شناسه خبر : 3851 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

روایت مطهری از یک دیدار در نجف
گزارش علی مطهری، نماینده تهران از سفرش به کربلا و نجف و دیدارش با آیت‌الله سیدعلی سیستانی را پوشش داد و نوشت: «...درباره علت رشد داعش در عراق و تصرف موصل سوال کردم، فرمودند علت اصلی این بود که آنها مساله خلافت را که از اصول اولیه اهل سنت و مانند مساله امامت نزد شیعه است، مطرح کردند و هیچ سنی با اصل آن مخالفت نمی‌کند و البته رفتار داعش به گونه‌ای بوده است که خیلی از مسائل برای اهل سنت هم روشن شده است. نکته‌ای که در مذاکره با فرزند ایشان دریافت کردم این بود که آیت‌الله سیستانی مُصر است که از دولت عراق هیچ کمک مالی دریافت نکند و معتقد است که حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه باید استقلال خود را از دولت‌ها حفظ کند.»
محذورات امیدی‌ها
به نقل از محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نوشت: تصمیمات و مواضع فراکسیون [امید] از آغاز به کار مجلس در جهت تقویت دولت بوده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که انتظار ما به طور متقابل از دولت این است که تعامل بهتری با فراکسیون داشته باشد. آن حد مورد انتظار را متاسفانه ما نمی‌بینیم. ما الان دچار دو محذوریت هستیم؛ ما هم می‌خواهیم برنامه‌های دولت پیش برود و انتظاراتی که مردم دارند و رایی که به تغییر داده‌اند، پیش برود و هم در مواردی که دولت همسویی لازم را ندارد این محذوریت را داریم که اگر حرف بزنیم موجب تضعیف دولت می‌شود. بین این دو محذور قرار گرفته‌ایم که نمی‌خواهیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که موجب تضعیف دولت و باعث سوءاستفاده مخالفان دولت شود.
آثار برجام
به نقل از سیدحسین موسویان از دیپلمات‌های سابق ایرانی نوشت: یکی از مهم‌ترین ایرادهای مخالفان جهانی برجام به برجام این است که موجب رفع تحریم‌های ایران شده، پتانسیل ایران را آزاد کرده تا قدرت بلامنازع منطقه شود. فراموش نکنیم که روسیه بعد از برجام سیستم موشکی اس-۳۰۰ را به ایران داد. زمانی که من در شورای امنیت مسوول کمیته سیاست خارجی بودم همراه دکتر روحانی در سفر مسکو بودم. دکتر روحانی در ملاقات با پوتین از او خواست که سیستم موشکی اس-۳۰۰ را به ایران بدهند. پوتین هم موافقت کرد. خدا می‌داند که ما چقدر از این توافق راضی بودیم و بعدها هم ما مرتب پیگیری می‌کردیم که بخش نظامی کشور زودتر این توافق را اجرا کند. هیچ تردیدی نیست که برجام بر قدرت استراتژیک منطقه‌ای ایران افزوده است.
روحانی گزینه اصولگرایان معتدل در انتخابات
به نقل از بهروز نعمتی، نماینده اصولگرای مجلس نوشت: آقای باهنر و خیلی از اصولگرایان این طیف در جاهای زیادی با اصولگرایان تندرو هم‌موضع و همراه بوده‌اند و اتفاقاً تعداد آن مخالفت‌ها هم چندان کم نیست. اما فرقش این است که اصولگرایان سنتی طوری وارد دعوا و اختلاف نمی‌شوند که هیچ‌وقت نتوان آن را رفع و رجوع کرد. یعنی در رقابت قدری احتیاط هم می‌کنند و رعایت برخی موارد را مد نظر دارند. اما معتقد نیستم که سنتی‌ها بتوانند تاثیری بر روی پایداری‌ها و تندروها بگذارند. طیف‌هایی نظیر پایداری در نظرات خود بسیار متصلب‌تر هستند و چون بی‌پروا دست به اقدام می‌زنند، بقیه خواه‌ناخواه در جاهایی محکوم به پیروی از آنها می‌شوند. تنها معتدل‌های اصولگرا از روحانی حمایت می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها