شناسه خبر : 4321 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یادنامه هاشمی

سیاست‌ورزی پس از هاشمی

آرایش سیاسی کشور پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی چگونه خواهد بود؟

نه موافقان و نه مخالفان، هیچ‌کدام گمان نمی‌کردند قرار باشد فضا و آرایش انتخاباتی سال ۹۶ را بدون حضور اکبر هاشمی‌رفسنجانی ترسیم کنند. سیاستمداری که حدود چهار‌ دهه در فضای سیاسی ایران مهره‌ای اثرگذار در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز نظام و رقم‌خوردن تحولات سیاسی ایران بود. برخاستن دوباره اعتدال در قامت ریاست‌جمهوری حسن روحانی آخرین آنها به شمار می‌آید. هاشمی به سبب نقش بی‌بدیلی که در حیات نظام جمهوری اسلامی داشت حتی پس از کم‌رنگ‌شدن جایگاهش در ساختار سیاسی کشور، همچنان به‌عنوان یک شخصیت نمادین توانست در معادلات کلان اثرگذار باشد. این شخصیت محوریِ شطرنج سیاست ایران که فعالان سیاسی بسیاری خط‌مشی خود را به نوعی با رویکردهای او اتخاذ می‌کردند، در روز ۱۹ دی‌ماه ۹۵ در سن ۸۲ سالگی بدرود حیات گفت.

نه موافقان و نه مخالفان، هیچ‌کدام گمان نمی‌کردند قرار باشد فضا و آرایش انتخاباتی سال 96 را بدون حضور اکبر هاشمی‌رفسنجانی ترسیم کنند. سیاستمداری که حدود چهار‌ دهه در فضای سیاسی ایران مهره‌ای اثرگذار در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز نظام و رقم‌خوردن تحولات سیاسی ایران بود. برخاستن دوباره اعتدال در قامت ریاست‌جمهوری حسن روحانی آخرین آنها به شمار می‌آید. هاشمی به سبب نقش بی‌بدیلی که در حیات نظام جمهوری اسلامی داشت حتی پس از کم‌رنگ‌شدن جایگاهش در ساختار سیاسی کشور، همچنان به‌عنوان یک شخصیت نمادین توانست در معادلات کلان اثرگذار باشد. این شخصیت محوریِ شطرنج سیاست ایران که فعالان سیاسی بسیاری خط‌مشی خود را به نوعی با رویکردهای او اتخاذ می‌کردند، در روز 19 دی‌ماه 95 در سن 82 سالگی بدرود حیات گفت.
در میان اخبار و واکنش‌های مرتبط با درگذشت هاشمی، دغدغه بسیاری از کنشگران سیاسی، دوران پس از هاشمی است؛ اینکه جای خالی او در عرصه سیاست چه پیامدهایی خواهد داشت و جهت‌گیری سیاسی آینده کشور چگونه خواهد بود؟ یکی از نخستین واکنش‌ها به این مساله را علی‌اکبر ترکان وزیر کابینه هاشمی در دولت سازندگی و مشاور کنونی رئیس‌جمهوری نشان داد؛ او گفته بود اینکه چه کسی پس از آقای هاشمی در مسوولیت‌هایی که ایشان بر عهده داشتند، قرار گیرد در جهت‌گیری‌های آینده کشور تعیین‌کننده خواهد بود. واکنش دیگر مربوط به حسن روحانی بود که همه را به دوستی دعوت کرد. او در توئیتر خود نوشت: امروز برای وداع با آن مرد تاریخ‌ساز همه آمده بودند. بیاییم از این فضا برای دوستی، آشتی و وحدت ملی استفاده کنیم و به جای دیوار، پل بسازیم؛ دعوت به همبستگی در فضای کنونی سیاست ایران.
مساله کنونی، چگونگی معادلات پس از هاشمی است و در این میان، بر کسی پوشیده نیست که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان تا حدی دچار سرگیجه تصور فضای بدون هاشمی خواهند بود. افزون بر این، شماری از طیف اصولگرایان نیز در نبود او با کاستی‌هایی روبه‌رو خواهند شد. پس از او پرسش‌های بسیاری در عرصه سیاسی کشور مطرح است. از چگونگی آرایش و حمایت‌ها از حسن روحانی در انتخابات پیش‌رو تا تعیین جایگزینی برای وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام.


آنچه در این پرونده خواهید خواند:
توفان و آرامش
محمود صدری
روزنامه‌نگار
(اینجا)
در باب مُهری که هاشمی‌رفسنجانی بر تاریخ ایران زد
آینده هاشمی
مسعود نیلی
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
آفرینش یک سرمایه اجتماعی
مصلح و توسعه‌گرا عباس آخوندی
وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
آیت‌الله هاشمی به طرز عجیبی مشتاق نوسازی ایران بود
سیاستی که به باروری نرسید
محمدمهدی بهکیش
اقتصاددان و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
مخالفت با سیاست‌های اصلاحی هاشمی هزینه‌های بیشتری به اقتصاد ایران تحمیل کرد
هاشمی و عقلانیت در اقتصاد ایران
موسی غنی‌نژاد
اقتصاددان و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
همه بی‌اخلاقی‌ها را به جان خرید
مدیری برای تمام فصول
مسعود کرباسیان
رئیس‌کل گمرک ایران و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
ویژگی‌های مدیریتی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی
سیاستمداری با دغدغه توسعه یحیی آل‌اسحاق
وزیر بازرگانی دولت سازندگی و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
هاشمی برای اعتلای اقتصاد زحمت فراوانی کشید
نقش بی‌بدیل محسن جلال‌پور
عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
سیاستمدار کنشگر علی‌اصغر سعیدی
جامعه‌شناس و عضو شورای سیاستگذاری نشریه
(اینجا)
آلبوم عکس
(اینجا)

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها