شناسه خبر : 4311 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش کُند

ایدئولوژی تکفیری‌ها

مقامات سنی مذهب مخالف دولت اسلامی(داعش) می‌شوند. شخصیت‌های رسمی اسلام سنی به افراط در سر بریدن‌ها، کشتارهای دسته‌جمعی و پاکسازی نژادی توسط تروریست‌های داعش در به اصطلاح خلافت‌ شان بسیار کند واکنش نشان داده‌اند.

مقامات سنی مذهب مخالف دولت اسلامی (داعش) می‌شوند. شخصیت‌های رسمی اسلام سنی به افراط در سر بریدن‌ها، کشتارهای دسته‌جمعی و پاکسازی نژادی توسط تروریست‌های داعش در به اصطلاح خلافت‌ شان بسیار کند واکنش نشان داده‌اند. در حقیقت به قدری کند که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی ماه گذشته به طور علنی علما (روحانیون و دانشمندانی که عامه مسلمانان برای رهنمون‌های مذهبی به آنها مراجعه می‌کنند) را به دلیل سکوت و «کم‌کاری» سرزنش کرد.
اگرچه همین اواخر شخصیت‌های مذهبی از سراسر طیف اسلام سنی لحن تندتری یافته‌اند. یک گروه از مبلغان متمایل به لیبرال بریتانیایی اخطاری را خطاب به مسلمانان برای فاصله گرفتن از این گروه (که آن را بدعت‌گذار، افراط‌گرا و ویرانگر توصیف می‌کنند) منتشر کرده‌اند. روحانی ارشد عربستان سعودی (که نماینده مکتب فکری وهابی متعصبانه است) دولت اسلامی (داعش) را «دشمن شماره یک مسلمانان» نامید.
چندین شیخ سرشناس که در گذشته آشکارا مدافع گروه‌های تندرو از جمله القاعده بودند از دولت اسلامی (داعش) به نام خوارج دنیای مدرن روی برگرداندند (اشاره به «خوارج» متعصب که در قرن اول اسلام اعلام کردند تمام دیگر مسلمانان کافرند، و علیه آنان جنگ به راه انداختند). ابومحمدالمقدیسی (خبرنگاری که به تازگی از زندان آزاد شده) داعش را به جنگ‌افروزی میان مسلمانان متهم می‌کند. اظهارات وی قابل توجه است چون او زمانی مربی معنوی ابومصعب الزرقاوی بود که طلایه‌دار گروه داعش بود و در حمله هوایی آمریکا در سال 2006 کشته شد. در یک «مباحثه» ضبط‌شده روی دستگاه بی‌سیم با تروریست‌ها (داعش) که از ایستگاه‌های رادیویی گروه‌های شورشی رقیب پخش شد، شیخ حسام‌العتروش (یک روحانی سوری) هرگونه تلاشی کرد تا غفلت آنها نسبت به اسلام را نشان دهد. او گفت «به اصطلاح خلافت آنها هیچ نتیجه‌ای جز برافروختن نفرت و انزجار نسبت به مجاهدین ندارد».
شیخ ناصرالشتری (یک مبلغ بسیار محافظه‌کار عربستانی) اخیراً با بیانی تندتر دولت اسلامی (داعش) را به باد انتقاد گرفت و در واقع پیروان آن را به عنوان «مرتدانی بدتر از بت‌پرستان» تکفیر و متهم کرد که نتوانسته‌اند قانون شریعت یا حتی حجاب مناسب را برای زنان به درستی پیاده کنند. شیخ صالح‌الفوزان، یک روحانی سرشناس سعودی دیگر که به خاطر دیدگاه‌های افراطی‌اش مشهور است (مانند تحریم برده‌داری و توصیه به ممنوع کردن ازدواج عرب‌های مسلمان با غیرعرب) با اعلام اینکه خلافت احتمالی آتی کار صهیونیست‌ها است آن را تقبیح کرد. دیگر شیوخ وهابی نیز به طور مشابه ادعا کردند رهبران داعش ماموران مخفی یا بخشی از دسیسه گسترده‌تر غرب هستند. پاسخ داعش سکوت بوده است. برخلاف بیشتر گروه‌های تروریستی، از جمله رهبران القاعده، این گروه تمایل داشته از موضوعات ایدئولوژیک فاصله بگیرد. در عوض ویدئوهایی را از زنان برقع پوشیده در این خلافت، کافران سربریده و تخریب بارگاه‌ها منتشر می‌کند. متاسفانه برای بسیاری، این تصاویر بی‌رحمانه بیشتر از کلمات اهمیت و ارزش دارد.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها