شناسه خبر : 3055 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحرانی به نام دیدارهای نوروزی خاتمی

رهبری مجوز مذاکرات را در عید ۹۲ صادر کردند

در ایام تعطیلات نوروزی خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که به شدت مورد توجه و استفاده جریان‌های منتقد دولت قرار گرفت. از قرار معلوم قطعنامه راهبردهای اتحادیه اروپا در مواجهه با ایران در روزهای میانی فروردین‌ماه در صحن پارلمان اروپا به بحثگذاشته و تصویب شد.

سرانجام پس از حدود 17 روز تعطیلی، هفته گذشته سال کاری جدید آغاز شد. در ایام تعطیلات اگرچه فضای رسانه‌ای کشور به ویژه در بخش مکتوب آن به خوابی عمیق و بی‌سابقه فرو رفته بود، اما حوادث و رویدادها منتظر رسانه‌های کند و تا حدودی بی‌خیال کشور نماندند. در روزهایی که برای نخستین بار در دو دهه اخیر روزنامه ارگان دولت نیز به سایر رسانه‌های خسبیده در سایه شکوفه‌های بهاری پیوسته ‌بود، رویدادهایی مهم در عرصه سیاست داخلی، دیپلماسی و جهانی در حال وقوع بود که بسیاری از مخاطبان علاقه داشتند به غیر از تحلیل‌های همیشگی صدا‌وسیما، نظرات متفاوتی را در این باره به دست آورند. در این فضا برنده نخست شبکه‌های خبری ماهواره‌ای و پس از آن شبکه‌های اجتماعی بودند که تا حدودی عطش مشتاقان به دریافت تحلیل‌های جدید و اخبار غیر‌رسمی را فرو نشاندند. در ایام تعطیلات عید اخبار ضد‌ونقیضی درباره پنج مرزبان به گروگان گرفته‌شده توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل منتشر شد، حتی در بعضی از اخبار از قتل یکی از مرزبان‌ها توسط این گروه تروریستی اخباری منتشر شد. سکوت کامل صداو‌سیما در برابر این اخبار بر حجم شایعات و گمانه‌زنی‌ها می‌افزود. خوشبختانه با وساطت علمای اهل سنت زاهدان به ویژه مولوی عبدالحمید پس از تعطیلات چهار نفر از پنج مرزبان به کشور برگشتند. درباره سرنوشت پنجمین مرزبان نیز اخبار متفاوتی به گوش می‌رسد. امید که خبر کشته‌شدن گروهبان جمشید دانایی‌فر با آزادی او و بازگشتش به کشور تکذیب شود. در عرصه بین‌الملل نیز دو همسایه ما سرگرم دو انتخابات سرنوشت‌ساز بودند. در یک‌سو اردوغان پس از افشاگری‌های مخالفان و رسوایی پرونده‌های اقتصادی حامیانش در نخستین آوردگاه دموکراتیک برای سنجش میزان محبوبیت خود قرار داشت، از سوی دیگر افغانستان در حال انتخاب جانشینی برای نخستین رئیس‌جمهور خود بود. سریال عزم رهبران روسیه برای بلعیدن بخش‌های مختلف اوکراین نیز در روزهای تعطیلات به قسمت‌های حساس خود رسیده بود. در عرصه دیپلماسی ایران نیز تحولات مهمی در این ایام رخ داد. در روزهای میانی فروردین‌ماه ایران با انتخاب یکی از فعالان اشغال سفارت آمریکا در سال 1358 به عنوان سفیر پیشنهادی ایران برای حضور در سازمان ملل فضای تا حدودی آرام‌شده روابط با ایالات متحده را متلاطم کرد. این انتخاب با واکنش تند طرف آمریکایی مواجه شد. تا جایی که در هفته گذشته مجلس سنای آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل، اجازه ورود به خاک ایالات متحده را نخواهد داشت. این قانون باید به تایید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و تنها پس از امضای آن توسط رئیس‌جمهور آمریکا، لازم‌الاجرا خواهد شد. هرچند ایران مانند هر کشوری در انتخاب نمایندگان خود در سازمان ملل باید کاملاً آزاد باشد، باید منتظر ماند و دید ماجرای سفیر جدید ایران در سازمان ملل به کجا خواهد انجامید.

واکنش‌های تند داخلی به بیانیه اتحادیه اروپا
در ایام تعطیلات نوروزی خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که به شدت مورد توجه و استفاده جریان‌های منتقد دولت قرار گرفت. از قرار معلوم قطعنامه راهبردهای اتحادیه اروپا در مواجهه با ایران در روزهای میانی فروردین‌ماه در صحن پارلمان اروپا به بحث گذاشته و تصویب شد. این قطعنامه واکنش تند مقامات تهران را به دنبال داشت. بنا بر گزارش‌ها، در قطعنامه مصوب پارلمان اروپا آمده است که اتحادیه اروپا باید از فرصت مذاکرات هسته‌ای و توسعه داخلی در ایران بهره‌برداری کند. همچنین اتحادیه اروپا باید به دنبال ایجاد اصلاحات داخلی و روابط بهتر با ایران باشد. این قطعنامه تاکید داشت با دستیابی به توافق جامع که متضمن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است، اتحادیه اروپا باید به تدریج تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را رفع کند. محمدعلی موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به این قطعنامه تاکید کرد: اولاً باید به خود اروپایی‌ها تسلیت بگویم که معلوم است شما کاملاً نوکر آمریکا و سرسپرده او هستید... این توهمات عجیبی است که در ایران حقوق بشر رعایت نمی‌شود. به چه دلیل؟ چون در ایران کسی که قاتل است باید کشته شود. این را خلاف حقوق بشر می‌دانید؟ ... شما می‌گویید انتخابات جمهوری اسلامی با استانداردهای بین‌المللی سازگاری ندارد. کدام استاندارد است که ایران از آن تخلف کرده است... آنها با کمال پررویی دستور می‌دهند که احمد شهید که بلندگوی استکبار است باید وارد ایران شود ... این بدبخت‌ها انتظار دارند که اجازه دهیم همجنس‌بازی در ایران رایج شود... رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به این قطعنامه با گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران مخالفت کرد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: با تصمیمات اتخاذ‌شده پارلمان اتحادیه اروپا و نگاه سیاسی آنها به ایران، هیچ زمینه‌ای برای باز شدن دفتر در ایران وجود ندارد. فرمانده بسیج نیز گفت اتحادیه اروپا غلط می‌کند در ایران دفتر بزند. محمدرضا نقدی، طی سخنانی اتحادیه اروپا را «پست‌تر از چهارپایان» توصیف کرد. حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله خود در کیهان اعلام کرد: «... قطعنامه‌ای که با عنوان راهبرد اتحادیه اروپا درباره ایران به تصویب پارلمان این اتحادیه رسید به اندازه‌ای خیال‌پردازانه است که تصویب آن از سوی کشورهای اروپایی، آن هم در حالی که ضعیف‌ترین دوران حیات خود را تجربه می‌کنند، فقط با واژه‌هایی نظیر «خنده‌دار» و «احمقانه» قابل تفسیر است.» در هفته گذشته رسانه‌های منتقد دولت به هر نحو ممکن به بزرگنمایی این قطعنامه پرداختند. کار به جایی رسید که رئیس‌جمهور خود وارد میدان شد و با انتقاد از میزان توجه به این قطعنامه تاکید کرد: «از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه فاقد ارزش است و پارلمان اروپا کوچک‌تر از آن است که بخواهد به ملت بزرگ ایران توهین کند... در چهار سال گذشته ۶۰ قطعنامه با ادبیاتی تندتر از قطعنامه اخیر توسط این پارلمان علیه ایران صادر شد که هیچ ارزشی نداشت و در خصوص آن سر و صدایی هم نشد. خوشبختانه امروز به واسطه آرامش و شفافیت حاکم بر فضای سیاست خارجی کشور، کوچک‌ترین اهانتی به وضوح شنیده و البته ملت ما در برابر سخنان موهن موضع می‌گیرد.»

بحرانی به نام دیدارهای نوروزی خاتمی
فضای مجلس در سال جدید، درست مانند جلسات سال گذشته بود. از سویی رضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمود علوی وزیر اطلاعات با دریافت عیدانه نمایندگان به مجلس احضار شدند و از سوی دیگر 160 نفر از نمایندگان به علی جنتی، وزیر ارشاد در مورد برخورد با هفته‌نامه 9 دی تذکر دادند. در این میان اما یک اظهارنظر برای بسیاری از رسانه‌ها و مردم عجیب‌تر از سایر اقدامات نمایندگان در هفته نخست فعالیت در سال جدید بود. طبق گزارش خبرگزاری فارس نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری از عید دیدنی وزیر ارشاد با سید‌محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق انتقاد و اعلام کرد، در این باره به دولت تذکر خواهیم داد. در همین حال رسانه‌ها خبری از مراسم عید دیدنی امسال رئیس‌جمهور اسبق را منتشر و اعلام کردند: «... در دیدار نوروزی امسال علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه جمعی از معاونان این وزارتخانه، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران بانک مرکزی، بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدمحمد صدر مشاور وزیر خارجه، حجت اسماعیل شوشتری رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، سیدصفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی، رضا امراللهی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی، حبیب‌الله بیطرف، احمد خرم، مرتضی حاجی، ناصر خالقی، محمدحسین شریف‌زادگان، وزرای نیرو، راه و ترابری، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی در دولت اصلاحات و... حضور داشتند.» کیهان در واکنش به عید دیدنی وزیر ارشاد در یادداشتی با عنوان «ژنرال بی‌تجربه!» نوشت: «... ژنرالی که در زمان فرمان دیده‌بان انقلاب مبنی بر نیاز به حضور عمارها، برای عمار وقت ندارد اما برای دیگران وقت دارد و او که صراحتاً بر ناتوانی خود در برآورده ساختن دغدغه دیده‌بان انقلاب صحه می‌گذارد ...اکنون شرایط دوباره تکرار شده است. ژنرال عرصه فرهنگ دولت یازدهم خط فرهنگی خود را از روسای جمهور دولت سازندگی و اصلاحات گرفته و به ایشان ارادت دارد. آیا با این تفاسیر نباید شاهد بازگشایی پایگاه‌های دشمن در داخل باشیم؟» فضا به گونه‌ای پیش رفت که روزنامه نجیب و آرام اطلاعات نیز مجبور به پاسخگویی شد و در یادداشتی به نمایندگان افراطی مجلس انتقاد کرد و نوشت: «این دیدار کاملاً معمولی و نوروزی بوده است و هیچ برنامه از پیش تعیین‌شده‌ای نبوده است. در واقع این دیدارها با فعالان سیاسی و اجتماعی طبق رسم هرساله انجام می‌شود.» این تذکر 160 نماینده را بی‌بی‌سی فارسی دستمایه خبری کرد و آن را تا حد «مگر خاتمی هم در لیست افراد در حصر است؟» شرح و تفسیر داد. جای تاسف است که در سالی که نکوست و باید از بهار مجلس نشان‌های آن را جست‌وجو کرد، خبرسازی برخی از نمایندگان مجلس ما می‌شود دستمایه خبرسازی و اظهار تاسف و... رسانه‌های بیگانه.

رهبری مجوز مذاکرات را در عید 92 صادر کردند
در حالی که برخی جریان‌های تندرو درباره رضایت مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای دولت اما و اگرهایی مطرح می‌کنند، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه سابق ایران در گفت‌وگویی با شبکه دوم سیما با بیان بعضی ناگفته‌ها به این اما و اگرها پاسخ داد. او در برنامه «دوربین دوم» تاکید کرد: «حضرت‌ آقا در سخنانی اشاره کردند دولتمردانی از دولت سابق و دولت فعلی نظرشان بر مذاکرات با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای است. بنده این افتخار را داشتم که خدمت آقا برسم و با ایشان صحبت کنم. نظر ایشان این است که آمریکا قابل اعتماد نیست و به موضوع افغانستان اشاره کردند که آمریکایی‌ها نقض عهد کردند. با این حال در نهایت اجازه مذاکره صادر شد و در عید سال 1392 مطرح کردند که با مذاکره با آمریکا به‌طور موضوعی درباره مساله هسته‌ای مخالفتی ندارند و راه را هموار کردند و گفتند این مسیر را بروید تا اتمام حجتی باشد و مردم بدانند که نظام و دولت‌شان از هیچ روشی که مصلحت، حکمت و عزت در آن باشد، فروگذار نیست تا دفع شر کند و اگر طرف مقابل تمکین نکند ما اتمام حجت کرده‌ایم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها