شناسه خبر : 4717 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آماج تحریم‌ها بر صنعت پتروشیمی

در آخرین روز ماه می دولت آمریکا اعلام کرد این بار تحریم‌ها صنعت پتروشیمی ایران را هدف قرار داده است، این تحریم‌ها در تلاش برای منزوی‌سازی بیشتر این صنعت از سیستم‌های مالی بین‌المللی، دومین منبع درآمدهای خارجی ایران را هدف قرار داده است.

در آخرین روز ماه می دولت آمریکا اعلام کرد این بار تحریم‌ها صنعت پتروشیمی ایران را هدف قرار داده است، این تحریم‌ها در تلاش برای منزوی‌سازی بیشتر این صنعت از سیستم‌های مالی بین‌المللی، دومین منبع درآمدهای خارجی ایران را هدف قرار داده است. دیوید کوهن معاون وزیر در امور تروریسم و ‌اطلاعات مالی ایالات متحده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما متعهد شده‌ایم فشارها علیه ایران را افزایش دهیم؛ برای این کار علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید، تحریم‌های خود را به طور جد به پیش می‌بریم و از تخطی تحریم‌ها توسط هر شرکتی نیز جلوگیری می‌کنیم. ایالات متحده آمریکا دارد تحریم‌ها را افزایش می‌دهد تا ایران متقاعد شود از برنامه‌های هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند. به ادعای غرب این برنامه‌ها به منظور تولید سلاح هسته‌ای است. این در حالی است که ایران اصرار دارد این برنامه‌ها کاملاً صلح‌آمیز است. سناتور رابرت منندز، یکی از دموکرات‌های نیوجرسی است که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد؛ او می‌گوید اطلاعیه امروز به عنوان هشداری عمل می‌کند که اگر شرکت‌هایی به ایران برای فرار از تحریم‌ها کمک کنند، استراتژی زیان منتظر آنها خواهد بود.
تنگنای اقتصادی
با توجه به بیانیه وزارت خزانه‌داری، موسسه حمل و نقل آویای قرقیزستان، هواپیمایی مدیترانه‌ای اوکراین، معروف به اوم‌ ایر و شرکت بازرگانی سیرجانکو امارات متحده عربی همگی به شرکت هواپیمایی ماهان ایران کمک کرده‌اند تا شرکت هوایی ایران هواپیمایی را به منظور انتقال افراد و کالاهای قاچاق روانه سوریه کند.
تحریم‌های پتروشیمی
تحریم‌های پتروشیمی اعلام‌شده توسط وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری، که دستورالعمل آن سال گذشته امضا شد، تحت فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا مجاز شده است؛ این فرمان به ایالات متحده اجازه می‌دهد شرکت‌هایی را که اقدام به خرید و یا دریافت محصولات پتروشیمی ایران کرده‌اند، مجازات کند. بعد از این، وزارت امور خارجه تحریم‌هایی را بر روی شرکت پتروشیمی جم و شرکت آشامیدنی و مواد غذایی نیکسیما تحمیل کرد؛ این شرکت‌ها عمداً با شرکت‌های پتروشیمی ایران وارد تجارت شده‌اند. همچنین وزارت خزانه‌داری هشت شرکت پتروشیمی ایران را که در مالکیت دولت و یا تحت کنترل دولت هستند تعیین کرده که قرار است مورد تحریم قرار گیرند. شرکت فرلاند یکی دیگر از شرکت‌هایی است که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته بود؛ ادعا می‌کنند این شرکت که در قبرس و اوکراین مستقر شده، سعی کرده با مخفی کردن منابع نفتی ایران و فرار از تحریم‌ها از طریق جعل مدارک مبدأ، تحریم‌ها را دور بزند. وزارت خزانه‌داری در این‌باره می‌گوید: برای انجام این کارها، این شرکت به چیدن انتقال کشتی به کشتی نفت در بین سه تانکر به ایران کمک کرده و اقدام به جعل گواهینامه مبدأ کرده است؛ در این گواهینامه‌ها، مبدأ کشور عراق ذکر شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها