شناسه خبر : 2777 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

«نه» سردار به سیاست

هفته پیش و با آغاز سفر حسن روحانی به آمریکای لاتین و نیویورک، بسیاری از اخبار رسانه‌های کشور تحت تاثیر این سفر و حاشیه‌های احتمالی آن قرار گرفتند. به طور مثال بحث قدیمی احتمال رویارویی حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهوری ایران و ایالات متحده به یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌های داخلی و خارجی در هفته پیش بدل شده بود. به ویژه اینکه به گزارش «تسنیم» پیش از حضور روحانی در نیویورک سحر نوروززاده سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست سران سازمان ملل اعلام کرده بود: «هر سال امکان دیدار آنها بوده و ما همیشه آمادگی داریم که ملاقات بین آنها پیش بیاید. همان‌طور که می‌دانید در سال 2013 یک بار تماس تلفنی در حاشیه نشست سازمان ملل بین دو رئیس‌جمهور انجام شد.» او معتقد است طرف ایرانی هنوز آمادگی دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا را ندارد.
به گزارش «انتخاب» سحر نوروززاده هفته پیش جایگزین آلن ایر سخنگوی سابق فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات شد. او پیش از این کارشناس وزارت خارجه آمریکا و عضو گروه سیاستگذاری با تمرکز بر ایران و مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای با ایران بود. او به چند زبان از جمله فارسی، دری، اسپانیایی و عربی صحبت می‌کند. نوروززاده نخستین زن ایرانی-‌آمریکایی است که وظیفه سخنگویی فارسی‌زبان در وزارت خارجه آمریکا را نیز انجام می‌دهد. این پست نخستین بار پنج سال پیش در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و مهم‌ترین مسوولیتش گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران است. بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی نیز در هفته پیش به یکی از سوژه‌های مهم روزنامه‌ها بدل شد. در روزهای میانی هفته خبرهای تاییدنشده‌ای مبنی بر عمل جراحی بابک زنجانی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. ساعاتی بعد رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی در گفت‌وگو با «میزان» در رابطه با این خبر اعلام کرد موکلش دو روز پیش به دلیل بیماری گوارشی تحت عمل جراحی قرار گرفته است و ادامه داد: اکنون اقدامات ترخیص بابک زنجانی در حال انجام است و او به اوین منتقل می‌شود. یک منبع آگاه قضایی در گفت‌وگو با «میزان» از سلامت متهم نفتی پس از عمل جراحی خبر داد و گفت: بابک زنجانی به اوین بازگشته است و حال او خوب است. در روزهای پایانی شهریورماه منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی مطالبی درباره برجام مطرح کرد. مطالبی که به سرعت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. او با اشاره به بررسی‌های مجلس در زمینه برجام اعلام کرد: «گزارش مجلس از آنچه در شش ماه نخست اجرای برجام گذشته، ممکن است در صورت لزوم به تصمیم نظام برای عدم اجرای برجام نیز منتهی شود. آنچه مشخص است، این است که ما در اجرای برجام صادقانه به تعهدات خودمان عمل کرده‌ایم اما طرف مقابل به بخش قابل توجهی از تعهدات خود عمل نکرده است.»

«نه» سردار به سیاست
در روزهای پایانی شهریورماه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شایعات مطرح‌شده درباره رقابتش با حسن روحانی و کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ واکنش نشان داد و گمانه‌زنی‌ها در این باره را رد کرد. به گزارش «اعتماد» او در این بیانیه تاکید کرد: «حقیر سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامی و ملت شجاع و عزیزتر از جانم بوده و ان‌شاءالله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه «سربازی» خواهم بود.» در بخش دیگری از این بیانیه این‌طور آمده است: «...در پاسخ به اظهارات تفرقه‌افکنانه اخیر دشمن و مطالبی که حول آن بیان و القا می‌شود، عرض می‌کنم جبهه دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی سخنان خود را همواره با هدف تفرقه و ایجاد تقابل بین صفوف متحد و یکپارچه مردم انقلابی و رشید بیان می‌کند؛ لذا هیچ‌گاه نباید به آن توجه و اعتنایی کرد.» این بیانیه بعد از اظهارات اخیر «دنیس راس»‌ مشاور اسبق رئیس‌جمهور آمریکا و استفاده رسانه‌های اصولگرا از این اظهارات برای ایجاد یک دوقطبی کاذب میان رئیس‌جمهور و سلیمانی منتشر شد. دنیس راس در مصاحبه‌ای گفته بود دولت این کشور باید در دوران پس از توافق هسته‌ای طیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را تقویت و طیف قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی را تضعیف کند!»

افزایش تنش بین عربستان و ایران در رسانه‌ها
سایت «ووکس» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که همزمان با تنش شدید بین عربستان سعودی و ایران در منطقه در طول هفته‌های گذشته نبرد میان طرفین در توئیتر نیز میان کاربران ایرانی و سعودی بالا گرفته است. این سایت می‌نویسد: «در طول روزهای گذشته در مطبوعات و رسانه‌های خبری به طور آشکارا می‌توان انبوه اخبار مرتبط با بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان سعودی را مشاهده کرد. روز سه‌شنبه در روزنامه «نیویورک‌تایمز» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یادداشتی را منتشر کرد که در آن استدلال می‌کرد که وهابیت عامل اصلی خشونت در خاورمیانه است. او در این مقاله اشاره کرده بود که این ایدئولوژی افراطی توسط عربستان سعودی ترویج می‌شود. در پاسخ به ظریف اما سفارت عربستان سعودی در ایالات متحده مجموعه توئیت‌هایی را با استفاده از اینفوگرافی منتشر کرد که در آن ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کرد. همچنین در یکی از این تصاویر به حمله عناصر خودسر در ایران به سفارتخانه‌ها اشاره شده بود و از آن تحت عنوان نقض حقوق بین‌الملل یاد شده بود.»

روحانی؛ تنها گزینه ناطق‌نوری
هفته پیش علی‌اکبر ناطق‌نوری نیز بار دیگر خبرساز شد. او در حاشیه جشن بزرگ عید غدیر خم جمعیت هلال‌احمر در جمع خبرنگاران حضور یافت و به نقل قول اخیری که از او مطرح شده بود واکنش نشان داد. اشاره ناطق به مباحثی بود که بعد از دیدار اخیر جمعی از جبهه اعتدالگرایان با او مطرح شد و بنا بر روایت‌های مطرح‌شده از سوی افرادی از این جبهه، ناطق گفته بود که به جز روحانی به دنبال گزینه دیگری هم باشید. به گزارش «خبرآنلاین» او در این باره گفت: یک جمله‌ای از من نقل شد و تحلیل‌هایی به آن خورد و موافق و مخالف درباره آن همه‌جور حرف زدند. این جعل و ساختگی است و من رسماً تکذیب می‌کنم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یک گروهی پیش من آمدند و بعد از آن جلسه از من نقل شد که به آنها گفتم به غیر از روحانی بروید گزینه‌های دیگری را هم دنبال کنید. این حرف بی‌ربطی است. این گروهی که پیش من آمدند نظر دیگری داشتند. من به آنها گفتم از اینجا که بیرون می‌روید این حرف‌تان را دیگر تکرار نکنید. به آنها گفتم اگر شما خودتان را طرفدار روحانی می‌دانید باید از ایشان حمایت کنید. ناطق تاکید کرد: من هم به آقای روحانی نظر موافق دارم، هم دوست من است و هم ایشان را موفق می‌دانم. ان‌شاءالله هم در صحنه است و خواهد بود و من گزینه دیگری غیر از او برای انتخابات سال 13۹۶ در ذهنم نیست.

درخواست آمریکا برای گفت‌وگو
«جوان» در گزارشی با عنوان «نامه جدید به ایران از کانال عمان» مدعی شده است که منابع خبری گزارش دادند که آمریکایی‌ها از طریق عمان، پیامی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط داده‌اند که بر اساس آن خواستار مذاکره با تهران درباره یمن شده‌اند. «فارس» در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد، واشنگتن این پیام را قبل از سفر اخیر جان کری به جده عربستان و ارائه طرحش برای حل بحران یمن و مشخصاً در تاریخ 12 آگوست (22 مرداد) تسلیم دولت عمان کرده است. وزیر خارجه آمریکا اوایل شهریورماه با محوریت گفت‌وگو درباره یمن به عربستان رفت و از طرح جدید برای حل بحران این کشور سخن گفت. بر اساس گزارش فارس، آمریکایی‌ها در پیام اخیر خود خواستار مذاکره سه‌جانبه تهران، واشنگتن و مسکو در سطح کارشناسی شده‌اند. درخواست آمریکا برای مذاکره بر سر یمن بدون حضور عربستان سعودی نشان می‌دهد که واشنگتن درصدد است راهی برای پایان دادن به جنگ پیدا کند. بیش از 18 ماه از آغاز عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن می‌گذرد اما این کشور نه‌تنها به هیچ دستاورد مشخصی دست نیافته است بلکه شاهد حملات گسترده نیروهای یمنی علیه مناطق جنوبی خود است.

سفر سناتور آمریکایی به ایران
جیم داباکیس، عضو مجلس سنای ایالت یوتا در آمریکا، در گفت‌وگو با یک تلویزیون محلی از سفر خود به ایران خبر داده است. به گزارش «انتخاب» داباکیس، سیاستمدار دموکرات آمریکایی، هدف از این سفر را خدمت به مردم ایالت یوتا و تمام مردم آمریکا با پیدا کردن راهی برای «برقراری صلح میان کسانی که چندان با هم صحبت نمی‌کنند» عنوان کرده است. این عضو مجلس سنای یوتا بعد از بازگشت از این سفر گفته است که به دنبال افزایش موقعیت‌های تجاری در ایران و تبادل افراد و ایده‌ها میان دو کشور است. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به انتشار خبر این سفر اعلام کرد: «این کمیسیون در جریان سفر داباکیس نبوده و او با نمایندگان مجلس دیداری نداشته است.» محمدجواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی هم خبر داد: «قطعاً این موضوع را در قالب سوال از سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات پیگیری می‌کنم.» پیش از این تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا برای سفر به ایران درخواست ویزا داده بودند، اما این درخواست آنها پذیرفته نشده بود.

مرحوم خزعلی هر شب چه کسی را لعنت می‌کرد
احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی با «نسیم» ضمن مرور خاطرات گذشته به برخی خاطرات خود با مرحوم ابوالقاسم خزعلی پرداخت. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «...بی‌تردید مرحوم خزعلی مورد عنایت حضرت ولی‌عصر (عج) بود. ایشان تعریف می‌کرد: یک وقتی در یکی از خیابان‌های تهران راه می‌رفتم. آقایی به من رسید». اسم آن آقا را هم گفتند و یادداشت کرده‌ام. گفتند: «به من رسید و گفت: حضرت ولی‌عصر(عج) به شما سلام رساندند!» ایشان می‌گفت: «خیلی خوشحال شدم که عجب! چطور چنین لیاقتی را پیدا کردم؟» مدتی گذشت و بعد همین آقا به من گفت: «نمی‌خواهی با هم به مکه برویم؟» گفتم: «بله»، ایشان می‌گفتند: «من و خانواده‌ام با ایشان حرکت کردیم و رفتیم. به مدینه که وارد شدیم برای زیارت قبر حضرت حمزه (ع) رفتیم. ماموران در آنجا بودند و معمولاً نمی‌گذاشتند کسی جلو برود. این رفیقمان گفت بیا از دیوار آن طرف و سر قبر حمزه (ع) برویم». گفتم: «نه، نمی‌بینید اینها اجازه نمی‌دهند!» با این حال می‌فرمودند: «با هم رفتیم، از دیوار آن طرف پریدیم...هیچ‌کس هم متوجه نشد... بعد هم برگشتیم که به مدینه برویم، ماشینی جلو ما توقف کرد و گفت: آقا! بفرمایید شما را برسانم. بدون اینکه از ما بپرسد می‌خواهید کجا بروید، سوار ماشین شدیم. او ما را صاف دم در هتلی که در آن اقامت داشتیم برد. نه اینکه قبلاً صحبتی باشد یا آشنایی داشته باشیم». ایشان می‌گفت: «احتمالاً این ماشین را حضرت ولی‌عصر (عج) برای ما فرستاده بودند و این راننده هم از طرف ایشان ماموریت داشت». ایشان از این مسائل داشتند و اینها از مختصات ایشان بود. در بخش دیگری از این گفت‌وگو جنتی گفت: جلسه‌ای داشتیم و چند نفر را دعوت کرده بودیم. اتفاقاً یکی از اصحاب فتنه هم که آن روزها هویتش چندان معلوم نشده، ولی در عین حال شناخته‌شده بود، بنا بود به آن جلسه بیاید. همین‌قدر می‌توانم بگویم سید بود، وقتی وارد شد، آقای خزعلی نگاهش کردند. او به طرف آقای خزعلی رفت که احوالپرسی کند. سلام کرد، ایشان جواب داد، ولی از جایش بلند نشد! آن فرد هم که دید ایشان از او استقبال نکرد، راهش را کج کرد و رفت... در مورد یکی از آنها، گمانم بیش از یک بار به من گفتند: «من هر شب لعنتش می‌کنم!»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها