شناسه خبر : 20521 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

میزبان، روحانی بود نه کرباسچی
درباره خروج اعتراض‌آمیز مصباحی‌مقدم از ضیافت افطار رئیس‌جمهوری نوشت: «رفتار عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز نه با آداب میهمانی سازگار است نه شأن رئیس‌جمهوری را رعایت کرده... گیرم از سخنان غلامحسین کرباسچی خوش‌شان نیامده باشد. به میزبان چه ربطی دارد؟ این یادآوری هم بد نیست که پنج سال پیش و هنگامی که آقای احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی طعنه سنگینی را متوجه مصباحی‌مقدم ساخت او ترجیح داد سکوت کند و تنها یک ماه بعد واکنش نشان داد و گفت آماده مناظره است. با این همه، اینکه ایشان به عنوان یک حزب سیاسی در نشست احزاب با رئیس‌جمهوری شرکت کردند یک دستاورد مثبت به حساب می‌آید زیرا پیشتر این تشکل برای خود شأنی فراتر از احزاب سیاسی قائل بود.»

چگونه می‌توان انتخابات سالم برگزار کرد؟
index:4|width:40|height:20|align:right نظرات نعمت احمدی درباره انتخابات سالم را که در راستای پیشنهاد وزیر کشور است، بازتاب داد و نوشت: «کنترل حساب بانکی بهترین شیوه ممکن است... هیچ‌کس پولی را بیخودی به یک کاندیدا نمی‌دهد. پس باید از این طریق روشن شود که چه کسانی پول داده‌اند و در مقابل آن‌چه توقعاتی داشته‌اند. باید بدانیم که درنتیجه بده بستان‌های غیر‌شفاف چه اتفاقی می‌افتد؟ کدام شهر معوقات بانکی بیشتری دارد؟ کدام شهر کارخانه‌های بیشتری دارد و...؟ راهی غیر از کنترل حساب بانکی کاندیداها برای این مساله وجود ندارد. فراموش نکنیم که بشر و دنیا یک خانواده هستند، بنابراین وقتی کشورهایی که در مقایسه با ما حساسیت‌های بیشتری دارند با به‌کارگیری این روش موفق بوده‌اند، پس ما هم باید از همین روش استفاده کنیم.»

اصلاح‌طلبان ناگزیر از رجوع به هاشمی
به نقل از عباس عبدی نوشت: «الان تخم‌مرغ اصلاح‌طلبان سبد ندارد و باید آن را در سبد [هاشمی رفسنجانی] بگذارند... ملی‌مذهبی‌ها چرا پشت اصلاح‌طلبان می‌آمدند؟ برای اینکه حضور مستقل دیگری نمی‌توانستند داشته باشند. این به معنای بدی اصلاح‌طلبان نبود. اصلاح‌طلبان خودشان را طوری تعریف کرده بودند که اگر کسی خواست بتواند تخم‌مرغ خود را در سبد آنها بگذارد. الان این اتفاق دقیقاً درباره آقای هاشمی می‌افتد. یک نیروی سیاسی وقتی که خودش کانالی برای پیشبرد اهدافش ندارد، قاعدتاً نیروی خود را به فرد دیگری قرض می‌دهد و این را به کسی می‌دهد که نزدیک‌تر به اهدافش فکر می‌کند. بنابراین اگر خودش کانال مستقل داشته باشد، راساً به‌صورت مستقل عمل خواهد کرد».

انتخابات در ترازوی حق‌الناس
نوشت: «انتخابات مجموعه‌ای از فرآیندها، فعالیت‌ها، رفتارها و تحرکات سیاسی و اجتماعی کنشگران عرصه رقابت‌های انتخاباتی است که الزاماً تنها محدود به روز ثبت‌نام، اخذ رای، شمارش آرا و بررسی صلاحیت‌ها نمی‌شود... بنابراین حق‌الناس باید در تمامی سپهر انتخابات مورد نظر و توجه مجریان و ناظران و از جمله در پارامترهای ذیل قرار گیرد؛ تمهید و تضمین فرصت‌های برابر همراه با رفتاری یکسان و بی‌طرفانه نسبت به تمامی گروه‌ها، تمهید ساز و کارهایی به‌منظور امکان بهره‌برداری برابر یکایک نامزدها از رسانه عمومی و دیگر وسایل ارتباط‌جمعی، به رسمیت شناختن غیرشکلی نظارت نمایندگان نامزدها، تسلیم یک نسخه از صورت‌جلسات اخذ رای به نمایندگان نامزدها، شفاف‌سازی منشاء منابع درآمدی و مالی نامزدها و ...»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها