شناسه خبر : 21108 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حسن روحانی می‌گوید دروازه‌های دنیا به روی ایران باز شده است

سلام به جهان

رئیس جمهور گفت: «یکی از اهداف این مذاکرات، گشودن دروازه‌های دنیا به روی ما بود؛ دروازه‌هایی که ما بتوانیم کالا را به خوبی به دنیا صادر کنیم و سرمایه خارجی و تکنولوژی را وارد کشور کنیم.»

به فاصله کمتر از 20 روز، رئیس‌جمهور برای دومین بار به‌طور زنده مقابل دوربین‌های صداوسیما قرار گرفت و از «توافق هسته‌ای» سخن گفت. در چهره حسن روحانی که این بار در شب دوسالگی ریاست‌جمهوری‌اش مقابل مجریان تلویزیون می‌نشست، به وضوح اعتماد به نفس و نشاط بیشتری مشاهده می‌شد. او حالا علاوه بر موج گسترده حمایت‌های داخلی از توافق هسته‌ای، دولت خود را در برابر سیل درخواست‌های سفر هیات‌های سیاسی و اقتصادی خارجی -به‌ویژه اروپایی‌ها- به ایران می‌دید. سفرهایی که نه‌تنها می‌تواند تاکیدی بر موفقیت پروژه سیاست خارجی روحانی -به‌عنوان یکی از دو وعده انتخاباتی اصلی او- باشد، بلکه زمینه را برای موفقیت دومین وعده او یعنی احیای اقتصاد رکودی ایران فراهم می‌سازد.
روحانی که تا همین‌جا رسماً به دو پایتخت مهم اروپایی (پاریس و رم) هم دعوت شده است، در گفت‌وگوی تلویزیونی یکشنبه‌شب خود، با تاکید بر اینکه ایران به همه اهداف خود از مذاکرات هسته‌ای دست‌یافته است، گفت: «یکی از اهداف این مذاکرات، گشودن دروازه‌های دنیا به روی ما بود؛ دروازه‌هایی که ما بتوانیم کالا را به خوبی به دنیا صادر کنیم و سرمایه خارجی و تکنولوژی را وارد کشور کنیم.» رئیس‌جمهور سیاست دولتش مبنی بر «درست‌گویی به جای درشت‌گویی» را یادآوری کرد و با استفاده از فرصت پیروزی دیپلماتیک خود، کنایه‌هایی هم به مخالفان سیاسی‌اش زد. مثلاً آنجا که گفت: «من انتخابات دو سال پیش را به نوعی رفراندوم تعبیر می‌کنم که خط‌مشی ما، تعامل سازنده با دنیا و چگونگی رفتار، منطق و ادب ما با دنیا را مشخص کرد.» یا آنجا که گفت: «کاسبان تحریم در دوبی، اروپا، چین و تهران از این توافق عصبانی هستند.»
در بخشی از این گفت‌وگوی تلویزیونی، حسن روحانی در برابر سوال سختی قرار گرفت: «نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای چه زمانی برای مردم عیان می‌شود؟» اما نشان داد که برای پاسخ دادن به چنین سوال‌هایی هم آمادگی دارد: «با لغو تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود، سرمایه و نشاط به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود. اما این‌طور نیست که کسی فکر کند همین امروز که توافق شد، فردا صبح آثارش را می‌بیند. این نهال تازه غرس شده و به ثمر می‌نشیند، هر چند بهره‌برداری از آن نیاز به زمان دارد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها