شناسه خبر : 3718 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تلاش اصولگرایان برای پیوستن به لیست امید

دور دوم نوبت وزن‌کشی است

درام سهرابلو
یک نماینده مجلس شورای اسلامی نتیجه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و مجلس 94 را نشان‌دهنده ترجیح مردم در چگونگی اداره کشور ارزیابی کرده و معتقد است «هنوز کار مجلس تمام نشده است. شما باید تیمی را انتخاب کنید که هنوز به صورت کامل انتخاب نشده است. حدود یک‌پنجم یعنی 20 درصد نمایندگان مجلس دهم تعیین نشده‌اند و اهمیت دور دوم انتخابات در همین است. از این‌رو باید تلاش کرد که در دور دوم انتخابات هم مردم مشارکت داشته باشند و بقیه نمایندگان با رای بالا و اکثریت مردم به مجلس راه یابند.» غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در دوره نهم و دهم در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان همچنین در خصوص ضرورت نگارش نامه سرگشاده برای سعید جلیلی و نقد دیدگاه او نیز سخن گفته و از سعید جلیلی خواسته به جای نقد دیپلماسی دولت یازدهم، در خصوص عملکرد خود در مذاکرات هسته‌ای دولت قبل که تحریم‌های سنگینی علیه کشور به دنبال داشت، پاسخگو باشد. این نماینده در ادامه این گفت‌وگو تعیین آرایش سیاسی مجلس دهم را در گرو نتایج مرحله دوم انتخابات دانسته و در خصوص افزایش مشارکت سیاسی مردم نیز گفته است «باید در این زمینه آگاه‌سازی صورت گیرد. فعالان سیاسی باید در این زمان باقی‌مانده مردم را نسبت به اهمیت دور دوم انتخابات آگاه کنند. مردم ما عمدتاً سیاسی نیستند پس فعالان سیاسی باید به آنها بگویند که کار هنوز تمام نشده است. چون موج در تهران خوابیده است، ما در شهرستان‌ها مقداری نگرانیم و مخصوصاً از رسانه‌های ملی نگرانیم چون تمرکزشان روی تهران است.» لذا به اعتقاد این نماینده مجلس رسانه‌ها «باید همان حرارت و شوری را که برای انتخابات دور اول داشتند ادامه دهند و دور دوم انتخابات هم در صدر اخبارشان باشد تا اهمیت آن برای مردم هم جلوه کند و مردم آگاه شوند» چرا که اهمیت این دور از انتخابات بر کسی پوشیده نیست.

تلاش اصولگرایان برای پیوستن به لیست امید
محمود میرلوحی، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان می‌گوید اصولگرایان تلاش دارند در دور دوم انتخابات مجلس دهم به لیست امید اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بپیوندند. او که با «آنا» گفت‌وگو می‌کرد درباره ورود نیروهای اصولگرا به لیست امید با بیان اینکه «بازتاب نتایج مرحله اول انتخابات و پیام تصمیم مردم یک اقتضائاتی را به وجود آورده است» تصریح کرد «از طرفی مشاهده می‌شود که اصولگراها انگیزه کار را ندارند و همچنین کاندیداهای مرحله دوم انتخابات نیز به نوعی احساس می‌کنند که لیست امید تعیین‌کننده شده است.» میرلوحی با اظهار اینکه «ما هم اشکالی نمی‌بینیم که این افراد مراجعه کنند و درخواست پیوستن به لیست امید را بدهند»، علت مباحث به وجود آمده در روزهای اخیر و همچنین تاخیر در ارائه فهرست امید را در همین مساله دانست و تاکید کرد «باید بررسی شود که این تمایل و علاقه از آثار مرحله اول و آگاهی از ذائقه مردم است یا اینکه احساس می‌کنند شانس پیروزی را با حضور در این لیست دارند و صرفاً به خاطر استفاده است که درخواست ورود به لیست امید را دارند».
او در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که لیست امید تعیین‌کننده است، گفت «این مساله را از اینجا می‌توان فهمید که نوعی رقابت تنگاتنگ بین اصولگرایان برای پیوستن به لیست امید شکل گرفته است و از طرف دیگر اصولگرایان هم تمایل و انگیزه‌ای برای دادن لیست ندارند.» سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان بعد از ورود به لیست امید تعهدی به این لیست بعد از پیروزی خواهند داشت، نیز خاطرنشان کرد «در همین نکات و ملاحظات است که به‌زودی معلوم می‌شود کدام نگاه وجود دارد. آیا باید با همان سیاست‌های مرحله اول ادامه داد یا اینکه باید مقداری انعطاف به خرج داد؟»

عارف یا لاریجانی، واقعاً مساله این است؟
«محمدرضا عارف یا علی لاریجانی»، بازی جدید اصولگرایان است یا واقعیتی که زودهنگام طرح شده است؟ این پرسشی است که این روزها اگرچه هر فعال سیاسی یا منتخبی برای آن پاسخی دارد، اما هنوز تکلیف ۶۹ کرسی مجلس روشن نشده و برای وزن‌کشی نهایی باید ناگزیر منتظر تعیین سرنوشت این کرسی‌ها ماند. با این حال برخی رسانه‌های اصولگرا مدتی است این خط خبری را آغاز کرده‌اند و یک روز تلویحاً قصد دارند ریاست احتمالی عارف را پررنگ جلوه دهند و روز دیگر خط ریاست لاریجانی را پی بگیرند. به نظر می‌رسد تکلیف آنها حتی برای خودشان هم هنوز به‌درستی روشن نیست که ریاست کدام‌یک می‌تواند به نفع جریان چهل‌تکه اصولگرایی باشد. تا به اینجا، روابط عمومی محمدرضا عارف به‌صراحت از قول او اعلام کرده منتخب اول مردم تهران، ورود به مباحث ریاستی را زودهنگام می‌داند و خودش هم ورودی به این موضوع در هیچ‌کدام از دیدارها نداشته است. با این حال برخی از اصولگرایان در گفت‌وگوهای کوتاه خود بر ریاست لاریجانی تاکید کرده‌اند و اصلاح‌طلبان هم پیشتر یا بر ریاست عارف انگشت گذاشته‌اند یا آنکه به‌تازگی این بحث را موکول به تشکیل مجلس کرده‌اند. به نوشته روزنامه شرق «اصلاح‌طلبان بعد از گذشت چند روز از سناریویی که جریان اصولگرا برای آنها تدارک دیده بود، به‌تازگی اعلام کردند که هرگونه بحث ریاست، زودهنگام است.» این را از سخنان فعالان این جریان می‌توان متوجه شد چنان که محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با جماران با اشاره به این موضوع خاطرنشان می‌کند «ما باید وارد گفت‌وگو شویم. اگر ما می‌خواهیم مجلس آینده، مجلس گفت‌وگو و گفتمان ملی شود، از الان باید وارد گفت‌وگو شوند. پایگاه آقای عارف و آقای لاریجانی در مجلس نزدیک است. باید با هم بنشینند و به تفاهم برسند. اگر قرار بر یارکشی باشد و این یارکشی منجر به جدایی و افتراق شود، گرفتاری خود آقایان در داخل مجلس زیادتر می‌شود.»

کار سخت اصولگرایان برای معرفی کاندیدا مقابل روحانی
با وجود آنکه بیش از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی است اما شواهد نشان‌دهنده تحرک برخی افراد جهت حضور در رقابت‌های انتخاباتی یا بسترسازی برای حضور شخصیت‌های همسوست. از سوی دولت و هواداران آن یعنی تحول‌خواهان کار راحت است چرا که حسن روحانی رئیس‌جمهوری بنا به سنت مألوف در نظام جمهوری اسلامی کاندیدای اصلی انتخابات و پیروز آن با ضریب اطمینان بالاست اما این باعث انفعال رقبا نشده است. چندی پیش بود که علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه از گشایش زودهنگام عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاد کرده بود اما تحرکات برخی از اصولگرایان و تشدید مواضع آنها در قبال دولت حاکی از تمنای حضور در لیست نامزدهای اصولگرایان است. با این حال یک فعال سیاسی اصولگرا کار اصولگرایان را برای معرفی رقیب انتخاباتی سخت ارزیابی می‌کند. ناصر ایمانی در گفت‌وگو با خبرآنلاین اولویت فعلی اصولگرایان را کسب کرسی‌های بیشتر در دومین مرحله انتخابات مجلس عنوان کرده و با اشاره به اینکه «درصد کرسی‌هایی که به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس دهم رسیده است تقریباً و با مقداری اغماض برابر است لذا پست‌ها در هیات رئیسه مجلس قاعدتاً بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم خواهد شد. البته بخشی از آن هم به افراد مستقل خواهد رسید» خاطرنشان می‌کند از این‌رو آرایش سیاسی مجلس پیچیده خواهد شد. این تحلیلگر سیاسی با گمانه‌زنی در خصوص احتمال عبور اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، حضور در قدرت را موجب بروز اختلاف‌نظر در میان اصلاح‌طلبان دانسته و در مقابل احتمال حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد را نیز ضعیف ارزیابی می‌کند. به گفته ایمانی علت شکست اصولگرایان در تهران را نباید به حضور چند عضو جبهه پایداری در لیست تقلیل داد ضمن آنکه رویدادهای چند ماه اخیر نشان داده است این جبهه تاثیرگذاری زیادی در تصمیمات اصولگرایان ندارد اما «جریان اصلاح‌طلب با برنامه و تعمداً تاثیر پایداری‌ها در بین اصولگرایان را بزرگنمایی می‌کند».

یا صدور اعتبارنامه یا استیضاح
علی مطهری، نماینده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، طی نامه‌ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نکاتی را درباره ابطال آرای مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان، مطرح کرده است. شورای نگهبان، بعد از برگزاری انتخابات و قرار گرفتن مینو خالقی در جایگاه سوم اصفهان، او را به دلیل آنچه «رسیدن مستندات جدید» اعلام شده، از فهرست منتخبان مردم حذف کرده است. با وجود این علی مطهری در نامه‌ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که در سایت‌های داخلی منتشر شده، با بدعت خواندن این ‌روند آن را زیبنده نظام جمهوری اسلامی ندانسته و می‌افزاید «اصولاً برای ردصلاحیت‌ها در آینده باید یک فکر اساسی شود تا تناقض‌هایی در جامعه به وجود نیاید» زیرا «قطعاً نظارت استصوابی را عقلاً و قانوناً این مقدار نمی‌توان توسعه داد» چرا که ممکن است در آینده با بهانه‌هایی اینچنین رئیس‌جمهور منتخبی مثلاً با 30 میلیون رای رد صلاحیت شود. این نماینده اصولگرای مجلس البته در نامه خود از وزیر کشور نیز خواسته تا به موجب مسوولیتی که بر عهده دارد، نسبت به صدور اعتبارنامه خانم خالقی اقدام کند و در مقابل فشارها بایستد در غیر این صورت استیضاح خواهد شد.

راه گم‌شده اصولگرایان
در پی اعلام برگزاری نشست‌های همگرایی اصولگرایان با محوریت سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، پایگاه خبری رویداد 24 با اعلام اینکه معلوم نیست که اصولگرایان چرا مجدداً چنین سیاستی را که شکست آن در انتخابات مجلس عیان شد ادامه می‌دهند آن هم با هدایت کسی که فاقد مقبولیت لازم میان چهره‌ها و گروه‌های سیاسی است، در گفت‌وگویی با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روند جلسات همگرایی اصولگرایان و دلایل شکست آنان در انتخابات هفتم اسفند را به بحث گذاشته است. به گفته این نماینده سابق مجلس کسانی که قصد همگرایی دارند و دنبال نیت‌های خیر هستند، افرادی هستند که انصافاً اقدامات عملی زیادی را انجام داده‌اند فلذا بجاست که قدردان زحمات ایشان به ویژه متولیان جلسات همگرایی باشیم. اما واقعیت این است که متاسفانه برخی از چهره‌های قدیمی‌تر جریان اصولگرایی در روند جلسات همگرایی مطرح بودند که تفکر و دیدگاه متفاوتی داشتند. این افراد چیزی که الان برایشان حتی از همگرایی اصولگرایان مهم‌تر جلوه می‌کند، مناصب سیاسی است. این نماینده اصولگرای ادوار مجلس با بیان اینکه «برخی از آقایان وحدت را نه برای همگرایی و انسجام که برای کسب مناصب سیاسی می‌خواهند»، ابراز عقیده می‌کند «چنین دیدگاهی باعث شده تا برخی اصولگرایان و همچنین نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان اصولگرا در مجلس نوعی تردید نسبت به سرنوشت این جلسات و وحدت اصولگرایی پیدا کنند.» او در ادامه با بیان اینکه «من به آقای لاریجانی هشدار می‌دهم تا از چنین افرادی که هم سعی بر حضور در جریان اصولگرایی و جریان رقیب دارند بر حذر باشد» تاکید می‌کند «برخی افراد و نزدیکان آقای لاریجانی کسانی هستند که فراتر از وحدت، دنبال مناصب سیاسی و تشکیل حزب در مجلس بوده‌اند. این افراد هم خودشان را اصولگرا می‌دانند و هم خودشان را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌کنند تا منافع گروهی را در مجلس حفظ کنند.» فلاحت‌پیشه در خاتمه با انتقاد از این‌گونه رفتارها یادآور می‌شود «افرادی که بر اساس تبانی و لابی‌گری‌های جناحی و باندی لیست انتخاباتی اصولگرایان را تنظیم کردند باید پاسخگو باشند که چطور خیلی از نامزدهای انتخاباتی کنار گذاشته شدند و به جای آن یکسری از افراد با هزینه‌های تحمیل‌شده بر جریان اصولگرایی وارد انتخابات شده و آن نتایج رقم خورد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها