شناسه خبر : 3458 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

احمدی‌نژاد گفت در بحثتحریم‌ها به آخر خط رسیده‌ایم

پرتاب‌ نشده، تکذیب شد

در هفته پیش بحث درباره ترکیب نهایی مجلس دهم و همچنین قدرت و ضعف احتمالی فراکسیون‌های حاضر در صحن بهارستان مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار داشت. برخی رسانه‌ها نیز به بحث ریاست مجلس و میزان احتمال ابقای علی لاریجانی، رئیس دو دوره گذشته پرداختند و احتمالات مختلف را در این باره مورد توجه قرار دادند. مینو خالقی منتخب اصفهان در هفته پیش هم یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های کشور بود. پس از انتشار عکس‌های بدون حجاب منتسب به این فعال سیاسی در کانالی تلگرامی موسوم به قیچی، با دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور این اقدام مورد پیگیری قرار گرفت و عامل این اقدام بازداشت شد.
شهادت چند نفر از نظامیان ایرانی در سوریه نیز یکی از اخبار مهم روزهای میانی اردیبهشت‌ماه بود. به گزارش «العالم» اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس در این‌باره تصریح کرد: «منطقه خان‌طومان با مقاومت نیروهای ارتش سوریه از دست معارضین گرفته شده بود اما متاسفانه با حیله و نیرنگی که مقامات آل‌سعود و غربی‌ها به خصوص آمریکا اتخاذ کردند متاسفانه این منطقه دوباره به دست گروهک‌های تروریستی افتاد. گروه‌های تروریستی مستقر درسوریه باید منتظر پاسخ کوبنده ارتش سوریه به این اقدام غیر‌قانونی و نقض آتش‌بس باشند. طبق آمار اعلام‌شده در این حادثه از ایرانیان مدافع حرم 13 نفر شهید، 18 نفر مجروح و پنج الی شش نفر اسیر شده‌اند.»
امیررضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در هفته پیش اطلاعات جدید را درباره نوع مقابله ایران با داعش منتشر کرد. به گزارش «انتخاب» او اعلام کرد: «در سال 93، داعش در فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار -عراق- به استان دیالی که هم‌مرز استان کرمانشاه و ایلام است، رساند. از طرف دیگر به سعدیه و جلولا آمدند و می‌خواستند در گام بعدی تا خانقین در 12 کیلومتری مرز ما برسند که یگان‌های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند. برای مقابله با این تهدید، پنج تیپ عملیاتی وارد میدان شده و بر اساس مصوبه ستاد کل، شناسایی‌ها در آن سوی مرز شروع شد و ما آماده بودیم که اگر از خط 40 کیلومتر گذشتند با اینها درگیر شویم و همه سازوکارها نیز برای درگیری سنگین فراهم بود... بالگردهای ما بالای سر آنها حاضر بودند و عناصر اطلاعاتی ما تا نزدیکی آنها رفته و شناسایی‌ها را کامل کردند و مسیرها نیز با سامانه‌های موقعیت‌یاب ثبت شد تا در صورت نزدیکی، آنها را زیر باران سنگین توپخانه و آتشبار خود قرار دهیم که البته این مسائل خیلی رسانه‌ای نشد اما موجب شد تا داعش از این اقدام منصرف شود.» او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «تهدیدات داعش امروز در شرق کشور نیز به واسطه حضور این گروه در مرزهای افغانستان و پاکستان وجود دارد و آنها علاقه‌مندند خودشان را به مرزهای ما برسانند اما ما خود را متناسب با تهدیدات خود آماده کردیم.»
انتخاب صادق‌خان تبعه پاکستانی‌الاصل و مسلمان بریتانیایی به شهرداری لندن با رای 56‌درصدی شهروندان این شهر نیز در هفته گذشته به صورت گسترده مورد توجه رسانه‌های ایرانی قرار گرفت.
در روزهای پایانی هفته نیز خبر کناره‌گیری محمد سرافراز از ریاست سازمان صداو‌سیما به خبر یک بسیاری از رسانه‌ها بدل شد. عصر روز چهارشنبه هفته پیش با حکم مقام معظم رهبری عبدالعلی علی عسگری از معاونان سابق این سازمان به ریاست این قطب بزرگ رسانه‌ای منصوب شد.

پرتاب نشده، تکذیب شد
روز دوشنبه هفته پیش، عبادالله عبداللهی، معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: «ایران یک موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر و با خطای هشت متر تست ‌کرده ‌است.» این خبر بعد از اندکی به تیتر یک «فارس» و «تسنیم» تبدیل و بلافاصله نیز از سوی حسین دهقان، وزیردفاع تکذیب شد. این رویداد قابل تامل، برای نمایندگان کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نیز، تازگی داشت. عباسعلی منصوری‌آرانی، از چهره‌های نظامی و عضو کمیسیون در قبال خبر تکذیب این تست موشکی با اعلام بی‌خبری از جزییات این ماجرا به «قانون» اعلام کرد: این موضوعات از ظرافت بالایی برخوردار و مشخص نیست که چرا این سخنان بیان شده است.
مسوولیت‌ بیان این فعالیت‌ها با وزیر است و هر آنچه که وی اعلان کند، قابل استناد است. احمد شوهانی از اعضای دیگر کمیسیون امنیت ملی نیز تاکید کرد: مقدار حساسیت‌های دشمنان نسبت به قضیه موشکی ما زیاد شده و ممکن است اعلام این آزمایش بازدارندگی را زیاد کند ولی هنگامی که ما به این توانایی‌ها رسیدیم چه لزومی دارد آن را رسانه‌ای کنیم؟ دشمن به دنبال این است که از طریق فعالیت‌های موشکی ما را تحریم کند.

سوءقصد به میرمحمود موسوی
میرمحمود موسوی دیپلمات و سفیر اسبق ایران هفته پیش از سوی افراد ناشناسی با سلاح سرد مورد سوءقصد قرار گرفت. از قرار معلوم او در دو هفته اخیر سه بار با چاقو از سوی افرادی ناشناس مورد حمله قرار گرفته است. «فرهیختگان» در این‌باره نوشت: میرمحمود موسوی مدتی سفیر ایران در کشورهای هند و پاکستان بود و پیش از این مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه بود. او همچنین برادر نخست‌وزیر دوران جنگ است. شنبه شب هفته پیش ضاربان با چاقو به گردن میرمحمود موسوی ضربه وارد می‌کنند. بعد از این اتفاق موسوی برای لحظاتی بیهوش می‌شود. بعد از حضور نیروهای امنیتی و انتظامی، برادر میرحسین موسوی به بیمارستان منتقل شده و محل جراحت که در اثر ضربات چاقو ایجاد شده بود، پانسمان می‌شود. به‌رغم نظر پزشکان که معتقد بودند موسوی باید در بیمارستان بستری شود، او به درمان سرپایی اکتفا کرده و به منزل بازمی‌گردد. خبر این سوءقصد ابتدا تنها در فضای مجازی و کانال‌های خبری تلگرامی دست‌به‌دست شد اما بعد از اینکه برخی مسوولان ذی‌ربط در مورد این اتفاق با پرسش خبرنگاران روبه‌رو شدند، خبر سوءقصد به میرمحمود موسوی هم در رسانه‌های رسمی منتشر شد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در همایش فرماندهان نیروی انتظامی با سوال خبرنگاران در مورد این حادثه مواجه شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه این نشست در واکنش نسبت به این سوءقصد گفت: «من همین الان این مساله را از فرماندهی ناجا پرسیدم و با توجه به اینکه گفته شده بود این سومین‌بار است که به ایشان حمله می‌شود، فرمانده ناجا اظهار کردند که قبلاً گزارشی در این خصوص در نیروی انتظامی وجود نداشته است... ما روزانه موارد خفت‌گیری و زورگیری را شاهد هستیم که این موضوع نیز طبق برآوردهای اولیه سرقت از نوع زورگیری بوده است. البته پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.» ناجا نیز اعلام کرد: «با جدیت به دنبال پیگیری این موضوع هستیم و از همان ساعات اولیه پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.»

توضیح دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی درباره «دیاثت»
هفته پیش سخنان آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار با محمدرضا عارف منتخب تهران در مجلس، با حاشیه‌های زیادی مواجه شد.
این حاشیه‌ها موجب صدور اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شد. در بخشی از این اطلاعیه تاکید شد: «...در این دیدار به‌کارگیری واژه‌ای خاص موجب برداشت ناصوابی گشته که امید این توضیح در جهت رفع این ابهام موثر و مفید باشد. یکی از واژه‌ها و مفاهیمی که در فقه کاربرد رسمی دارد واژه (دیاثت) است آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد. توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم‌السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده‌اند. ...آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی (دام‌ ظله) با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشتند: در فرهنگ قرآنی غیرت را معرفت هویت و غیر‌زدایی تشکیل می‌دهد و غیرزدایی هم به این معناست که اولاً اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیاً خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. حضرت استاد (دام‌ ظله) در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را درفضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می‌گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.»

بدهی بابک زنجانی بیشتر از ثروت هزار میلیاردر دنیا
میزان بدهی بابک زنجانی از حجم دارایی از هزار و 200 میلیاردر جهان بیشتر است. «اعتماد» در گزارشی به این مساله پرداخت و نوشت: «بر اساس اطلاعات درج‌شده در سایت فوربس، ۱۶۹۴ نفر در سراسر جهان عنوان میلیاردر را از آن خود کرده‌اند اما نکته قابل توجه در این میان اینجاست که در میان میلیاردرهای جهان تنها ۴۷۷ نفر هستند که ثروتی بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار دارند. سایر افرادی که نام‌شان در این فهرست درج‌ شده، دارایی کمتر از این رقم که با بدهی بابک زنجانی بابت فروش نفت برابری می‌کند را دارا هستند. پرونده بابک زنجانی از هر حیث پرونده‌ای پیچیده تلقی می‌شود، هر چند بدهی وی به وزارت نفت بهانه‌ای برای رسیدگی به این پرونده بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ابعاد پرونده فراتر از اینهاست.
گفته می‌شود حمایت‌های چهار وزیر و مقامات بانک مرکزی در دوره زمامداری محمود احمدی‌نژاد همراه بابک زنجانی بوده است، هر چند اختلاف نظرهایی در خصوص میزان بدهی مرد ۲۲ میلیارد یورویی وجود دارد اما آخرین نقل قول‌ها نشان می‌دهد بدهی وی به عقیده وکیلش بیشتر از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و بنا بر اعلام شرکت ملی نفت اندکی بیشتر از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. در حالی دو طرف پرونده اختلافی یک میلیارد‌دلاری بر سر حجم بدهی زنجانی به شرکت ملی نفت دارند که متهم، در جلسه دادگاه میزان دارایی نقدی‌اش را ۲۲ میلیارد یورو عنوان کرد.

به آخر خط رسیدیم
غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده اصولگرای تهران در گفت‌وگو با «انتخاب» اطلاعاتی تازه درباره عملکرد محمود احمدی‌نژاد در دوره زمامداری او را فاش کرد. مصباحی‌مقدم با اشاره به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی گفت: با توجه به این اقدامات ستاد که می‌خواستند تحریم‌ها را دور بزنند احمدی‌نژاد گزارشی به رهبری داد که ما به آخر خط رسیدیم و با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره انرژی هسته‌ای‌ باید، آن را امضا کنیم... ولی رهبری با این گزارش مخالفت کردند که بعد از این مخالفت احمدی‌نژاد با رهبری دیدار کردند و گفت اگر شما این دیدگاه را قبول ندارید، من دیگر مسوول این پرونده نیستم و رهبری با صراحت و قاطعانه فرمودند خودم این مسوولیت را قبول می‌کنم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها