شناسه خبر : 21158 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌بینی کیهان از ظهور داعش در عراق

حسین شریعتمداری در ستون «یادداشت روز» روزنامه «کیهان» با انتشار مطلبی درباره ناکامی‌های پی‌درپی آمریکا در خاورمیانه به دیدگاه‌های «لری فرانکلین» افسر وزارت دفاع آمریکا و مسوول میز ایران در پنتاگون که در اوایل سال ۲۰۰۵ به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در دادگاه نظامی آمریکا به حبس محکوم شده می‌پردازد

حسین شریعتمداری در ستون «یادداشت روز» روزنامه «کیهان» با انتشار مطلبی درباره ناکامی‌های پی‌درپی آمریکا در خاورمیانه به دیدگاه‌های «لری فرانکلین» افسر وزارت دفاع آمریکا و مسوول میز ایران در پنتاگون که در اوایل سال 2005 به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در دادگاه نظامی آمریکا به حبس محکوم شده می‌پردازد که از درون زندان یادداشت کوتاه و جالبی برای مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به نگارش درآورده و در آن از پیش‌بینی این روزنامه ایرانی در یک دهه گذشته نسبت به ظهور پدیده‌ای به نام داعش در عراق خبر داده است. وی در این یادداشت آورده است:

1- « اواخر فوریه 2003 - ‌اسفند 1381- در حالی که چند هفته بیشتر به حمله نظامی آمریکا به عراق نمانده بود، روزنامه کیهان در سرمقاله خود نوشت؛ نظامیان آمریکا در صورت حمله به عراق، گروگان ما خواهند بود. من هم به‌عنوان کارشناس مسائل ایران و مسوول میز این کشور در پنتاگون با استدلال کیهان موافق بودم و می‌دانستم که این‌گونه خواهد شد. امروز آن پیش‌بینی تحقق یافته و ایران نقشه آمریکا در عراق را نقش بر آب کرده است. اما آن هنگام در دولت بوش یک استراتژی واقع‌گرایانه برای مواجهه با ابرقدرت آینده منطقه خاورمیانه، یعنی ایران وجود نداشت و همین موضوع مرا به‌عنوان مسوول میز ایران در پنتاگون سخت آشفته کرده بود. از این می‌ترسیدم که ماجرای ویتنام در عراق تکرار شود. من می‌دانستم که از لحظه ورود آمریکا به عراق، جمهوری اسلامی مشکلات آمریکا را دو برابر خواهد کرد. این را هم می‌دانستم که احمقانه است اگر تصور کنیم رهبران سیاسی و مذهبی عراق که طرفدار ایران هستند با آمریکا همکاری کنند لری فرانکلین در بخش دیگری از نامه خود آورده است: «حماقت کردم و از «استیون روزن» مدیر سیاست خارجی آیپک -‌لابی صهیونیستی در آمریکا- خواستم نگرانی‌هایم را به شورای عالی امنیت ملی آمریکا منتقل کند، اما او دغدغه‌های مرا به یک دیپلمات اسرائیلی منتقل کرد و باعث شد من سال 2005 به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شوم.» چند سال بعد، وقتی آمریکا به رغم اعلام قبلی که نظامیان خود را از عراق خارج نمی‌کند، مجبور به ترک این کشور شد -‌دسامبر 2011/آذرماه 1390- سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان با عصبانیت خطاب به اوباما گفت «عراق را در سینی طلا تحویل ایران دادید و دوستان ایران را در این کشور به قدرت رساندید.»

2- فروردین‌ماه سال 1390 - مارس 2011- وقتی بحران سوریه آغاز شد و این کشور- به اعتراف صریح مقامات آمریکایی و اروپایی- تنها به علت حضور موثر در محور مقاومت و ارتباط استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران مورد هجوم وحشیانه تروریست‌های اجاره‌ای قرار گرفت، آمریکا و متحدانش که از حمله نظامی به عراق طرفی نبسته بودند، با قاطعیت از پیروزی قریب‌الوقوع خود و براندازی دولت بشار اسد خبر می‌دادند! در آن ماجرا نیز مانند ماجرای امروز عراق، تروریست‌های اجاره‌ای -‌شامل جماعتی فریب‌خورده و شمار فراوانی از آدمکشان حرفه‌ای و محکومان به اعدام و حبس ابد که با قید حضور و انجام عملیات تروریستی در سوریه وعده آزادی گرفته بودند - از ارتکاب هیچ جنایتی علیه مردم مظلوم و بی‌پناه سوریه دریغ نکردند که سر بریدن مردم کوچه و بازار، کشتار دسته‌جمعی زنان و کودکان و حتی استفاده از سلاح شیمیایی برای قتل‌عام مردم و... از جمله این جنایات وحشیانه بود. آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه، قطر، اردن و بسیاری از دیگر کشورهای عربی و اروپایی، حمایت خود را از تروریست‌ها نه فقط انکار نمی‌کردند بلکه با غروری احمقانه بر آن اصرار می‌ورزیدند. کشورهای حامی تروریست‌ها برای مدیریت بحران با هدف براندازی حکومت قانونی سوریه اجلاس‌های متعددی با عنوان «دوستان سوریه»! در تونس، استانبول، دوحه، لندن، ژنو و... برپا کرده و ضمن اعلام صریح حمایت همه‌جانبه از تروریست‌ها بر حذف دولت بشار اسد و حتی غیرقابل مذاکره بودن این براندازی تاکید می‌ورزیدند. اما، هنگامی که نشانه‌های شکست در این جنگ نیابتی ( PROXY WAR) ) را به وضوح مشاهده کردند، به فکر مداخله مستقیم افتادند و در مردادماه سال 92 به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، تصمیم به حمله نظامی مستقیم گرفتند و شهریورماه را موعد حمله اعلام کردند. اما، وقتی اعلام نظر صریح حضرت آقا را شنیدند که به آمریکا اجازه نمی‌دهیم اهداف خود را در سوریه پیاده کند و از سوی دیگر بی‌اعتنایی دولت سوریه نسبت به تهدید یادشده را دیدند، اوباما (‌بر اساس یک خبر موثق که پنهان نیز نمانده است) برای میانجیگری دست به دامان «پوتین» رئیس‌جمهور روسیه شد و در پی آن، طرح بررسی استفاده از سلاح شیمیایی و انهدام این تسلیحات در سوریه پیش کشیده شد. اشاره به این نکته نیز ضروری است که آنچه آمریکا را در تصمیم برای حمله به سوریه به شدت وحشت‌زده کرده بود اطلاع از این خبر موثق -و تاکنون فاش‌نشده- بود که تعداد فراوانی از نیروهای حزب‌الله و برخی نیروهای انقلابی دیگر پشت هزاران فروند موشک آماده شلیک ایستاده‌اند. سرانجام آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی آن در سوریه با شکست مفتضحانه‌ای رو به رو شدند و برخلاف آن همه رجزخوانی و هزینه‌های کلان، بشار اسد در یک انتخابات آزاد و مردمی به ریاست‌جمهوری سوریه انتخاب شد و... نزدیک به دو سال قبل هفته‌نامه آمریکایی «ویکلی استاندارد» با ارائه گزارشی از شکست‌ها و ناکامی‌های سی‌وچندساله آمریکا از ایران، از جمله در افغانستان، عراق، جنگ‌های 33روزه و 22روزه و هشت‌روزه و... -‌که باید شکست اخیر در سوریه را نیز به آن اضافه کرد- نوشته بود «روسای جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی اشتراک نظر دارند و آن اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

3- آمریکا که به قول حضرت آقا، خاورمیانه طی سه دهه اخیر به «ویترین ناکامی‌ها و شکست‌های» آن تبدیل شده است این روزها، بار دیگر و بعد از شکست سخت و شکننده در سوریه، آهنگ عراق کرده و «داعش» را که اسم مستعار «تروریست‌های اجاره‌ای» است به این کشور اعزام کرده است و به قول «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس و معروف به «سگ بوش» آمریکا بحرانی را رقم می‌زند که با درس‌های برگرفته از نتیجه حملات پیشین به افغانستان و عراق و ماجرای اخیر سوریه همخوانی ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها