شناسه خبر : 4223 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ادبیات حسن روحانی نمایشی یا واقعی در گفت‌وگو با سیدحسین مرعشی

رئیس‌جمهور وظیفه برخورد با فسادهای گذشته را دارد

لحن متفاوت حسن روحانی در هفته اخیر به شدت خبرساز شد. لحنی برای رویارویی با منتقدان و انتقاد از آنهایی که در سال‌های گذشته فساد کرده‌اند و به قول او می‌خواهند با سروصدا فسادهایشان را بشورند. این لحن متفاوت اما مدافعان و منتقدان زیادی داشت.

مهشید ستوده
لحن متفاوت حسن روحانی در هفته اخیر به شدت خبرساز شد. لحنی برای رویارویی با منتقدان و انتقاد از آنهایی که در سال‌های گذشته فساد کرده‌اند و به قول او می‌خواهند با سروصدا فسادهایشان را بشورند. این لحن متفاوت اما مدافعان و منتقدان زیادی داشت. عده‌ای از لحن جدی و صریح او که همراه با روشنگری بود استقبال کردند و عده‌ای دیگر آن را به نوعی ادامه لحن محمود احمدی‌نژاد دانستند. در همین مورد گفت‌وگویی کردیم با حسین مرعشی که از مدافعان لحن جدید حسن روحانی است. لحنی که به گفته او شاید در راستای وظیفه ریاست‌جمهوری حسن روحانی باشد تا به مردم خبر دهد که در سال‌های گذشته بر کشور چه گذشته است؟ از فسادها مورد به مورد آن هم بدون مماشات به مردم بگوید و بعد به دادگاه بفرستد تا دیگر کسی به فکر وارد کردن هزینه به کشور نباشد. مرعشی تاکید می‌کند حسن روحانی این روزها با واقعیات تلخ متعددی از اوضاع کشور روبه‌رو است که باید از آنها به مردم هم بگوید. مثال هم می‌آورد و از مشکلات این روزهای دولت می‌گوید. متن گفت‌وگوی تجارت فردا با حسین مرعشی را در ادامه می‌خوانید.
اظهارات آقای روحانی در سفری که به چهارمحال و بختیاری داشتند در مورد فسادهای دولت گذشته، منتقدان و حامیانی داشته است. شما به عنوان یک چهره سیاسی فکر می‌کنید صحبت از فسادهای دولت گذشته چقدر بجا بوده است و آیا این تلقی که روسای جمهور همگی تمایل دارند از فسادها افشاگری کنند درست است یا خیر؟
به نظر من این حرف درستی نیست که نباید به گذشته پرداخت. بالاخره در گذشته یکسری اتفاقاتی افتاده است که این اتفاقات برای کشور یک تجربه بوده است. این اتفاقات بدون شک می‌تواند چراغ راهی برای آینده کشور باشد. در همین راستا ما نمی‌توانیم از گذشته غفلت کنیم. آقای دکتر روحانی الان با یکسری واقعیت‌های تلخ نسبت به اوضاع مختلف کشور مواجه شده است که اصلاً مشخص نیست که مجاز هست که در مورد آنها بگذرد یا اینکه مجاز نیست که بگذرد. بالاخره این اتفاقاتی که در بخش نیروی انسانی یا مدیریتی کشور افتاده اتفاقات تلخی است که باید به آنها پرداخته شود.

منظورتان از این اتفاقات تلخ که باید از سوی رئیس‌جمهور بیان شود، چیست؟
به عنوان مثال من امروز گزارش یکی از شرکت‌های وزارت راه را مطالعه می‌کردم و متوجه شدم یک شرکت تخصصی ۱۲۰۰ پرسنل دارد که عمدتاً در دوره آقای احمدی‌نژاد اضافه شده‌اند اما از میان این ۱۲۰۰ نفر، ۶۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم به پایین هستند. این در حالی است که این شرکت یک شرکت تخصصی مهندسی است که نیازمند نیروی متخصص و تحصیل‌کرده است. خب با این موارد چه باید کرد؟ آیا نباید این موارد را به مردم گفت؟

درست است که باید به مردم گفت اما عده‌ای معتقدند لحن آقای روحانی تا اندازه‌ای ادامه لحن آقای احمدی‌نژاد بوده است. شما چه فکر می‌کنید؟
ببینید مشکلات کشور یکسری مشکلات واقعی هستند که باید به اطلاع مردم برسد. ملتی که همه مراجع تقلید، شخصیت‌ها، اصحاب فرهنگ و دولتمردان تشویق‌شان می‌کنند که از گرفتن ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی خودداری کنند تا به کشور کمک شود و شرایط بهتر شود اما ۹۸ درصد آنان از این ۴۵ هزار تومان نمی‌گذرند حالا چگونه می‌توانند از چند صد میلیارد دلار منابعی که در هشت سال اخیر به هدر رفته است، بگذرند؟

یعنی فکر می‌کنید که مردم هم چنین توقعی از رئیس‌جمهور دارند؟
به هر حال، اینکه نمی‌شود در کلان گذشت بکنیم اما در خرد به زندگی بچسبیم. آقای روحانی نماینده ملتی است که ۹۸ درصد آنها از ۴۵ هزار تومان‌هایشان نگذشته‌اند. آقای روحانی هم رئیس‌جمهور این کشور است آیا نباید راجع به کسانی که این ضربات سنگین و سهمگین را به سیستم اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته وارد کرده‌اند و سیستم اداری و نظام سیاسی را دچار حادثه کردند، صحبت کند؟ باید صحبت کند و حتی داد بزند، باید مورد به مورد اعلام کند و حتی مجموعه این موارد را به دادگاه هم بفرستد.

فکر می‌کنید به مواردی که رئیس‌جمهور با عنوان تخلفات دولت قبل اعلام کند، رسیدگی دقیقی شود؟
به هر حال اگر رسیدگی هم نشود وظیفه آقای روحانی این است که اطلاع‌رسانی کند و نباید این‌گونه گفت که آقای روحانی نباید به گذشته بپردازد.

بحث این نیست که آقای روحانی از گذشته صحبت کند. بحث بر سر لحن اظهارات آقای روحانی است که برخی تصور می‌کنند با صحبت از گذشته دوران آقای احمدی‌نژاد تکرار می‌شود.
به نظر من ایشان در مورد تخلفات دولت گذشته خیلی هم جدی باید صحبت کند تا به تخلفات گذشته رسیدگی شود. تا زمانی که آقایان در مسوولیت قرار دارند می‌گویند چون مسوول هستند نمی‌توان به تخلفات آنان رسیدگی کرد چون ممکن است تضعیف شوند. خب اگر قرار باشد بعد هم تخلفات‌شان مورد رسیدگی قرار نگیرد بالاخره چه زمانی باید به این مشکلات که به کشور هزینه وارد کرده است رسیدگی شود؟ به هر صورت باید فرصتی برای رسیدگی به تخلفات و ندانم‌کاری‌های مدیران فراهم شود. مسوولان و دولتمردان کشور باید بدانند که در برابر هر یک از تصمیماتی که می‌گیرند، مسوول هستند و در فرصتی مغتنم باید به آنها پاسخ دهند. اگر این روند وجود داشته ‌باشد، مدیران کشور از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه فاصله گرفته و تلاش می‌کنند بر پایه مطالعات کارشناسی تصمیم بگیرند. به عبارت دیگر هنگام پاسخگویی درباره تصمیمات خود به بحث‌ها و نتایج کارشناسی معتبر استناد خواهند کرد. بدون شک این روند می‌تواند موجب بهینه شدن سیکل تصمیم‌گیری‌های کشور شود. در حال حاضر هم به نظرم رفتار دولت و شخص رئیس‌جمهور در اعلام تخلفات دولت سابق اقدامی منطقی و مثبت است.

پس با توجه به اظهارات شما می‌توان گفت ارائه آمار تخلفات دولت گذشته به روش فعلی وظیفه دولت است. این‌طور نیست؟
به هر حال این موضوعات دغدغه ملتی است که بخشی از آنان با مشکلات زیاد اقتصادی و فقر مواجه هستند. اگر آقای روحانی در این مورد به مردم پاسخ ندهد که چه اتفاقی در سال‌های اخیر در کشور افتاده است پس چه کسی باید به آنان بگوید. چه کسی باید جلوی هدر رفتن منابع را که روند آن از سال‌های گذشته آغاز شده است، بگیرد؟ چه کسی باید از فسادهای کشور بگوید؟ این وظیفه رئیس‌جمهور است که این مسائل را بگوید.

می‌توانیم بگوییم آقای روحانی به نوعی در حال جبران ضعف و کم‌کاری و اغماضی است که در سال‌های اخیر در مورد تخلفات دولت سابق صورت گرفته است؟
من کاری به این موضوع ندارم به هر دلیلی رئیس‌جمهور این وظیفه را دارد که بدون مماشات، روشن و دقیق با این فسادها برخورد و از طریق دادگاه و قوه قضائیه به آنها رسیدگی کند.

فکر می‌کنید این اطلاع‌رسانی چقدر به نفع مردم باشد؟ فکر می‌کنید مردم اظهارات آقای روحانی را بپذیرند؟
من فکر می‌کنم که در وهله اول مردم باید آگاه باشند تا به پشتوانه آگاهی درست‌شان انتخاب کنند. نباید خدایی نکرده هدف انتقام‌گیری باشد. به بیان دیگر نباید این‌گونه تصور شود که هدف از این روشنگری‌ها ضربه زدن و عقده‌گشایی است بلکه هدف اصلی از این کار باید اصلاح واقعی کشور باشد و در وهله اول باید مردم را مطلع کرد. باید با آنهایی که تخلف کرده‌اند برخورد شود تا درسی شود که دیگر چنین تخلفاتی تکرار نشود.

در پایان این پرسش را مطرح می‌کنم که فکر نمی‌کنید رئیس‌جمهور با توجه به مشکلات موجود و احتمالاً عدم توفیق در بخشی از برنامه‌های خود برای فرافکنی با این شدت و حدت در حال حمله به گذشته است؟
خیر، به نظر من اقدامات دولت در یک سال گذشته در بسیاری از موارد با موفقیت همراه بوده است و اظهارات رئیس‌جمهور درباره تخلفات گذشته برای شناخت بهتر مردم از میراث دولت گذشته و اقداماتی است که در دولت فعلی انجام شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها