شناسه خبر : 20972 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

تناسب سیاست خارجی با رفتار مدنی در داخل
index:1|width:40|height:20|align:right به نقل از احمد نقیب‌زاده استاد دانشگاه تهران نوشت: ...ایران باید از قدرت نرم خود استفاده بیشتری بکند و طبیعتاً در این راه باید با چرخش‌هایی در داخل هم روبه‌رو باشیم... از سوی دیگر دست‌های نامیمونی هم است که در این سال‌ها بر اقتصاد ما پنجه افکنده است و آنها را هم باید به نحوی از سر راه خود دور کنیم... امیدوارم که دولت روحانی از پس مزاحم‌های داخلی هم برآید... تجربه احمدی‌نژاد تجربه بسیار تلخی بود که هم برای اصولگرایان گران تمام شد و هم برای اصلاح‌طلب‌ها و کارگزاران... دولت‌هایی که پس از دولت یازدهم به روی کار می‌آیند حتی اگر با دولت روحانی متفاوت هم باشند باز چاره‌ای نخواهند داشت جز ادامه همین راه در مسیر برجام... روابط ایران با جامعه جهانی به‌سرعت عادی نمی‌شود.

صفات ناب ظریف
index:2|width:40|height:20|align:right گفت‌وگویی با هیلاری مان لورت مشاور رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه در دوره بیل کلینتون انجام داد. در بخشی از این مصاحبه آمده است: ... از لحظه انتصاب آقای ظریف به پست وزارت خارجه، من پیش‌بینی کردم که روابط شخصی که بین ظریف و کری شکل می‌گیرد به شدت در به نتیجه رسیدن مذاکرات مهم است. تجربه من از کار با دکتر ظریف بر سر افغانستان بین سال‌های 2001 تا 2003 به من گوید که او یکی از جالب‌ترین و مطلع‌ترین متفکران استراتژیکی است که انسان می‌تواند با او تعامل کند... ظریف از همان روز اول می‌دانست که چه می‌خواهد و چطور آن را بگیرد و حاضر بود هر کاری بکند تا به این هدف برسد. این صفتی ناب و به شدت ارزشمند برای یک دیپلمات است.

ضرورت دفاع از حق اعتراض
index:3|width:20|height:20|align:right نوشت: بی‌تردید هر دسته و گروهی حق دارد در قالب‌های مختلف و با رعایت چارچوب‌های قانونی نسبت به هر موضوع و مساله‌ای انتقاد، مخالفت و اعتراض خود را ابراز دارد یا خواسته‌ها و مطالباتش را طرح و بیان کند. دلواپسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگرچه به سیاق دیگر گروه‌های سیاسی نمی‌اندیشند، اما وقتی که مبنا را دموکراسی و حقوق دموکراتیک ملت در قانون اساسی (فصل سوم) قرار دهیم، درمی‌یابیم که هیچ دسته و گروه و دولتی نمی‌تواند چنین حقی از گروه‌های منتقد و مخالف خود را سلب یا آن را محدود کند. به ‌رسمیت‌ شناختن حق منتقد و مخالف از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که دریابیم، گروهی که امروز تحت ‌عنوان دلواپسان شناخته می‌شوند، روزگاری در قالب‌های دیگری فعالیت می‌کردند و دل خوشی از حقوق دموکراتیک مردم نداشتند.

وجه تمایز هاشمی
index:4|width:40|height:20|align:right نوشت: اکبر هاشمی‌رفسنجانی اگر در بسیاری از امور همچون شخصیت‌های سیاسی دیگر عمل کرده باشد، در یک نکته با همه فرق دارد؛ و آن اینکه او خودش را بی‌محابا در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد و از اینکه مردم یا جریان‌های سیاسی او را انتخاب نکنند، هراسی ندارد و خم به ابرو نمی‌آورد. به حرف ساده است، اما باید خود را در شأن و جایگاه هاشمی نشاند، تا معلوم شود که خود را به آزمون رای دیگران وانهادن چه مایه جسارت می‌خواهد. اینکه هاشمی خود را به آزمون افکار عمومی و رویکرد سیاسی جامعه واگذار می‌کند، دستمایه بحث مخالفان و منتقدان و حتی دوستداران او است که بارها به او خانه‌نشینی و بازنشستگیِ اجباری-تشویقی را پیشنهاد کرده‌اند. هاشمی دوستانی وفادار، و نزدیکانی البته مردد و دشمنانی قسم‌خورده دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها