شناسه خبر : 2612 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات دستور دادستان است

پیشنهاد خیرخواهانه پورنجاتی به رئیس‌جمهور

در روزهای اخیر شایعه‌ای درباره ساخت مجسمه رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر شد. این خبر با واکنش احمد پورنجاتی نماینده اسبق مجلس مواجه شد. او در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «…شنیده‌ام که در ولایت زادگاهتان «سرخه» سمنان از «تندیس» شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود.

این روزها آرام‌آرام نگاه‌های رسانه‌های جهانی مجدداً به مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی معطوف شده است. 10 روز دیگر ضرب‌الاجل توافق میان ایران و 1+5 به پایان خواهد رسید. رسانه‌های داخلی نیز با دقت و تمرکز بیشتری در حال رصد تحولات مذاکرات هستند. منتقدان مذاکرات نیز این روزها از همه امکانات خود برای تخریب روند گفت‌وگوها بهره می‌برند.
به‌طور مثال در حالی که ورود پیکر 175 شهید غواص به کشور نوعی حزن همگانی را در کشور به همراه آورده بود، در روز تشییع این پیکرها، عزیزان دلواپس از هر اقدامی برای مصادره آنان فروگذار نکردند و به هر بهانه ممکن علیه رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شعار دادند. برخی روزنامه‌های وابسته به این جریان نیز تلاش کردند به بهانه این شهدا با تیترهایی چون «چه به موقع آمدند» و... از دیپلمات‌های ایرانی انتقام بگیرند. به هر حال به نظر می‌رسد که مذاکرات در حال رسیدن به ایستگاه‌های نهایی خود است.
هر دو طرف از عدم تمایل خود به تمدید مذاکرات -البته تاکنون- سخن گفته‌اند. سیدعباس عراقچی یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد ایرانی در پایان هفته پیش خبر داده بود که طبق توافقات همه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران به محض اجرای توافقنامه ایران و قدرت‌های جهانی برداشته خواهد شد. با این حال برخی کارشناسان امید چندانی به حصول توافق در موعد مقرر ندارند. به‌طور مثال محمدجواد لاریجانی هفته پیش اعلام کرد: «احتمال حصول توافق تا 10 تیر زیر 10 درصد است.» در بحث پرونده هسته‌ای در هفته پیش خبر دیگری نیز منتشر شد.
طبق این اخبار اسرائیل با تهیه یک ویروس، عزم خود را برای شنود مذاکرات ژنو جزم کرده بود. این خبر به سرعت در رسانه‌ها پژواک یافت. در این زمینه نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به پیاده‌روی جنجالی محمدجواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده گفت: «جاسوسی از محل مذاکرات، دلیل پیاده‌روی محمدجواد ظریف با وزیر امور خارجه است اما دوستان معترض به این نکته بی‌توجه هستند.
با خبری شدن وجود ویروسی در هتل محل مذاکرات، دلیل پیاده‌روی وزیر امور خارجه کشور با جان کری مشخص شده است. زمان پیاده‌روی این دو وزیر امور خارجه، منتقدان و دوستان ما در مجلس اعتراض کردند و این قدم‌زنی را ضربه‌ای به اسلام و مسلمین دانستند. اما حالا که مشخص شده چرا ظریف این کار را کرده، هیچ کدام به نکته‌سنجی ظریف اعتراف نمی‌کنند.»
از روزهای پایانی هفته پیش ماه مبارک رمضان نیز آغاز شد. ماهی که به سبب دید و بازدیدها و میهمانی‌های افطار آن در فضای سیاسی کشور تاثیرات زیادی دارد. حسن روحانی نیز در آستانه این ماه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خواهان جاری شدن فضای برادری و اخوت میان همه اقشار جامعه شد و تاکید کرد: «در این ماه علاوه بر اینکه خیابان‌ها و همه مناظر کشور اسلامی ما ماه رمضانی باشد، باید احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها همه احساس برادری بیشتری داشته باشند... همه باید در خیابان‌ها و اماکن عمومی به رعایت شئون ماه ضیافت الهی اهتمام داشته باشند و همه نسبت به وظایف دینی‌مان بیش از گذشته پایبند باشیم، به ویژه جوانان عزیز، دختران و خواهران جامعه که باید مراقبت بیشتر از عفاف و حجاب را بیش از گذشته در نظر داشته باشند.»
از دیگر اخبار هفته پیش می‌توان به مرگ سیروس فاطمی تنها فرزند سیدحسین فاطمی وزیر امور خارجه شهید دولت مرحوم محمد مصدق در بریتانیا اشاره کرد. رویدادی که در بسیاری از روزنامه‌های داخلی پژواک مناسبی نیافت. «عصرایران» در یادداشتی به مرگ فرزند فاطمی پرداخت و نوشت: «سیروس فاطمی تقریباً همه عمر دور از ایران زیست و شاید تنها پیکر او در ایران آرام گیرد. او دو برابر پدر خود در این دنیا زیست و همین که از نام پدر نانی در تنور سیاست نپخت و خدشه‌ای به اعتبار پدر وارد نکرد کافی است اما انسان افسوس می‌خورد که چرا رشته پیوند او با این خاک گسسته شده بود.»

دومین سالروز پیروزی حسن روحانی
بسیاری از رسانه‌ها هفته پیش به مناسبت دومین سالروز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بخش‌های مهمی از مطالب خود را به رئیس‌جمهور و عملکرد او اختصاص داده ‌بودند. برخی نیز در این زمینه نظرسنجی‌هایی را تنظیم و منتشر کردند.
در حالی که موسسه آی‌پز در نیمه خردادماه از کاهش یک‌درصدی محبوبیت حسن روحانی نسبت به دو سال پیش خبر داد، «انتخاب» با انتشار یک نظرسنجی دیگر اعلام کرد: نزدیک به 67 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنان «روحانی» را بهترین گزینه در میان «کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری 94» می‌دانند. در این نظرسنجی که نزدیک به 100 هزار نفر در آن شرکت کردند، از مخاطبان سوال شده که «اگر به ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 بازگردید، به چه کسی رای خواهید داد» پس از حسن روحانی، سعید جلیلی با 16 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داد. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب به محمدباقر قالیباف (هشت درصد)، محسن رضایی (چهار درصد)، سیدمحمد غرضی (دو درصد) و علی‌اکبر ولایتی (سه درصد) اختصاص یافت.
به مناسبت 24 خرداد علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در یادداشتی به ارزیابی کارنامه دولت حسن روحانی پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده بود: «...شاید مهم‌ترین دستاورد این دولت، سوق دادن دولت و به‌طور کلی جامعه به سوی قانونگرایی است. پس از آنکه هشت سال تحقیر قانون و قانون‌شکنی تبدیل به یک امر عادی شده بود و رئیس‌جمهور وقت به صراحت می‌گفت که فلان قانون را اساساً قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم یا در مصاحبه تلویزیونی می‌گفت قانونی را که خودم شخصاً تشخیص بدهم که منطبق بر قانون اساسی است اجرا می‌کنم و غیر آن را اجرا نمی‌کنم، طبیعی است که عبور از آن فضا و قرار دادن همه اقدامات مسوولان اجرایی در ریل قانون، کار بزرگی است که صورت گرفته؛ هر‌چند هنوز نیاز به اقدام دارد تا قانونگرایی و احترام به قانون برای همه به صورت یک ملکه اخلاقی درآید. این امر سبب شده است که اقتصاد کشور اگرچه هنوز دستاورد ملموس و محسوسی که مردم احساس رفاه بیشتر کرده باشند، نداشته است اما نظام و سامان نسبی پیدا کرده و نویدبخش آینده‌ای بهتر شده است.»
او در بخش دیگر این یادداشت که در «تابناک» منتشر شده بود، تاکید کرد: «...‌در سیاست داخلی، دولت ضعیف عمل کرده و به شعارها و رفتارهای خود جامه عمل نپوشانیده است. بدون شک آزادی بیان در این دولت کمتر از دولت سابق است. البته عامل اصلی این است که همواره دولت‌هایی که قصد اجرای کامل قانون اساسی را دارند از سوی برخی نهادها تحت فشار قرار می‌گیرند.
فشارهایی که امروز بر دولت آقای روحانی در زمینه بر هم زدن سخنرانی‌ها و جلوگیری از اظهار عقیده‌ها وجود دارد بر دولت آقای احمدی‌نژاد وجود نداشت.» در هفته پیش همچنین برخی برنامه‌های حامیان رئیس‌جمهور در سالروز 24 خرداد با فشار گروه‌های خاص تعطیل شد. به‌طور مثال صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران به «خبرآنلاین» گفت: «...در دقیقه 90، شورای تامین شهرستان دلیجان سخنرانی من به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را که قرار بود از ساعت 18 تا 20 در سالن اجتماعات هلال‌احمر برگزار شود لغو کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که سالن سخنرانی پر از جمعیت شده بود.»

پیشنهاد خیرخواهانه پورنجاتی به روحانی
در روزهای اخیر شایعه‌ای درباره ساخت مجسمه رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر شد. این خبر با واکنش احمد پورنجاتی نماینده اسبق مجلس مواجه شد. او در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «...شنیده‌ام که در ولایت زادگاهتان «سرخه» سمنان از «تندیس» شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود. اگر چنین باشد، به گمانم هر شیر پاک‌خورده‌ای که بانی این کار بوده آگاه و ناآگاه به قصد خیر یا به انگیزه‌ای مرموز، یا جناب‌عالی را با «حاجی میرزا آقاسی» عوضی گرفته یا پوست خربزه‌ای نذر کفش‌های مبارک شما کرده است! ادب و متانت و فروتنی و مناعت طبع، همان ویژگی‌هایی هستند که در یک شخصیت «اعتدال»گرا جست‌وجو می‌کنیم و بارها شاهدش بوده‌ایم. این‌گونه کارها به همان اندازه که برای قدرشناسی از اهل دانش و پژوهش و فرهنگ و هنر، ستودنی و لازم است برای اهالی سیاست و قدرت به ویژه تا هنگامی که بر کرسی صدارت و منصب‌اند و حتی هنوز در این جهان تشریف دارند، چندان خوشایند نیست! پیشنهاد خیرخواهانه‌ام به عنوان یک شهروند ایرانی که به شما رای داده این است که: اگر دروغ است، به سرعت تکذیب کنید؛ اگر راست است، به سرعت جلوی این کار ناپسند را بگیرید.»

ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات دستور دادستان است
یک روز پس از اینکه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود، انتساب ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات به شورای‌عالی امنیت ملی را «دروغ» دانست، معاون اول قوه قضائیه درباره محدودیت‌های رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات توضیحاتی داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در این مورد به «تسنیم» گفته که «ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات بر اساس دستور دادستانی است نه شورای ‌عالی امنیت ملی».
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود او اعلام کرده ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات بر اساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی صورت گرفته است، گفت: «قبلاً نیز در این‌باره سوال شده بود که گفتم این تصمیم بر اساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی نیست و به دستور دادستانی است.» معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: «دادستانی بر اساس وظایف ذاتی خود اقدام کرده است و تا زمانی که این دستور دادستان به قوت خود باقی باشد، هرکس مخالفت کند، برخورد می‌شود.»

تحریم‌ها پدر مردم را درآورده است
در روزهای اخیر برخی رسانه‌های منتقد دولت با اتخاذ سیاستی غیرمنطقی تلاش کرده‌اند با کم‌اهمیت نشان دادن آثار تحریم سنگی جدید جلوی پای مذاکره‌کنندگان ایرانی بیندازند. حامیان دولت نیز به صور گوناگون به ادعاهای این رسانه‌ها پاسخ دادند. در این زمینه اما پاسخ اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام صریح‌تر از همه و بدون تعارف بود. او صبح سه‌شنبه در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران که در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه عده‌ای پیدا می‌شوند که تعامل با دنیا را ذلت‌بار به شمار می‌آورند، تصریح کرد: دست از شعارهای کم‌محتوا بردارید؛ شعارهایی که جلوی پیشرفت را می‌گیرد، هر جا لازم بود باید با جهان تعامل داشته باشید. عده‌ای حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند که ما می‌خواهیم خودمان به دانش دست پیدا کنیم و این در حالی است که تحریم‌ها پدر مردم را درآورده است؛ اکثر مردمی که مزدبگیر هستند تحریم‌ها استخوان‌های آنها را خرد کرده است.
تحریم‌های بسیار بزرگی اکنون کشور ما با آن مواجه است و دلیل شرعی نداریم که با هیچ‌کس نتوانیم حرف بزنیم. خود پیامبر که طبیب همه تاریخ بود طبیب ایرانی داشته است. البته این حرف‌های همه ملت ایران نیست، حرف‌های عده‌ای محدود است که تریبون و قدرت دارند و این حرف‌ها مشکل‌ساز هستند. ما باید به نقطه مشترک با دنیا برسیم و به عقل جمعی دنیا برسیم ولی این محدود کار را به جایی رسانده‌اند که دانشگاه‌های بزرگ دانشجویان ایرانی نمی‌پذیرند که کشورمان به دانش آنان نیاز دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها