شناسه خبر : 2489 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها - ۳

به گفته رجایی در سال گذشته حدود ۷۰ درصد گندم و ۹۰ درصد روغن مورد نیاز ایران وارداتی بوده است.

شکست همه طرح‌های خودکفایی
در گفت‌و‌گویی با عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از شکست همه طرح‌های خودکفایی کشاورزی دولت خبر داده است. به گفته رجایی در سال گذشته حدود ۷۰ درصد گندم و ۹۰ درصد روغن مورد نیاز ایران وارداتی بوده است. رجایی اضافه کرده حجم واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی در یک سال گذشته به ۱۲ میلیارد می‌رسد. رجایی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد و اتکای زیاد این دولت به واردات گفته است که «سیستم تفکری دولت در این سال‌ها، اشتغال و تولید کشاورزی در سایر کشورها را تضمین کرده است.» او اضافه کرده است: منظورم این نیست که هیچ کاری نشده است اما برنامه‌های خودکفایی روغن، شکر، گندم، علوفه و گوشت به نتیجه نرسید.


هزینه‌تراشی برای دولت روحانی
در گزارشی در مورد ابلاغ ۶۵ هزار میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد آن هم دو هفته مانده به اتمام دوره ریاست‌جمهوری او نوشت: ظاهراً رئیس دولت تصمیم گرفته آنچه در تمام این هشت سال ویران شده را با هزینه بیشتری به دولت جدید تحویل دهد. خبری که از مصوبه‌های جدید اقتصادی دولت درباره اشتغال‌زایی و بخشش بدهکاران بانکی منتشر شد، گواه بر این است که دولت یازدهم در ابتدای کار باید تاوان سخت این مصوبه را بدهد. اینکه بتوان تصمیم جدید دولت در این باره را عملی دانست یا خیر، به عملکرد و برنامه بانک‌ها برمی‌گردد که البته تاکنون و در سال‌های اخیر در این بخش همواره عملکرد ضعیفی داشته‌اند.


نگرانی از ورود چینی‌ها به صنعت خودرو ایران
در یادداشتی به قلم ساسان قربانی، دبیر انجمن خودروسازان ایران نوشت: اگر تاریخ صنعت ایران، نه‌تنها در حوزه خودرو که در تمام بخش‌های آن مرور شود، درخواهیم یافت که در هیچ دورانی کالاهای چینی به اندازه هشت سال گذشته تاکنون در این صنعت جایگاه و بازاری نداشته است. تحریم‌ها صنعت خودروسازی ایران را در جهان منزوی ساخته و هیچ‌یک از شرکت‌های خوب اروپایی حاضر به همکاری با خودروسازان در ایران نیستند. ما دست‌اندرکاران حوزه خودرو به شدت نگران ورود چینی‌ها به صنعت خودرو ایران هستیم و امید داریم تا دولت با حمایت خود از این صنعت راهکار دیگری بر سر راه خودروسازان قرار دهد. اما تا آن زمان از روی اجبار خیابان‌های کشور عرصه تاخت و تاز خودروهای چینی خواهد بود.

اولویت بازگشت تعادل به بازارها
در یادداشتی به قلم محمود اسلامیان نوشت: انباشت چرخنده نقدینگی در هر یک از بازارهای پول، سرمایه و کالا طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فقدان تناسب در سیاست‌های کلان دولت در قبال بازارهای سه‌گانه، این بازارها را نه‌تنها از حالت مکمل خارج و در مقابل هم قرار داده، بلکه سوداگری را تقویت کرده است. به عبارت دیگر نهاد سیاستگذار اقتصاد به جای استفاده از ابزارهای مدیریتی و نظارتی برای برقراری تعادل میان این سه بازار، با اتخاذ سیاست‌هایی غیر‌متوازن، این سه بازار را به چشم رقیب هم نگاه کرد. از این رو یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم بازگرداندن تعادل به این بازارهاست. امری که جز با تصحیح نگاه‌های دولت به مقولات کلان اقتصادی ممکن نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها