شناسه خبر : 20029 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توکلی: امام(ره) آقای هاشمی را بیشتر از بقیه قبول داشت

پیام آخر سال اوباما به ایران

دومین هفته زمستان برای روزنامه‌خوانان ایرانی هفته‌ای داغ‌داغ بود. هفته‌ای که پس از مدت‌ها یکی از حلقه‌های مهم مطبوعاتی کشور مجدداً مجال یافتند تا در کنار هم روزنامه‌ای را روی پیشخوان قرار دهند. «مردم‌ امروز» به مدیر‌مسوولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی شنبه هفته پیش روی دکه مطبوعات قرار گرفت.

دومین هفته زمستان برای روزنامه‌خوانان ایرانی هفته‌ای داغ‌داغ بود. هفته‌ای که پس از مدت‌ها یکی از حلقه‌های مهم مطبوعاتی کشور مجدداً مجال یافتند تا در کنار هم روزنامه‌ای را روی پیشخوان قرار دهند. «مردم‌ امروز» به مدیر‌مسوولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی شنبه هفته پیش روی دکه مطبوعات قرار گرفت. عکس یک شماره نخست این روزنامه به مراسم چهلم مرحوم مرتضی پاشایی-از خوانندگان جوان موسیقی پاپ- اختصاص داشت. به نظر می‌رسد این روزنامه علاقه‌مند است تا حد ممکن از مسائل حساسیت‌برانگیز فاصله بگیرد و مانع بروز سوءتفاهمات جاری با بخش‌های نظارتی شود. هفته گذشته مصادف با سالگرد دستگیری بابک زنجانی - میلیاردری که به اتهام عدم بازپرداخت دیون خود به وزارت نفت و برخی تعاملات با دولتمردان دوره محمود احمدی‌نژاد در اوین است- بود. این چهره که در سال 92 به سرعت رسانه‌ای شد، امسال کمتر از او در رسانه‌ها خواندیم. تنها بعضی از نمایندگان مجلس آن هم در ابتدای سال 93 از برخی همراهان مرموز و پشت‌پرده او سخن گفتند. همراهانی که نشان دقیقی از آنها در رسانه‌ها منتشر نشده ‌است. حال پس از یک سال بازداشت، هنوز معلوم نیست که پرونده بابک زنجانی در چه مرحله‌ای است. از دیگر خبرهای مهم هفته پیش می‌توان به اعلام خبر انتشار قریب‌الوقوع خاطرات سال 1371 اکبر هاشمی اشاره کرد. مطمئناً برای محققان و بسیاری از افکار عمومی آگاهی از روایت شخص اکبر هاشمی از بسیاری از حوادث آن سال از جمله چالش‌های انتخابات مجلس، استعفای سیدمحمد خاتمی، وزیر فرهنگ و... جذاب خواهد بود.
بحث ادعای برداشت چهار میلیارددلاری دولت از صندوق توسعه ملی که توسط بعضی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود، نیز یکی از اخبار مهم هفته پیش بود. خبری که به تیتر بسیاری از رسانه‌های منتقد دولت از جمله وطن‌امروز، فارس، جوان و کیهان بدل شد. سرانجام با تکذیب این خبر توسط ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور که خود ریاست هیات نظارت بر صندوق توسعه ملی را نیز بر عهده دارد، این ماجرا پایان یافت.

رئیس‌جمهور اولین روز 67‌سالگی کجا بود؟
حسن روحانی 9 دی، اولین روز 67‌سالگی‌اش را در سواحل مکران گذراند. رئیس‌جمهور هدف از سفر یک‌روزه‌اش به چابهار را پیگیری و اجرایی شدن مصوبات سفر قبلی به این استان خواند. روحانی در خصوص روز تولدش می‌گوید: «درباره تاریخ دقیق تولدم از مادرم سوال کردم که آیا تولد من در روز عاشورا بوده است؟ و او گفت: نه، در شب بیست و هشتم ماه صفر بوده، لذا متوجه شدم که تاریخ تولد شناسنامه‌ای من با تاریخ تولد واقعی من منطبق نیست. در واقع تاریخ تولد را در شناسنامه 48 روز زودتر از تولد واقعی ثبت کرده‌اند. شاید به این دلیل که می‌خواستند زودتر بتوانم به مدرسه بروم. طبق نظر مادرم که قاعدتاً نظر او دقیق است، من صبح روز ۲۸ صفر ۱۳۶۸ قمری، مطابق با پنجشنبه ۹ دی ۱۳۲۷ و برابر با ۳۰ دسامبر ۱۹۴۸ متولد شدم. مادرم می‌گوید موقع اذان صبح و حدود ساعت چهارونیم متولد شده‌ام.»

انتقاد از صدا و سیما در مستند انتخابات 88
در مستندی که یکشنبه‌شب هفته پیش با موضوع حوادث 88 از شبکه یک سیما پخش شد، برای نخستین بار از نقش این رسانه در بروز حوادث پس از انتخابات انتقاد شد. به گزارش خبرآنلاین در بخشی از این مستند با اشاره به تجمع هواداران محمود احمدی‌نژاد، نامزد پیروز، تنها دو روز پس از انتخابات، گفته شد؛ برخی معتقدند پخش مستقیم این تجمع از صدا و سیما در آن شرایط کار درستی نبوده است. در ادامه مستند با اشاره به عبارت خس و خاشاک که از سوی احمدی‌نژاد در این تجمع عنوان شد، تاکید شد: گرچه منظور احمدی‌نژاد از این عبارت اخلالگران بوده است، اما مخالفان احمدی‌نژاد آن را دستمایه انتقادهای خود قرار دادند. این برای نخستین بار است که در برنامه‌های صدا و سیما درباره حوادث پس از 88، علاوه بر انتقاد از نحوه فعالیت این رسانه، به نقش رئیس دولت دهم در گسترش اعتراضات نیز اشاره می‌شود.

پیام آخر سال اوباما به ایران
در حالی که جریان‌های افراطی در ایالات‌متحده هر روز در حال طرح‌ریزی برنامه‌ای برای تخریب گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه انرژی هسته‌ای هستند، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی کاملاً متفاوت خواهان ادامه گفت‌وگوها برای رسیدن به یک توافق جامع با ایران شد. باراک اوباما در مصاحبه آخر سال خود با شبکه رادیویی ان.پی.آر گفت: «ایران کشوری بزرگ و پیچیده است، از نگاه آمریکا اولین قدم بزرگ که می‌تواند به بهبود روابط ایران و آمریکا منجر شود، حل پرونده هسته‌ای ایران است. زمانش رسیده است که ایران قدر فرصت را بداند و با توجه به توانایی و منابع فوق‌العاده‌ای که دارد به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شود که هم برای مردم این کشور، هم منطقه و هم آمریکا اتفاقی خوب است.» او ادامه داد: «در این صورت تحریم‌ها برداشته می‌شود و بعد از آن فرصتی پیش می‌آید که آمریکا در طول زمان، روابط خود را با ایران بهبود بخشد.» اوباما همچنین رسیدن به توافق با ایران را محتمل دانست. او درباره همدلی کافی با ایرانیان و توجه به خواسته‌های آنان در رسیدن به توافق هسته‌ای گفت: «فکر می‌کنم همدلی داریم. اگر به روند مذاکرات نگاه کنید به ایرانیان تاکید کرده‌ایم که می‌خواهیم نیازهایتان را برای توسعه یک برنامه هسته‌ای متعادل در راستای تامین انرژی به رسمیت بشناسیم.» رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد متوجه نگرانی‌های دفاعی ایران ناشی از جنگ وحشتناک هشت‌ساله با عراق هست، جنگی که در آن صدها هزار نفر کشته شدند. این اظهارات خشم تندروها و لابی رژیم اسرائیل را برانگیخت.
درست در همین روز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا درباره آخرین تحولات پرونده هسته‌ای با اعضای کمیسیون سخن بگوید. به گزارش ایسنا وی در این جلسه عدم توافق احتمالی آمریکایی‌ها برای دستیابی به توافق را به دلیل مسائل و مشکلات داخلی‌شان بعد از تغییر آرایش سیاسی داخلی این کشور دانست و در عین حال تاکید کرد تیم مذاکره‌کننده به پشتوانه مقاومت ملت ایران خواستار لغو کلی تحریم‌ها، یکجا است.

پاسخ دفتر سیدمحمد خامنه‌ای به شریعتمداری: پایتان را از گلیم‌تان فراتر گذاشتید
سرمقاله روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری در نقد سخنان سیدمحمد خامنه‌ای، که در سوم دی‌ماه منتشر شد، با واکنش این نماینده اسبق مجلس مواجه شد. در بخشی از پاسخ دفتر محمد خامنه‌ای به شریعتمداری آمده بود: «...جنابعالی در مقدمه مقاله مزبور چنین وانمود کرده‌اید که مصاحبه حضرت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای و چاپ آن در ایامی که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شور و نشاط در ایران و جهان برپا کرده بود، عملی نسنجیده و بالطبع ضد آن شور و نشاط ملی بوده است. متاسفانه شما نتوانسته یا نخواسته‌اید ببینید که در عکس‌العمل مردم حزب‌الله نه فقط این مصاحبه و نشر آن‌که در حکم «نباء عظیم» را یافت؛ از شور و نشاط آنها کم نکرد بلکه بر بصیرت آنان در این ایام حساس افزود... شما در یادداشت خود همزبان با دفتر آقای هاشمی و یارانش نوشته‌اید که در مصاحبه آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای «نسبت به ساحت مقدس امام راحل و برخی یاران ایشان جفای فاحش شده است» و به این هم قانع نشده برای تثبیت بیشتر ادعای خلاف خود، در بند 2 آن را «نه فقط اتهام ناروا و اهانت به ساحت مقدس حضرت امام (ره) بلکه بیرون از دایره حق و انصاف شمرده‌اید» و به این هم قناعت نکرده آن را سبب «مخدوش شدن همه مکتوبات امام»! دانسته‌اید.» در پاسخ باید دوستانه به شما گفت خطاشناس نئی دلبرا خطا اینجاست.» در بخش دیگری از این پاسخ‌نامه تاکید شده است: «شما در دفاع صوری و مصلحتی خود از مرحوم شهید بهشتی توصیف آن شهید به «تمامیت‌خواه» و «دارای ظاهر لیبرالیستی» را «جفای بزرگی در حق آن شهید والامقام» وانمود کرده‌اید ولی در دفاع خود چیزهایی دیگر و از جمله خدمات ایشان را یادآور شده‌اید که نشان از بی‌اطلاعی دقیق شما از شخصیت آن عزیز است...صفاتی چون تمامیت‌طلبی یا روحیه لیبرالیستی درباره ایشان برای کسانی که به معنی آن دقت کنند و در فکر بهره‌برداری سیاسی و شخصی از این الفاظ نباشند، نوعی ستایش آن شهید است زیرا ایشان به مدیریت بیشتر مسوولان اطمینان نداشت و نظارت و حضور خود را لازم می‌دانست (که می‌شود با کلمه اصرار بر تمامیت تعبیر کرد). و این برای کسانی که از نزدیک با ایشان کار کرده‌اند روشن است.» دفتر محمد خامنه‌ای در بخش دیگری از پاسخ خود به ماجرای مک‌فارلین اشاره می‌کند و می‌نویسد: «شما که قطعاً خاطرات اوج دفاع سال 65 هاشمی و کتاب ماجرای مک فارلین و پسرش را خوانده‌اید خوب می‌دانید که ارتباط طرف ایرانی با مقامات آمریکا -به گواهی خود آنها- دست کم یک سال قبل یعنی سال 1364 و در واقع از سال 1985 میلادی بوده که اگر حضرت امام راحل و آقا سید احمد می‌دانستند، جمله «أین تذهبون» را خطاب به آنها می‌گفتند و جلو آن تماس‌ها را می‌گرفتند. آقای شریعتمداری- در حدیث است: «رحم‌الله من عرف قدره ولم یتعد طوره». شما برخلاف این حدیث پا را از گلیم خود فراتر گذاشتید و طبق عادت به کاری پرداختید که در حد شما نبود. سزاوار نبود که گیس‌سفیدمآبانه در جای قاضی و داور بنشینید و بین کسانی داوری کنید که بیش از شما حقایق مبارزه و انقلاب را شاهد بوده و فراز و نشیب‌های بسیاری از نزدیک تجربه کرده‌اند و حکمی صادر کنید که حکم بین دو جریان مرگ و حیات جامعه انقلابی اسلامی ایران است.» کیهان در واکنش به این پاسخ‌نامه به چند مورد درباره احادیث و آیات مورد استناد در متن بسنده می‌کند و در پایان می‌نویسد: «ایشان در چند جای جوابیه اهانت‌هایی نسبت به کیهان و مدیرمسوول آن روا داشته‌اند که در پی دفاع از خود نیستیم.»

امام (ره) آقای هاشمی را بیشتر از بقیه قبول داشت
در هفته پیش احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس گفت‌وگویی مفصل و خواندنی با «تسنیم» داشت. در بخشی از این گفت‌وگو آمده بود: «...من بعد از مطالعه مصاحبه جناب آقای سیدمحمد خامنه‌ای به فکر افتادم که نقدی بنویسم ولی به علت گرفتار بودن در مباحث مربوط به بررسی بودجه سال 1394، امکان نوشتن نقد فراهم نشد... تصویری که آقای محمد خامنه‌ای ارائه می‌دهد این است که امام (ره) شخصیتی بود که به وسیله اطرافیان اداره می‌شود و کادر رهبری کادری فرصت‌طلب، کینه‌ورز و بی‌ضابطه هستند، آنقدر که برای انتقام از رقبای سیاسی، سرشان را به دار می‌دهند؛ این تصویر خیلی غیرواقعی و ناحق است.» توکلی در ادامه به نقش اکبر هاشمی در انقلاب اشاره کرد و گفت: «... در سال 69، با وجود اینکه آقای هاشمی یک سال بود که رئیس‌جمهور شده بود ولی من در روزنامه رسالت خیلی صریح انتقاد می‌کردم... با این حال نباید فراموش کنیم که آقای هاشمی کسی بوده که در کادر رهبری ایران حداقل بعد از شهید بهشتی و شاید هم قبل از شهید بهشتی، هیچ کسی به اندازه ایشان به امام (ره) نزدیک نبود. مقام معظم رهبری در جلسه‌ای گفتند: امام (ره) آقای هاشمی را بیشتر از بقیه قبول داشت. مقام معظم رهبری نقل می‌کند هاشمی کسی بود که وقتی می‌خواست به سفری برود و وقتی که برمی‌گشت، امام(ره) دستور می‌داد برای آقای هاشمی‌رفسنجانی قربانی می‌کردند. وقتی آقای هاشمی خیلی زحمت می‌کشید که عزل منتظری اتفاق نیفتد و عزل بنی‌صدر اتفاق بیفتد ولی امام (ره) محکم در مقابل آقای هاشمی ایستاد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید