نقش بی‌بدیل خود در ایجاد تفاهم ملی و آشتی ملی در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد که توانسته است ضمن ارتباط خوب با دولت از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و پتانسیل‌هایی که اجرای برجام در اختیار ما قرار خواهد داد، استفاده کند. این ارتباط خوب لازمه عرصه سیاست ایران است تا ایران بتواند هرچه زودتر به افق ترسیم‌شده دست پیدا کند. افقی که قرار است ایران را به یک قدرت اقتصادی تبدیل کند. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند از وضعیت موجود که همانا رکود در تولید است، نجات پیدا کند. در صورت بسترسازی دولت و مجلس برای فعالیت اقتصادی بسیاری از سرمایه‌داران از فعالیت اقتصادی در ایران استقبال خواهند کرد. این ضرورتی است که دولت و مجلس باید انجام آن را در اولویت کاری خود قرار دهند وگرنه رکود موجود ادامه خواهد یافت و نمی‌توان انتظار داشت که اشتغالی ایجاد شود بلکه از تعداد شاغلان کاسته شده و بر تعداد بیکاران افزوده خواهد شد که همین منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها