شناسه خبر : 20249 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد کیهان به‌بهزاد نبوی

افساد فی‌الارض در کیفرخواست دلال نفتی

ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از بازگشت از نیویورک در پاسخ به پرسش‌هایی درباره توهین‌های صورت‌گرفته علیه خود تنها به این نکته بسنده کرد که دوستانی که تهمت زدند یا توهین کردند، آنها هم حساب کار خود را ان‌شاء‌الله با خداوند خواهند کرد.

رسانه‌های ایرانی در هفته پیش نیز تحت تاثیر حادثه منا و بازگشت پیکر قربانیان ایرانی آن به وطن بود. این حادثه سبب شده بود که بسیاری از مقامات دولتی و لشگری ایران به صورت گوناگون درباره آن موضع گرفته و خواهان مجازات قاصران و مقصران این حادثه باشند. بحث استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز یکی دیگر از موضوعات مورد توجه رسانه‌های سیاسی بود. در کنار این موارد نمی‌توان از واکنش‌ها به مصافحه محمدجواد ظریف و باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده در روزنامه‌ها به‌سادگی گذر کرد.
ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از بازگشت از نیویورک در پاسخ به پرسش‌هایی درباره توهین‌های صورت‌گرفته علیه خود تنها به این نکته بسنده کرد که دوستانی که تهمت زدند یا توهین کردند، آنها هم حساب کار خود را ان‌شاء‌الله با خداوند خواهند کرد... وظیفه وزیر امور خارجه، حضور در مشورت‌های بین‌المللی و بهترین فرصت برای‌ کشور است که با استفاده از حضور سران و مقامات عالی‌رتبه کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدگاه‌های خود را مطرح کند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در سخنرانی خود در همایش روستا به حملات به ظریف پاسخ داد و گفت: «...‌ظریف یکی از قهرمانان ملی تاریخ ماست... بگذارید برخی هر حرفی که می‌خواهند علیه برجام بزنند؛ به موقع پاسخ آنها را خواهم داد... در انتخابات آتی، مردم به خدمتگزاران رای‌ می‌دهند.»

افساد فی‌الارض در کیفرخواست دلال نفتی
در هفته پیش محاکمه میلیاردر نفتی آغاز شد. تنها چند ساعت به زمان برگزاری اولین دادگاه متهم نفتی باقی‌مانده بود که اعلام شد دادگاه علنی است؛ اعلام علنی شدن دادگاه همانا و حضور نمایندگان رسانه‌ها مقابل شعبه 15 دادگاه انقلاب همانا. صبح شنبه هفته پیش خودرو حامل متهم همراه با پنج اسکورت مقابل دادگاه متوقف شد و متهم نفتی برای‌ دفاع از پرونده 50‌ هزار‌صفحه‌ای‌اش بالاخره بعد از گذشت 21 ماه به دادگاه رفت. پرونده متهم نفتی که در دوران تحریم‌ها پایش به وزارت نفت باز شد و از سوی مسوولان وقت مامور فروش محموله‌های نفتی شد و دلالی نفت را آغاز کرد، آنقدر پر و پیمان است که تنها در جلسه اول دادگاه، مدعی‌العموم توانست 65 صفحه از کیفرخواست 237‌صفحه‌ای او را قرائت کند. نماینده مدعی‌العموم که ساعت 9:20 برای‌ قرائت کیفرخواست 237‌صفحه‌ای صادره از سوی دادسرای‌ عمومی و انقلاب تهران پشت تریبون رفته بود، کیفرخواست را برای‌ سه نفر، متهم ردیف اول «ب.ز»، متهم ردیف دوم «م. ش» و متهم ردیف سوم «ح. ف. ه» قرائت کرد. طبق کیفرخواست صادره «افساد فی‌الارض» از طریق «اخلال در نظام اقتصادی کشور»، «کلاهبرداری از شرکت ملی نفت»، «بانک مسکن و تامین اجتماعی»، «پولشویی»، «جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورتحساب‌های بانکی»، «جعل حواله‌های ارزی» و «جعل دستور انتقال بین‌بانکی» از اتهامات وی بود.
در طول هفته دو جلسه دیگر دادگاه نیز برگزار شد. متهم نفتی پس از استماع کیفرخواست اعلام کرد، اتهامات را قبول ندارد و برای‌ آنها دفاعیات خود را آماده خواهد کرد. رسانه‌های مختلف نیز بنا به دیدگاه خود در این باره به ارائه تحلیل پرداختند، از سویی کیهان و وطن امروز تلاش کردند او را به کارگزاران وصل کنند و از سوی دیگر رسانه‌های مستقل به ارتباط این متهم و اعضای کابینه محمود احمدی‌نژاد اشاره کردند. به‌طور مثال «بهار» در این باره نوشت: متهم هیچ ارتباطی نه به کارگزاران و نه به اصلاحات دارد. این اتفاق در دولت‌های نهم و دهم افتاده که او نورچشمی اصولگرایان بوده است؛ بنابراین اگر قرار باشد مردم قضاوت کنند می‌بینید که در کدام دولت این رانت‌ها بوده که اتفاق افتاده است. به افرادی که چنین صحبتی را مطرح می‌کنند، می‌گویم که آیا آقای احمدی‌نژاد به توصیه آقای هاشمی چنین رانت‌هایی را به «ب.ز» داده است؟ مگر غیر از این بود که آقای احمدی‌نژاد با زدن و مخالفت با آقای هاشمی، خودش را در دامن اصولگرایان انداخت و از آنها استفاده کرد؟ افرادی چنین داستانی را باور می‌کنند که هیچ اطلاعی از وضعیت کشور نداشته باشند، چرا که خیلی کودکانه است.
«قانون» نیز در این‌باره نوشت: «ماجرای‌ «ب.ز» از غیرشفاف ‌بودن برخی دخل و خرج‌های مالی دولت در بودجه و شفاف نبودن گردش خزانه قابل فهم بود.» باید منتظر ماند و دید این متهم نفتی به سرنوشت فاضل خداداد و امیرمنصور آریا دچار خواهد شد یا اینکه شانس یار او خواهد بود و پس از چند سال مانند شهرام جزایری و مرتضی رفیق‌دوست عاقبت به خیر خواهد شد.

برجام در گردنه تندروها
ماجرای‌ برجام نیز در هفته گذشته به ایستگاه آخر خود نزدیک شد. «اعتماد» در این باره نوشت: اکثریت مجلس دوباره رو دست خوردند تا برجام همچنان معطل بماند. یکشنبه نه گزارش کمیسیون ویژه به کام حامیان توافق بود و نه طرح دوفوریتی. نه روی گزارش کمیسیون ویژه اجماعی صورت گرفت و نه اجماع بر سر طرح دوفوریتی پابرجا ماند. در این روز تمام برنامه‌های اکثریت نقش بر آب شد تا همه‌ چیز به کام اقلیت تمام شود؛ اقلیتی که تا اینجا فقط توانسته بازی را نیمه‌تمام بگذارد. کاری که قرار بود تا آخر هفته به صورت «فوری» تمام شود به اما و اگرهای هفته بعد کشیده شده است... کار مجلس دیروز پر از گره بود. این را می‌شد از دستور برپایی جلسه غیرعلنی در ساعات اولیه صبح فهمید. دستوری که همیشه علی لاریجانی برای‌ باز کردن گره‌ها صادر می‌کند.
دستوری که در این دو سال اکثراً برای‌ موضوع هسته‌ای صادر شده است... زمانی که موعد رای‌‌گیری بر سر فوریت طرح هسته‌ای در مجلس بود، حمید رسایی خطاب به لاریجانی گفت: «شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در تایید این طرح دوفوریتی صحبت کردید.» جای مهمش این قسمت سخنان رسایی بود؛ «در این نشست شما موضوعاتی را به دفتر مقام معظم رهبری منتسب کردید که این مساله جای رسیدگی دارد.» پاسخ لاریجانی رد ادعای رسایی با این استدلال بود؛ «در نشست امروز ما چیزی را منتسب به دفتر مقام معظم رهبری نکردیم، الان شما و مجلس باید تصمیم‌گیری کنید. تماس از دفتر آقا بوده و حتی آیت‌الله مکارم نیز نامه نوشتند. همه منتظر تصمیم‌گیری شما هستند.» دقایقی بعد اما همان طیف مخالفان وقتی دو فوریت طرح هسته‌ای را رد کردند، نشان دادند که فعلاً می‌خواهند همه را منتظر این «تصمیم‌گیری» بگذارند. پس از این اتفاقات گزارش کمیسیون برجام خوانده شد گزارشی که عملاً تکرار اظهارات چهره‌هایی چون سعید جلیلی دبیر سابق شورای‌ عالی امنیت ملی بود.
«جمهوری اسلامی» در واکنش به این گزارش نوشت: «...سیاسی‌کاری و غرض‌ورزی در متن منتشره منتسب به کمیسیون برجام، موج می‌زند. حتی بزرگنمایی برخی از مسائل با هدف و انگیزه تحت‌الشعاع قرار دادن دستاوردهای برجام صورت گرفته و سعی بر این بوده است که قدرت درک و مقایسه و جمع‌بندی افکار عمومی یکسره پایمال و لگدکوب شود و اساساً قدرت تمیز و تشخیص مردم به هیچ انگاشته شود. متاسفانه این فضای مسموم و جهنمی از میان اظهارات و نطق‌های برخی نمایندگان با نگرش حاد جناحی و باندی، کاملاً قابل ‌ردیابی است که البته به شأن و منزلت مجلس نزد آحاد ملت به‌ویژه نخبگان لطمه‌های جبران‌ناپذیری می‌زند...»
«کیهان» اما در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به شدت از این گزارش دفاع کرد. این روزنامه نوشت: «...دیروز گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام که اعضای آن را نمایندگان مجلس برگزیده بودند، در صحن علنی قرائت شد. ...با توجه به نقاط خطرآفرینی که در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است، به‌وضوح می‌توان نتیجه گرفت اجرای‌ توافق وین و ملحقات آن، جمهوری اسلامی ایران را در بسیاری از عرصه‌ها مخصوصاً؛ اقتصادی، امنیتی و علمی با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو خواهد کرد، بنابراین تنها دو گروه می‌توانند با اجرای‌ بی‌قید و شرط برجام موافق باشند. اول؛ کسانی که برای‌ آینده نظام و مردم و فاجعه‌ای که در انتظار آنها خواهد بود، ارزش و اهمیتی قائل نباشند! بدیهی است در میان جریانات سیاسی کشور، غیر از اصحاب وطن‌فروش فتنه آمریکایی-‌اسرائیلی ۸۸، گروه دیگری را نمی‌توان با این مشخصات آدرس داد. دوم؛ کسانی که از محتوای توافق وین و پیامدهای خطرآفرین آن برداشت و شناخت دقیقی ندارند و با توجه به چالش ۱۲‌ساله هسته‌ای و هزینه‌های جانبی آن برای‌ کشور که تحریم‌های اقتصادی از بااهمیت‌ترین آنها بوده است، در این تصور - بخوانید خیال خام- به سر می‌برند که اجرای‌ توافق وین و ملحقات آن می‌تواند ضمن پایان دادن به چالش ۱۲ ساله، برداشته شدن تحریم‌ها و عادی شدن شرایط را نیز به دنبال داشته باشد. انگیزه‌های این گروه برای‌ موافقت با برجام، مصلحت‌اندیشانه است ولی به دلیل کم‌اطلاعی از ماجرا، به این واقعیت تلخ توجه ندارند که اجرای‌ برجام آن‌گونه که تدوین شده است، نه فقط خواسته‌های آنان را تحقق نمی‌بخشد، بلکه ده‌ها مشکل فاجعه‌آمیز دیگر هم بر آن می‌افزاید. افرادی از این گروه را می‌توان در دولت محترم و برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای‌ اسلامی مشاهده کرد.»
«ایران» هم درباره وقایع یکشنبه مجلس نوشت: حتی اگر نمایندگان اعتدالگرا مثل علاءالدین بروجردی و غلامرضا تاجگردون یا مسعود پزشکیان اتفاقات پشت صحنه کمیسیون برجام را فاش نمی‌کردند متن ارائه‌شده از سوی رئیس کمیسیون (علیرضا زاکانی) به روشنی گویای این واقعیت بود که محتوای این گزارش هیچ ارتباط و سنخیتی با مذاکرات درون کمیسیون یا نص توافقنامه وین ندارد. خوشبختانه تدبیر هیات رئیسه مجلس مانع از آن شد که تلاش تیم مخالفان مذاکره برای‌ خارج کردن برجام از مسیر اصلی آن جامه عمل بپوشد، شواهد نیز حاکی از آن است که برجام راه منطقی خود را در راستای منافع و مصالح کلان نظام طی خواهد کرد اما از کنار اتفاقات پشت صحنه کمیسیون برجام نمی‌توان به آسانی گذشت. حال همه نگاه‌ها به مجلس است. مجلسی که قرار است در این هفته سرنوشت برجام را معین کند.

انتقاد کیهان از بهزاد نبوی
سخنرانی روزهای اخیر بهزاد نبوی سخنگوی دولت شهید رجایی با واکنش تند رسانه‌های منتقد دولت مواجه شد. کیهان در این‌باره نوشت: «بهزاد نبوی گفته است با سه میلیارد دلار به دفاع از کشور در سال‌های دفاع مقدس پرداختیم و با سه میلیارد کالاهای اساسی برای‌ زنده ماندن مردم را تامین کردیم. بهزاد نبوی از متهمان فتنه 88 که مدتی است از زندان آزاد شده، ضمن سخنانی در موسسه دین و اقتصاد به نحوه مدیریت کشور در دوره جنگ پرداخت. وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال‌های پایانی جنگ گفت: خدا حفظ کند آقای بیژن زنگنه را که آن روزها جوان‌تر و شاداب‌تر بود، موقع نوشتن این استراتژی در اتاق جلسه اقتصاد راه می‌رفت و می‌گفت ما داریم «امت هوازی» تربیت می‌کنیم. یعنی امتی که هیچ‌چیز جز هوا نخورد. واقعاً هم آن استراتژی همین بود و شرایط بسیار سختی داشتیم.
البته ما بسیار حساس بودیم که سهم کالای اساسی دست نخورد حتی به قیمت تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های کشور، چون نمی‌شد و واقعاً پول نبود و ممکن بود مشکلات قحطی و گرسنگی پیش آید. مجبور بودیم از همه چیز بگذریم و سه میلیارد کالای اساسی را بدهیم برای‌ زنده ماندن مردم و سه میلیارد جنگ برای‌ دفاع از کشور.» کیهان در ادامه با اشاره به پرونده پتروپارس نوشت: «...‌به نظر می‌رسد آقای بهزاد نبوی به جای نحوه اداره اقتصاد کشور در سال‌های دفاع مقدس یا ستایش از عملکرد زنگنه، باید درباره این قبیل عملکردهای سوال‌برانگیز که با قرارداد فاجعه‌بار کرسنت ادامه پیدا کرد و در یک قلم - به تصریح علی جنتی وزیر ارشاد- موجب زیان 14 /5 میلیارد‌دلاری به کشور شد توضیح بدهد؛ به ویژه اینکه وی آن هنگام نایب رئیس مجلس ششم بود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها