شناسه خبر : 20003 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اصلاح‌طلبان به دنبال تقویت نظام

اصولگرایان میانه زیر پرچم لاریجانی؟ اصولگرایان میانه زیر پرچم لاریجانی؟

شنبه هفته گذشته وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور ضمن تاکید بر تقویت «رفتارهای حزبی در فضای سیاسی» از ارسال پیش‌نویس لایحه احزاب که با مشارکت نمایندگانی از دولت، مجلس و احزاب تدوین شده به هیات دولت خبر داد و یکی از محورهای این پیش‌نویس را رسمیت بخشیدن به تحزب در کشور و پاسخگو شدن تشکل‌های سیاسی در قبال عملکرد خود دانست تا نهایتاً «شاهد رفتارهای منطقی‌تر، قانونی‌تر و موثرتر احزاب در فضای سیاسی باشیم».

پدرام سهرابلو
تحولات حوزه احزاب در هفته گذشته با خبر تقدیم پیش‌نویس لایحه احزاب و پیش‌نویس لایحه سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) به دولت آغاز شد. شنبه هفته گذشته وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور ضمن تاکید بر تقویت «رفتارهای حزبی در فضای سیاسی» از ارسال پیش‌نویس لایحه احزاب که با مشارکت نمایندگانی از دولت، مجلس و احزاب تدوین شده به هیات دولت خبر داد و یکی از محورهای این پیش‌نویس را رسمیت بخشیدن به تحزب در کشور و پاسخگو شدن تشکل‌های سیاسی در قبال عملکرد خود دانست تا نهایتاً «شاهد رفتارهای منطقی‌تر، قانونی‌تر و موثرتر احزاب در فضای سیاسی باشیم». به گزارش ایرنا عبدالرضا رحمانی‌فضلی درباره پیش‌نویس لایحه تاسیس «سمن‌ها» نیز گفته «تاکنون مراکز [مشخصی جهت] صدور مجوزها وجود نداشت و حمایت‌های لازم انجام نمی‌گرفت که همه این موارد در قالب پیش‌نویس لایحه آورده شده» و دولت امیدوار است با تصویب آن فضا برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شفاف‌تر شود. گفتنی است این لایحه روز یکشنبه تقدیم هیات دولت شده است؛ اما در خبری دیگر که روز شنبه هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضائیه قرار گرفت یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از قطعی شدن تاسیس حزب توسط علی لاریجانی تا انتخابات مجلس آینده خبر داد. در ماه‌های گذشته اشارات و گمانه‌هایی نسبت به احتمال تاسیس یک حزب جدید توسط رئیس مجلس شورای اسلامی توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد و چند نماینده مجلس و فعال سیاسی هم به اظهارنظر پیرامون آن پرداختند. به عنوان مثال کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت حتی از رایزنی با ناطق‌نوری برای تشکیل حزب توسط لاریجانی خبر داده بود. حالا نیز سید‌رمضان شجاعی‌کیاسری عضو موسس فراکسیون رهروان ولایت می‌گوید «جلسات کارشناسی برای چگونگی تشکیل حزب از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به زودی و با حضور جمعی از افراد نزدیک به تفکر او برگزار خواهد شد». به نظر می‌رسد رئیس مجلس و متحدان او در فراکسیون رهروان ولایت درصدد هستند تا از ظرفیت‌های این تشکل پارلمانی برای ساماندهی افراد همفکر در خارج مجلس نیز استفاده کنند تا پرچم جدیدی برای طیفی از اصولگرایان میانه که تندروی طیف‌های دیگر را برنمی‌تابند برافراشته شود.

گفتمان اصولگرایی به روز شود
سیدمرتضی نبوی با اشاره به نوسازی جریان اصولگرایی در گفت‌وگو با ماهنامه 42 بر ضرورت به روز کردن گفتمان اصولگرایی تاکید کرده است. این عضو جامعه اسلامی مهندسین همچنین «آوردن نسل جدید به میدان» را کارساز دانسته و افزوده «باید چهره‌های جدید و جوان را به صورت منظم و نظام‌مند ارتقا [داد تا] مردم مرتب با چهره‌های قدیمی روبه‌رو نباشند. نوسازی کار بسیار مهمی است، باید شرایط محیط داخلی و خارجی را مرتب دید و متناسب با آن ابتکار عمل» داشت. این فعال اصولگرا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به لزوم کار نظام‌مند و نهادی توسط احزاب خاطرنشان ساخت که اصولگرایان «شخص‌محوری و پیر‌سالاری» را پشت سر گذاشته‌اند. به اعتقاد این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام «نخبگان باید دست در دست هم نقش‌آفرینی کنند و در موضوعات مهم به‌ویژه انتخابات به اجماع برسند. اینکه اصولگرایان تبدیل به یک حزب شوند دور از واقعیت است اما اینکه همه طیف‌های اصولگرایی در مقاطع مختلف مانند انتخابات مجلس به ائتلاف و اجماع برسند امر مهم و دست‌یافتنی است [همان‌طور که] در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم» عمل شد. اشاره آقای نبوی به موفقیت اصولگرایان در انتخابات سه دوره اخیر مجلس در حالی است که برخی فعالان اصلاح‌طلب دلیل این توفیقات را نه اجماع و ائتلاف اصولگرایان بلکه شرکت آنها در رقابتی بی‌رقیب می‌دانند؛ اما مدیرمسوول روزنامه رسالت با اشاره به تجربیات خوب اصولگرایان در ائتلاف و اجماع به‌ویژه در انتخابات مجلس از شکل‌گیری مکانیسم‌هایی بر پایه گفت‌وگو خبر داده است که «با تلاش روحانیت و نخبگان سیاسی در قالب کار نهادی» در جریان است تا عناصر این طیف را به همگرایی رهنمون شود. به گفته این عضو جبهه پیروان «دوران کار جمعی» اصولگرایان آغاز شده و لازم است تا آنها «گفتمان خود را به‌روز کنند و با مهارت به اجماع برسند». مرتضی نبوی با تاکید بر لزوم کم کردن فاصله میان راس و بدنه در جناح متبوع خود خاطرنشان کرده «رهبران جریان اصولگرا اگر نتوانند با نسل جدید تفاهم و گفت‌وگو کنند» این جریان دچار شکاف و انشقاق می‌شود.

صندوق رای کلید حل مسائل
رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مصاحبه با مهر گفت: «ما معتقدیم تمام مسائل کشور باید از پای صندوق رای حل شود و باید چهره‌ها را تشویق و امیدوار به نتیجه انتخابات کنیم و این مسائلی است که خیلی زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد.» محسن رهامی همچنین یادآور شد‌: «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تلاش می‌کند اصلاح‌طلبان را برای حضور در انتخابات تشویق کند و برای این کار از اوایل سال 93 کمیته انتخابات را تشکیل داده است. این کمیته به تدریج توسعه پیدا کرد و همه دبیرکل‌های احزاب اصلاح‌طلب، عضو این کمیته شدند و به تدریج از احزاب اصلاح‌طلب و اشخاصی که عضو شورای هماهنگی نیستند دعوت می‌کنیم تا راهکارهای حضور در انتخابات و سیاست‌های کلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان تعیین شود.» به گفته دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ممکن است اصلاح‌طلبان با برخی چهره‌های معتدل ائتلاف کنند و الگویی مانند انتخابات شوراها برای انتخابات مجلس طراحی شود. این روحانی اصلاح‌طلب همچنین با مهم توصیف کردن انتخابات مجلس خبرگان خاطرنشان ساخته اصلاح‌طلبان نسبت به آن بی‌تفاوت نیستند بلکه با ارائه لیست اختصاصی یا حمایت از افراد همسو سعی بر حضور پرشور در این انتخابات دارند.

اصلاحات به دنبال تقویت نظام
سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق کشورمان در دیدار با اعضای شورای مرکزی فرهنگیان با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبی وابسته به چند شخص حقیقی و حقوقی نیست که با محدودیت آنها از صحنه خارج شود بلکه در متن جامعه جریان دارد، ضرورت حضور کاندیداهای شایسته به خصوص کاندیداهای زن در انتخابات آتی را یادآور شده و اظهار امیدواری کرده «سختگیری‌ها و تنگ‌نظری‌ها در مورد صلاحیت‌ها کاهش یابد و به‌رغم جو تبلیغاتی نادرستی که این سال‌ها به صورت یک‌طرفه حاکم بوده، زمینه حضور پرشور ملت فراهم شود». به گزارش پایگاه خبری آفتاب، رئیس بنیاد باران همچنین با بیان اینکه اصلاح‌طلبان وفادار به دین، حق و حرمت مردم هستند و برای دنیا حرف دارند بر اقناع همه بزرگان و دلسوزان مبنی بر مطلوبیت دیدگاه و بینش اصلاح‌طلبی که «می‌تواند اسلام را تقویت کند و مانع بروز خشونت‌های وسیع شود» انگشت تاکید گذاشته و افزوده: «اصلاحات اگر حرفی دارد برای این است که همین نظام تقویت شود و اگر خدای‌ناکرده انحرافی هست، اصلاح شود. دیگرانی می‌خواهند این نظام برافتد ما می‌گوییم این نظام باید باشد و البته باید اصلاحات لازم را بپذیرید، وگرنه بسیاری از مسائلی که گفته می‌شود این عین نظام است، خودش ضربه به نظام می‌زند. ما به قدرت هم نگاه داریم اما نه اینکه برای ما قدرت اصل باشد.»

برگزاری همایش سراسری جبهه تدبیر و توسعه
همایش سه‌روزه جبهه تدبیر و توسعه در حالی در مشهد برپا شد که به گفته دبیر کمیته سیاسی این جبهه در آن نشست «کل کشور به شش منطقه تقسیم شد که هر منطقه شامل پنج تا شش استان است و این مناطق برای انسجام بیشتر هر سه ماه یک بار همایش‌های منطقه‌ای برگزار کرده و نظرات خود را به شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه منعکس می‌کنند». احمد شریف با یادآوری اینکه بسیاری از جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی در حال آماده‌سازی برنامه‌های خود برای ورود به عرصه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هستند، از آمادگی این مجموعه سیاسی برای این مهم خبر داد و افزود مانیفست جبهه تدبیر و توسعه که متشکل از شش حزب دارای پروانه است به زودی با بهره‌گیری از دیدگاه علما تدوین و منتشر خواهد شد. همایش سراسری این جبهه روز 24 آبان در مشهد با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در بخشی از این بیانیه با تاکید بر انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بزرگ‌ترین معروف، خدمت به هموطنان و حفظ و حراست از حقوق آحاد ملت و مهم‌ترین منکر، پایمال شدن و تضییع بیت‌المال و فرصت‌سوزی در انجام خدمات به شهروندان دانسته شده است.

جبهه ایستادگی و احتمال سر‌لیستی محسن رضایی
ابوالقاسم رئوفیان، سخنگوی جبهه ایستادگی در خصوص وضعیت این گروه سیاسی در شرایط فعلی گفت «اگر حیات سیاسی جبهه ایستادگی استمرار داشته باشد» و فهرستی برای انتخابات آینده مجلس ارائه دهد، سر‌لیست این جبهه بی‌تردید محسن رضایی خواهد بود. رئوفیان در گفت‌وگو با تسنیم، آخرین اخبار این مجموعه درباره برگزاری مجمع عمومی این جبهه را نیز تشریح و خاطرنشان کرد «جبهه ایستادگی ایران اسلامی در خصوص برگزاری مجمع عمومی دو بار با محسن رضایی دیدار داشته است». او در پاسخ به این پرسش که آیا محسن رضایی می‌خواهد در انتخابات آینده مجلس شرکت کند، اظهار داشت او اگر احساس تکلیف کند می‌آید بنابراین چنین چیزی غیرمحتمل نیست.

کوتاه از احزاب
نخستین خبر اینکه سیدمحمدحسین میرمحمدی عضو ناظر قوه مقننه در کمیسیون ماده 10 احزاب نواقص موجود در پرونده حزب «ندا» را مانع صدور مجوز نهایی در جلسه اخیر این کمیسیون برای آن تشکل اعلام کرد. این حزب توسط صادق خرازی تشکیل شده و خود را اصلاح‌طلب می‌خواند هرچند برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب انتقاداتی را نسبت به فرم و محتوای آن مطرح ساخته‌اند. هر چند احمد حکیمی‌پور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات و دبیر کل حزب اراده ملت ایران در گفت‌وگوی هفته گذشته با فارس به اشاره به اینکه «شکل جامعه سیاسی ما این است که حرف زیاد می‌زنیم ولی کم عمل می‌کنیم» تشکیل این حزب را به فال نیک گرفته است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین بر ضرورت احیای خانه احزاب پای فشرده و اصلاح اساسنامه را منجر به تضمین عملکرد مثبت این مجمع صنفی دانسته است. در خبری دیگر روزنامه اعتماد متن گفت‌وگوی مفصل خود با مصطفی کواکبیان را منتشر کرد که در آن او به دلایل وجود پاره‌ای مواضع اختلاف‌برانگیز میان اجزای مختلف طیف اصلاح‌طلبی پرداخته است. کواکبیان در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دوره تبعیت از شخصیت‌های کاریزماتیک به پایان رسیده، گفت باید احزاب در کانون تصمیمات قرار گیرند و بر همین مبنا پیشنهاد می‌کند که برای ایجاد انسجام و ارائه لیست واحد برای انتخابات مجلس آینده ثقل تصمیم‌گیری‌های جناحی از شورای مشورتی سید‌محمد خاتمی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات منتقل شود تا «محوریت از اشخاص به احزاب برسد». دبیر کل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این سوال که اگر در لیست نهایی اصلاح‌طلبان اعضای حزب شما جایی نداشته باشند آیا لیست مجزا می‌دهید، با بیان اینکه «در سال‌های قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی تنها حزب اصلاح‌طلبی که بیشترین فعالیت را داشته است حزب مردم‌سالاری بوده است [پس] ما همچنان فعالیت خود را ادامه خواهیم داد» تلویحاً این احتمال را تایید کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها