شناسه خبر : 3103 لینک کوتاه

دانشمندان انگلیسی مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند

مخالفان خروج

سارا مورگان نظرش را درباره خروج کشورش از اتحادیه اروپا این‌گونه اظهار می‌کند: ما باید در اتحادیه باقی بمانیم. ریسک از دست دادن امکان دستیابی به نتایج روز تحقیقات و استفاده از تجهیزات و همکاران اروپایی، چیزی است که انگلستان نمی‌تواند آن را بپذیرد.

سارا مورگان نظرش را درباره خروج کشورش از اتحادیه اروپا این‌گونه اظهار می‌کند: ما باید در اتحادیه باقی بمانیم. ریسک از دست دادن امکان دستیابی به نتایج روز تحقیقات و استفاده از تجهیزات و همکاران اروپایی، چیزی است که انگلستان نمی‌تواند آن را بپذیرد. وی که دانشجوی دکترا در کمبریج است در حال کار روی پایان‌نامه خود است و برای به سرانجام رسیدن آن نیاز به داده‌هایی دارد که در آزمایشگاهی در هلند جمع‌آوری می‌شود. «ما دستگاه لیزری مانند آنچه من از آن در هلند استفاده می‌کنم در انگلستان نداریم و بیش از اتمام پایان‌نامه خود، نگران اثرات از دست دادن دسترسی‌هایی مشابه این بر جامعه علمی انگلستان هستم.»
سارا در این نگرانی تنها نیست. بیش از 150 نفر از مهم‌ترین دانشمندان انگلیسی، از جمله هاوکینگ، نامه سرگشاده‌ای را امضا کرده‌اند که تاکید دارد ترک اتحادیه اروپا تصمیمی فاجعه‌بار «برای جامعه علمی، پیشرفت علم و وضعیت دانشگاه‌ها در انگلستان» خواهد بود. همچنین 13 نفر از برندگان جایزه نوبل از جمله برنده نوبل فیزیک پیتر هیگر در مصاحبه‌هایی جداگانه اظهار داشته‌اند از دست دادن کمک‌های مالی اتحادیه اروپا، می‌تواند به زیانی بزرگ برای جامعه علمی انگلستان منتهی شود.
انگلستان از نظر میزان کمک دریافتی بابت تحقیقات علمی، رتبه دوم را در بین کشورهای عضو اتحادیه دارد. رتبه اول از آن آلمان است. دانشمندان انگلیسی نگران قطع شدن این کمک‌ها هستند، اتفاقی که اگر مردم به خروج از اتحادیه رای دهند، رخ خواهد داد. در عین حال هیچ اطمینانی وجود ندارد که دولت انگلستان بتواند این مبلغ را برای جامعه علمی انگلستان جبران کند. دولت نه‌تنها خود مخالف خروج است، که از نظر اقتصادی در وضعیتی نیست که بتواند چنین پرداخت‌هایی را تامین مالی کند.
همچنین جامعه دانشگاهی، نگران از دست دادن دانشجویان بااستعداد است که از کشورهای دیگر اتحادیه برای تحصیل به انگلستان می‌آمده‌اند. حالا با دست و پاگیر شدن قوانین و مقررات تردد بین دو کشور و نامعلوم بودن آینده مالی و اقتصادی انگلستان، احتمالاً این دانشجویان مقصدی جز انگلستان را برای خود انتخاب خواهند کرد. علاوه بر تحصیل، بسیاری از دانشجویان ممتاز دانشگاه‌های انگلستان را برای گذراندن بقیه یا حداقل بخشی از بقیه زندگی علمی خود انتخاب می‌کردند. حالا و در صورت قطع شدن کمک‌های اتحادیه، معلوم نیست دانشگاه‌ها دیگر توان مالی کافی برای نگه‌داشتن دانشجویان را داشته باشند. انگلستان بین سال‌های 2007 تا 2013 حدود 9 میلیارد دلار و از 2013 تا پایان 2015 حدود سه میلیارد یورو کمک‌هزینه تحقیقات علمی از اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها