شناسه خبر : 3607 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تا انتخابات

تکذیب خبر افسردگی مشایی

انتقاد نامزدها از مناظره اول

شمارش معکوس شروع شد و حالا دیگر تنها هفت روز به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است.

نفیسه زارع‌کهن
شمارش معکوس شروع شد و حالا دیگر تنها هفت روز به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است. انتخاباتی که با اما و اگرهای بسیاری روبه‌روست، با رد‌صلاحیت یکی از شاخص‌ترین چهره‌های انقلاب شروع شد و اکنون با هشت کاندیدا می‌رود که وارد مرحله نهایی خود شود، مرحله‌ای که به باور بسیاری از ناظران و صاحب‌نظران پایان کار نیست و به احتمال زیاد باید دور دومی را برای آن متصور شد؛ ضمن اینکه شاید فردی به نفع دیگری کنار بکشد و جمع هشت‌نفره نامزدهای ورود به خیابان پاستور کمتر از این شود. با این وجود اما تبلیغات چند وقتی هست که شروع شده و همین چند روز پیش بود که نخستین دور از مناظره‌های کاندیداها به صورت هشت‌نفره برگزار شد. مناظره‌ای که حرف و حدیث فراوانی در پی داشت و به دنبال آن اعتراض بسیاری از کاندیداها و ستادهای انتخاباتی‌شان را در پی داشت و اعلام کردند اگر روش به همین منوال باشد و قرار باشد چهار گزینه‌ای و تشریح عکس داشته باشد و هر کاندیدا تنها دو دقیقه برای سخن گفتن وقت داشته باشد دیگر در این مناظرات شرکت نخواهند کرد. این گونه بود که عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در تماسی که با کاندیداها گرفت به آنها وعده داد این روند را اصلاح خواهند کرد. ایران ارگان دولت با انتشار مطلب طنزی به این امر پرداخت و نوشت: «مسابقه محله- سلام بینندگان و خوانندگان عزیز؛ با سری جدید برنامه مسابقه محله در خدمتیم. چند شرکت‌کننده داریم که قراره به سوالات ما پاسخ بدن. شرکت‌کنندگان عزیز دستاشون روی زنگ باشه و هرکس زودتر زنگ زد، جواب سوال رو بده. ضمناً می‌تونید به شیوه از کی بپرسم هم عمل کنید.»
اسم لیونل مسی، بازیکن تیم بارسلون چیه؟ زنگ اول: سوال شما اشتباهه. زنگ دوم: شما انتظار دارید تو این زمان کوتاه به سوالی سخت جواب بدهیم. به شعور ما توهین می‌کنید! زنگ سوم: یه راهنمایی کوچیک کنید لطفاً.
در این قسمت از برنامه هر یک از عزیزان شرکت‌کننده که بتونن شش بار سریع و پشت ‌سر هم بگن: دوغ گازدار دوغ گازدار، به مرحله بعد صعود می‌کنن.
نکته: در پی برگزاری این مسابقه، برنامه خنده‌بازار برای همیشه تعطیل شد!
از طرفی دیگر هفته پیش و درست قبل از تعطیلات میانه خرداد روابط عمومی وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی و بازداشت اعضای یک شبکه ترویستی مامور به اقدامات خرابکارانه در روز انتخابات 24 خرداد خبر داد و با اعلام اینکه ضمن شناسایی و بازداشت اعضای این تیم تروریستی، انبارهای تسلیحات آنها نیز کشف و ضبط شد اطلاع داد: «اسامی، تصاویر و فیلم‌های گرفته‌شده از افسران اطلاعاتی بیگانه و سایر اسناد خیانت تیم تروریستی و خباثت کشورهای دخیل در این پرونده، مضبوط است که بنا به اقتضا، مورد بهره‌برداری یا انتشار قرار خواهند گرفت.» در این ایام بسیاری درباره سرنوشت نامزد دولت می‌پرسند. در همین زمینه برخی رسانه‌های اصولگرا از افسردگی مشایی پس از رد‌صلاحیت خبر دادند. این امر با واکنش مشایی مواجه شد. بنا بر گزارش مهر دبیرخانه جنبش عدم تعهد که ریاست آن را اسفندیار رحیم‌مشایی بر عهده دارد، خبر منتشر‌شده در برخی رسانه‌ها درباره افسردگی رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور به دلیل تایید نشدن صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد. در بخشی از تکذیبیه دبیرخانه جنبش عدم تعهد آمده است: «در پی خبرسازی‌های خلاف واقع و دروغین علیه جناب آقای مهندس رحیم‌مشایی با عنوان جمع‌آوری طومار و افسردگی به خاطر رد صلاحیت به اطلاع می‌رساند که این خبر از اساس کذب محض است.»

محمدرضا عارف
معاون اول دولت سیدمحمد خاتمی هفته پیش رتبه‌های اول بخشی از نظر‌سنجی‌ها را به خود اختصاص داد چرا که به عنوان نخستین معترض در جمع هشت کاندیدای حاضر در مناظرات گفت این روش غلط است و بنده 50 سال پیش کنکور داده‌ام و پس از او بود که اعتراضات دیگر کاندیداها شروع شد. از هفته پیش سخن از احتمال ائتلاف عارف و روحانی به گوش می‌رسد و محمدعلی نجفی خبر داده است به احتمال زیاد امروز این دو کاندیدا تصمیم می‌گیرند که چه بکنند. «وی در توضیح این مطلب گفته است که: جلسه‌ای را با مشاوران آقای خاتمی داشتیم که در این جلسه برخی از مشاوران آقای هاشمی نیز حضور داشتند و قرار شد یک کارگروه هفت‌نفره تشکیل شود. و در پی همین جلسه بود که مشاوران سیدمحمد خاتمی از این دو کاندیدا خواستند تا یکی به نفع دیگری کنار بکشد. اما با این حال معاون رئیس دولت اصلاحات برنامه‌های تبلیغاتی خود را ادامه می‌دهد و بر همین اساس است که هفته پیش عارف ترجیح داد برای حضور در میان هواداران خود در بازار با مترو برود و به این ترتیب این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از مترو حقانی تا پانزده خرداد همراه مردم شد و به سوالات آنان پاسخ داد.»

محسن رضایی
محسن رضایی، که چندمین سابقه حضورش در انتخابات را سپری می‌کند این بار هم همچون دفعات گذشته بحث‌های مبسوطی را درباره مسائل اقتصادی کشور بیان کرده است و به جز یارانه سبزی که از مدت‌ها قبل مطرح کرده اخیراً تاکید دارد می‌خواهد یارانه‌ها را ۱۱۰ هزار تومان کند. وی در بحث تبلیغات به قومیت‌ها توجه ویژه‌ای دارد همین امر هم سبب شد بخش مهمی از مستند اول این نامزد به حرکات موزون و موسیقی اقوام اختصاص یابد. وی در برنامه تلویزیونی خود نیز از بی‌تفاوتی شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به توهین به اقوام انتقاد کرد.

حسن روحانی
رئیس سابق شورای امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شاید خبرسازترین کاندیدای رقابت ریاست‌جمهوری بود چرا که برنامه سخنرانی‌اش در جماران با حاشیه‌هایی همراه شد و البته پس از آن بود که رئیس ستاد جوانان او سعید الله‌بداشتی بازداشت شد. به این ترتیب بود که ستاد وی بیانیه‌ای صادر کرده و نوشت: «ستاد انتخابات دکتر حسن روحانی هرگونه رفتار هنجارشکنانه و خیابانی را قویاً محکوم کرده و همه دوستداران اندیشه اعتدال را به رعایت قانون و صبر و آرامش دعوت می‌کند.» در همین حال محمدرضا عارف هم نسبت به برخورد صورت‌گرفته با اعضای ستاد روحانی اعتراض کرده و نوشت: «از برخورد امنیتی با جوانانی که در حوزه فعالیت‌های انتخابات فعالند و قصد خلق حماسه‌ای سیاسی دارند، بسیار متاسف هستم.»

علی‌اکبر ولایتی
وزیر خارجه سال‌های گذشته ایران و مشاور رهبر انقلاب این روزها از میان اصولگرایان حامی جمع می‌کند و پس از آنکه جامعه اسلامی مهندسین از وی حمایت کرد، فراکسیون روحانیون مجلس هم از وی اعلام حمایت کردند و علی مطهری هم با اشاره به جبهه صدای ملت اعلام کرد: «در آخرین جلسه‌ای که اعضای موسس جبهه صدای ملت تشکیل دادند به اتفاق آرا به این نتیجه رسیدیم که با وجود اینکه از بین هشت نامزد ریاست‌جمهوری همه آنها را صالح می‌دانیم و برایشان احترام قائل هستیم اما فعلاً آقایان روحانی و ولایتی را برتر از سایر کاندیداها می‌دانیم.»

سعید جلیلی
سعید جلیلی نامزدی است که بسیاری طی این روزها نگاه ویژه‌ای به او دارند و دبیر شورای عالی امینت ملی که این روزها سفرهای تبلیغاتی‌اش را با پرایدش انجام می‌دهد هم همچنان در تعریف رابطه خود با دولت در مشکل به سر می‌برد. از طرفی او ادامه جنبش سه تیر دانسته می‌شود و گفته می‌شود قرار است محمود احمدی نژاد را به عنوان معاون اول خود معرفی کند و از طرفی او می‌گوید: «بنده صد در‌صد می‌گویم کاندیدای دولت نیستم و وقتی این را می‌گویم در مورد جریان انحرافی هم همین گونه است.» و اینها در حالی است که اسم یکی از ستادهای حامی وی ستاد تداوم دولت مردم است. در همین حال آیت‌الله خزعلی در دیدار با سعید جلیلی گفت: «به همه دوستان اعلام کردم که منتخب بنده آقای جلیلی است، چون شما پشتیبان ولایت‌ فقیه هستید.» وی در آخر هفته ادعای وحیدجلیلی - برادرش- مبنی بر اینکه در سال 1384 به احمدی‌نژاد رای نداده است را تکذیب و اعلام کرد در دو دوره به محمود احمدی‌نژاد رای داده است.

محمدباقر قالیباف
شهردار تهران هم این روزها هر کاری می‌کند تا پیروز میدان باشد و در شهرهای مختلف به سفر استانی می‌پردازد و چنین است که 140نماینده مجلس هم به مشاور و ناظر بودن در ستادهای انتخاباتی قالیباف تن دادند و مظفر رئیس ستاد او گفته است تاکنون برای 140 نفر از نمایندگان حامی قالیباف احکامی به عنوان مشاور و ناظر ستادهای انتخاباتی در استان‌ها و شهرستان‌ها صادر شده است. بنا بر اخبار سایت‌های اصولگرا قالیباف در نظرسنجی‌ها در میان نامزدهای این جریان در رتبه اول قرار دارد و احتمالاً با نامزد اصلاح‌طلبان به دور دوم صعود خواهد کرد.

محمد غرضی
محمد غرضی، وزیر نفت دولت میرحسین موسوی که تنها سخن کلیدی و محوری‌اش تورم است طی هفته گذشته گفته است: «پیشنهاد من این است که به غرضی رای ندهید ولی به دولتی رای بدهید که با تورم مبارزه کرده تورم را به صفر برساند.» وی در دیدار با جمعی از دانشجویان نیز گفته: «من و هاشمی تا سال 1376 مثل یک مرید و مراد محکم در اموری مانند جنگ و مسائل کشور در کنار یکدیگر بودیم و به هم نزدیک بودیم، اما در اداره کشور مانند مساله فروش نفت و مسائل دیگری از این دست، با هم درگیر بودیم.»

غلامعلی حدادعادل
حداد‌عادل که در نظرسنجی‌ها رتبه چندان قابل توجهی ندارد هفته گذشته با دفاعی که از روند مناظره‌ها کرد نشان داد چندان تمایلی برای پیروزی در انتخابات ندارد چرا که این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به انتقاد برخی کاندیداها نسبت به برگزاری مناظره انتخاباتی اظهار کرد: «قرار نیست کاندیداها از روز اول قهر کنند، صدا و سیما می‌خواهد مناظره‌ها برگزار شود و در عین حال بداخلاقی‌های سیاسی چهار سال گذشته نیز تکرار نشود، باید نگرانی‌های صدا و سیما را مد نظر داشت. همچنین حداد‌عادل درباره ائتلاف 1+2 گفت‌: «‌یکی از احتمالات این است که یک هفته قبل از برگزاری ثبت نام کاندیدای نهایی ائتلاف مشخص شود، اما احتمال دیگر این است که شاید هر سه نفر با توافق هم تا آخر در صحنه بمانیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها