شناسه خبر : 19667 لینک کوتاه

بیش از ۶۰ درصد از جمعیت سوریه آواره شده‌اند

آوارگان سوری

جنگ در سوریه، هم بیشتر از چیزی که تصور می‌شد به طول انجامیده و هم میزان خسارات ناشی از آن اصلاً قابل برآورد نیست.

ایما موسی‌زاده

جنگ در سوریه، هم بیشتر از چیزی که تصور می‌شد به طول انجامیده و هم میزان خسارات ناشی از آن اصلاً قابل برآورد نیست. در پنج سال گذشته، میلیون‌ها سوری از خانه خود آواره و مجبور شده‌اند برای زندگی راهی جایی غیر از محل سکونت قبلی خود شوند. موسسه پیو در گزارش تازه خود تخمین زده حدود 12 میلیون نفر شهروند سوریه آواره شده‌اند، این به آن معناست که از 10 شهروند سوریه، شش نفر آنها آواره هستند. این حجم از آوارگی در تاریخ معاصر جهان برای یک کشور بی‌سابقه است. به عنوان مثال در افغانستان در زمان دخالت روسیه در دهه 1980، کمتر از 50 درصد از جمعیت کشور در داخل یا خارج مرزها جابه‌جا شدند. بعد از جنگ داخلی در روآندا و در جریان درگیری‌های 2007 و 2008 در عراق نیز، کمتر از 50 درصد جمعیت کشورها آوارگی را تجربه کردند. روند افزایش تعداد آوارگان سوری، با شتاب بالا گرفته است، در حالی که در انتهای سال 2011 تنها 600 هزار نفر عملاً جزو آوارگان محسوب می‌شدند، با گذشت کمتر از یک سال این رقم به سه میلیون نفر در اواخر سال 2012 افزایش یافت. آماری که بتوان حداقل تا حدی به آنها اتکا کرد در مورد سوریه تنها تا پایان سال 2012 وجود دارد و در نتیجه موسسه پیو نیز از همین اطلاعات در گزارش خود استفاده کرده است. بنا به گزارش پیو تا پایان سال 2012 حدود نیم میلیون نفر آواره سوری در کشورهای همسایه سوریه مانند لبنان، ترکیه، مصر و عراق زندگی می‌کرده‌اند. از این به بعد ارقام تخمینی است و تخمین زده می‌شود تا یک سال بعد از آن، یعنی تا پایان سال 2013 این رقم بیش از چهار برابر شده باشد. برآورد می‌شود تا پایان سال 2013 حدود 3 /2 میلیون نفر آواره سوری در کشورهای همسایه سوریه و شمال آفریقا اسکان داشته‌اند.
در این گزارش آمده است به‌رغم بزرگنمایی رسانه‌های جمعی غرب در مورد ورود آوارگان سوری به اروپا، تعداد تخمینی این آوارگان که در اروپا، سوئیس و نروژ به دنبال محلی برای زندگی می‌گردند، نهایتاً به یک میلیون نفر رسیده است. ارقام نسبتاً قطعی مربوط به پایان سال 2015 است که حدود 700 هزار آواره سوری به این قاره وارد شده بودند. این رقم اگرچه نسبت به پایان سال 2013 حدود 10 برابر شده است اما همچنان کمتر از 20 درصد تعداد آوارگانی است که در کشورهای همسایه سوریه زندگی می‌کنند.
مشکل عمده البته تنها اسکان این مهاجران نیست. این گروه مشکلات زیادی را با خود به کشورهای میزبان منتقل می‌کنند. اشتغال می‌تواند یکی از عمده‌ترین آنها تلقی شود. کشورهای همسایه سوریه اغلب اقتصادی قوی ندارند و نمی‌توانند این تعداد نیروی کار جدید را جذب کنند و در نتیجه دولت مجبور است عمده هزینه‌ها را بپردازد. آوارگانی که وارد اروپا شده‌اند اگرچه ممکن است از نظر شغل در وضعیت بهتری باشند اما هم خود با فرهنگ جامعه میزبان دچار تعارض می‌شوند و هم جامعه میزبان را دچار مشکل می‌کنند. در حال حاضر یکی از مشکلات عمده دولت آلمان، آوارگانی است که بیش از یک همسر با خود به اروپا آورده‌اند یا همسری کمتر از 18 سال دارند. هر دو مورد طبق قانون آلمان جرم تلقی می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها