شناسه خبر : 19593 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دونالد ترامپ، کابویی که سودای «عالی کردن آمریکا» دارد

صریح و خشن

«دونالد ترامپ»، چهره پر‌سر و صدای جناح جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از بیش از سه سال پیش با شعار رسمی کمپین ترامپ «آمریکا را دوباره عالی کن!»، فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرد و با قدرت مالی خود، رسانه‌ها را در اختیار گرفت و از آن زمان تاکنون، تقریباً هر روز شاهد اظهارنظرهای جنجالی از سوی او بوده‌ایم.

«دونالد ترامپ»، چهره پر‌سر و صدای جناح جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از بیش از سه سال پیش با شعار رسمی کمپین ترامپ «آمریکا را دوباره عالی کن!»، فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرد و با قدرت مالی خود، رسانه‌ها را در اختیار گرفت و از آن زمان تاکنون، تقریباً هر روز شاهد اظهارنظرهای جنجالی از سوی او بوده‌ایم. برخی از این اهانت‌ها به حدی گستاخانه بوده که حتی در آمریکا، مهد آزادی بیان هم بسیاری از رسانه‌ها از منعکس کردن سخنان بدون سانسور او ابا دارند. «دونالد جان ترامپ»، تاجر، نویسنده، سرمایه‌گذار، مجری تلویزیون آمریکا و رئیس هیات‌مدیره و رئیس سازمان ترامپ و موسس تفریحگاه‌های ترامپ است. عملکرد ترامپ، تلاش‌های او در زمینه برندسازی و زبان بران و رک، به او کمک کرد تا تبدیل به یک ابرستاره شود، جایگاهی که با موفقیت برنامه ریلتی شوی «کارآموز» که با اجرای او در شبکه «ان‌بی‌سی» پخش می‌شود، تقویت شده است. برنامه کارآموز از سال ۲۰۰۴ به میزبانی ترامپ روی آنتن شبکه ان‌بی‌سی می‌رود و در این برنامه برای احراز یک شغل مدیریتی سطح بالا در یکی از سازمان‌های متعلق به ترامپ بین چند نفر مسابقه برگزار می‌شود. هر هفته در جریان اتفاقات مختلف، ضعیف‌ترین عضو گروه از برنامه اخراج می‌شود و در نهایت آخرین فرد باقی‌مانده شغل را به دست می‌آورد. مجله معتبر فوربس، ثروت دونالد ترامپ را تا سال 2015 میلادی، چهار میلیارد دلار برآورد کرده است. اما واقعاً دونالد ترامپ، کیست که این‌گونه و با خیال راحت به رقیبان خود می‌تازد و از گفتن هیچ کلامی در انظار عمومی ترسی به دل راه نمی‌دهد؟

جنجالی با چاشنی توهین
دونالد ترامپ مغرور، بیش از آنکه به داشتن برنامه‌های انتخاباتی و عقبه سیاسی مشهور باشد، به واسطه اظهارات جنجالی و توهین‌آمیز خود مشهور شده است. این اظهارات گرچه منجر به برانگیختن انتقادات زیادی علیه او شده، اما شعارهای پوپولیستی او این روزها کم هم خریدار ندارد. یکی از جنجالی‌ترین سخنان و اظهارات ترامپ، درباره مسلمانان بوده است. او در یکی از اظهارات خود پس از حوادث تروریستی در اروپا خواستار بسته شدن کامل مرزهای آمریکا به روی مسلمانان شده است. به عقیده او تا «زمانی که مسوولان و دولت‌ها دریابند که مشکل کجاست» مرزها باید به روی مسلمانان بسته باشد. ترامپ مدعی شده که بر اساس یک نظرسنجی، بخش وسیعی از مسلمانان از شهروندان آمریکا تنفر دارند. به نظر می‌رسد این نظرسنجی که ترامپ به نتایج آن استناد می‌کند، بهار سال ۲۰۱۵ میلادی با شرکت ۶۰۰ نفر انجام شده و نتیجه آن ۲۳ ژوئن منتشر شده است. مدیر برنامه‌های انتخاباتی ترامپ تصریح کرده که منظور ترامپ تنها پناهجویان نبوده و او خواستار ممنوعیت ورود گردشگردان و دانشجویان مسلمان نیز به آمریکاست. این خواسته دونالد ترامپ واکنش‌های بسیاری را در آمریکا و جهان برانگیخته و حتی کاخ سفید سخنان او را مغایر با ارزش‌های آمریکا دانسته و این سخنان را موجب به خطر افتادن امنیت این کشور خوانده است. «بن رودی»، مشاور کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرده است: بخشی از قانون اساسی ما احترام به حق آزادی ادیان است. «جب بوش»، رقیب انتخاباتی ترامپ، پسر و برادر روسای جمهور پیشین آمریکا از حزب جمهوریخواه نیز با نوشتن پیامی در توئیتر خود، ترامپ را فردی «پریشان احوال» خطاب کرده است. «بن کارسون»، رقیب دیگر دونالد ترامپ نیز از حزب جمهوریخواه گفته است اعتقادات فردی نباید معیاری برای اجازه ورود به آمریکا باشد. کارسون در عین حال خواستار تحت نظر بودن بازدیدکنندگان از آمریکا در مدت اقامت خود در این کشور شده است. دونالد ترامپ چند ماه پیش نیز اظهاراتی جنجالی درباره مهاجران مکزیکی گفته بود و آنها را تبهکار و فاسد خوانده بود. اما ماجرای سخنان جنجالی و توهین‌آمیز ترامپ به همین جا ختم نشد چرا که او در یک برنامه تلویزیونی درباره یک مجری زن سخنانی ایراد کرد که همراه با تبعیض جنسی بود حتی از سوی هم‌حزبی‌هایش توهین‌آمیز تلقی شد. او گفته بود به دلیل حضور «میگن کلی»، مجری شبکه فاکس‌نیوز، در مناظره

دونالد ترامپ مغرور، بیش از آنکه به داشتن برنامه‌های انتخاباتی و عقبه سیاسی مشهور باشد، به واسطه اظهارات جنجالی و توهین‌آمیز خود مشهور شده است. این اظهارات گرچه منجر به برانگیختن انتقادات زیادی علیه او شده، اما شعارهای پوپولیستی او این روزها کم هم خریدار ندارد.
انتخاباتی این شبکه شرکت نخواهد کرد. ترامپ پیشتر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: من از این زن خوشم نمی‌آید. ترامپ همچنین از موافقان حق حمل سلاح است. البته زندگی شخصی ترامپ هم خالی از جنجال و حاشیه نیست؛ از مدل موهای عجیب او که دستاویز تمسخر مخالفان اوست تا ماجرای ازدواج‌هایش همگی پر‌سروصدا بوده‌اند. او سابقه سه مورد ازدواج داشته که دو مورد از آنها مدل و یک نفر از آنها نیز هنرپیشه بوده‌اند. او در آخرین ازدواجش در سال 2005 میلادی ملانیا کناوس، مانکن سابق اسلوونیایی پیمان زناشویی بست. گویا این تاجر بزرگ عادت دارد همسرانش را از میان مدل‌ها و هنرپیشگان انتخاب کند.

چرا ترامپ؟
مدت زمان زیادی طول کشید تا دموکرات‌ها متوجه شوند که دونالد ترامپ دیگر یک نمایش معمولی نیست بلکه یک رویداد مهم در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. علت این محبوبیت یا شاید هم جذابیت او در کارزار انتخاباتی ایالات متحده، به دو چیز یعنی شخصیت و دیدگاه‌های سیاسی‌اش ربط دارد. برخی نه‌تنها عاشق ایده‌ها و تفکراتش هستند، بلکه نحوه بیان این دیدگاه‌ها را نیز دوست دارند. شخصیت کاریزماتیک، به علاوه پیام قدرتمند، همیشه فرمول اصلی موفقیت سیاسی است. افرادی که مدت‌هاست نسبت به موفقیت او در انتخابات تردید دارند، قطعاً هنوز در‌نیافته‌اند که او در هر دو مورد فوق صاحب اسم و رسم است. اگر بازهم خیلی‌ها نسبت به این قابلیت‌ها شک و تردید دارند، باید به چهار دلیل مهم برای اینکه چرا دونالد ترامپ دست کم در میان جمهوریخواهان تا این اندازه محبوب است، اشاره ‌کنیم. نخست آنکه ترامپ برای هر موضوعی یک پاسخ ساده دارد؛ ترامپ اغلب اشتباه می‌کند اما آنچه مهم است این است که همیشه حق به جانب به نظر می‌رسد. در عالم سیاست، نیروی شخصیت می‌تواند به اندازه حقیقت مهم باشد، بنابراین کاریزمای خاص دونالد ترامپ، همراه با اعتماد به نفس و ظاهر اغواکننده‌اش، بخش اعظمی از جذابیت او را تشکیل می‌دهد.
عامل دیگر، بی‌علاقگی مردم به مهاجران است؛ بنابراین، طرفداران دونالد ترامپ، جذب دیدگاه‌های او درباره مهاجران شده‌اند. او در میان طبقه‌ای که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی ندارند، به شدت محبوب است که شاید مهم‌ترین دلیل آن تاثیرگذاری شعارهای پوپولیستی او روی طبقه متوسط جامعه باشد چرا که بسیاری از این افراد، حضور مهاجران در کشورشان را عامل اصلی فقر و فرصت‌سوزی‌های خود می‌دانند. سومین دلیل محبوبیت ترامپ، خستگی و دل‌زدگی مردم از ساختار سیاسی کشور است. بنابراین، هر چه دونالد ترامپ از این مساله بیشتر انتقاد می‌کند، در نهایت محبوبیت بیشتری در میان مردم کسب می‌کند. در حقیقت، وقتی رقبا به او می‌تازند، آمارهای محبوبیت او بالاتر می‌رود.
از سوی دیگر، ترامپ خودش را کاندیدای ضد‌طبقه خواص می‌خواند که این مساله، به اذعان برخی رای‌دهندگان، کم و بیش او را از گزند انتقادات احزاب جریان اصلی (مین استریم) مصون می‌دارد. درنهایت، یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت و متفاوت بودن دونالد ترامپ این است که او چیزهایی را می‌گوید که مردم سال‌هاست از گفتن آن ترس و ابا داشته‌اند. در واقع، مسائل بسیاری هستند که باعث شده‌اند مردم خیلی از گاف‌های ترامپ را نادیده بگیرند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها