شناسه خبر : 19906 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطوط قرمز رهبری در مذاکرات وین

تیم هسته‌ای ایران این روزها سرگرم مذاکره با ۱ + ۵ است. مذاکراتی که سرنوشت تحریم‌های ایران و گفت‌وگوی سخت و فشرده با قدرت‌های بزرگ جهانی را مشخص می‌کند.

تیم هسته‌ای ایران این روزها سرگرم مذاکره با 1+5 است. مذاکراتی که سرنوشت تحریم‌های ایران و گفت‌وگوی سخت و فشرده با قدرت‌های بزرگ جهانی را مشخص می‌کند. در این میان حمایت مسوولان ارشد نظام به ویژه مقام معظم رهبری از اعضای تیم هسته‌ای آنچنان که عباس عراقچی می‌گوید موجبات دلگرمی اعضای این تیم و حضور پرقدرت آنها در پای میز مذاکره را فراهم می‌آورد.
روزنامه کیهان در گزارشی به بازتاب بیانات رهبر انقلاب در خبرگزاری‌های مختلف پرداخته است. این روزنامه در گزارش خود به نقل از خبرگزاری فرانسه آورده است که بالاخره خواسته‌های ایران در مذاکرات توافق جامع مشخص شد. رهبر ایران در نشستی با حضور مسوولان این کشور درباره موضوع حجم غنی‌سازی ایران و اختلاف‌نظرها در مذاکرات هسته‌ای وین اظهار داشته: مسوولان ما می‌گویند ما به 190 هزار «سو» احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، اما این نیاز قطعی کشور است، خب، باید نیاز کشور تامین بشود.
این روزنامه خشنودی خود نسبت به واکنش رسانه‌های جهان در رابطه با بیانات رهبری را با پرداختن به خبر خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که با اشاره به مذاکرات در حال انجام ایران و 1+5 در وین، موضوع غنی‌سازی را یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف خوانده است که در سخنرانی رهبر انقلاب به آن اشاره شده است.
کیهان آورده است، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای فشارهای غرب و متحدانش در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین را برای اعطای امتیاز توسط ایران رد کرد و گفت غرب به دنبال اعمال محدودیت شدید بر برنامه غنی‌سازی ایران است.
این روزنامه در پایان به نقل از رویترز به حمایت رهبر انقلاب از رئیس‌جمهور اشاره کرده که ابراز داشته بودند «همه باید بدانند که من از دولت حمایت می‌کنم و از تمام قدرتم برای حمایت از آن استفاده می‌کنم. من به تیم مذاکره‌کننده اعتماد دارم و مطمئن هستم که از حقوق ملت دست نخواهند کشید.»

سوخت ندهند، تولید می‌کنیم
روزنامه شرق هم در گزارشی به واکنش علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به بیانات رهبر انقلاب با این تیتر که ایران برای تامین سوخت بوشهر به 190 هزار «سو» نیاز دارد، پرداخته است. این روزنامه در گزارش خود با طرح این موضوع که در غنی‌سازی باید تعیین کنیم به چه میزان واحد غنی‌سازی نیاز داریم و اینکه از چه تعداد ماشین یا چه نسلی استفاده می‌کنیم به پاسخ رئیس سازمان انرژی اتمی در این زمینه اشاره کرده و آورده است: «برای تامین سوخت سالانه نیروگاه بوشهر به 190 هزار «سو» نیاز داریم یعنی اگر ماشین‌های ما توان‌شان 10 «سو» باشد به 19 هزار «سانتریفیوژ» نیاز است. در حال حاضر ایران «سانتریفیوژ»هایی را در اختیار دارد که توان‌شان 24 «سو» است؛ بنابراین اگر 190 هزار را تقسیم بر 24 کنیم به بیش از هفت هزار «سانتریفیوژ» نیاز داریم که بتواند سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تامین کند.» صالحی تاکید کرده است: «ما نمی‌خواهیم تمام غنی‌سازی‌مان را در کشور انجام دهیم، اما طرف‌های مقابل باید بدانند چنانچه روزی سوخت نیروگاه را به ما ندهند ایران توانایی تولید آن را دارد.»

سکوت خبری منشاء ایجاد شایعه است
با وجود آنکه مذاکرات وین6 به لحاظ حجم کار انجام‌گرفته یکی از پرخبرترین مذاکرات دهه‌های اخیر قلمداد می‌شود اما ایران و 1+5 ترجیح دادند در سکوت کامل خبری به مذاکره بپردازند. در این میان هرازگاهی خبری به نقل از یک منبع آگاه در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخلی و خارجی درج می‌شود. روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم امیرحسین یزدان‌پناه در همین رابطه آورده است: حاکم شدن فضای سانسور یا شبه‌سانسور در چنین رخداد مهمی یک نتیجه کوتاه‌مدت دارد و یک نتیجه یا پیامد بلند‌مدت. اول اینکه در پی این شرایط نوعی سکوت خبری بر فضای مذاکرات حاکم می‌شود و پیامد آن نیز فراهم بودن شرایط برای پخش شدن شایعات و خبرهایی است که نسبت آن با واقعیت واضح و شفاف نیست. او می‌نویسد: مبهم‌گویی، استفاده از منابع نامشخص با عنوان «منبع آگاه» و نسبت دادن آن با منابع رسمی نخستین گام در ایجاد یک جریان خبری است که پایه و اساس آن یا «خبرهای دروغ» است یا خبرهایی که نسبت آن با واقعیت آنقدر کم است که دست کمی از دروغ ندارند. در مرحله بعد نوبت به استناد به حرف منابعی می‌شود که «بلندپایه» یا «نزدیک به بازیگران اصلی» معرفی می‌شوند. به این ترتیب هم مسوولیت آن خبر از دوش آن رسانه برداشته می‌شود و هم مخاطب جرات بیشتری به خود می‌دهد تا آن را باور کند و دست به دست بچرخاند و نقل قول کند. همزمان رسانه‌ها در زمینی که خود آن را سامان داده‌اند با «انتقال قطره‌چکانی اطلاعات» که در آن آنچه مخاطب باید بداند به صورت بسته‌بندی‌‌شده و در زمان‌های خاص از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود تلاش می‌کنند مخاطب را همچنان پیگیر خبرهای خود نگه دارند و همین تاکتیک نیز خود به دامن زدن شایعات بیش از پیش کمک می‌کند. روزنامه خراسان در پایان این یادداشت به سیاستگذاران رسانه‌ای کشور توصیه می‌کند که با گفتن آن بخش از واقعیت‌هایی که بیان‌شان ممکن است و خود مذاکره‌کنندگان آن را صلاح می‌دانند، در فضایی که آماده شایعه‌پردازی است، اولاً با شایعه‌پردازان به مقابله بپردازند، ثانیاً اعتماد مخاطب را جلب کرده و آن را تقویت کنند و ثالثاً با ایجاد یک جریان خبری معکوس، رسانه‌های داخلی را به منبع اخبار موثق مذاکرات تبدیل کنند.

هزینه نگاه‌داشتن ایران پای میز مذاکرات
«احتمالاً تهران با اعلام درخواست لغو تحریم‌های بیشتر و تمدید مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای، از نقش خود در حل و فصل درگیری‌های خاورمیانه بهره‌برداری خواهد کرد.» این تحلیل گلف‌نیوز نسبت به دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 است که با هدف دستیابی به توافق جامع هسته‌ای برگزار شده است. این روزنامه در تحلیل خود که سایت خبری فرارو آن را منتشر کرده است، می‌نویسد: ضرب‌الاجل برای دستیابی به توافق نهایی تا 20 جولای است اما کاملاً قطعی نیست که مذاکره‌کنندگان در این بازه زمانی به نتیجه برسند و احتمال تمدید این دوره وجود دارد. البته این مساله با توافق طرفین در مورد زمان لازم برای تمدید انجام خواهد شد؛ هم ایران و هم آمریکا اخیراً و در آستانه مذاکرات وین، با بیان اظهارات نه‌چندان دوستانه از سوی دیپلمات‌های ارشدشان، نشانه‌هایی از تنش با یکدیگر نشان داده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اظهاراتی داشت که به نظر می‌رسد نشانه‌ای از آزردگی او از بیانات همتای آمریکایی خود در هفته قبل از آن بود. ظریف گفت که کشورش آماده برداشتن گام‌های اعتمادساز در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود است اما در مقابل قدرت‌های خارجی زانو نخواهند زد.
بسیاری معتقدند ظریف به یادداشت جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن‌پست پاسخ داد که طی آن کری از اینکه پیشرفتی از سوی ایران دیده نشده، کمی ناامید است و این‌طور به نظر می‌رسید که بخواهد به تهران هشدار دهد: «مذاکرات برای همیشه ادامه نخواهد داشت.» کری در یادداشت خود نوشته بود: «مذاکره‌کنندگان ما از هم‌اکنون تا ۲۰ جولای به طور مداوم در شهر وین مشغول کار خواهند بود. برای استفاده هرچه بهتر و بیشتر از زمان فشارهایی وجود خواهد داشت. اما هیچ مهلتی تمدید نخواهد شد مگر تمام طرف‌ها توافق داشته باشند، و آمریکا و شرکای ما به هیچ تمدیدی صرفاً برای طولانی‌تر کردن مذاکرات رضایت نخواهند داد. در زمان باقی‌مانده، ایران باید تمایلی واقعی را برای پاسخ دادن به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌الملل از خود نشان دهد.» تحلیلگر گلف‌نیوز معتقد است از لحاظ دیپلماتیک، هشدار کری را می‌توان یک رویکرد ملایم پیچیده در کلماتی سخت دانست. آمریکا و متحدانش به خوبی درک می‌کنند که نقش ایران در خاورمیانه و ورای آن تا چه اندازه حیاتی است، به خصوص با توجه به شرایط متزلزل در عراق. به همین دلیل منابع مطلع می‌گویند آمریکا و متحدانش اگر با درخواست ایران برای تمدید زمان روبه‌رو شوند، با دقت گام برمی‌دارند.

ساخت فاز دوم بوشهر توسط روس‌ها
حضور پرقدرت ایران در وین6 حاکی از برنامه‌ریزی تمام و کمال ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای است. شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت‌وگویی با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه که این روزها سرگرم مذاکره با مقامات کرملین نسبت به انعقاد قرارداد تهاتری نفت در برابر کالاست انجام داده است. سنایی در این گفت‌وگو با اشاره به آمادگی کامل ایران برای امضای توافقنامه جامع هسته‌ای می‌گوید: ایران از این حق خود نخواهد گذشت، ولی حاضر است ثابت کند که برنامه هسته‌ای اصلاً اهداف نظامی نداشته، بلکه کاملاً صلح‌جویانه است و ما امیدواریم مذاکرات کنونی با گروه 1+5 به نتیجه رسیده و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که از ابتدای امر اقدامی اشتباه بود، لغو شده و اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای کاملاً عادی شود. او در عین حال یادآور شد که متاسفانه تحریم‌های غرب علیه ایران باعث کاهش روابط اقتصادی تهران و مسکو شده است و اکنون زمان آن فرارسیده که دو طرف اقدام جدی برای ارتقای سطح این روابط انجام دهند که از جمله خوش‌آتیه‌ترین زمینه‌های همکاری، ساخت فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر است که دو طرف تاکنون مذاکراتی را انجام داده و به‌زودی توافقنامه نهایی در این خصوص امضا خواهد شد.

ادعای بلومبرگ در مورد حضور نهاوندیان در نیویورک
با قطعی شدن رد درخواست ابوطالبی برای حضور در نمایندگی ایران در سازمان ملل، خبرگزاری‌ها گزینه‌های مختلفی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کرده‌اند. شبکه خبری بلومبرگ در گزارش خود به نقل از دو دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل و یک دیپلمات اروپایی مدعی شد، حسن روحانی در حال بررسی است تا محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور را به عنوان نماینده بعدی ایران در سازمان ملل معرفی کند. دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل، حمید ابوطالبی نماینده معرفی‌شده ایران در سازمان ملل را به این بهانه که او در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال 1979 دخالت داشته است رد کرد و به‌رغم تعهدات بین‌المللی‌اش از اعطای ویزا به او امتناع ورزید. بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است: ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات کنونی‌اش با گروه 1+5 در وین که انتظار می‌رود تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافقی نهایی منجر شود پست نمایندگی در سازمان ملل را پر خواهد کرد. سوزان مالونی یک کارشناس حوزه ایران در اندیشکده بروکینگز، در این باره گفت: تصمیم روحانی برای انتخاب یکی از اعضای بلندپایه کابینه‌اش، که در دیدارهای ایران با سیاستمداران آمریکایی حضور داشته است، نشان‌دهنده تمایل او برای بهبود روابطش با آمریکا و جلوگیری از بروز یک مشکل دیگر در خصوص اعطای ویزاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید