شناسه خبر : 21261 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره حواشی یک خبر نظامی

پاسخ به شبهات

مانور بزرگ پیامبر اعظم ۹ در روزهای ابتدایی اسفندماه با موفقیت به وسیله نیروهای نظامی ایران برگزار شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مانور نیروی موشکی سپاه، مدلی از ناو هواپیمابر نیمیتز را منهدم کرد. این خبر به سرعت در اکثر خبرگزاری‌های جهان مورد توجه قرار گرفت و پس از چندی این رسانه‌ها تلاش کردند شبهاتی در این باره منتشر کنند.

مانور بزرگ پیامبر اعظم 9 در روزهای ابتدایی اسفندماه با موفقیت به وسیله نیروهای نظامی ایران برگزار شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مانور نیروی موشکی سپاه، مدلی از ناو هواپیمابر نیمیتز را منهدم کرد. این خبر به سرعت در اکثر خبرگزاری‌های جهان مورد توجه قرار گرفت و پس از چندی این رسانه‌ها تلاش کردند شبهاتی در این باره منتشر کنند. در پاسخ به این ابهام‌آفرینی‌ها خبرگزاری تسنیم در گزارشی به برخی از این ابهامات پاسخ گفت. این خبرگزاری نوشت: «درباره این عملیات، برخی از قشرهایی که غالباً اطلاعات کمی از حوزه‌های نظامی داشتند، سوالاتی را در شبکه‌های اجتماعی و محافل دیگر درباره انهدام مدل ناو هواپیمابر آمریکایی مطرح کردند. از میان چندین سوال و ابهام مطرح‌شده، به چند سوال اصلی و کلیدی پاسخ داده می‌شود تا روشن شود که ماهیت اقدام سپاه در هدف قرار دادن مدل ناو هواپیمابر آمریکایی چه بوده و چه اتفاقی افتاده است. سوال اول اینکه مدل ناوی که هدف قرار گرفت، سامانه دفاعی نداشت که از خود دفاع کند، لذا به راحتی هدف قرار گرفته و منهدم شد؟ این سوال، سوال خوبی است اما با دقت بیشتر در سوال، مشخص می‌شود که کسانی که این سوال در ذهن‌شان متبادر شده است، احتمالاً در مورد ناوهای هواپیمابر اطلاعات کمی دارند. طبق اطلاعات منتشرشده، هر ناو هواپیمابر حدود 12 سامانه دفاعی دارد... در رزمایش اخیر، سپاه نشان داد که می‌تواند به راحتی در حدود 20 دقیقه 400 راکت 107‌میلیمتری، حدود 12 موشک کروز ضدکشتی نصر و چند فروند موشک بالستیک خلیج‌ فارس و فاتح به سوی هدف پرتاب کند... آیا ناوهای هواپیمابر آمریکا در مقابل شلیک حجم انبوه موشک‌های کروز قدرتمندی همچون یاعلی، نصربصیر، غدیر، قادر، نور و...، یا شلیک همان 50 فروند موشک بالستیک خلیج فارس که پس از رزمایش در همان محل رژه رفتند، می‌تواند مقاومت کند... سوال بعد اینکه چرا ناو هواپیمابر به‌رغم اصابت 400 راکت، حدود 12 موشک کروز و موشک بالستیک ضدکشتی، غرق نشد؟ در این باره باید گفت: «... اصولاً ساخت سازه‌ای که بتواند روی آب باقی بماند و به‌رغم اصابت نزدیک به 420 راکت و موشک (کروز و ضدکشتی)، غرق نشود، اثبات می‌کند که سپاه پاسداران توانایی ساخت ناوهای هواپیمابر را دارد... درباره غرق نشدن ناو، نکته اساسی این است که کسی شاید در جهان ادعای غرق کردن ناوهای هواپیمابر را مطرح نکرده باشد بلکه آنچه که بارها اعلام شده (از سوی مقامات نظامی ایران)، این است که «ما توان انهدام ناوهای هواپیمابر را داریم» و این انهدام اصلاً به معنای غرق کردن نیست ولی ممکن است در نهایت منجر به غرق شدن هم بشود. پاسخ دیگر اینکه، در 15 دقیقه، پس از اصابت تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک، کروز و راکت به ناو، قطعاً آن ناو هواپیمابر دیگر قادر به ادامه کار نخواهد بود، چراکه این اصابت‌ها به کشته شدن حداقل دو هزار نفر از چهار هزار یا شش هزار نفر پرسنل مستقر در ناو منجر خواهد شد، علاوه بر این، ناو قطعاً گرفتار آتش‌سوزی مهیبی خواهد شد که با انفجار بخش‌های دیگر ناو از جمله جنگنده‌ها، مخازن سوخت یا حتی مهمات داخل ناو، این آتش‌سوزی به طور کامل ناو را دربر خواهد گرفت.
در همین حال رونمایی از موشک جدید سپاه در این مانور هم مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت. ایسنا در این باره به نقل از دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد: «ما به سلاح‌های جدید و استراتژیک دست یافته‌ایم و به‌رغم اینکه آمریکا می‌گوید از این سلاح‌ها نگران نیست، نمی‌تواند نگرانی خود را مخفی کند. موشک جدید و زیرآبی جدید سپاه که در مانور اخیر آزمایش کردیم یک سلاح خاص است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند قدرت این سلاح را نادیده بگیرند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها