شناسه خبر : 2427 لینک کوتاه

درباره فارغ‌التحصیل رشته مدیریت کشورداری از کره ‌شمالی

وعده‌های آسمانی وزیر ارتباطات

معصومه ستوده
اظهارات وزیر ارتباطات درباره چگونگی ارسال صدا و تصویر امام زمان‌(عج) به سراسر دنیا در روزهای گذشته به یکی از اخبار مهم رسانه‌های داخلی و فارسی‌زبان منطقه بدل شده‌ است. هرچند تصور می‌شد طبق معمول این اظهارات تکذیب شده و اشتباه انعکاس نادقیق! اظهارات جناب وزیر به گردن خبرنگاران بیفتد، روابط عمومی وزارت ‌ارتباطات با صدور اطلاعیه‌ای عجیب‌تر بر سخنان امیر محمدحسن نامی صحه گذاشت که تاکید کرد امکان ترکیب دو لایه یونسفر و ترپوسفر وجود دارد و از این طریق می‌توان صدا و تصویر صاحب عصر را به سراسر جهان ارسال کرد.
هرچند سخنان نامی در سومین همایش فاوا در روز جهانی ارتباطات تعجب همگان را بر‌انگیخت اما واقعیت این است که بیان چنین اظهاراتی از سوی وزیری که در روز رای اعتمادش با مخالفت جدی نمایندگان به دلیل داشتن مدرک غیر‌مرتبط روبه‌رو شده بود؛ چندان غیرمنتظره نبود. از زمانی که معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح، سکان ساختمان شریعتی را در دست گرفت تاکنون کمتر از سه ماه می‌گذرد اما واقعیت این است که او در این حوزه نظرات بدیعی را از خود به یادگار گذاشته که تا مدت‌ها می‌تواند به سوژه رسانه‌ها تبدیل شود.

میزان کاربران اینترنت
مهم‌ترین مساله مورد انتقاد رسانه‌ها با بیان آمار کاربران اینترنت کلید خورد. در خبری که روز 16 فروردین‌ماه 1392 توسط خبرگزاری مهر روی خروجی قرار گرفت وزیر ارتباطات، میزان کاربران اینترنت در ایران را 32 میلیون و 696 هزار و 275 نفر اعلام کرد و در نهایت نتیجه گرفت که ضریب نفوذ اینترنت که هشت سال پیش 95/10 درصد بوده است در حال حاضر به 43 درصد رسیده است. جالب اینجاست که یک ماه بعد از اظهارات عیدانه جناب آقای وزیر؛ آمار دیگری در روز 20 اردیبهشت‌ماه در سایت خبر‌آنلاین منتشر شد. وزیر محترم ارتباطات طی سخنانی میزان کاربران اینترنت را 45 میلیون نفر اعلام کرد. به عبارت دیگر بنا بر ادعای آقای وزیر آمار کاربران ایرانی در طول یک ماه رشد 12 میلیون نفری را تجربه کرد.
همان زمان بسیاری از کارشناسان تصریح کردند که تعریف اتصال تنها یک بار به اینترنت در طول یک سال، تعریف کارآمدی نیست. زیرا اگر این تعریف ملاک عمل قرار بگیرد میزان کاربران اینترنت در ایران به 100 میلیون نفر خواهد رسید زیرا بسیاری از شهروندان برای انجام کارهای اداری خود از قبیل کارت سوخت و سایت رفاهی و ثبت نام در دانشگاه و... حداقل باید یک بار در سال به اینترنت وصل شوند.
فارغ از ادعای عجیب محمدحسن نامی در مورد میزان کاربران، راه‌اندازی گوگل ارث اسلامی بار دیگر این وزیر دلیجانی را که در حال حاضر از 60سالگی گذر کرده است به سوژه رسانه‌ها تبدیل کرد. همان زمان بار دیگر این سوال مطرح شد که گوگل ارث مگر اسلامی و غیراسلامی دارد؟
البته رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ضمن اشاره به درآمد سرشار گوگل ارث از تحول بنیادین در حوزه ICT خبر داد و گفت: «در این راستا ایجاد یک سایت بین‌المللی برای ارائه ارزش‌ها و اقدامات ایران در عرصه بین‌المللی، ایجاد سازمان اقتصاد دیجیتالی در وزارت ارتباطات و سازمان فناوری‌های نوین در حوزه ICT پیشنهاد شده است. این سایت قرار است با سایت‌های گوگل ارث، ویکی‌‌پدیا، ویکی‌مدیا و بینگ که هم‌اکنون بیشترین نیاز نسل جوان را با روش‌های زندگی غربی برآورده می‌کند، رقابت کند. زیرا این سایت‌ها متصل به یکی از سازمان‌های شانزده‌گانه آمریکا هستند و با ایجاد یک سایت بین‌المللی در کشور و ارائه نظرات‌مان خواهیم توانست ایران مجازی، مجلس اسلامی مجازی، حوزه علمیه مجازی و دانشگاه مجازی را به جهان معرفی کنیم.»
بیان این نظریه کافی بود که فعالان حوزه ارتباطات بار دیگر بر نظرات آقای وزیر خرده بگیرند که چرا باید سرمایه کشور صرف انجام کاری شود که قبلاً انجام شده است و چرا باید مجدداً چرخ را اختراع کرد؟
این انتقادات تنها به فعالان حوزه رسانه محدود نمی‌شود. از همان زمانی که محمدحسن نامی به مجلس معرفی شد مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت و بسیاری او را فاقد تخصص لازم برای اداره وزارت ارتباطات معرفی کردند. در همان جلسه احمد بخشایشی نماینده اردستان ضمن اشاره به مدرک دکترای جغرافیای سیاسی وزیر معرفی‌شده احمدی‌نژاد را خطاب قرار داد و گفت: «مدرک ایشان هیچ ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد. آقای رئیس‌جمهور بهتر بود نامی را برای وزارت ‌امور‌ خارجه می‌گذاشتید و آقای صالحی را با مدرک مکانیک در وزارت ‌ارتباطات قرار می‌دادید! این چه نوع شایسته‌سالاری است.» با وجود انتقادات تند ‌و تیز مجلسی‌ها وزیر ارتباطات با ۱۷۷ رای موافق از مجموع ۲۴۳ رای گرفته شده به وزارت رسید. البته نامی به خوبی می‌دانست که شانس با او یار بوده است زیرا وی بعد از استیضاح شیخ‌الاسلام در 15 بهمن‌ماه و افشاگری احمدی‌نژاد در مورد فاضل‌لاریجانی که منجر به نوشتن نامه انتقادی مقام رهبری به مجلس شد از سوی دولت به مجلس معرفی شد. به همین دلیل با وجود مخالفت‌های گسترده در هشت اسفندماه به طور رسمی سکان وزارت ارتباطات را در دست گرفت.
وی وزیری است که تا پیش از این کمتر کسی از او نامی شنیده بود، با این حال بیوگرافی منتشر شده ازسوی خبرگزاری جمهوری ‌اسلامی (ایرنا) در 30 بهمن‌ماه پیچیدگی شخصیتی او را صد‌چندان کرد به خصوص اینکه در کنار مدرک دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع‌ ملی و دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی علوم ‌و ‌تحقیقات تهران می‌توان یک مدرک دکترای دیگر را مشاهده کرد که همانا دکترای مدیریت کشورداری از دانشگاه کیم ایل سونگ کره‌شمالی است.

پروژه‌های بر زمین‌مانده
امیر سرتیپ دوم نامی به عنوان مبتکر اینترانت ملی؛ وارث پروژه‌های عجیب‌و‌غریبی است که همواره از ساختمان شریعتی رسانه‌ای می‌شد. راه‌اندازی اینترانت، ای‌میل ایرانی، چاپار، فجر و فخر به عنوان موتور جست‌وجوگر و ای‌میل و حتی یوتیوب ایرانی در قالب رسانه مهر و گوگل ارث اسلامی از نظرات بدیع وزارت ارتباطات است که در طول این هشت سال رونمایی شده است. با این حال به نظر می‌رسد انجام این پروژه‌ها علاوه بر اینکه هزینه گزافی می‌طلبد در این دولت به سرانجام نخواهد رسید اما همواره یک سوال مهم باقی خواهد ماند: چرا وزارت ارتباطات و در راس آن جناب آقای نامی از هرگونه پاسخگویی در مورد سرعت اینترنت و حتی قطعی آن طفره رفته و توپ آن را به میدان سازمان‌های دیگر انداخته و از خود سلب مسوولیت می‌کنند؟
ناگفته پیداست که وزیر محترم ارتباطات و فناوری که اجرای اینترنت پاک را از آمال خود برشمرد و تا‌کنون 30 جلد کتاب در حوزه فضایی و علوم ژئو‌ماتیک به نگارش درآورده و 15 مقاله آی‌اس‌آی دارد، حتی یک‌بار در روز به اینترنت وصل نمی‌شود که بداند سرعت اینترنت در ایران یک‌دهم آنچه بیان می‌شود، نیست. حداقل خواست کاربران اینترنت در ایران این است که وزیر محترم ضمن زمینی کردن وعده‌های خود اندکی در زمینه سرعت اینترنت پاسخگو باشند و البته ارسال صوت و تصویر از لایه‌های فوقانی آسمان به سراسر جهان وعده‌ای رویایی است که در مخیله هیچ‌یک از کاربران ایرانی نمی‌گنجد و بیشتر به یک لطیفه می‌ماند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها