شناسه خبر : 20368 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اصلاح‌طلبی چیزی جز آرمان‌های امام نیست

احتمال تشکیل کمیته ۸ + ۷ اصولگرایان

غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید «در نشست هیات جامعتین در مورد مسائل مختلف از جمله شکل‌گیری مجدد کمیته ۸ + ۷ پیش از شروع دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت‌هایی مطرح شد که زمان خاصی برای تشکیل این کمیته در نظر گرفته نشده است.»

پدرام سهرابلو
پس از انتشار نامه سیدمحمد موسوی‌خوئینی دبیر مجمع روحانیون مبارز خطاب به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در آن از مستندات قانونی محدودیت‌های اعمال‌شده توسط قوه قضائیه بر رئیس دولت اصلاحات و رئیس مجمع روحانیون مبارز از تشکل‌های عمده اصلاح‌طلب، پرسش به عمل آمده و از حسن روحانی خواسته است تا در مقام مسوول اجرای قانون اساسی، نسبت به رفع تضییقات اقدام کند، روزنامه شرق در گزارشی تحلیلی به دلایل سکوت این روحانی اصلاح‌طلب که «پدر معنوی دانشجویان پیرو خط امام یا چپ‌های مسلمان» نام گرفته در فضای سیاسی کشور پرداخته و می‌نویسد «سکوت موسوی‌خوئینی برای اصلاح‌طلبان محل پرسش، اما برای اصولگرایان محل اعتراض است». البته اندک اظهارنظرهای او نیز با موجی از انتقادهای جریان مقابل مواجه می‌شود. این سوال که «آیا محمد موسوی‌خوئینی ‌در اتاق فکر اصلاح‌طلبی حضور دارد؟» همواره ذهن بسیاری از سیاست‌ورزان را به خود مشغول داشته اما نه از فحوای گفته‌های چند سال قبلش چنین مساله‌ای برداشت می‌شود و نه او «در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان» دیده شده است. «حضورش به همان مجمع روحانیون مبارز محدود است و هیچ بهانه‌ای حتی مراسم و مجالس ترحیم هم باعث نمی‌شود در انظار عمومی ظاهر شود. با این ‌حال، بیش از اصلاح‌طلبان، برخی جریان‌های اصولگرایی هستند که تمایل دارند او را مرد پشت پرده جریان اصلاح‌طلبی تصور کنند.»

جبهه پایداری تغییر کرده است
یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید اصول و مبانی مشترک بین سه گروه پایداری، موتلفه و ایثارگران زمینه وحدت بین این سه تشکل سیاسی را فراهم می‌کند تا رقیب همچون انتخابات گذشته نتواند از عدم انسجام ما سوء‌استفاده کند. حسن لاسجردی در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» یادآور می‌شود که موارد اختلافی میان گروه‌های اصولگرا، اصول اعتقادی نیست بلکه مبانی و تاکتیک‌های سیاسی گهگاه موجب بروز اختلافاتی می‌شود. این فعال سیاسی اصولگرا برخی اختلاف نظرات را هم ناشی از مسائل فردی می‌داند و معتقد است چون رفتار موتلفه تشکیلاتی است نسبت به اختلافات شخصی معمولاً واکنش نشان نمی‌دهد. وی در پایان با تاکید بر اینکه جبهه پایداری تغییراتی را از سر گذرانده، خاطر‌نشان می‌سازد «آن تصوری که شما از جبهه پایداری دارید با تصور ما متفاوت است. جبهه پایداری هم مثل خیلی از تشکیلات در گذر زمان ارتقا یافته» به همین خاطر به مذاکرات سه‌گانه پایداری و موتلفه و ایثارگران برای ایجاد هماهنگی و ائتلاف خوش‌بین هستیم.

رشد تحزب در پی استانی شدن انتخابات
با رسیدن به موعد اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص طرح استانی شدن انتخابات که چندی پیش از تصویب نمایندگان مجلس گذشت، مخالفان و موافقان به تبیین دلایل خود در موافقت و مخالفت ادامه می‌دهند. حسنعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور و نماینده دولت در طرح استانی شدن انتخابات در گفت‌وگویی تفصیلی با «تسنیم» به بیان 10 دلیل این وزارتخانه در مخالفت با طرح نمایندگان مجلس پرداخت و ابراز عقیده کرد که استانی شدن انتخابات «نمایندگی را مخدوش» خواهد کرد. همچنین علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی این طرح را «سناریویی برای ایالتی کردن کشور» خواند و افزود: «تصویب این طرح نمایندگان مجلس را از پرداختن به مسائل خرد جامعه باز می‌دارد و تنها به مسائل کلان تمرکز دارد که این به ضرر کشور است» در نتیجه مشارکت مردم در انتخابات کاهش یافته و جمهوریت نظام دچار آسیب می‌شود. این در حالی است که موافقان مزایای بسیاری برای استانی شدن برمی‌شمارند. عطف توجه به مسائل ملی و افزایش وزن مجلس از جمله این مزیت‌هاست. همچنین داریوش قنبری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و از فعالان اصلاح‌طلب به روزنامه آرمان می‌گوید: «با استانی ‌شدن انتخابات به نظر می‌رسد احزاب سیاسی جایگزین گرایش‌های قومی می‌شوند و به این ترتیب احزاب سیاسی برنامه‌هایی را ارائه خواهند داد که در چارچوب تقویت هویت ملی تعریف خواهد شد. از سوی دیگر احزاب سیاسی بیشتر قابل کنترل هستند تا هویت‌هایی که بر مبنای پیوندهای خونی و طایفه‌ای شکل گرفته‌اند. در کل تا استانی شدن انتخابات زمینه برای رای دادن آگاهانه به جای هواداری‌های خشک و ماقبل مدرن تقویت خواهد شد. به این ترتیب برنامه محوری کاندیداها جای این گونه مسائل را خواهد گرفت و این کمک خواهد کرد به اینکه یک مجلس توانمند و کارآمد در جهت پیشبرد اهداف ملی تشکیل شود و مجلس در مسیر خودش که همان قانونگذاری و نظارت است قرار خواهد گرفت و کمتر درگیر مسائل خرد خواهد شد.»

کاروان سه ‌هزارنفره احمدی‌نژادی‌ها
عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگویی با اعتماد به بررسی وضعیت دولت روحانی و نسبت اصلاح‌طلبان و نیروهای تحول‌خواه پرداخته و می‌گوید «حمایت مجدد از روحانی برای اصلاح‌طلبان امر بعیدی نیست و احتمال حمایت از او برای یک دوره دیگر وجود دارد.» او در ادامه با صراحت نسبت به ادامه حضور نیروهای دولت قبل در کسوت فرمانداران دولت فعلی هشدار داده و ادامه فعالیت آنها را در حالی که کوچک‌ترین تعلق خاطری به برنامه‌های دولت فعلی ندارند، نشانه بدی قلمداد می‌کند. همین روزنامه در گزارشی دیگر با انتشار خبر جلسه احمدی‌نژاد با استانداران دوره مسوولیتش در ولنجک از جلسه احتمالی با فرمانداران در آینده نزدیک خبر داده و می‌نویسد: «بر اساس آمارهای وزارت کشور، در دوران ریاست احمدی‌نژاد بر دولت حدود ۸۰۰ فرماندار منصوب شده‌اند. پیش‌بینی احمدی‌نژادی‌ها برای این جلسه این است که حدود ۶۰۰ نفر در این جلسه حضور خواهند داشت. آنها برای برگزاری این جلسه در تهران به دنبال سالنی با گنجایش ۶۰۰ نفر هستند و تلاش می‌کنند تا آن را در سکوت خبری برگزار کنند و محتوایش را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند. این در حالی است که احمدی‌نژاد هر هفته حدود ۱۶ نفر از مدیران دولتی زمان خود را به طور خصوصی ملاقات می‌کند که این رقم به ۶۴ نفر در ماه می‌رسد. البته این تنها یک بخش از شبکه مدیران احمدی‌نژادی در سراسر کشور است. آنها حدود چهار هزار بخشدار در سراسر کشور داشته‌اند که روی ۹۰۰ بخشدار و 100 بخشدار ویژه حساب خاص باز کرده‌اند، چراکه معتقدند برای کار انتخاباتی و شبکه‌سازی آنها نیروهای حاضر در میدان خواهند بود...(در مجموع) تیم احمدی‌نژاد به رقمی حدود دو هزار نفر رسیده که پیش‌بینی می‌شود حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر از آنان منتظر سوت رقابت‌های انتخاباتی باشند. جمع نیروهای شناسایی‌شده از سوی حامیان و اطرافیان به حدود هفت هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد که از میان آنها می‌توان روی فعالیت انتخاباتی حدود سه هزار نفر حساب کرد.» گزارش اعتماد اما کامل نیست چون منابع مالی احمدی‌نژاد را نکاویده و به این پرسش نپرداخته که وی از کجا و چگونه منابع هنگفت تبلیغات را تامین می‌کند؟ مساله‌ای که افکار عمومی حساسیت‌های زیادی بر روی آن دارند.

احتمال تشکیل کمیته 8+7 اصولگرایان
غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید «در نشست هیات جامعتین در مورد مسائل مختلف از جمله شکل‌گیری مجدد کمیته 8+7 پیش از شروع دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت‌هایی مطرح شد که زمان خاصی برای تشکیل این کمیته در نظر گرفته نشده است.» به گزارش ایرنا این نماینده اصولگرای مجلس متذکر شد: «تاکنون چندین نشست مشترک بین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز در خصوص شرایط و نحوه ورود به انتخابات و شکل‌گیری کمیته‌های مجلس دهم صورت گرفته است.» با این حال جلسه شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جمعه گذشته 18 اردیبهشت به ریاست آیت‌الله یزدی تشکیل شد. به گزارش فارس به‌رغم گفته مصباحی‌مقدم «در این جلسه درباره انتخابات و همگرایی با جامعه روحانیت بحثی صورت نگرفته است». گفتنی است در آبان ماه سال 1389 پس از تشکیل جلسه 30نفره اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد، بنا بر توافقات انجام‌گرفته حبیب‌الله عسگراولادی، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل مامور پیگیری وحدت در میان اصولگرایان شدند و این سه نفر پس از فراز و نشیب‌های زیاد و با همکاری جامعتین ساز و کار 8+7 را برای فراگیری بیشتر اصولگرایان طراحی کردند.

هاشمی و ناطق در برابر تندباد رادیکال‌ها
یک روحانی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر مجلسی عاقل و معتدل داشته باشیم، برای کشور بسیار مناسب است، خاطر‌نشان کرد: «همه نیروهای معتدل و عقل‌گرا می‌توانند در جبهه اصلاحات جای بگیرند. افرادی مانند رئیس‌جمهور دوره اصلاحات، اکبر هاشمی و علی‌اکبر ناطق‌نوری به قولی بیدی نیستند که با این بادها بلرزند، این افراد پایگاه و جایگاه بالای خود را در میان مردم و اقشار مختلف جامعه دارند و مطمئناً حضور آنها در هر جایی که باشد تاثیرات مثبتی را به جای خواهد گذاشت و تندروها نمی‌توانند جایگاه آنها را تخریب کنند.» محمد مقدم عضو مجمع روحانیون مبارز در خصوص سرانجام رهبری جریان اصلاحات با توجه به محدودیت‌هایی که برای رئیس دولت اصلاحات وجود دارد، به نامه‌نیوز گفت: «معتقدم اصلاحات در میان توده‌های جامعه و به نوعی در بطن جامعه نفوذ دارد، درست است که شخصیت‌های بزرگ نقش رهبری این جریان را دارند، اما این‌گونه نیست که بخواهیم اصلاحات را فقط به بخشی از افراد پیوند بزنیم.»

اصلاح‌طلبی چیزی جز آرمان‌های امام نیست
شهربانو امانی ضمن دفاع از عملکرد دولت اصلاحات در حوزه اقتصاد می‌گوید؛ آنهایی که مدعی هستند بیایند با عدد و رقم و مقایسه عملکرد دولت اصولگرای احمدی‌نژاد در زمینه اقتصاد صحبت کنند «آن وقت همه می‌فهمند کدام دولت بیشتر به دنبال توسعه بوده است». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ندای ایرانیان» می‌افزاید توسعه سیاسی که یک جنبه آن تقویت احزاب است خود بسترساز توسعه اقتصادی است و جلوی فساد را می‌گیرد. خانم امانی در نقد برخی اظهارات درباره اصلاح‌طلبی خاطرنشان می‌کند: «کسانی که اصلاح‌طلبی را براندازی خواندند این فرصت را به اصلاح‌طلبان واقعی بدهند تا گفتمان اصلاح‌طلبی در جامعه تبیین شود. فرصت دهند تا رهبران واقعی اصلاحات حرف بزنند؛ چرا گفتمان رقیب می‌تواند از هر امکانی بهره بگیرد. اینها که ادعا می‌کنند فعال سیاسی و باسواد هستند و می‌گویند انقلاب اسلامی ما در سال ۵۷ هیچ ربطی به جنبش اصلاح‌گری نداشت، یک بار هم که شده اجازه دهند رهبران اصلاحات و اصلاح‌طلبان حرف بزنند تا همگان متوجه شوند پیام اصلاحات چه بوده است و تا چه حد پیام اصلاح‌گری انقلاب مانند یک موج در درون جبهه اصلاحات، ریشه دوانده است» آنگاه برای همه روشن خواهد شد که اصلاح‌طلبی روی دیگر تفکر انقلاب اسلامی است زیرا «مردم برای داشتن حق رای، آزادی، حق برابری، دموکراسی‌خواهی و استقلال قیام کردند. همان انقلابیون ۵۷ و همان جامعه و نه کشوری دیگر و نه کسانی که از مریخ آمده‌اند، حال مشکلات ریشه‌ای کشور را رها کرده‌اند و به دنبال اثبات این ادعای کذب هستند که اصلاحات امروز چیزی جدای انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام(ره) است.» در حالی که اگر گسست و عدم اعتمادی میان اجزای مختلف جامعه، مردم و دولت مشاهده می‌شود محصول روی کار آمدن هشت سال تفکر آنهاست که حتی حاضر نیستند مسوولیتش را بر عهده بگیرند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها